Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi sisääntuloa etuasteelle?
1
vezir
17.01.2014 20:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Sata vuotta sitten oon viimeks tänne kirjoittanut, mutta kun nyt on kyssäri, mihin en googlettamalla saanut vastausta.
 
Tilanne: Tarkkaamon puolella on etusia nätissä rivissä, niiden takaa piuhat menee soittohuoneen puolelle. Soittohuoneessa mikkiliitännille on omat somat paikat kiinteästi. Kaikki piuhat on siististi etusten (työpöydän) takana piilossa.
 
Ongelma: Haluaisin käyttää osaa noista samoista etusista myös "tarkkaamon puolelta" eli törkätä niihin mikin jonkinlaisen patchbayn kautta. Jos esimerkiksi joku haluaa laulaa (tai mitä ikinäkään) siinä tarkkaamon puolella. Ja kaikki tämä siis siten, että kaapelit olis "kiinteässä" asennuksessa, eli tuo mikki, jota ollaan yhdistämässä, häipyy kuvioista kohta, eikä haarakaapelit jää pöydälle rötköttämään.
 
Kyssäri: Minkälaisella signaalisplitterillä/-summaajalla tuo onnistuu kätevästi? Sanotaan nyt vaikka että neljä tai kahdeksan kappaletta etusia pitäisi olla mahdollista kytkeä tarkkaamon puolelta. Tässä haetaan siis siistiä, kiinteää ratkaisua sille, että samoille etusille on kaksi paikkaa, joihin kytkeä mikki. Räkkikokoiset ratkaisut on mulle mieleen.
 
Tätä kirjoittaessani tajusin, että on mahdollista, että joku vastaa: "Pelkkä Y-haara riittää tuohon.." Ja voihan se riittää! Thomannilla oli jotain boxeja Signaalisplitterit-sivulla, mutta mä haluaisin varmistua, ettei signaali muutu kytkennästä. Lisäksi, miten phantom kulkee näissä ratkaisuissa?
 
Kiitosta etukäteen!
-Ville
 
washburn
17.01.2014 20:34:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Patchbay normalointi mahdollisuudella riittänee.
 
Live long and Prosper
kiiski
17.01.2014 21:00:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Patchbay normalointi mahdollisuudella riittänee.
 
Itsekin asian kanssa tuskailen ja tämä näyttää olevan järkevin (ainoa) mahdollisuus. Toinen vaihtoehto on tuoda soittotilasta linjat XLR-paneeliin, josta ne on lyhyillä piuhoilla linkitetty etuasteisiin. Lyhyt piuha irti ja mikrofonin piuha tilalle jos tarvitsee vaihtaa.
 
Btw, jos jollain on myynnissä ylimääräisenä bantam-patchbay niin minä voisin ostaa :)
 
Pauli Lappalainen
17.01.2014 21:29:12 (muokattu 17.01.2014 21:30:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Itsekin asian kanssa tuskailen ja tämä näyttää olevan järkevin (ainoa) mahdollisuus. Toinen vaihtoehto on tuoda soittotilasta linjat XLR-paneeliin, josta ne on lyhyillä piuhoilla linkitetty etuasteisiin. Lyhyt piuha irti ja mikrofonin piuha tilalle jos tarvitsee vaihtaa.
 
Btw, jos jollain on myynnissä ylimääräisenä bantam-patchbay niin minä voisin ostaa :)

 
Olisi 3 kpl Switchcraftin 48-reikäisiä XMT-paneeleita ylimääräisenä.
 
En kuitenkaan laittaisi noita mikkisignaalille, messinkiset patchjohtolittimet eivät oikein tykkää phantomista, vaan alkavat rutisemaan jossain vaiheessa. Toimii kyllä tuon normalisoinnin puolesta.
 
Eli mikkipatchin tekisin XLR-paneeleilla.
 
vezir
17.01.2014 21:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Patchbay normalointi mahdollisuudella riittänee.
 
Tuota, noi patchbayt on mulle tuntemattomia. Mitäs normalointimahdollisuus tarkoittaa?
 
Voisin tässä samalla kysäistä; mites tällainen ratkaisu: Y-haara etusten sisääntuloon, haaran toinen pää soittotilaan, ja toinen räkkipaneeliin, johon on kolvattu ihan perus xlr-liittimet.
 
Toimiiko tämä ensinkään?
Mitä tapahtuu, jos epähuomiossa yhteen etuseen kytkee kaksi mikkiä?
 
vezir
17.01.2014 21:32:43 (muokattu 17.01.2014 21:47:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Lyhyt piuha irti ja mikrofonin piuha tilalle jos tarvitsee vaihtaa.
 
Mutta kun ne etusten sisääntulot on siellä takapuolella insinöörin ja esteetikon päätöksellä! Ja hitto olis niin muikeeta, kun ei tarvis repiä niitä piuhoja niinku ikinä! :)
 
EDIT: Perjantai-ilta, ja mä luen iltasatua ristikytkennöistä...
 
kiiski
18.01.2014 11:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Mutta kun ne etusten sisääntulot on siellä takapuolella insinöörin ja esteetikon päätöksellä! Ja hitto olis niin muikeeta, kun ei tarvis repiä niitä piuhoja niinku ikinä! :)
 
Juu! Mutta ideana siis, että osa mikrofonisignaaleista vedetään ylimääräisen XLR-patchbayn kautta. Sitten linkkipiuha vaan irti ja mikrofoni tarkkaamossa siihen väliin. Tämä on tietysti vähän hankala systeemi jos etuasteita on hirvittävä määrä.
 
Kannattaa tutustua kyllä patchbay-systeemeihin jos huomaat jatkuvasti konttaavasi pöydän takana piuhoja vaihtamassa!
 
vezir
18.01.2014 11:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Juu! Mutta ideana siis, että osa mikrofonisignaaleista vedetään ylimääräisen XLR-patchbayn kautta.
 
Aaa, joo! Selkee juttuhan toi oli! Tää tapa kyllä vähän syö siisteydestä, koska osa piuhoista olis aina räkin etupuolella. No, ehkä joku siisti lenkki räkin taakse, niin se olis siedettävä.
 
Kannattaa tutustua kyllä patchbay-systeemeihin jos huomaat jatkuvasti konttaavasi pöydän takana piuhoja vaihtamassa!
 
Mä noita eilen illalla vähän kattelin, mutta en ihan täysin vielä ymmärtänyt seuraavaa: Jos mulla on patchbay, ymmärtääkseni normalled-moodissa, ja kytken etusen sisääntulon sinne patchbay taka-alariviin, niin mihin hittoon tyrkkään sen mikin siellä tarkkaamossa, kun ne patchbayt syö vaan puhelinjakkeja?
 
vezir
18.01.2014 11:34:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten, törmäsin illalla googlatessani tällaiseen purkkiin: http://www.palmer-germany.com/pro/e … /PAN-05-Microphone-Merger-PAN05.htm
 
Tuo on ilmeisesti enemmän tehty siihen tarkoitukseen, että voi käyttää kahta mikkiä samaan aikaan, mutta eikö joku tollanen piilotettuna pöydän taakse, yhdistettynä jonkinlaiseen xlr-paneeliin ajaisi tätä mun asiaa? Tollasia laitteita ei paljon näy olevan, joten tuskin on mikään yleinen kytkentä.
 
Jos vaikka muutaman etusen jakaisi tällaisilla kahtia, ja värkkäisi siistin paneelin mikkituloille räkkiin.
 
kiiski
18.01.2014 11:39:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Mä noita eilen illalla vähän kattelin, mutta en ihan täysin vielä ymmärtänyt seuraavaa: Jos mulla on patchbay, ymmärtääkseni normalled-moodissa, ja kytken etusen sisääntulon sinne patchbay taka-alariviin, niin mihin hittoon tyrkkään sen mikin siellä tarkkaamossa, kun ne patchbayt syö vaan puhelinjakkeja?
 
Jos päätät toteuttaa "mikrofoni->etuaste IN"-liitännän patchbaylla niin tarvitset tuohon sitten erikoispiuhoja eli XLR naaras - jakki.
 
Kannattaa kuitenkin miettiä kandeeko koko patchbayurakkaan lähteä tai kannattaako kaikkea reitittää sitä kautta. Vilkuile netistä kuvia miten muut ovat studioitaan reitittäneet ja ime inspiraatiota sieltä. Halvaksi tuo lysti ei missään nimessä tule.
 
kiiski
18.01.2014 12:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä pohdiskelin asiaa lisää ja jos olisin sinä niin tekisin vain sen kokoisen XLR-patchbayn kuin mitä kytkentöjesi puolesta tarvitset. Eli vaikka mikrofonilinjat 17-24 tulisivat paneeliin, josta ne menisivät lyhyillä piuhoilla alla olevaan paneeliin, josta taas etuasteiden sisääntuloihin.
 
Tähän hommaan tarvitsisit
-2 kpl paneeleita http://www.thomann.de/fi/adam_hall_rackblende_neutrik.htm yht. 16e
-8 kpl XLR-naaras http://www.thomann.de/fi/neutrik_nc3_fd_lx.htm n. 27e
-8 kpl XLR-uros http://www.thomann.de/fi/neutrik_nc_3mdl1.htm n. 27e
-8 kpl kaapeleita väliin, valmisratkaisu tai DIY 40e-80e
 
Eli reilulla satasella selviäisit tästä hommasta!
 
Sotahippi
18.01.2014 12:26:17 (muokattu 18.01.2014 12:41:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytön kannalta kaikista yksinkertaisinta olisi varmaan joku xlr-paneeli, jonka kautta etusten piuhat aina menee. Sitten kun siihen kytkee tarkkaamon puolella mikin, se katkaisee jatkoyhteyden soittotilaan.
Eli signaalin kulku: soittotila->xlr-paneeli->etuset.
En tiedä onko tuollaisia olemassa, mutta sellaista itse juonisin.
Sen voisi toteuttaa kanavakohtaisin painokytkimin tai jonkinlaisella kytkimellisellä liittimellä. Tosin en tiedä, onko tuo soittotilan katkaisu edes tarpeen, kun en ole insinööri.
 
E: Tarkennettakoon vielä että visioin taakse esim 8 sisään / 8 ulos ja eteen vain tuo 8 sisään.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
vezir
19.01.2014 08:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Tässä pohdiskelin asiaa lisää...
 
Kiitoksia!
 
Joo, kyllä toi patchbay alkoi tuntua liialliselta. Tässä tullaan varmasti päätymään just DIY-räkkipaneeliratkaisuihin. Täytyy vielä hiukan funtsia ja hioa suunnitelmia, jos vaikka tulis sitten kerralla hyvä. Mutta kiitos avusta, kaikki!
 
vezir
19.01.2014 09:01:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotahippi: En tiedä onko tuollaisia olemassa, mutta sellaista itse juonisin.
 
Mun hyvin vähäisen käsitykseni mukaan patchbay mahdollistaa juuri tällaisen signaalin katkaisemisen. Ongelmana oli vaan ne jakit.
 
vezir
19.01.2014 09:04:13 (muokattu 19.01.2014 09:05:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Mun hyvin vähäisen käsitykseni mukaan patchbay mahdollistaa juuri tällaisen signaalin katkaisemisen. Ongelmana oli vaan ne jakit.
 
EDIT: Luettuani kirjoituksesi tällä kertaa ajatuksen kanssa tajusin, että varmaan tiesit jo patchbay-hommat. :)
 
EDIT2: Tän ei pitänyt olla erillinen postaus.
 
Zinpula
19.01.2014 10:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko tässä mahdollinen ratkasu?
 
http://www.thomann.de/fi/kramer_vs_4x.htm
kaveriksi tolle tämä
http://www.thomann.de/fi/art_p16_patchbay.htm
 
Soittotilan mikki->Kramer vs 4x persiiseen->Kramerin outputti etuseen/interfaseen
Tarkkaamossa mikki->art p16->krameriin
 
Ja napsuttelee kramerista sopivan mikkitulon päälle.
 
vezir
19.01.2014 11:28:51 (muokattu 19.01.2014 11:33:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zinpula: Oisko tässä mahdollinen ratkasu?
 
No onhan toi sinänsä. Toi kuitenkin mahdollistaa vain yhden mikin kytkemisen tarkkaamon/toisen sijainnin kautta. Noita purkkeja tarvittaisiin siis 4-8 kpl.
 
Lisäksi, hintaa on jo hyvälaatuisen etuasteen verran. Per kanava! :)
Tuolla hinta-näkökulmalla tarkoitan siis sitä, että tässä kuitenkin haetaan vain vaihtoehtoista reititysmahdollisuutta, jonka "at the end of the day" voi ratkaista nyppäämällä piuhan irti etusesta, kunhan vaan ryömii räkin taakse. Tässä mielessä ratkaisu on kallis, eikä kovin perusteltu.
 
Zinpula
19.01.2014 12:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: No onhan toi sinänsä. Toi kuitenkin mahdollistaa vain yhden mikin kytkemisen tarkkaamon/toisen sijainnin kautta. Noita purkkeja tarvittaisiin siis 4-8 kpl.
 
Lisäksi, hintaa on jo hyvälaatuisen etuasteen verran. Per kanava! :)
Tuolla hinta-näkökulmalla tarkoitan siis sitä, että tässä kuitenkin haetaan vain vaihtoehtoista reititysmahdollisuutta, jonka "at the end of the day" voi ratkaista nyppäämällä piuhan irti etusesta, kunhan vaan ryömii räkin taakse. Tässä mielessä ratkaisu on kallis, eikä kovin perusteltu.

 
Tuo krameri on stereo, joten 2 ois mahdollista reitittää. Ohan tuo kallis, mutta helppo. :)
 
Diy ratkasu varmaan halvin. Räkkilaatikko/levy + joka kanavaa kohti kytkin ja 3 kpl xlr-liittimiä.
 
vezir
19.01.2014 12:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zinpula: Räkkilaatikko/levy + joka kanavaa kohti kytkin ja 3 kpl xlr-liittimiä.
 
Joku tällainen olis hyvä. Mulla on näissä vaan aina epävarma olo, kun en ole kovinkaan paljoa kytkimiä ja sellaisia kolvaillut. Täytyy nyt katsella...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «