Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 80-luvun hevi/rock soundi rumpuihin
1 2 3
northern
30.01.2014 14:38:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole kovin montaa kertaa päässyt miksaamaan rumpuja, mutta aina kun siihen on ollut mahdollisuus on alkuperäiset raidat olleet kaukana hyvistä, vaikka äänitys olisi tapahtunut ammattilaisten toimesta kalliissa studiossa. Lähinnä miksaaminen on ollut sitä että triggaamalla koitetaan peittää huonot alkuperäset raidat. Parempaan tulokseen olisi varmaan monesti päässyt sähkörumpuja soittamalla.
 
Jos taas kuuntelen jotain 80-luvun hevi/rock levyjä, niin siellä on mun mielestä rummut monesti paljon paremman kuulosia kuin nykyisillä levyillä, vaikka laitteisto oli alkeellisempaa. Jossain kohtaa on jotain mennyt pieleen mutta mitä? Mua kiinnostaisi miten esim. tämän kaltaisen rumpusoundin saa aikaan.
 
https://www.youtube.com/watch?v=d0qlQWWGPgo
 
Onko kyse rummuista, akustiikasta, mikeistä, miksauksesta.. ei tämmöstä soundia ainakaan ilman triggereitä olis koskaan saanut aikaseks niistä äänitteistä mitä mä olen saanut käsiini.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
PurpleCandle
30.01.2014 15:21:57 (muokattu 30.01.2014 15:24:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en rumpujen äänityksestä mitään tiedä mutta huone tuossa kuulostaa soivan aika kivasti.
 
E- Ja soitto kuulostaa soitolta eikä koneelta (piilo lol)
 
Breathing Black Metal since 1997
Danko
30.01.2014 19:28:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitellä on just työn alla vanhan liiton thrash/death-metal albumi, eikä tulis mieleenkään trigata pannuja. Tilamikit on miksauksessa aika isossa osassa.
http://damienriisi.blogspot.fi/2013/10/poikki.html
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
saastara
30.01.2014 20:04:35 (muokattu 30.01.2014 20:05:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millähän tavoin esim tuo Batteryllä käytetty laitteisto on nykylaitteistoa alkeellisempaa..?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
oksatboys
30.01.2014 20:05:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Millähän tavoin tuo Batteryllä käytetty laitteisto on nykylaitteistoa alkeellisempaa..?
 
No kuuleehan tuosta ettei ole gridissä :D
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Arkka
30.01.2014 20:51:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RTL:iin ja/tai MOPpiin ilmeisesti liittyy tämä:
 
http://www.ultimate-guitar.com/inte … s_to_sound_as_loud_as_possible.html
 
They just wanted the albums to sound as loud as possible. And in those days in the Sweet Silence Studios in Denmark we had this back room, and it was huge like a storage room. It was 15 meters by 20 meters and so we decided to put the drums in that back room to get this huge sound. And I put up a lot of ambient mics. Unfortunately at the time of tracking, it was November and it was really cold so we had to a gas heater in the room along with the mics and you can imagine what that did to the drum sound.
 
I used an AKG D12 on the bass drum, a SM-57 on the snare a Neumann KM84 on the cymbals and a couple of U87s as room mics along with a couple of other different mics. We used something like six room mics.
 
Drummer-K
30.01.2014 23:21:03 (muokattu 30.01.2014 23:47:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasarilla ei ollu joka jannulla mahdollisuuksia tehdä äänitteitä, toisin kuin nykyään. Larskin oli kuitenkin tuohon aikaan ihan kohtuullisen hyvä rumpali, takanaan levy-yhtiö ja hyvä yhtye. Hyvä studio, hyvä äänitystila ja hyvä analogilaitteisto, voiko enempää tarvita? Master of Puppetsilla on käytetty samoja äänitystekniikoita kuin nykyajan metallissa: soundi on tehty aika paljon lähimikeillä johon sekaan on lisätty tilamikkejä ja suht. diskanttiset overit. Soundi vaan on 100 kertaa orgaanisempi kuin nykyään, ja tästähän meikä tykkää!
 
Lyhyesti: Paskasta ei saa tehtyä kermaleivosta.
 
Humppaan taikka kuolen.
jannu
31.01.2014 00:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Millähän tavoin esim tuo Batteryllä käytetty laitteisto on nykylaitteistoa alkeellisempaa..?
 
No esim rumpalina on joku tanskalainen tenniksenpelaaja.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
saastara
31.01.2014 06:55:20 (muokattu 31.01.2014 06:56:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: No esim rumpalina on joku tanskalainen tenniksenpelaaja.
 
Kyllä mä rahani laittaisin tennisdudelle kun vaakakupissa on jonkun jonnen hiirikäsi.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
kiiski
31.01.2014 08:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Kyllä mä rahani laittaisin tennisdudelle kun vaakakupissa on jonkun jonnen hiirikäsi.
 
:D
 
Tuolta kans miksauksesta jos kiinnostaa:
http://www.gearslutz.com/board/high … nd/95348-mixing-master-puppets.html
 
Avainsana lienee:
First of all Flemming did an amazing job tracking everything (...) which made mixing a breeze.
 
18is9
31.01.2014 09:39:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tämän postannut tänne aiemminkin, mutta tuossa juttua Metallican Onen äänittämisestä. Antaa vähän kuvaa siitä millä setuplla noita on tehty: http://www.soundonsound.com/sos/may11/articles/classic-tracks-0511.htm
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Mikko
31.01.2014 09:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko mulla luureissa vikaa vai onko tuossa Batteryssä panoroitu bassari vasemmalle? Eihän siinä sinällään mitään, mutta aika harvinaista taitaa nykymetallissa olla.
 
Huikki
31.01.2014 10:22:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko: Onko mulla luureissa vikaa vai onko tuossa Batteryssä panoroitu bassari vasemmalle? Eihän siinä sinällään mitään, mutta aika harvinaista taitaa nykymetallissa olla.
 
On se tuossa jostain syystä panoroitu vasemmalle. Ei ole kyllä levyllä vasemmalla vaan ihan normaalisti keskellä.
 
Vielä noista äänitysvehkeistä. Varmasti on äänitetty tämä levy erittäin hyvillä laitteilla. Epäilisin, että nykyään suurimman osan metallilevyjen rummuista äänitetään huonommilla laitteilla kuin tämä Master Of Puppets. Tai eipä tule mieleen mitään laitetta mikä olisi nykypäivänä parempi kuin 80-luvulla. Tosin tietokoneita ei silloin juurikaan käytetty, mikä meinaa sitä, että soittajan oli osattava soittaa biisit niin kuin ne tulevat levylle.
 
Mikael
31.01.2014 11:04:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen postiin vielä huomioksi, että hyväkään äänittäjä jolla on kunnolliset tilat ja vehkeet ei pysty tuottamaan hyvää rumpusoundia jos lähtötilanne ei ole kunnossa. Hyvä rumpali, jolla on laadukkaat rummut hyvässä vireessä on siis perusvaatimus hyvälle rumpusoundille.
 
Fuzz is Clean!
Arkka
31.01.2014 11:40:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Kyllä mä rahani laittaisin tennisdudelle kun vaakakupissa on jonkun jonnen hiirikäsi.
 
Ennen oli miehet rautaa ja rummut puuta. Nykyäänkin on miehet rautaa, mutta rummut softaa :)
 
Mikko: Onko mulla luureissa vikaa vai onko tuossa Batteryssä panoroitu bassari vasemmalle? Eihän siinä sinällään mitään, mutta aika harvinaista taitaa nykymetallissa olla.
 
Tää kaiketi liittyy jotenkin tohon (guitar hero?)peliin, josta toikin on ripattu. On meinaan monessa muussakin siitä ripatussa rumpuraidassa panorointi tuolla tavalla kummallinen.
 
Mikko
31.01.2014 14:10:48 (muokattu 31.01.2014 14:11:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tää kaiketi liittyy jotenkin tohon (guitar hero?)peliin, josta toikin on ripattu. On meinaan monessa muussakin siitä ripatussa rumpuraidassa panorointi tuolla tavalla kummallinen.
 
Ahaa joo tämä selvä. Tosiaan näyttäisi olevan monissa muissa Larsseissa sama homma.
 
Groovi
31.01.2014 15:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen varmaankin vastarannan kiiski tai sopivaa ikäluokkaa sanomaan, mutta mielestäni nuo Metallican alkuaikojen rumpusoudit on hyvin luomut.
 
Setti kuulostaa aivan tyypilliseltä kasarisetiltä, isoilla tomeilla (myös syvyys suunnassa) ja matalalle viritetyltä ja melko dempatulta virveliltä. Soitot on vedetty suunnilleen liikuntasalia vastaavassa tilassa ja napsittu ambienssit huolella talteen.
 
