Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: muuttuuko mikään..?
1
irwing
28.01.2014 18:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TERVEHDYS!!
 
Pakko kysyä kokeneiden arviota;
Kun minulla on nyt yamahan 285 tenori ja vaihdan sen hiukan "laadukkaampaan" torveen, niin kuulenko sen äänessä?
Miten käy sävelien syttymisen, alimmilla ja ylimmillä äänillä varsinkin. Entäpä toisen oktaavin soitettavuus?
Vai hankaloituuko soittaminen? Suukappaleen ja lehden pidän samana.
Taidot eivät ole kaksiset, parisen vuotta töristelly.
 
Sirgtr
28.01.2014 21:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

irwing: TERVEHDYS!!
 
Pakko kysyä kokeneiden arviota;
Kun minulla on nyt yamahan 285 tenori ja vaihdan sen hiukan "laadukkaampaan" torveen, niin kuulenko sen äänessä?
Miten käy sävelien syttymisen, alimmilla ja ylimmillä äänillä varsinkin. Entäpä toisen oktaavin soitettavuus?
Vai hankaloituuko soittaminen? Suukappaleen ja lehden pidän samana.
Taidot eivät ole kaksiset, parisen vuotta töristelly.

 
Saatat kuulla tai et. Yleisesti kai ajatellaan, että soundista suurin osa ( ehkä 80%, tosin mielipiteet vaihtelevat mutta joka tapauksessa suurin osa) on peräisin soittajasta ja loput soittimesta. Edelleen soittimen ominaisuuksista eniten soundiin vaikuttaa suukappale/lehti-yhdistelmä ja pienempi osuus aiheutuu itse pillistä.
Äänen syttyvyyteen, varsinkin alarekisterin alapäässä on soittimen teknisellä kunnolla suuri vaikutus, yksikin vuotava läppä niin vaikeuksia on. Ei tuo nykyinenkään soitin mikään toivototon kapistus taida olla, pikemminkin päin vastoin. Mikä on nykyinen suukappale ja mitä lehteä käytät?
Mitä "laadukkaampaa" soitinta olet ajatellut ?
Parasta ottaa nykyinen soitin mukaan ja mennä kokeilamaan tarjolla olevia vaihtoehtoja, soittamalla nykyisellä ja kokeiltavalla soittemella vuorotellen huomaat kyllä mahdolliset erot jos niitä on.
Jos olet soitellut 2 vuotta niin aika ja systemaattinen ja ohjattu harjoittelu vaikuttavat tulevien vuosien soundiin enemmän kuin soittimen vaihto. Ehkä mieluumminkin kannattaisi harkita suukappaleen+lehden vaihtoa, senkään valintaan ole oikein muuta keinoa kuin eri vaihtoehtojen kokeilu.
 
Murgo
29.01.2014 05:52:28 (muokattu 29.01.2014 06:01:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tosiaan kokeilla sitä laadukkaampaa torvea sekä ennen kaikkea mahdollisimman montaa erilaista suukappaletta kunnolla ennen ostopäätöstä, sinähän sillä soitat joten jos et itse huomaa mitään parannusta, tai varsinkin jos tuntuu huonommalta, niin miksi vaihtaa? Yamahat ovat tunnetusti hyviä ja tasalaatuisia soittimia, monen mielestä "hintaansa parempia", joten mitään kiirettä/pakkoa ei ole ja jos haluaa oikeasti merkittävästi paremman soittimen niin saa varautua maksamaan aika paljon enemmän.
 
Yamahan mukana tuleva (4C? Ja olettaen tietty että sillä olet tähän asti soittanut?) on hyvä ja helppo perussuukapale mutta koska se on melko pieniaukkoinen niin "vaativampaan" vaihtamalla soundi muuttuu. Se on toki sitten jokaisen omista mieltymyksistä kiinni millaista ääntä hakee.
 
Lehti ja sen suhde suukappaleeseen vaikuttaa myös todella paljon, itse olen ajan mittaan (n. 6 vuotta harrastanut, joista vuoden-pari kävin tunneilla joskaan en pysty kerrostaloasumisesta johtuen treenaamaan läheskään niin paljon kuin haluaisin) päätynyt suhteellisen avoimeen suukappaleeseen (barskassa Otto Link 7, tenoriin olen ajatellut hommata samanlaisen mutta en ole vielä sopivasti käytettynä löytänyt) ja pehmeähköön lehteen (2-2 1/2), joku muu saatta tykätä jostain ihan muusta.
 
Ensimmäisen torven joutuu varmaan jokainen ostamaan enemmän tai vähemmän "sokkona" tai jonkun toisen henkilön suosituksen varassa kun ei itse vielä osaa tarpeeksi arvioidakseen sen soveltuvuutta itselleen mutta 2 vuoden harjoittelun jälkeen tilanne on jo toinen eli ei kun "koeajamaan".
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
29.01.2014 10:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

irwing: TERVEHDYS!!
 
Pakko kysyä kokeneiden arviota;
Kun minulla on nyt yamahan 285 tenori ja vaihdan sen hiukan "laadukkaampaan" torveen, niin kuulenko sen äänessä?
Miten käy sävelien syttymisen, alimmilla ja ylimmillä äänillä varsinkin. Entäpä toisen oktaavin soitettavuus?
Vai hankaloituuko soittaminen? Suukappaleen ja lehden pidän samana.
Taidot eivät ole kaksiset, parisen vuotta töristelly.

 
Sävelten syttyvyys ja soitettavuus eivät varmasti laadukkaammalla torvella huonone, mutta eivät myöskään todennäköisesti parane, mikäli nykyinen tenorisi on täydessä kunnossa.
Jos näiden asioiden kanssa on vaikeuksia, ei uusi torvi ole vastaus. Suukappale - lehti - yhdistelmällä on paljon suurempi vaikutus niin soitettavuteen, kuin ääneenkin.
Mutta kuten joku jo vastasi, pienikin vika torvessa vaikeuttaa soittoa suunnattomasti.
 
irwing
29.01.2014 21:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, otto linkillä, metallinen, 6:n reiällä ja 2-2,5pärettä käytän. Tiedät toki että itse torven osuus äänessä on pienempi kuin ajatellaan mutta fysiikan lakien mukaan vaikuttaa kuitenkin. Otto linkkiin olen tyytyväine vaikka joku sanoi että se ei olisi ihan helpoin suukapula. Helpoksi itse olen kokenut
 
NeliX4
11.03.2014 15:44:39 (muokattu 11.03.2014 15:58:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpoimmalla selviää, kun käyt kokeilemassa.
 
Tärkeää on myös miltä soitin tuntuu käteen. Äänet avautuu ylhäällä ja alhaalla ihan samalla tavalla - periaatteessa. Käytännössä nykyinen suukappaleesi toimii joko hieman huonommin tai paremmin uuden torven kanssa, mutta kyse on lähinnä nyansseista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «