Aihe: Ernie Ball cobalt
1 2
Groke
02.08.2012 01:14:52
tommi m: ...pehmeämpi soittotatsi..josta itse en ehkä tykkää.
koponen: ...lötköt kuin mitkä ja se ei ole hyvä kun tykkään jäykistä kielistä.

Eli cobolteilla vaikkapa 10-setti tuntuu soittajan näpeissä likimain samalta, kuin peruskielillä 9-setti? Tai ainakin jotain siihen suuntaan kuitenkin?

Vai onko vakiosetin ja coboltin ero tosielämässä niin mikroskooppisen pieni, että sokkona asiaa ei ehkä edes huomaisi. Eli vasta pakkauksen näkemisen jälkeen se soundi kirkastui, hiukset alkoivat kasvaa takaisin, löytyi aivan uusia skaaloja ja sitä rataa... ;-)
TMik
02.08.2012 08:00:42
Gabe: Mitä huomasit eroksi?

No niissä cobolteissa on mielestäni isompi output, särkee hieman helpommin. Samalla se soundi on jotenki raaempi/modernimpi. Dynamiikkaa katosi tuon myötä mielestäni myös. Varmaan olisi hyvät johonki moderniin droppivire mäiskeeseen isolla säröllä. Kirkkaat nuo kyllä olivat soinniltaan, cleaneillä mielestäni jo liian.

Tuntumalta ne oli aavistuksen sellaiset kuminauhamaiset, ei se tuntuma huono ollu mutta vähän erilainen.

En jaksa kattoa oliko tämä jo täällä mutta seuraavassa linkissä kuulee hieman tuota eroa kun vaihtelevat eestaas samalla setupilla kieliä.

http://www.youtube.com/watch?v=_E91t1qGESA
Gabe
02.08.2012 11:36:42
TMik: No niissä cobolteissa on mielestäni isompi output, särkee hieman helpommin. Samalla se soundi on jotenki raaempi/modernimpi. Dynamiikkaa katosi tuon myötä mielestäni myös. Varmaan olisi hyvät johonki moderniin droppivire mäiskeeseen isolla säröllä. Kirkkaat nuo kyllä olivat soinniltaan, cleaneillä mielestäni jo liian.

Tuntumalta ne oli aavistuksen sellaiset kuminauhamaiset, ei se tuntuma huono ollu mutta vähän erilainen.

En jaksa kattoa oliko tämä jo täällä mutta seuraavassa linkissä kuulee hieman tuota eroa kun vaihtelevat eestaas samalla setupilla kieliä.

http://www.youtube.com/watch?v=_E91t1qGESA

Kiitos, pitääpä metsästää käsiinsä tuollaiset. Näyttää/kuullostaa hyvältä :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Jecux
02.08.2012 16:24:21
Itse olen parista suomalaisesta liikkeestä kyseisiä kieliä bongannut. Yhden setin kitaraani testiksi laitoin, ja en huomannut muuta eroa kuin hieman "keveämmän" soittotatsin. Myös soundi oli hieman kirkkaampi näissä. Hintaansa nähden Cobalitit ei oikein säväyttäneet, mutta suosittelen silti kokeilemaan.
Terry Pantheras
24.01.2014 19:18:36
Onkos näissä nikkeliä? Eli sopivatko nikkeliallergikolle? Jostain foorumilta luin, että jotain jannua nämä auttoivat allergian kanssa samalla tapaa kuin stainless steelit (meikäläinen ml.). Onko täällä allergikkoja jotka olisivat näitä testineet?
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Paska on hyvää.
Groke
24.01.2014 21:40:29 (muokattu 24.01.2014 21:40:45)
Terry Pantheras: Onkos näissä nikkeliä? Eli sopivatko nikkeliallergikolle?

Itse en ole ainakaan nikkelille allerginen, eli käytännön kokemuksia en omaa. Tälläinen kuitenkin osui silmään: http://forums.ernieball.com/ernie-b … ll-guitar-strings-3.html#post868471
* "I can once again confirm that our stainless steel strings are nickel free. I would also like to add that our new Cobalt strings are nickel free."

Eli periaatteessa siis sopivat nikkeliallergikoille. Mutta...

Ainakin joissain tapauksissa nikkelille allerginen on samalla myöskin koboltille allerginen...
* "Thanks for the tip, the problem is that I'm allergic to both nickel *and* cobalt(supposedly if you're allergic to one, you're usually allergic to *both*). These were the 2 metals that came up positive in my allergy patch tests."

...jolloin ei ehkä jää muita vaihtoehtoja sähkökitaroista puhuttaessa, kuin SS-kielet (Stainless Steel, RST, ruostumaton teräs). Tai ehkäpä myös jotkut päällystetytkin, vaikka periaatteessa sisältäisivätkin liukenevassa muodossa olevaa allergisoivaa metallia. Siis ainakin niin kauan kuin se käytetty päällyste kestää. Olettaen, että se päällyste ylipäätään auttaa.
D'oh!
Don Felder
25.01.2014 10:50:04
DLX taitaa myydä niitä.

Olen testannut niitä eikä kielet soineet yhtään voimakkaammin tai pidempään
kuin muutkaan kielet. Kirkaat ne oli uutena aivan kuten kaikki muutkin uudet kielet.

Mielestäni ne ovat ylimainostetut kalliit kielet.
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
ibnz
25.01.2014 10:56:54
Oma kokemus oli hieman enemmän ääntä, ihan kiva jne. Ehkei hinnan väärti, mutta tosiaan niinkuin mainostettu. Negatiivinen puoli oli todella nopea nauhojen kuluminen. Yksi setti riitti uurtamaan punotuilla kielillä aika näyttävät skraadut Gibsonin ensimmäisiin nauhoihin. Säikähdin hemmetisti enkä aio koskea moisiin kieliin nikkelinauhoilla enää. Ehkä Panzer SS -nauhoilla sitten..
Terry Pantheras
25.01.2014 12:26:03
ibnz: Oma kokemus oli hieman enemmän ääntä, ihan kiva jne. Ehkei hinnan väärti, mutta tosiaan niinkuin mainostettu. Negatiivinen puoli oli todella nopea nauhojen kuluminen. Yksi setti riitti uurtamaan punotuilla kielillä aika näyttävät skraadut Gibsonin ensimmäisiin nauhoihin. Säikähdin hemmetisti enkä aio koskea moisiin kieliin nikkelinauhoilla enää. Ehkä Panzer SS -nauhoilla sitten..

Itse olen saanut vaihdettua SS-nauhat jo kahteen skebaan, niin eivät kulu niin sukkelaan. SS-nauhojen asentaminen ei vaan ei ole kovin sukkelaa... Mutta vaivannäkö on erinomaisen palkitsevaa, kiiltokin pysyy tosi hyvin.
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Paska on hyvää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)