Aivan samalla periaatteella vedetään nykyäänkin rumpuja isoissa studioissa, mutta haettu kokonaisbalanssi ja rumpujen lähtösoundi voi olla vähän erilainen kuin kultaisella 80-luvulla.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Exhausted
31.01.2014 16:05:40 (muokattu 31.01.2014 16:07:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaapa muuten noi Batteryn rummut erilaiselta tuossa YouTube-videolla kuin levyllä. Basaria ei ainakaan ole levyllä panoroitu vasemmalle, noi rummut on varmaan otettu Guitar Hero/Rock Bandista ja sitä varten ehkä hieman "remasteroituja".
 
Yleisesti ottaen omaan korvaan 80-luvun rokissa rummuilla oli paljon enemmän tilaa miksauksessa, ja tilamikkejä käytettiin enemmän. Toisaalta silloin ei ollut vielä apua triggerien kaltaisista apuvälineistä, joten rumpusaundi piti saada soimaan luomuna riittävän jykevästi. Nykyisin taas kun basari ja virveli voi olla pelkkää samplea, voi saundi olla hyvinkin lähimikkivoittoinen, mitä sen täytyykin olla erottuakseen koko taajuus- ja stereokaistan peittävien kitaroiden alta. Ääriesimerkkinä tästä vaikka Medeian uusi levy Iconoclastic, jossa pellit on jo todella hiljaisella, vaikka saundit ei muuten ole ihan triggeriläpsyttelyä: http://open.spotify.com/album/2LR7pCga3vPUwnzGUcryIs
 
Lisäksi esimerkiksi crash-peltiin komppaaminen on nykyisin yleisempää, en tiedä sitten miten vaikkapa peltien sointi on kehittynyt vuosikymmenien aikana. Esimerkiksi Lars Ulrich ei komppaa juuri koskaan muuhun peltiin kuin haitsuun, joka sinällään on aika luonnollisesti rumpusetin balanssiin istuva pelti toisin kuin helposti koko miksauksen valtaavat, kohisevat crashit ja ridet.
Spedemix
31.01.2014 17:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyäänkin parhaimmat hevi-, ja rockrummut taitaapi olla valmistettu 80-luvulla. Jos minulla ei olisi kattorajaa budjetissa hevilevyä tehdessä, vuokraisin äänityssessioihin 80-luvun Tamat, tai Gretchit. Mitä syvempi, sitä parempi. Meidän tanskalainen tennispelaajahan käyttää myös äänekkäimpiä messinkivirveleitä mitä markkinoilta löytyy (paitsi ei löydy, kun Larsin virveli on Custom). Valitettavasti samaa saundia ei oikein saa Kumun koivuvirpasta.
 
Isoin ero miksauksellisesti 80-luku vs. nykypäivä tuntuu olevan lisätyn kaiun (ja ambienssimikkien) määrä. Slayerin uusin levy (World-Painted Blood) on mun mielestä aika hyvä moderni (=kaiuton) vedos käsittelemästämme aiheesta. Se on harmi, että DM oli aika puuroksi laitettu. Sille levylle oli nimittäin äänitetty aika hyvän kuuloiset rummut: https://www.youtube.com/watch?v=4O-iraUNw2Q
 
Etusteista puhuttaessa noissa haastiksissa mä en missään näe kenenkään puhuvan sanaakaan esim. Millenioista (tai muistakaan värittämättömistä etareista) vaan Tridenteistä, Neveistä ja SSL:stä. Suomessa traditio on olla kauhuissaan jos etari vääristää ääntä. Puhumattakaan sen taipumuksesta säröytyä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mikael
31.01.2014 18:35:56 (muokattu 31.01.2014 18:38:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Suomessa traditio on olla kauhuissaan jos etari vääristää ääntä. Puhumattakaan sen taipumuksesta säröytyä.
 
Noo.. ei nyt ehkä enää kuitenkaan. Kyllähän ihmisiltä rupeaa löytymään jos ei nyt tiskejä niin ainakin kaikenlaisia ihan laadukkaita räkkiviipaleita ja mun nähdäkseni eri etusten säröytymisestä ja niiden soundista puhutaan paljonkin.
 
Ehkäpä se särön karttminen harrastelupiireissä 90/00-luvuilla perustui enempi siihen, että noi halpisstudiovehkeet mitä rupesi olemaan tarjolla eivät vaan kuulostaneet kovinkaan kivalta säröytyessään ja ne kun on olleet monen ensikosketus asiaan...
 
Kyllä mä ihan mielellään vaikkapa ihan folk-musahommissakin oon vedellyt mittarit reippaasti punaisella jos se on tuntunut hyvältä. Neve/SSL/jne tuntuukin mut sit taas Focusrite (platinum)/M-audio/Presonus/mitänäitänyton ei sitten yhtään.
 
Fuzz is Clean!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «