Aihe: Akustisen kitaran kierto-ongelma
1 2
rintapek
14.01.2014 22:42:08

musamies: En tiedä minkälaisia muitten truba keikat on, mutta omasta mielestä monet akustiset soittimet on siitä kivoja, että niitten kanssa voi esiintyä vaikka ilman mitään sähkövehkeitä.

Jokuhan on persiillään jos kitaraa ja laulua halutaan hiukan vahvistaa ja kiertää hallitsemattomasti.

Hmmmm...

Olen soittanu trubakeikkoja ilman mitään sähkövehkeitä. Ainoo mikä niis kiertää on viinapullo. Mut se ei auta kysyjää ongelmassaan. Kas kun on trubakeikkojakin, mis sitä ääntä tarttee vahvistaa. Jopa aikas paljon. Eikä paikan tartte olla iso tai väkeä paljoa. Taikajuomaa nauttineista kantapeikoista lähtee aikamoinen älämölö joka tarttee peitota jos meinaa, et joku kuulis esityksestäkin jotain.

Kysyjä ei o ny vastannu, eli ainakaan mä en osaa luetun perusteella vielä arvailla mis kohtaa hänen ongelmansa varsinaisesti piilee.

Mut mun mielestä tosiaan laulusta ja akkarista on jokseenkin turha kaivaa semmoista, mitä niis ei oikeen ole, eli mä jättäisin subbarin rannalle, mikäli sitä ei muuten tartte, esim. taustanauhan, taukomusan tms. tarpeen vuoksi. Mun mielestä subbarista puskeva laulu ja akkari on aikamoista paskaa kuminaa, jost kandee mielummin pyrkiä eroon.

Truballahan yks murhe on se, et touhuaa yksin, joten mielellään varmaan pitäis kamat niin kompakteina kun voi, mut ei siihen silloin kuulu subbarinkaan kantaminen kierreportaissa. Noi Jollyt on varmasti kompaktit, mut ei kyl olis mun ykkösvaihtoehto truba-duo-hommiin. Mielummin ottaisin pykälää "järeämmät" laulukajarit ja jättäisin subin pois.

Mitä viimetteeks toria kattoin, niin myynnissä oli Martinin wavefront 2:t pilkkahintaan 440,- tai Jammun f12:t hintaan 320,- niin päivitys ei vaihtohinnaltaan olis kummoinen juttu. Jos ei tontyyppisillä ämyreillä truba pärjää baarissa ilman subia kuulostamatta aneemiselta, niin sit vika on mun ymmärryskykyni yläpuolella.
musamies
14.01.2014 23:04:02
Viinapullon kierto on tuttu tilanne...

Mut mun mielestä tosiaan laulusta ja akkarista on jokseenkin turha kaivaa semmoista, mitä niis ei oikeen ole, eli mä jättäisin subbarin rannalle, mikäli sitä ei muuten tartte, esim. taustanauhan, taukomusan tms. tarpeen vuoksi. Mun mielestä subbarista puskeva laulu ja akkari on aikamoista paskaa kuminaa, jost kandee mielummin pyrkiä eroon.

Mäkin epäilen vähän miten tuo yhdistelmä toimii subbarin kanssa, mutta toisaalta mainitsemani pienet FBT:t on toiminut kohtuullisesti pienenä ja edullisena PA:na pienissä tiloissa. Pikkuämyrit joutuu koville jos niihin kuitenkin jostain tulee bassoa ja ovat siinä aika hengettömät.

Truballahan yks murhe on se, et touhuaa yksin, joten mielellään varmaan pitäis kamat niin kompakteina kun voi, mut ei siihen silloin kuulu subbarinkaan kantaminen kierreportaissa. Noi Jollyt on varmasti kompaktit, mut ei kyl olis mun ykkösvaihtoehto truba-duo-hommiin. Mielummin ottaisin pykälää "järeämmät" laulukajarit ja jättäisin subin pois.

Siinä on omat etunsa kanssa ja voi yksikin riittää jos ei tarvi mitään stereojuttuja. Toisaalta monissa uusissa pitkulakaiuttimissa on subbari mukana. FBT:t subbarin kanssa on ehkä niille kilpaileva vaihtoehto. Pikkukaiuttimet saa ehkä helpommin hyvään paikkaan kuin isot.

Mitä viimetteeks toria kattoin, niin myynnissä oli Martinin wavefront 2:t pilkkahintaan 440,- tai Jammun f12:t hintaan 320,- niin päivitys ei vaihtohinnaltaan olis kummoinen juttu. Jos ei tontyyppisillä ämyreillä truba pärjää baarissa ilman subia kuulostamatta aneemiselta, niin sit vika on mun ymmärryskykyni yläpuolella.

Yhdellä bändillä jonka tilannetta menin katsomaan kun kiersi liian helposti - suurimmaksi syyksi paljastui ettei laulumikki ollut kunnollinen. Ei tarvi kun yksi heikko lenkki johonkin se pilaa koko kokonaisuuden.

Olen samaa mieltä, että trubana pärjäis ilman subbaria joskin siltikin subbarin voi pitää jos haluu joskus kytkee sen vaikka auxiin kun ei tiedä ties mikä kiipparibassottelija tulee joskus mukaan...
nisumaka
15.01.2014 14:47:48
Toisaalta on itse tullut kyllä päästyä takakaiutin tyylilläkin ihan kivoihin toteutuksiin

Itse asiassa, kun me esiinnymme un-plugged versiona, jolloin meitä on kaksi, suosimme musamiehen ratkaisua. Eli 2 kpl akkareita ja 2 kpl lauluja. Tällöin on helppo valvoa balansseja laulun osalta mikrofonietäisyyksillä, kun kuulee sen, mitä saliinkin menee. Monimutkaiset järjestelmät helposti synnyttävät tilanteen, jossa itse ei huomaa epäbalansseja.
musamies
15.01.2014 16:29:23
nisumaka: Itse asiassa, kun me esiinnymme un-plugged versiona, jolloin meitä on kaksi, suosimme musamiehen ratkaisua. Eli 2 kpl akkareita ja 2 kpl lauluja. Tällöin on helppo valvoa balansseja laulun osalta mikrofonietäisyyksillä, kun kuulee sen, mitä saliinkin menee. Monimutkaiset järjestelmät helposti synnyttävät tilanteen, jossa itse ei huomaa epäbalansseja.

Ennen kun ei ollut välttämättä voimavaroja kalliisiin kaiuttimiin, tuli mentyä yhdistelmällä vain 1 kpl 18" oliko joko Fane Crecendo + HH Professional drive unit, kutikutoinen isoista osista oleva passiivijakari. Erilinen jousikaiku ja täysputkivahvistin.

Ei ollut itseasiassa mitkään huonot laulusaundit mitkä siitä lähti!

Kyseinen ämyri saattaa olla alaosan puolesta jollain tämän netin käyttäjällä kun se on torilla vieläkin ollut jossain välissä myytävänä.

Kun laitteita on oikein vähän, ne pysyy paremmin hallinnassa.
Onkju
18.01.2014 18:52:32
Tuo Stompbox on tosiaan sellainen bassorummun korvike, jota ajatellen hankin tuon subbasenkin mukaan settiin. Yamahan MagicStomp on sitten se akkariefekti siinä kitaran päässä. Stompeja siis moneen lähtöön:) Nuo mun Fbt Jollyt pitää kans melkoista "pärinää", kun bassopuolta lisää kitaraan. Tämä "pärinä" ei kuulu niinkään yleisölle, vaan tulee kuuluviin kaiuttimien takaa eli meille soittajille melko häiritsevästikin. Olen kyllä kiristellyt kaiuttimien ruuveja ilman suurempaa apua. Onnistuisikohan jakosuotimen avulla saada tuota subbaria mukaan kitaran alaääniin ja silloin ehkä kaiuttimetkin toimisivat tuottaen vain ääntä ilman basson pärinöitä.
Laulumikkeinä on Shure 58, eli ihan peruskamaan siltäkin puolelta.
musamies
18.01.2014 19:34:51
Onkju: Tuo Stompbox on tosiaan sellainen bassorummun korvike, jota ajatellen hankin tuon subbasenkin mukaan settiin. Yamahan MagicStomp on sitten se akkariefekti siinä kitaran päässä. Stompeja siis moneen lähtöön:) Nuo mun Fbt Jollyt pitää kans melkoista "pärinää", kun bassopuolta lisää kitaraan. Tämä "pärinä" ei kuulu niinkään yleisölle, vaan tulee kuuluviin kaiuttimien takaa eli meille soittajille melko häiritsevästikin. Olen kyllä kiristellyt kaiuttimien ruuveja ilman suurempaa apua. Onnistuisikohan jakosuotimen avulla saada tuota subbaria mukaan kitaran alaääniin ja silloin ehkä kaiuttimetkin toimisivat tuottaen vain ääntä ilman basson pärinöitä.
Laulumikkeinä on Shure 58, eli ihan peruskamaan siltäkin puolelta.

Yömyöhään otin FBT Jollyt erilleen muista kamoista koska niihin on tullut kenties jotain vikaa, en tiedä onko bändin käyttö ollut liian rankkaa niille, mutta itse huomannut, että basson kulkeutumisen kanssa pikkukaiuttimiin kannattaa olla tarkkana.

Jos mikään ei suodata niiltä bassoja pois, ei ole välttämättä ihan riittävä kaiutinvaihtoehto.

Mackie SRM 450:sessä noihin verrattuna on hyvänä puolena oma bassoleikkurinamiskuukkeli käyttökelpoisella taajuudella. Esim. laulu ei häiritsevästi ohennu siitä painamalla ja kaiuttimet ei enää tärise kuin olisivat lentoon lähdössä.

Pikku FBT:ssä ei ole vastaavaa namiskuukkelia ja sen rauhoittelukeinoja on silloin esim. käyttää aktiivisubbarissa sijaitsevan jakarin läpi, lattiamonitorina rauhoittaa sitä kääntämällä kaiuttimen omasta bassosäätimestä ja huolehtia ettei liian matalaa pääse sinne.

Mutta jos ne on pääkaiuttimina, ehkä on vedettävä jonkun jakarin läpi?
musamies
21.01.2014 08:33:47
miffe: No eipä se hinta nyt vaikuta siihen suuntaavuuteen pätkääkään. Mikä tahansa subbari säteilee joka suuntaan, ellei siihen ole erikseen jotain - yleensä aktiivista - ratkaisua kehitetty. Ja ylipäätään sen suuntaavuuden saavuttaminen vaatii myös kokoa.

Jos sä laitat kaksi samankokoista ja toimintaperiaatteeltaan samaa mötikkää vierekkäin, on aivan sama mitä siinä laatikon kyljessä tai hintalapussa lukee. Fyysiset mitat sen suuntaavuuden silloin määrittelee.

Viimeksi tuli rakenneltua Behringer subbariin suuntausta viemällä se selkeästi sivuun esiintymislavaan nähden ja kovin lujaa taaksepäin subbari ei voinut soida koska sen takana oli seinä tai ikkunoita.

Tulos oli kyllä siinä mielessä sama mitä olisi ollut jollain kalliilla erikoisratkaisulla, että lavalla ei ollut liiallista subbari tuminaa.
jorma666
21.01.2014 10:33:21
Juuri näin!
we call it music - they call the cops
nisumaka
21.01.2014 10:57:38
Kun laitteita on oikein vähän, ne pysyy paremmin hallinnassa.

Naulan kantaan.
xerxes
22.01.2014 09:19:53
musamies: Kun laitteita on oikein vähän, ne pysyy paremmin hallinnassa.

Kattelin tuossa juutuupista joku päivä, ko joku ameriikan ihime esitteli, kuinkan hänelle riittää yksi qsc:n k8. Siihen kun saa kiinni sekä mikin että kitaran. Lisäksi siinä on rca-kiittimet jonku mp3-soittimen tai vastaavan kiinni laittamiseksi. Ääni on kuulemma hyvä ja alapäätä riittää ainaki akustiselle. Ja toi purkki oli hänen takanaan, eikä mittään kiertoa kuulunu vaikka hän heilutteli mikkiä sinne suuntaan.
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
muziikki
06.04.2014 11:53:29 (muokattu 06.04.2014 12:04:21)
miksaajasetä: Ainakin joissain Alesiksen pikkumiksereissä on 80 Hz:n LOCUT-katkaisin. Jos mikseristä löytyy sellainen, se kannattaa minusta laittaa päälle akkarikanavalle heti aluksi, jos ei vielä ole. Kitaran matalin perustaajuushan on normaalivirityksessä reilut 82 Hz, eikä ainakaan sen alapuolelta kitaran mikrofonista tule mitään vahvistamisen arvoista.

Omassa vehkeessä ei ole LOCUT:ia, mutta pystyn ajamaan valitusta rajasta alaspäin kaiken aina -12 dB asti. Laitoin rajan 80:een ja astuksen minimiin. Nytpä muuttui kitaran ääni kovahkoksi ja "värittömäksi".

Asetuksella -5..-3 dB tulee väri takaisin ja bassot kuulostavat jotakuinkin normaaleilta. Viritys laitettu varmuuden vuoksi mittarilla.

Mistäköhän tämä tälläinen käytös oikein kertoo (EQ säätää jotain muuta kuin mitä ilmoittaa säätävänsä tms.) ?

Vai onko sittenkin niin, että "over tones" on sen verran merkittävää, että cutia ei kannata tehdä 80:stä tai sitten niin, että ei vedä ihan kokonaan pois tuosta alaspäin...

ps. Basso äänien G ja A sävelten kohdalla tapahtunutta kiertoa ei normaali setupissani (huone, asettelu, sub asetukset jms.) enää siis ilmene. Eli kiitos vaan vinkistä.

jk. Testattu siis HK Audion Nano 300:lla ja EQ tulee Voicelive 2:sta (ei mitään efektejä päällä).
miksaajasetä
06.04.2014 12:42:14 (muokattu 06.04.2014 12:46:14)
muziikki: Omassa vehkeessä ei ole LOCUT:ia, mutta pystyn ajamaan valitusta rajasta alaspäin kaiken aina -12 dB asti. Laitoin rajan 80:een ja astuksen minimiin. Nytpä muuttui kitaran ääni kovahkoksi ja "värittömäksi".

Asetuksella -5..-3 dB tulee väri takaisin ja bassot kuulostavat jotakuinkin normaaleilta. Viritys laitettu varmuuden vuoksi mittarilla.

Mistäköhän tämä tälläinen käytös oikein kertoo (EQ säätää jotain muuta kuin mitä ilmoittaa säätävänsä tms.) ?

Kuulostaa siltä, että olet käyttämässä mikserin taajuuskorjaimen low-hyllykorjainta. Noille korjaimille ominaista on varsinkin yksinkertaisemmissa miksereissä se, että ne alkavat leikata ääntä jo paljon korkeammilla taajuuksilla kuin niille ilmoitettu taajuus - usein jo 1 kHz:n tienoilta alkaen - kun taas varsinainen bassoleikkuri leikkaa pääosin vain sille ilmoitetun taajuuden alapuolisia taajuuksia, mutta niitä usein hyvinkin jyrkästi. Alla on linkki yhden hyvälaatuisen pikkumikserin manuaaliin, josta löytyy asiaa selventävät toistokäyrät sivuilta 7 ja 8.

http://www.dynacord.com/downloads/manual_cms600-3.pdf

Monipuolisemmissa miksereissä tuo hyllykorjainten toiminta on usein tarkemmin hallittavissa - mutta niistä löytyy kyllä myös tuo lowcut, parhaassa tapauksessa vielä säädettävällä taajuudella.

Pääasia on kuitenkin minusta se, että olet löytänyt säädöt, joilla pääset eteenpäin.
muziikki
06.04.2014 14:04:51
miksaajasetä: Kuulostaa siltä, että olet käyttämässä mikserin taajuuskorjaimen low-hyllykorjainta... Pääasia on kuitenkin minusta se, että olet löytänyt säädöt, joilla pääset eteenpäin.

Joo tuosta varmanakin on kyse. Tosiaankin voi olla ja varmasti onkin tuollaista "pehmennystä" ylöspäin. Se selittää homman.

Kiitoksia vaan vastauksesta ja linkistä !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)