Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satulan ja tallan teettäminen akustiseen kitaraan
1
Daniboy
29.01.2014 16:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
 
Onko soittajilla kokemuksia luisten satulan ja tallan teettämisestä akustiseen kitaraan? Missä näiden perään kannattaisi kysellä (itse asun pääkaupunkiseudulla, mutta toki yhteisen hyvän nimissä asiantuntevia paikkoja voi kertoa muualtakin)? Entä hinnat näille, mitä touhu maksaa? Monet varmaan tekevät itsekin näitä metsästysporukoiden hirvenluista, mutta tähän ei itselläni ole mahdollisuutta / halua.
 
Toinen ilmeisesti ainakin muovia parempi materiaali satulaan ja tallaan on TUSQ. Onko ihmisillä kokemusta näistä? Mistä kannattaa tilata / ostaa? Onko materiaal hiottavissa, jos esimerkiksi muotoa pitäisi korjata?
 
penatuna
29.01.2014 18:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko soittajilla kokemuksia luisten satulan ja tallan teettämisestä akustiseen kitaraan? Missä näiden perään kannattaisi kysellä (itse asun pääkaupunkiseudulla, mutta toki yhteisen hyvän nimissä asiantuntevia paikkoja voi kertoa muualtakin)? Entä hinnat näille, mitä touhu maksaa? Monet varmaan tekevät itsekin näitä metsästysporukoiden hirvenluista, mutta tähän ei itselläni ole mahdollisuutta / halua.
 
Toinen ilmeisesti ainakin muovia parempi materiaali satulaan ja tallaan on TUSQ. Onko ihmisillä kokemusta näistä? Mistä kannattaa tilata / ostaa? Onko materiaal hiottavissa, jos esimerkiksi muotoa pitäisi korjata?

 
Kokemusta on Lottosesta, joka teki ainakin minun tapauksessani (luutalla / Martin HD-28) erinomaista työtä. Mitään halpaa hupiahan tuo tekeminen ei ole:
http://www.lottonen.com/huoltotyot.html
 
TUSQ-satuloita ja talloja saa stadissa ainakin Millbrookista:
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k=11187&tuoteryhma_id=126
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k=17661&tuoteryhma_id=127
 
Noita saa blankkoina tai valmiiksi kompensoituina. TUSQia on käsittääkseni vähintään yhtä helppo työstää kuin luuta. Lisätietoa:
http://www.graphtech.com/products/brands/tusq
 
PS. Jos TUSQiin päädyt, niin kannattaa mitata talla/satula, ja tutkia löytyykö valikoimasta jo valmiiksi oikean kokoisia vaihtoehtoja.
 
johanssen
30.01.2014 00:21:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daniboy: Tervehdys.
 
Onko soittajilla kokemuksia luisten satulan ja tallan teettämisestä akustiseen kitaraan? Missä näiden perään kannattaisi kysellä (itse asun pääkaupunkiseudulla, mutta toki yhteisen hyvän nimissä asiantuntevia paikkoja voi kertoa muualtakin)? Entä hinnat näille, mitä touhu maksaa?

 
Ruokangas tekee myös huoltotyöt erittäin huolella ja suurella ammattitaidolla. Hinnat ovat varmaan tuota Lottosen tasoa tai voipa olla ylikin. Minulla on vain erittäin hyvät kokemukset Ruokankaan työstä ja asiakaspalvelusta, joten siksi sitä suosittelen. Niin ja hirvenluuta suosittelen myös, sekä akustiseen että muihinkin.
 
penatuna: Mitään halpaa hupiahan tuo tekeminen ei ole
 
Saahan siihen rahaa varata, mutta jos soitin on itselle rakas ja mieluinen työ/harrastekalu, niin minusta siihen kannattaa silloin myös sijoittaa. Hinnat ovat kuitenkin työn vaativuuteen ja tarkkuuteen, sekä käsityöhön nähden kuitenkin halvat. Kaikista meistä kun ei ole kotona nikkaroimaan tuollaisia, niin on hyvä, että työn voi teettää luottavaisin mielin ammattilaisella. Kaikki eivät ole tästä varmastikaan samaa mieltä, kun nykysin pitäis kaikki saada ilmasiks tai ainakin sairaan halvalla, mutta mielipiteitä mahtuu maailmaan.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Azolith
30.01.2014 13:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millbrookilta saa tosiaan aika kattavasti aihioita.
SP-Elektroniikka toimitti ainakin ennen sopuhintaan luu-ja komposiittiaihioita.
Luiset satula-aihiot missä kielten jako on sopiva tiettyyn kitaraan voi olla vaikea löytää ja umpiluusta on suht työläs tehdä.
Satulaviilat on tyyriitä. Omassa Hoscon setissäni näkyy olevan 155e hintalappu päällä (n 5v sitten ostettu).
Luuta suosin itse pajallani, mutta TUSK on myös ok.
Se on huomattavasti helpompaa hioa.
Tallapalat on helpohkoja työstää sopivaan kokoon.
Kannattaa etsiä sillä vanhalla muovisella sopiva korkeus kielille.
Viilaa vaikka niin matalaksi että alkaa kielet hieman särisemään tasaisesti ja lisää sitten lopulliseen palaan 0.5-0,7mm.
Tarkkuus on valttia ja maltti.
Palasta saa aina pois mutta jos menee liian alas, niin liuska sen alle esim alumiinista korjaa tilanteen. Muovia en sinne suosittele.
Tarkkuus tarkoittaa myös että tallapalan alapinnan tulisi olla ehdottoman suora.
Varsinkin EAkustisissa törmää usein siihen, että tallapala ei osu tasaisesti pietzoon ja tuloksena on epätasainen volyymi kieten kesken.
Suora viivain mukaan kun valitsee viilaa, ne on yllättävän kieroja usein.
 
Ammattilaiset tietysti hoitaa asian luotettavasti.
Hinnoissa on kyllä paljon heittoa eri tekijöillä.
Esim multa kompensoitu tallapala luusta mittojen mukaan teetettynä 35e, sisältää postikulut. Noissa lähetys tapauksissa tarvin ehdottoman tarkat mitat.
Satulat tapauskohtaisesti.
Esim satula ja tallapala luiseksi ja samalla kitaran täyshuolto on mulla 120e.
 
.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «