Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oppilaan uuden kitaran kanssa ongelmia
1 2
t_hautakivi
23.01.2014 19:13:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere,
Oppilas sai pari viikkoa sitten uuden LTD AX360 kepin käyttöön. Nyt nauhat alkaneet ruostua(?) ja volapotikassa klappia ihan huolella, jota ei alkuun ollut. Käskin, että ottaa yhteyttä Vertikaaliin. Mutta onko normaalia? Hintalapussa kuitenkin +600e, en ole ennen törmännyt nauhojen kanssa vastaavaan.
 
Fender, Tokai, Laney, Walden
jannu
23.01.2014 19:27:59 (muokattu 23.01.2014 19:28:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missähän kunnossa kielet mahtoivat olla ja kerrotko vähän tarkemmin siitä volan klapista? Pyöriikö nuppi löysänä ympyrää, onko potikan kiristys löysällä vai onko itse potikka oikeasti rikki?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
t_hautakivi
23.01.2014 20:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Missähän kunnossa kielet mahtoivat olla ja kerrotko vähän tarkemmin siitä volan klapista? Pyöriikö nuppi löysänä ympyrää, onko potikan kiristys löysällä vai onko itse potikka oikeasti rikki?
 
En tiedä laittoivatko liikkeessä uudet kielet vai onko tehtaan / suoraan paketista vedetty kitara. Ei ainakaan telineessä ole liikkeessä ollut, kielet olivat uudet, joskin karseat soittaa. Mutta meikä onkin käyttänyt Elixirin kieliä jo monta vuotta.
 
Volanuppi toimii normaalisti, mutta sivuttaissuuntiin on löysyyttä, nuppi heiluu. Tone on jämäkkä niinkuin pitääkin, samaten vola oli alussa. Vola ei myöskään päädyssä tyssää normaalisti ääriasentoon vaan tuntuu, että menee vähän "yli". Vaikea selittää. Katsotaan mitä Vertikaalissa ovat mieltä..
 
Fender, Tokai, Laney, Walden
jannu
23.01.2014 20:10:22 (muokattu 23.01.2014 20:11:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

t_hautakivi: En tiedä laittoivatko liikkeessä uudet kielet vai onko tehtaan / suoraan paketista vedetty kitara. Ei ainakaan telineessä ole liikkeessä ollut, kielet olivat uudet, joskin karseat soittaa. Mutta meikä onkin käyttänyt Elixirin kieliä jo monta vuotta.
 
Volanuppi toimii normaalisti, mutta sivuttaissuuntiin on löysyyttä, nuppi heiluu. Tone on jämäkkä niinkuin pitääkin, samaten vola oli alussa. Vola ei myöskään päädyssä tyssää normaalisti ääriasentoon vaan tuntuu, että menee vähän "yli". Vaikea selittää. Katsotaan mitä Vertikaalissa ovat mieltä..

 
Tuo ruostehomma on mystinen, ellei oppilaalla ole jotenkin uskomaton hieneritys käsissä tai sit hänen täytyis säilyttää kitaraa miten sattuu. Toi potikka taas tuntuis näin äkkiseltään vaan olevan kiinni löysästi, samoin sen hattu. Jos itse potikka on paskana, niin asia on varmasti kuultavissa kun kepakon kytkee vahvistimeen.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kefiiri
23.01.2014 21:21:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhojen "ruosteisuus" ihmetyttää... nauhojen materiaalin ei ylipäätään luulisi ruostuvan. Tummaa hapettumaa halvemmassa nauhamateriaalissa toisinaan näkee.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
23.01.2014 22:00:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

t_hautakivi: En tiedä laittoivatko liikkeessä uudet kielet vai onko tehtaan / suoraan paketista vedetty kitara. Ei ainakaan telineessä ole liikkeessä ollut, kielet olivat uudet, joskin karseat soittaa. Mutta meikä onkin käyttänyt Elixirin kieliä jo monta vuotta.
 
Volanuppi toimii normaalisti, mutta sivuttaissuuntiin on löysyyttä, nuppi heiluu. Tone on jämäkkä niinkuin pitääkin, samaten vola oli alussa. Vola ei myöskään päädyssä tyssää normaalisti ääriasentoon vaan tuntuu, että menee vähän "yli". Vaikea selittää. Katsotaan mitä Vertikaalissa ovat mieltä..

 
Kuulostaa kyllä siltä, että se potikka on vain löysällä. Oireilee juuri tuolla tavalla eli potikan hattu irti ja kiristys, niin homma on sillä selvä. Tuo nauhojen ruostuminen on vähän outoa, kun en ole koskaan nähnyt nauhojen ruostuvan (teräsvillalla tai hienolla hiekkapaperillahan ne saapi kiilloitettua).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Old Joe
24.01.2014 02:24:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaisipa olla syytä syynätä oppilaan kitaran käsittelyä ja näin selvittää kitaraan tulleita omituisuuksia.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
aristoteles666
24.01.2014 06:32:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos opettaja ei osaa opettaa kitaran perushuoltotoimenpiteitä oppilaalle, tai ei osaa itse niitä, ei sen pitäisi opettaa mitään.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Jeszse
24.01.2014 07:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: jos opettaja ei osaa opettaa kitaran perushuoltotoimenpiteitä oppilaalle, tai ei osaa itse niitä, ei sen pitäisi opettaa mitään.
 
Kieltämättä tää nyt tuli itellekin ensimmäisenä mieleen.
 
Korvaukseksi tarjoan valloittavan hymyn ja hetken verran paskaa. || The Jasser Arafats || Crimson Day
nikovirtala
24.01.2014 07:53:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: jos opettaja ei osaa opettaa kitaran perushuoltotoimenpiteitä oppilaalle, tai ei osaa itse niitä, ei sen pitäisi opettaa mitään.
 
Mutta muistathan vanhan sanonnan, ne jotka ei osaa ... ;)
 
Lähes tyhjä. - http://ikon.name
J.Nikkanen
24.01.2014 09:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: jos opettaja ei osaa opettaa kitaran perushuoltotoimenpiteitä oppilaalle, tai ei osaa itse niitä, ei sen pitäisi opettaa mitään.
 
Kyllä maailmassa on melkosen monta kädetöntä kitaristia mitä tulee soittimen huoltoon tai vaikka ihan perussäätöihin. En kai muuten olisi muutamia kitaroita huoltanut ollenkaan jos ei näin olisi? Soitto- ja opetustaidoissa en pärjää näistä kavereista parille heppulille ollenkaan, mutta heidän kitarat olen kyllä käynyt läpi. Jotkut osaa jotain, toiset kaiken. Itse kuulun siihen joukkoon joka osaa jotain.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
Jeszse
24.01.2014 10:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Kyllä maailmassa on melkosen monta kädetöntä kitaristia mitä tulee soittimen huoltoon tai vaikka ihan perussäätöihin. En kai muuten olisi muutamia kitaroita huoltanut ollenkaan jos ei näin olisi? Soitto- ja opetustaidoissa en pärjää näistä kavereista parille heppulille ollenkaan, mutta heidän kitarat olen kyllä käynyt läpi. Jotkut osaa jotain, toiset kaiken. Itse kuulun siihen joukkoon joka osaa jotain.
 
Tottahan tämäkin, mutta kyllä siinä mun mielestä ollaan melko hakoteillä jos ei eroteta onko potikka paskana vai löysästi kiinni.
 
Korvaukseksi tarjoan valloittavan hymyn ja hetken verran paskaa. || The Jasser Arafats || Crimson Day
J.Nikkanen
24.01.2014 10:23:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Tottahan tämäkin, mutta kyllä siinä mun mielestä ollaan melko hakoteillä jos ei eroteta onko potikka paskana vai löysästi kiinni.
 
Tämäkin pitää paikkansa.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
t_hautakivi
24.01.2014 14:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiristellään potikkaa ensi kerralla sitten, ei aina leikkaa. Tuli vaan saman tien mieleen nuo soitinliikkeiden halvimmat kitarat, joissa vola- ja tonesäädöt + mikkikytkin ovat niin onnettomia tuntumaltaan. Aivojen ongelmanratkaisukapasiteetti taisi tippua nollaan kun ihmettelin miten uuden kitaran nauhat voi olla parin viikon päästä tossa kunnossa. Kiinnostaa tietää, mitä liikkeessä sanovat. Kaivetaan sitten teräsvillaa esiin, jos tämä kuuluu kitaran ominaisuuksiin.
 
Fender, Tokai, Laney, Walden
-HP-
24.01.2014 15:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

t_hautakivi: Kiristellään potikkaa ensi kerralla sitten, ei aina leikkaa. Tuli vaan saman tien mieleen nuo soitinliikkeiden halvimmat kitarat, joissa vola- ja tonesäädöt + mikkikytkin ovat niin onnettomia tuntumaltaan. Aivojen ongelmanratkaisukapasiteetti taisi tippua nollaan kun ihmettelin miten uuden kitaran nauhat voi olla parin viikon päästä tossa kunnossa. Kiinnostaa tietää, mitä liikkeessä sanovat. Kaivetaan sitten teräsvillaa esiin, jos tämä kuuluu kitaran ominaisuuksiin.
 
Jos siis ihan kunnolla on ruosteessa niin ei kyllä pitäis kuulua normaalin kitaran käytökseen. Kannattaa pitää pää ettei suostu mihinkään ympäripyöreisiin jotta "kaikki kitarat on tämmöisiä". Melkosta happoa saa oppilaan hikikin olla että parissa viikossa on _nauhat_ pilalla.
 
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
LaMotta
24.01.2014 15:32:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole vielä tähän päivään mennessä yhdenkään kitaran nauhat ruostuneet. Pitää olla melko surkeaa terästä, jotta noin käy. Olen kylläkin nähnyt, että erään kitaran pleksien kiinnitysruuvit ruostui soitinliikkeessä jonkin puhdistusainekäsittelyn jälkeen.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
milahtee
24.01.2014 16:28:48 (muokattu 24.01.2014 16:29:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

t_hautakivi: Kiristellään potikkaa ensi kerralla sitten, ei aina leikkaa. Tuli vaan saman tien mieleen nuo soitinliikkeiden halvimmat kitarat, joissa vola- ja tonesäädöt + mikkikytkin ovat niin onnettomia tuntumaltaan. Aivojen ongelmanratkaisukapasiteetti taisi tippua nollaan kun ihmettelin miten uuden kitaran nauhat voi olla parin viikon päästä tossa kunnossa. Kiinnostaa tietää, mitä liikkeessä sanovat. Kaivetaan sitten teräsvillaa esiin, jos tämä kuuluu kitaran ominaisuuksiin.
 
Ja nimenomaan "neljän nollan" teräsvillaa 0000. Kannattaa suojata otelauta teipillä, ettei siihen tule poikittaisia hankausjälkiä. Joissain tapauksissa nauhoihin tullut hapettuma lähtee kultasepänliinallakin.
 
Mandarax
24.01.2014 17:12:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Ja nimenomaan "neljän nollan" teräsvillaa 0000. Kannattaa suojata otelauta teipillä, ettei siihen tule poikittaisia hankausjälkiä. Joissain tapauksissa nauhoihin tullut hapettuma lähtee kultasepänliinallakin.
 
Ja magneettiset mikit kantsuu suojata myös, ne imasee kaiken teräsvillapölyn pintaansa.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Jormaz
24.01.2014 17:18:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon kiillottanut nauhat kromitahnalla ja kiillotuslaikalla. Kiiltää niin että häikäsee. Pitää tietenkin muistaa suojata otelauta ja kaula maalarinteipillä.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
teukka
24.01.2014 18:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä kuin uusi keppi kun joskus kiillottaa nauhat.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «