Aihe: Kitarat kuulumaan miksauksessa kunnolla! | |
---|
|
Eli kitarat on panned 100% left ja 100% right, mutta kun kuuntelen kuulokkeilla niin tuntuu että kitarat kuuluu silti vaan keskellä. Esim. jos jotain muuta musiikkia kuuntelen niin kuuluu aivan selkeästi myös vasemmalla ja oikealla. Mut omia biisejä/nauhotuksia kun kuuntelee niin tuntuu että soundi ei tule leveästi. Mitä miksaus juttuja tässä pitäis tehdä että sais tuon kuulostamaan siltä että todella kuuluis oikealla sekä vasemmalla? | Antti1 30.01.2014 11:03:29 (muokattu 30.01.2014 11:04:21) | |
|
Oletko sä äänittänyt 2 eri kitaraottoa, vai kopioinut vaan saman ja panoroinut laitoihin? Kopioimalla homma ei muutu stereoksi, ne pitää soittaa erikseen. E: Jos et oo kopioinut, niin sit on joku ongelma kuuntelussa tai reitityksissä. Ei sulla oo joku mono-nappi pohjassa softasta tai laitteistosta? | |
Jos olet kopioinut saman kitararaidan, niin sellaista kikkaa voi kokeilla, että siirtää sitä toista raitaa pikkuisen eteen tai taakse (siis hyvin vähän ettei sotke koko hommaa millisekunti tms) jolloin siihen syntyy semmoinen viive-efekti jonka voi panoroida ja se levittää sitä soudia isommaksi. Mutta tämä on vain kikka ja asia on kuten Antti1 tuossa edellä totesi että mono ei muutu stereoksi kopioimalla. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
hallu: Jos olet kopioinut saman kitararaidan, niin sellaista kikkaa voi kokeilla, että siirtää sitä toista raitaa pikkuisen eteen tai taakse (siis hyvin vähän ettei sotke koko hommaa millisekunti tms) jolloin siihen syntyy semmoinen viive-efekti jonka voi panoroida ja se levittää sitä soudia isommaksi. Mä joskus vuosia sit harrastin laiskuuksissani tota ja etsin oikotietä onneen, mutta totta puhuen tolla keinolla en saanut kertaakaan mitään hyvää aikaiseksi. Kampasuodatusta pystyy muokkaamaan vähän, kun tosiaan viivästää (esim. 5-15ms), mutta sen lisäksi myös muuttaa virettä (0-5 cent esim.) ja pistää snadisti erilaisen eq:n toiseen kanavaan. Jos pelaa mallinnuksien kanssa, tai on muuten vaan kalustoa paljon, niin eri vahvari ja mikki myös toiselle soundille. Mitä kauempana ne kaksi signaalia toisistaan on sitä aidommalta se asia kuulostaa mun mielestäni. Mut odotellaan aloittelijan vastausta vielä, siitä mitä on tarkalleenottaen tehty, ennenkuin ruvetaan keksimään pyörää uudestaan. | |
Antti1: Mä joskus vuosia sit harrastin laiskuuksissani tota ja etsin oikotietä onneen, mutta totta puhuen tolla keinolla en saanut kertaakaan mitään hyvää aikaiseksi. Kampasuodatusta pystyy muokkaamaan vähän, kun tosiaan viivästää (esim. 5-15ms), mutta sen lisäksi myös muuttaa virettä (0-5 cent esim.) ja pistää snadisti erilaisen eq:n toiseen kanavaan. Jos pelaa mallinnuksien kanssa, tai on muuten vaan kalustoa paljon, niin eri vahvari ja mikki myös toiselle soundille. Mitä kauempana ne kaksi signaalia toisistaan on sitä aidommalta se asia kuulostaa mun mielestäni. Mut odotellaan aloittelijan vastausta vielä, siitä mitä on tarkalleenottaen tehty, ennenkuin ruvetaan keksimään pyörää uudestaan. Kopioinut. Ok kiitti vinkeistä. Mut eli parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi pitäis soittaa otot erikseen siis. Ja varmaan kuulostaa myös tosiaan aidommalta näin. | |
Andy--85: Kopioinut. Ok kiitti vinkeistä. Mut eli parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi pitäis soittaa otot erikseen siis. Ja varmaan kuulostaa myös tosiaan aidommalta näin. Ei ainoastaan aidommalta, vaan aidolta. Asettaa samalla myös sopivasti rimaa siihen soittoon, jottei päästä itseään liian helpolla. Yksittäinen kitara kun saattaa olla ihan mitä sattuu, mutta tuplattuna se kuulostaa huonolta, ellei sit sekoile lähes identtisellä tavalla. | |
Antti1: Ei ainoastaan aidommalta, vaan aidolta. Asettaa samalla myös sopivasti rimaa siihen soittoon, jottei päästä itseään liian helpolla. Yksittäinen kitara kun saattaa olla ihan mitä sattuu, mutta tuplattuna se kuulostaa huonolta, ellei sit sekoile lähes identtisellä tavalla. Juuri näin silloin kun soittaa samat asiat. Voi myös kokeilla sitäkin juttua, että soittaa sinne laidoille keskenään vähän eri asiat. se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys | |
Andy--85: Eli kitarat on panned 100% left ja 100% right, mutta kun kuuntelen kuulokkeilla niin tuntuu että kitarat kuuluu silti vaan keskellä. Tismalleen sama (kopioitu) asia panoroituna saman verran molempiin laitoihin => äänikuvassa keskellä. | |
Andy--85: Mut eli parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi pitäis soittaa otot erikseen siis. Mieluiten vielä hieman eri soundilla. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 | |
Ja kitararaidat kannattaa soittaa hivenen erilaisilla EQ-asetuksilla. Tai vaikka eri kitaroilla, jos niitä roikkuu nurkissa. Tai kokonaan eri soundeilla (vahvarimalli, jos multiefekti). Tulee enempi sitä kahden kitaristin vaikutelmaa. | |
tender.insanity: Ja kitararaidat kannattaa soittaa hivenen erilaisilla EQ-asetuksilla. Tai vaikka eri kitaroilla, jos niitä roikkuu nurkissa. Tai kokonaan eri soundeilla (vahvarimalli, jos multiefekti). Tulee enempi sitä kahden kitaristin vaikutelmaa. Mutta usein tuplauksen ja ääriin pannaamisen tarkoitus ei suinkaan ole kahden kitaristin vaikutelman tavoittelu, vaan yhden, laajan ja syvän mahtisoundin rakentaminen. Jos tuplien/kopioiden aika- ja soundiero on suuri, ne nimenomaan mieltää erillisiksi raidoiksi, eikä "mahtivaikutelmaa" synny. Ei laulunkaan tuplaamisella tavoitella kahden laulajan vaikutelmaa (esim. ns. Lennon-tekniikka, jossa tuplaus n. 30 astetta sivuun ja hiljempaa kuin "pää-ääni), vaan tuhdimpaa ja täyteläisempää sointia. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
tender.insanity: Tai kokonaan eri soundeilla (vahvarimalli, jos multiefekti) >2014 >kitaroiden äänitys (edes demotuksiin) multiefektin läpi | |
Makuasioita. Soundgarden tuplaa stemman eri saundeilla, Green Day pitää saundin samana per ääri. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
Andy--85: Eli kitarat on panned 100% left ja 100% right, mutta kun kuuntelen kuulokkeilla niin tuntuu että kitarat kuuluu silti vaan keskellä. Esim. jos jotain muuta musiikkia kuuntelen niin kuuluu aivan selkeästi myös vasemmalla ja oikealla. Mut omia biisejä/nauhotuksia kun kuuntelee niin tuntuu että soundi ei tule leveästi. Mitä miksaus juttuja tässä pitäis tehdä että sais tuon kuulostamaan siltä että todella kuuluis oikealla sekä vasemmalla? En ole mikään ammattilainen, mutta olen kokeillut kaikkia keinoja, joita viestiketjussa neuvotaan. Päädyin tulokseen, että toimivin vaihtoehto on muuttaa toisen raidan vaiheistusta negatiivisella predelaylla. Liian samanlaiset raidat korostavat keskialuetta keskellä. Hokkuspokkus tapahtui, kun toiseen raitaan laitoin negatiivisen predelayn. Toki tämä voi olla sarjassa niitä juttuja, kun ei mistään tiedä, ja vahigossa keksii jotain. Enemmän asioista perillä olevat lienee osaavat sanoa tähän jotan enemmän. | |
kohdataan: En ole mikään ammattilainen, mutta olen kokeillut kaikkia keinoja, joita viestiketjussa neuvotaan. Päädyin tulokseen, että toimivin vaihtoehto on muuttaa toisen raidan vaiheistusta negatiivisella predelaylla. Liian samanlaiset raidat korostavat keskialuetta keskellä. Hokkuspokkus tapahtui, kun toiseen raitaan laitoin negatiivisen predelayn. Toki tämä voi olla sarjassa niitä juttuja, kun ei mistään tiedä, ja vahigossa keksii jotain. Enemmän asioista perillä olevat lienee osaavat sanoa tähän jotan enemmän. Mikä on negatiivinen predelay ja miten se tehdään? Pre-delay kun on (ainakin yleensä, mun käsittääkseni) lähinnä kaiun parametri, joka tarkoittaa viivettä signaalin alukkeen ja kaiun aloittamisen välillä. Mua ihmetyttää miten viive voi olla negatiivinen? Alkaako siis kaiku ennen hyötysignaalia, jolloin sitä alkuperäistä signaalia viivästetään suhteessa kaikuun? Vai tarkoitatko sä jotain aivan muuta? Ilmiselvästi käytät jotain plugaria tohon, mitä tarkalleen? | Johann Onn 31.01.2014 23:17:03 (muokattu 31.01.2014 23:21:43) | |
|
Andy--85: "kitarat" on 100% left / 100% right, mutta kun kuuntelen kuulokkeilla niin tuntuu että kitarat kuuluu silti vaan keskellä. Mitä miksaus juttuja tässä pitäis tehdä että sais tuon kuulostamaan siltä että todella kuuluis oikealla sekä vasemmalla? Jos se kitara on oikeasti soitettu alusta loppuun, eikä "kaikki riffit ja sointukulut kerran läpi + loopataan loput" tavalla. Ja tarpeeksi hyvin ja tarkaan rytmillisesti: Intro (olettaen samaa juttua toistetaan x4): Kit. R= 1234 / Kit. L = 3412 1. Säkeistö: Kit. R = 1. Säkeistö / Kit. L = 2. Säkeistö 1. Kertosäe: Kit. R = 1. Kertosäe / Kit. L = 2. Kertosäe 2. Säkeistö: Kit. R = 2. Säkeistö / Kit. L = 3. Säkeistö 2. Kertosäe: Kit. R = 2. Chorus / Kit. L = 3. Kertosäe Jne. Ja kuten muutama viesti ylempää mainitiin, jos on soitettu ihan miten sattuu, yksi kitara kuulostaa vähemmän hyvältä, kun siitä tehdään "kaksi". | |
kohdataan: En ole mikään ammattilainen, mutta olen kokeillut kaikkia keinoja, joita viestiketjussa neuvotaan. Päädyin tulokseen, että toimivin vaihtoehto on muuttaa toisen raidan vaiheistusta negatiivisella predelaylla. Liian samanlaiset raidat korostavat keskialuetta keskellä. Hokkuspokkus tapahtui, kun toiseen raitaan laitoin negatiivisen predelayn. Toki tämä voi olla sarjassa niitä juttuja, kun ei mistään tiedä, ja vahigossa keksii jotain. Enemmän asioista perillä olevat lienee osaavat sanoa tähän jotan enemmän. Eikö se ole soundin suhteen sama siirtääkö toista eteen vai taaksepäin jos molemmat on samalla soundilla. Breathing Black Metal since 1997 | |
Antti1: Mikä on negatiivinen predelay ja miten se tehdään? Pre-delay kun on (ainakin yleensä, mun käsittääkseni) lähinnä kaiun parametri, joka tarkoittaa viivettä signaalin alukkeen ja kaiun aloittamisen välillä. Mua ihmetyttää miten viive voi olla negatiivinen? Alkaako siis kaiku ennen hyötysignaalia, jolloin sitä alkuperäistä signaalia viivästetään suhteessa kaikuun? Vai tarkoitatko sä jotain aivan muuta? Ilmiselvästi käytät jotain plugaria tohon, mitä tarkalleen? Äänitä kitaraotto kahdella mikillä kahdelle monoraidalle. Siihen toiseen raitaan sitten laita se negatiivinen predelay, joka löytyy monista kaikuplugareista. Noi kaksi monoraitaa voi sitten lähettää yhteen group-raitaan. Mitään kaikua ei tarvitse laitaa, vaan ainoastaa negatiivinen predelay siihen toiseen monoraitaan. Pieni vaiheen muutos levittä stereokuvaa ja vähentää ongelmaa: keskialueen korostumista keskellä. Toinen vaihtoehto stereoraidan äänitystilanteessa on siirtä toinen mikki toista mikkiä kauemmaksi äänilähteestä vaihe-eron aikaansaamiseksi. Joku enemmän asioista perillä oleva voi kertoa, mikä noiden kahden mikin etäisyyden ero äänilähteestä pitää olla. Olen kuullut, että toisen mikin olisi oltava kolme kertaa kauempana, mutta saatan muistaa väärin esim. toinen 30 cm, toinen 90 cm. | Antti1 01.02.2014 03:23:18 (muokattu 01.02.2014 03:29:34) | |
|
kohdataan: Äänitä kitaraotto kahdella mikillä kahdelle monoraidalle. Siihen toiseen raitaan sitten laita se negatiivinen predelay, joka löytyy monista kaikuplugareista. Noi kaksi monoraitaa voi sitten lähettää yhteen group-raitaan. Mitään kaikua ei tarvitse laitaa, vaan ainoastaa negatiivinen predelay siihen toiseen monoraitaan. Voi perkele, hillitön teksti meni bittiavaruuteen... Puuh, en jaksa kirjoittaa kaikkea uudestaan. Mulle ei kuitenkaan edelleenkään selvinnyt negatiivinen pre-delay, et selittänyt sitä mitenkään. Mä en oo ikinä törmännyt yhteenkään kaikuplugariin, josta moinen säätö löytyisi. En tosin oo edes tajunnut etsiäkään, kun ideanakin on jo niin älytön. En keksi mitään muuta selitystä kuin lisätä softassa latenssia, sitä kautta viivästää kuivaa signaalia suhteessa kaiun alkuun ja latenssinkorjauksella pitää paketti softan kautta kasassa. Koska pre-delay on kuitenkin vain ja ainoastaan siihen kaiutettuun signaaliin vaikuttava säätö, niin ei se kuitenkaan tee sille kaiuttomalle signaalille yhtään mitään, mikäli softan latenssinkorjaus toimii oikein. Jos ei toimi, niin sit sille kyseiselle raidalle tulee viivettä säädetty määrä ja olisi aivan sama viivästää signaalia nudgella tai jollain yhden toiston viiveellä ilman kuivaa signaalia. Pieni vaiheen muutos levittä stereokuvaa ja vähentää ongelmaa: keskialueen korostumista keskellä. Mainitsemasi soundin ongelma stereokuvan keskellä on sit taas nimeltään kampasuodatus. Se on nippu taajuuksia, jotka vaimenevat ja vahvistuvat jne. Taajuudet riippuu about kaikesta ja ei lainkaan vähiten viiveen määrästä kanavien välillä. Ei se ole välttämättä keskialueen korostumista. Jos monosumma ärsyttää, niin panoroi kama 100% laitoihin. Tuolta lisää ja tarkemmin kampasuodatuksesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Comb_filter Toinen vaihtoehto stereoraidan äänitystilanteessa on siirtä toinen mikki toista mikkiä kauemmaksi äänilähteestä vaihe-eron aikaansaamiseksi. Joku enemmän asioista perillä oleva voi kertoa, mikä noiden kahden mikin etäisyyden ero äänilähteestä pitää olla. Olen kuullut, että toisen mikin olisi oltava kolme kertaa kauempana, mutta saatan muistaa väärin esim. toinen 30 cm, toinen 90 cm. Mä en kyllä lähtisi ikipäivänä maksimoimaan vaihetoiston epämääräisyyttä stereokuvan levittämisen vuoksi. Mieluummin hakisin kaksi erikseen todella hyvää erilaista (toki samaan kontekstiin sopivaa) soundia, korjaisin vaiheet mahdollisimman paljon kohdilleen ja panoroisin ne tosiaan aivan laitoihin. Jos stereokuvan leveys ei riitä, niin sit toiseen kanavaan kokonaan eri laitteisto, tai äänittämään lisää kitaroita. Mainitsemasi etäisyyden ero on tässä yhteydessä myös hölynpölyä ja aivan päinvastoin, ellen ymmärtänyt tässä puolinukuksissa täysin väärin. 3:1 -säännöllä pyritään minimoimaan vaiheongelmat monimikitetyllä äänilähteellä. Mikkien välinen etäisyys tulisi ton teorian perusteella olla vähintään 3x kauempana olevan mikin etäisyys äänilähteestä. Siinä on kyse siitä lähinnä signaalin vaimentumisesta etäisyyden kasvaessa, jolloin saadaan aikaan kohtuullisen kuuloinen vaihetoisto riittävän erilaisten signaalien summautuessa äänitteellä. Tuokaan ei tuota mitään absoluuttista onnea, mutta on yksi nyrkkisääntö yhteen kelvolliseen tapaan. | |
Andy--85: Mut eli parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi pitäis soittaa otot erikseen siis. Kasariheviyhtyeissä tuo toimi luonnollisesti niin, että oli kaksi kitaristia, jotka soittivat hieman eri tavalla ja eri soundeilla, monesti panoroituna vasemmalle ja oikealle. Niitä levytyksiä kun kuuntelee niin hyvin on saatu eroteltua kaikki. Yksi selitys on varmaan myös se, että silloin joko tahattomasti tai tarkoituksellisesti kitarasoundit olivat ohuempia ja veivät vähemmän varsinkin alataajuuksilta tilaa. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|