Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 5114 115 116 117 118128 129 130 131 132
Stalkah
09.01.2014 09:41:46 (muokattu 09.01.2014 09:55:42)

Eipä tuolla virransaannilla ole niin väliä, jos olosuhteet on muutoin niin hallinnassa, ettei aiheuta ongelmia. Yleensä vaan keikkapaikat tuo niitä häiriöylläreitä sitten, että sikäli laadukas virtalähde on paikallaan jos harrastaa näitä "muuttuvia olosuhteita". Itsellänikin on Dunlopin DC-Brick ja on pysyny kaaottisissa keikkaoloissa täysin häiriöttömänä, vaikka siinä ei eristettyjä lähtöjä olekkaan. Setuppi on muutoin kyllä laadultaan niin tiukassa paketissa, että tää kompensoi aivan varmasti.

Joka tapauksessa, arvostettavaa DIY-meininkiä siulla noissa Ikea-pohjaisissa ripaskalaudoissa :) Komean näköisiäkin ovat kun on hyvät värit pinnassa. Minkälaista virtamötikkää meinasit tuohon ja mihin / miten meinasit sen asentaa?
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Stalkah
09.01.2014 10:02:50 (muokattu 21.01.2014 09:51:40)

Tuosta Dunlopin DC Brickistä sen verran, että vaikka se ei ole aiheuttanut häiriöitä signaaliin omalla kohdalla ja kokemukset ovat sen suhteen lähinnä hyviä, niin en tästä huolimatta voi suositella sitä oikein kenellekkään keikkakäyttöön. Syynä lähinnä käikäleen rimpula ja lyhyt virtapiuha, eli Dunlopin ECB06 muuntaja kiinteällä letkulla ja 2,1mm plugilla, joka toisaalta eristämättömiin lähtöihin liitettynä saattaa aiheuttaa ongelmia.

Valotampa hieman pointtiani: Pedaalilauta tulee yleensä useamman metrin päähän lavan takana sijaitsevista virtapistokkeista, joihin vahvari kytketään, joten vaihtoehdot ovat A) tehdä itse joku virtapiuhan jatkoroikka 2,1mm uros- ja naarasliittimillä varustettuna, tai B) koittaa pärjätä tuolla ECB06:n avuttoman lyhyellä (1,5m muistaakseni) vakiopituudella. B juontaa lähes väistämättä joissain keikkatilanteissa virtojen vetämiseen jostain muualta, kuin mihin vahvari on kytketty (-> maalenkki), kun taas vaihtoehto A mahdollistaa kyllä roikan pituuden kasvun vuoksi kytkemisen sinne lavan takaosaan, mutta yhä edelleen itse piuha ja sen liitännät ovat niin rimpuloita, että oikein hirvittää jättää spedulaudan virrat tuollaisen parin mm:n parikaapelin ja 2,1mm liitäntöjen varaan. Olen siis itsekin nojautunut toistaiseksi tähän DIY-jatkoroikkavaihtoehtoon, mutta olen lisännyt tuohon vielä parit vedonpoistot liittimien yhteyteen, jotta ihan kaikki nykäisyt eivät katkaise virrantuloa.

Tästä syystä olen varmasti itsekin jossain vaiheessa virtalähteen vaihdon edessä. Paksumpi (ja pidempi) verkkovirtajohto ja jämäkkä kolmen pinnin liitäntä tyyliin T-Rexit tai Voodoo Labit ovat ratkaisu kunnon keikkakäyttöön.
Olli.M
09.01.2014 11:01:04
Stalkah: Eipä tuolla virransaannilla ole niin väliä, jos olosuhteet on muutoin niin hallinnassa, ettei aiheuta ongelmia. Yleensä vaan keikkapaikat tuo niitä häiriöylläreitä sitten, että sikäli laadukas virtalähde on paikallaan jos harrastaa näitä "muuttuvia olosuhteita". Itsellänikin on Dunlopin DC-Brick ja on pysyny kaaottisissa keikkaoloissa täysin häiriöttömänä, vaikka siinä ei eristettyjä lähtöjä olekkaan. Setuppi on muutoin kyllä laadultaan niin tiukassa paketissa, että tää kompensoi aivan varmasti.

Joka tapauksessa, arvostettavaa DIY-meininkiä siulla noissa Ikea-pohjaisissa ripaskalaudoissa :) Komean näköisiäkin ovat kun on hyvät värit pinnassa. Minkälaista virtamötikkää meinasit tuohon ja mihin / miten meinasit sen asentaa?

Mulla on tuossa pienemmässä semmoset palikat mitkä toimii hyvin daisychain syötöllä. Toiseen lankkuun tulee muutama semmonen palikka kiinni, jotka eivät oikein toimi ketjutettuna (esim.Bass Big Muff), joten oma virtalähde, omilla syötöillä senkin vuoksi.
Virtalähdettä ei ole vielä hankittu, mutta tuonne laudan allehan se tulee sijoitettua sitten. Tilaa on, ja hieman korkeammalla kumitassulla saa maavaraa vielä hienosäädettyä jos tarvitsee.
Jonubets
11.01.2014 19:48:01 (muokattu 11.01.2014 19:48:13)
Tuossapa oma lautani, ensimmäinen laatuaan. Kommenttia? Sähköt ei ehkä maailman siisteimmät mutta muuten oikeen tyytyväinen oon! Toimiva virtalähde tuo Carl Martin, ei juuri ylimääräisiä hurinoita kuulu..

http://muusikoiden.net/dyn/users/119444.jpg
se on hyvä ny!
Tigerstedt
11.01.2014 20:47:57

ColdRush01: Tuossapa oma lautani, ensimmäinen laatuaan. Kommenttia? Sähköt ei ehkä maailman siisteimmät mutta muuten oikeen tyytyväinen oon! Toimiva virtalähde tuo Carl Martin, ei juuri ylimääräisiä hurinoita kuulu..

http://muusikoiden.net/dyn/users/119444.jpg

Siistin näköinen paketti on. Onkos toi Pedaltrain 1 vai 2? Itsekin olen miettinyt moisen hommaamista, sais johdoteltua siistimmin. Nyt on Rockcasen lauta jossa on kyllä tilaa, mutta johtoja ei saa piiloteltua. Case on myös suht heiveröinen, tosin on ehjänä tähän saakka pysynyt.
The gum you like is going to come back in style.
Jonubets
11.01.2014 20:55:37
Tigerstedt: Siistin näköinen paketti on. Onkos toi Pedaltrain 1 vai 2? Itsekin olen miettinyt moisen hommaamista, sais johdoteltua siistimmin. Nyt on Rockcasen lauta jossa on kyllä tilaa, mutta johtoja ei saa piiloteltua. Case on myös suht heiveröinen, tosin on ehjänä tähän saakka pysynyt.

Ykkönen tuo on. Hyvän kokonen meikäläisen tarpeisiin eikä pahan hintainen ollenkaan, Thomannilta 129e. Caseakaan en mitenkään heiveröiseksi sanoisi. Suosittelen kyllä :)
se on hyvä ny!
Huikki
12.01.2014 20:42:10

Valmista tuli! Laudan alla on Cioks DC10, josta tulee virta kaikille pedaaleille. Ja Altoids -lootassa kulkee mukavasti capo ja plektrat.

http://muusikoiden.net/dyn/users/119434.jpg
Jucciz
15.01.2014 01:40:12
Huikki: Valmista tuli! Laudan alla on Cioks DC10, josta tulee virta kaikille pedaaleille. Ja Altoids -lootassa kulkee mukavasti capo ja plektrat.

http://muusikoiden.net/dyn/users/119434.jpg

Siisti paketti!
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
-Monkey-
19.01.2014 19:42:33
Olen alkanut pedaalien määrän kasvaessa harkitsemaan tällaisen tekemistä/hankkimista, mutta mieleen tuli kysymys: Eikö kaksirivisessä pedaalilaudassa "kauempana" olevia pedaaleja esimerkiksi keikkatilanteessa ole hankala käyttää kun pitää kurotella? Vai olenko vain yliarvioinut boardin koon? (vaikka nekin tietysti vaihtelevat)
Jaava
20.01.2014 13:22:37
-Monkey-: Olen alkanut pedaalien määrän kasvaessa harkitsemaan tällaisen tekemistä/hankkimista, mutta mieleen tuli kysymys: Eikö kaksirivisessä pedaalilaudassa "kauempana" olevia pedaaleja esimerkiksi keikkatilanteessa ole hankala käyttää kun pitää kurotella? Vai olenko vain yliarvioinut boardin koon? (vaikka nekin tietysti vaihtelevat)

Voit testata. Pystytkö kurottamaan jallallasi n. 30cm? Jos pystyt, yllät niihin pedaaleihin ihan hyvin.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Stalkah
20.01.2014 14:52:04

-Monkey-: Olen alkanut pedaalien määrän kasvaessa harkitsemaan tällaisen tekemistä/hankkimista, mutta mieleen tuli kysymys: Eikö kaksirivisessä pedaalilaudassa "kauempana" olevia pedaaleja esimerkiksi keikkatilanteessa ole hankala käyttää kun pitää kurotella? Vai olenko vain yliarvioinut boardin koon? (vaikka nekin tietysti vaihtelevat)

Yltämisessä ei varsinaisesti ongelmaa luulisi tulevan, jos ei ole helvetin iso "kolmirivinen" lauta. Lähinnä ongelmia takarivin pedaaleiden kanssa tulee, jos siulla boardisi tursuaa speduja, joissa on paljon säätönamiskoja. Tässä korostuu riski siitä, että soittotilanteessa säätelet tahattomasti alempien spedujen säätöjä kantapäälläsi samalla, kun poljeskelet ylärivin speduja päälle / pois päältä kengän kärjellä.

On olemassa erilaisia yksittäisen pedaalin irtokorokkeita sekä porrastettuja tai tarpeeksi kaltevia lautoja, joiden kanssa tuota ongelmaa saa eliminoitua, mut DIY-henkinen löytää ongelmaan kyllä itekseenkin miljoona halpaa ei-kaupallista budjettiratkaisua. Ilman jonkunnäköstä taaempien purkkien korotusta voi mennä vähän kengän kärjellä tai varpaalla sipsutteluksi tiukkaan ahdetun boardin kanssa.
Vihapiirakka
20.01.2014 17:18:06
Kiinnostaisi itsenäi kokeilla jotain pienimuotoista pedaalilautaa kasailla, pedaaleja katsellut jo jonkinmoisia. Mutta mitä pienestä pedalboardista tulisi löytyä? Ajattelin säröä, fuzz, tuner ja joitain muita. Mitkä ovat välttämättömimmät?
Muovinen
20.01.2014 21:30:10

Lihis96: Mutta mitä pienestä pedalboardista tulisi löytyä?

Sehän riippuu ihan tarpeista, mutta kyllä nyt ainakin virtalähde ja viritin. Sen jälkeen tärkeimpänä varmaan erilaiset säröt (od/dist/fuzz).
Vihapiirakka
20.01.2014 21:50:37
Muovinen: Sehän riippuu ihan tarpeista, mutta kyllä nyt ainakin virtalähde ja viritin. Sen jälkeen tärkeimpänä varmaan erilaiset säröt (od/dist/fuzz).

Tuota TC Electronicin Röttweileriä olen katsellut, ja sitten Black Artsin destroyer fuzzia. Virtalähteeksi Fuel Tank jr. ja virittimenä Korg Pitchblack. Tulisiko näiden lisäksi olla muita efektejä yms.?

Onko compressor kuinka tärkeä?
Laulava Kylätohtori
21.01.2014 08:53:52 (muokattu 21.01.2014 08:58:33)
Lihis96: Tuota TC Electronicin Röttweileriä olen katsellut, ja sitten Black Artsin destroyer fuzzia. Virtalähteeksi Fuel Tank jr. ja virittimenä Korg Pitchblack. Tulisiko näiden lisäksi olla muita efektejä yms.?

Onko compressor kuinka tärkeä?

Pedaalilaudassahan ei siis tule olla mitään, vaan ainoastaan ne pedaalit, joista koet itse saavasi lisäarvoa. Juccikzen pitsantäytevertaus sopii tähän mielestäni hyvin, makuasioita ja kuka mistäkin tykkää. Mieti, minkä efektien soundista pidät (esim. levyjä kuuntelemalla) ja sitten kokeilet niitä. Varsinaisia oikeita tai vääriä vastauksia ei ole, eikä sellaisia pedaaleita, jotka olisi pakko olla pedaalilaudassa.

Sun pitää kokeilla kompuraa, ei sitä muuten tiedä. Jollekin se on tärkein, joku ei tarvitse ollenkaan. Minusta se ei ole tärkeä, vaikka siitä jotain hyötyä puhtailla saattaa ollakin. Muljuttimet taas ovat niin subjektiivinen juttu, että se on puhtaasti mielipideasia, mikä muljutin on tärkeä ja/tai hyödyllinen.

Fuzz nyt on siinä mielessä tärkeä, että fuzz-soundia ei saa kuin fuzzista. Ja jos vahvarin särö ei ole hyvä sellaisenaan (tai haluaa vaihtelua), niin myös säröpedaali/pedaaleja kannattaa hommata.

Viritin on myös tärkeä sinänsä, mutta siitä en ole varma, pitääkö sen olla laudassa. Itselläni ei ole. Fuel Tank jr. on muistaakseni eristetty, joten se lienee kelpo peli, jos muuten täyttää vaatimukset virran- ja jännitteentarpeesta sekä lähtöjä lukumäärästä. Itse näen hyvänä panostaa heti kunnon virtalähteeseen, mutta toisaalta maailmassa on miljoonia kitaristeja, jotka käyttävät 1Spottia tms. loistavalla menestyksellä, joten itse sekin pitää päättää, kuinka paljon niinkin mojottomaan ja tylsään laatikkoon kuin virtalähde, on valmis sijoittamaan. Sama tietysti koskee kaikkia pedaaleja...

Lihis96: Kiinnostaisi itsenäi kokeilla jotain pienimuotoista pedaalilautaa kasailla, pedaaleja katsellut jo jonkinmoisia. Mutta mitä pienestä pedalboardista tulisi löytyä? Ajattelin säröä, fuzz, tuner ja joitain muita. Mitkä ovat välttämättömimmät?

Toistan itseäni, mutta vastaan nyt tähänkin.

Vain sinä voit tietää, mitä sinun laudastasi tulisi löytyä. Joten sinuna lähestyisin asiaa miettimällä, että mistä soundeista/efekteistä pidät. Mieti, mitä haluaisit, että laudassasi olisi. En tiedä kauanko olet soittanut tai kuinka tuttuja eri efektit ovat, mutta yksi vaihtoehto on ostaa joku multiefekti (torilta) ja kokeilla sillä eri efektejä. Ja sitten, kun vähän hahmottuu, mistä pidät ja mistä on hyötyä soitossasi, niin ostelet niitä parhaita sitten irtopurkkeina ja myyt multsarin pois...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Numb
21.01.2014 09:07:48

Lihis96: Kiinnostaisi itsenäi kokeilla jotain pienimuotoista pedaalilautaa kasailla, pedaaleja katsellut jo jonkinmoisia. Mutta mitä pienestä pedalboardista tulisi löytyä? Ajattelin säröä, fuzz, tuner ja joitain muita. Mitkä ovat välttämättömimmät?

Riippuu täysin siitä mitä haluat. Jotkut eivät käytä mitään efektejä, joillain niitä on kasapäin.

Itselläni ei ole laudassa esimerkiksi kaiku- eikä säröpolkimia, jotka jollekin muulle ovat must.

Peruskattaus, jos semmoisen haluaa kehittää voisi olla viritysmittari, wah phaser/flanger/chorus, särö taikka pari erilaista, delay. Mutta tosiaan kaikki lähtee siitä mitä haluaa sen laudan tekevän. Mulla on laudassa viritysmittari, wah, phaser, Pitch box (chorustyyppistä soundia) ja clean boost. Kompura vois vielä olla tiettyhin juttuihin paikallaan, mutta en ole saanut hommattua :)
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Laulava Kylätohtori
24.01.2014 12:41:57
Tässä, kun suunnittelen lopullista pedaalilautaa, niin tuli mieleen virtalähteen sijoitus. Voiko joku pedaali (esim. wah) ottaa häiriötä virtalähteestä, eli pitäisikö virtalähde pyrkiä sijoittamaan mahdollisimman kauas wahista? Entäs muljutteimet kuten delay tai vibe?

Tiedän, että jotkut (varsinkin huonommat) aiheuttavat häiriöitä, mutta nyt kiinnostaa tilanne vain oman virtalähteen kannalta, eli Voodoo Labin ISO5 (toroidal power transformer), jossa eristetyt lähdöt jne...

http://www.voodoolab.com/pedalpower_iso-5.htm
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Muovinen
24.01.2014 13:42:38

Laulava Kylätohtori: Tässä, kun suunnittelen lopullista pedaalilautaa, niin tuli mieleen virtalähteen sijoitus. Voiko joku pedaali (esim. wah) ottaa häiriötä virtalähteestä, eli pitäisikö virtalähde pyrkiä sijoittamaan mahdollisimman kauas wahista? Entäs muljutteimet kuten delay tai vibe?

Tiedän, että jotkut (varsinkin huonommat) aiheuttavat häiriöitä, mutta nyt kiinnostaa tilanne vain oman virtalähteen kannalta, eli Voodoo Labin ISO5 (toroidal power transformer), jossa eristetyt lähdöt jne...

http://www.voodoolab.com/pedalpower_iso-5.htm

Helppohan se on testailla, kun siirtelet virtapalikkaa ympäri lautaa. Ainakin hakkurista wah otti mun laudassa häikkää suht reippaasti jos oli liian lähellä. Mutta se voi olla ihan milleistä kiinni, että missä kohti hiljenee.

Spedulauta on aika jumalaton logistinen helvetti heti kun lootia on vähän enemmän.
Muovinen
24.01.2014 21:07:04

Stalkah: Laukku, mielellään vielä kova sellanen, auttaa paljon.

Toki ja on mulla tollanen hehtaarin kokonen rockcase olemassakin. Mutta silti varsinkin piuhoitus on melkoinen hässäkkä, kun en ole oikein näprääjätyyppiä enkä siis alkanut tekemään custom-mittasia metritavarasta. Sähköpuoli helpottuu toivottavasti selvästi kun laitan sen Pro Powerin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)