Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mielipiteet kielten vahvuuksista mataliin vireisiin
1
lerppu
31.01.2014 01:23:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tänne voi jakaa omat kokemukset ja mielipiteet kielten paksuuksista
matalissa vireissä
 
drop-C
JoniSusi
31.01.2014 02:22:53 (muokattu 31.01.2014 02:24:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henkilökohtaisena mieltymyksenä C-standard toimii .11 .14 .18 .28 .38 .49 (Tarkkasilmäiset huomaavat tämän vastaavan daddarion EXL115 settiä) kielet.
 
Sit Drop A tai B niin 10-52 bouttiarallaa. Riippuu haluaako kireetä menoa vai tä.
 
-Monkey-
31.01.2014 16:30:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän drop-B:ssä 12. 60. settiä, joidenkin mielestä aika paksut mutta omaan käteen hyvät. Alunperin tarkoitettu C-vireelle.
 
ReBeat
31.01.2014 16:37:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattanee mainita myös kitaran scale length. Muuten informaation arvo on aika köykäinen.
 
Rotuvaari
31.01.2014 16:59:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun vedetään doomia A-vireellä, on ainoa järkevä vaihtoehto itselleni ollut suomi. Alkuun käytin saksaa, jonka kaksoisässät ja r-äänteet tuovat hienoa skarppiutta matalampaankin murinaan. Tämä siis C-vireessä, kun taas A:n kohdalla täytyi aluksi transponoida kurkunpäätä sen verran rankasti, että oli otettava äidinkieli käyttöön örinän toimimiseksi. Eikä siinä, mielestäni suomen kielen vahvuutena ovat lukuisat taivutusmuodot, joilla sana kuin sana saadaan istutettua örinään - vieläpä tunnistettavasti! Suosittelen kaikkia englanniksi öriseviä kokeilemaan suomea joskus muuallakin kuin viikonloppuyönä taksijonossa - niin palkitsevaa se näin sanoittajan ja laulajan kannata on!
 
Jos otat kollin voit hörhiä muiden natu kissojen kanssa. Ja näin saat extraa tekemiseen eli tekeminen nousee yli maximin. Kissan elämää -tietokonepeli
Groke
31.01.2014 18:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Kannattanee mainita myös kitaran scale length. Muuten informaation arvo on aika köykäinen.
 
Periaatteessa täysin totta, mutta kun täällä nyt vain on perinteenä ettei tuollaisista arkaluontoisista asioista liikoja huudella. Eihän niissä muissakaan ketjuissa skaaloja mainita.
Nykyisessä poliittisessa tilanteessa kitaran skaala on syytä jättää kertomatta ihan vain varmuuden vuoksi. Sillä eihän sitä koskaan tiedä, kun on nykyään se NSA ja kaikki. Varmaan arkistoisivat sen skaalan rekistereihinsä ja käyttäisivät ko. henkilöä vastaan joskus tulevaisuudessa.
 
D'oh!
lerppu
01.02.2014 07:01:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

drop-c. 12-60
24.75"
 
toimii helvetin hyvin!
 
drop-C
tomaattiorava
01.02.2014 12:02:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidemmän aikaa oon 54-settiä käyttäny C-standard vireessä mutta oon huomannu että toimii parhaiten jos droppaa C:n B:ksi. Ens kerralla vois kokeilla vaikka 50-settiä.
 
Käytän tän tilaisuuden nyt avautuakseni kielisettien tyhmyydestä.
Minkä saatanan perkeleen takia ei voi soitinliikkeissä olla kielet tukkupakkauksissa joista asiakas voi itse itselleen mieluisen setin kasata haluamaltaan valmistajalta?! Ikinä ei oo semmosta valmista settiä mitä kaipais ja se perkeleen plain G joka pakassa.
 
Vetehinen
04.02.2014 20:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drop C 10-64 648 mm
 
Evolution is not a matter of beliel
yannee
05.02.2014 16:05:21 (muokattu 05.02.2014 16:36:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaapi tuo meikäläisen setti tuossa seiskakielisessä olla 10-56 tällä hetkellä ja ihan sopivalta tuntuu ja on hyvä soittaa.. Ja vireenä tosiaan ADGCFAD
 
Skaala tais olla 25.5"
 
Joku vois sanoa että tuo kielisetti on vähän turhan pieni tuolle vireelle mutta makuasioitahan nämä on :)
 
Oon kyllä miettiny että jos seuraavaks kokeilis vähä tuhdimpaa settiä vaihteeksi. Joskus mulla oli 6-kielisessä ADADGB-vireessä joku 14-70 setti ja se tuntui jo vähän turhankin jämäkältä :D
 
Se on kivaa ku on mukavaa
azlag
06.02.2014 09:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

25,5" seiskoissa, Drop-A ja settinä 9-58 (Skull Strings, epätasapaino). Alin A ja vielä E:kin kaipaisivat lisää jämäkkyyttä. Iban Edgeen alkaa vaan olemaan siinä rajoilla ettei alimmaksi A:ksi paljon paksumpaa vaijeria saa asentumaan.
 
26,5" seiskassa sama vire mutta 9-58 toimii selvästi paremmin. Ehkä karvan verran tukevuutta tuonnekin kaipaisi lisää vaan eroa on huomattavasti.
 
hevikukko
06.02.2014 09:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bb vireessä tällä hetkellä 27" tuumaisessa Baritonessa 12-68 setti. Toisessa floikallisessa baritonessa 26.5" 13-72 setti. Kaikissa E vireisissä on 10-46 setti. 10 setti siksi, jotta ei pakene kielet plektran alta pikatessa ja saan intonaatiot just eikä melkeen kohdilleen. Nämä olen todennut sopiviksi kyseisiin Bb ja E vireisiin.
 
Allekirjoitus:
Ramenia
07.02.2014 21:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elixirin .010-.052-setti käytössä BFCGCF-vireessä.
 
Tuppaan soittamaan erittäin kevyellä tatsilla, joten kielet ei rämise vaikka matalalla ovatkin noin löysinä. Joskus käytin .013-.068-settiä BEADF#B-vireessä, mutta vasemmasta kädestä meinasi voimat tuolloin loppua. Käytän siis 25.5"-skaalaista floikkakitaraa ja intonaatio on kunnossa.
 
Keihäsmies os. synahomostelija. Basismin ja takomisen musta lammas, kissanrääkkäykseen sähköjousella satunnaisesti syyllistyvä sekopää.
askomiko
07.02.2014 22:02:46 (muokattu 07.02.2014 22:03:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täh, 52-kieli B-vireessä 25.5" skaalalla? Sehän on kuin tunnin keitetty makarooni. Mulla on 27.7" skaalassa 74 Bb-vireessä, saapi soittaa ihan innolla. 25.5" skaalassa käytin 68 kun paksumpi ei enää oikein tallan puolesta toimi, välttää.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
FBJ
11.02.2014 08:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

seiskassa F#/B/E/A/D/F#/B
.74 .64 .54 .42 .30 .17 .13
 
Aika passeli setti, ei ole turhan löysätkään.
 
Groke
11.02.2014 10:48:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallin esi-isä itse käyttää suhteellisen ohuita kieliä: http://www.iommi.com/page.php?id=19&sec=eq
 
Here are Tonys string gauges on the live guitars:
 
For the D# tuning
.008p, .008p, .011p, .018w, .024w, .032w.
 
For the C# tuning
.009p, .010p, .012p, .020w, .032w, .042w.
 

 
Ja nuo siis ilmeisestikin ns. Gibson-skaalalla, eli ovat löysempiä kuin olisivat jossain stratoskaalaisessa, pidempiskaalaisista nyt puhumattakaan. Liekö sitten se Gibson SG:n virallisesti 24.75", eli käytännössä ~24.6" (http://www.stewmac.com/images/fretcalc/gibson_timeline.gif). Vaiko jotain hieman muuta. Mutta noilla tienoin kait kuitenkin. Olettaen, että Iommi ei ole sitä halunnut alkuperäiseen Gibson SG:een nähden muuttaa.
 
D'oh!
JoniSusi
11.02.2014 12:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke: Metallin esi-isä itse käyttää suhteellisen ohuita kieliä: http://www.iommi.com/page.php?id=19&sec=eq
 
Johtunee kuitenkin Tommyn sormille käyneestä onnettomuudesta, jonka vuoksi käyttää mieluusti kevyitä settejä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi#Tapaturma_ja_vaikutus_soittoon
 
Groke
11.02.2014 15:13:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoniSusi: Johtunee kuitenkin Tommyn sormille käyneestä onnettomuudesta, jonka vuoksi käyttää mieluusti kevyitä settejä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi#Tapaturma_ja_vaikutus_soittoon
 
Olen kyllä tietoinen onnettomuudesta. Mutta hänen kitaransa ei todennäköisesti ole. Eli joka tapauksessa on siis niin, että hän on vuosikymmenien ajan käyttänyt sellaisia "liian ohuita" kieliä joilla "ei voi soittaa" ja joissa on "paska soundi" ja jotka "eivät pysy lainkaan vireessä" jne.
 
Eli usein anonyymit amatöörit suosittelevat vähintään pari pykälää vahvempia kieliä, siis samoillekin vireille, kuin mitä menestyneet nimimiehet itse ovat kertoneet käyttävänsä. Koska muuten ei ole groovea ja tatsikin on hukassa. Musiikillinen ilmaisu kärsii, eikä mistään tule mitään. Paitsi jos on tapahtunut vuosikymmeniä aikaisemmin joku onnettomuus, jolloin kitaran tietää kuulostaa hyvältä, pitää intonaation ja pysyy muutenkin vireessä.
Mutta kaikilla muilla ohuet kielet kuitenkin ovat aina väärin, totaalisen toimimattomia, eivät groovaa, eivät pidä virettä, aiheuttavat näppyjä, hiustenlähtöä, erektiohäiriöitä, likinäköisyyttä, karvoja kämmeniin jne. ;-)
 
D'oh!
Ziggy Bubba
11.02.2014 18:07:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosi paksuissa kielissä (sanotaan vaikka 56 ja paksummat) soundi on väkisinkin aika tumma ja viimeinen purasu esim. dempeissä voi jäädä hilppasen pienemmäksi. Aikoinaan laitoin alavireisiin hevihommiin ite kielet metodilla "mielummin liian paksu", mutta eipä se lopulta auta juurikaan muita kuin tosi raskaalla kädellä runnovia, jota ite myös silloin olin.
 
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «