Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mihin jazzin olisi pitänyt lähteä 1970-luvulla?
1
sub zero
13.01.2014 16:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites te näette tuon 1970-luvun alun tilanteen jazzissa? On väitetty jopa, että jazz kuoli tuolloin muutamaksi vuodeksi.
 
Uutta valtavirran suuntausta ei tainnut oikein löytyä: monet jazz-muusikot suuntautuivat niin rohkeaan fuusioon, ettei se kelvannut perinteisen jazzin ystäville, taikka sitten suurelle yleisölle liian kokeelliseen avant-gardeen/freehen, taikka sitten vielä jazz-rock-fuusiota selkeämmin populaareihin suuntauksiin (funk, smooth jazz..)
 
Itse olen tuuminut että Freddie Hubbardin levy "Red Clay" olisi voinut tyyliltään edustaa 1970-luvun uutta valtavirta-jazzia. Sehän on aika luontevaa jatkoa 1960-luvun soul jazzille ja hard bopille eli päivitystä tyyliin on tehty lisäten ajanmukaisia funk-vaikutteita heittämättä jazz-perinnettä pois.
 
Ilmeisesti tämäkin tyyli on saattanut kuitenkin herättää monille jazzin kaupallistumista pelästyneille karvat pystyyn ja ilmeisesti parhaat muusikotkin olivat kiinnostuneita tekemään jotain muuta - osa jotain populaarimpaa, toiset taas jotain selvästi kokeellisempaa. Voidaanko sanoa, että lopputuloksena jazzin valtavirta jäi pysyvästi 1960-luvulle, ilmeisesti monet nuoret muusikot halusivatkin jäädä sinne? Vai miten?
 
Aidosti hesalainen
Funkånaut
13.01.2014 22:02:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse näen niin, että jazz on kehittynyt aina täysin oikeaan suuntaan.
 
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
nisumaka
15.01.2014 10:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en osaa muuta sanoa noista ajoista, kun sen, että monet ammattilaiset puhuivat, ettei pelkkä jazz elätä. Jos ajatellaan Tasavallan Presidenttiä, Pekka Pohjolan omaa tuotantoa jne., meillä täällä kotikonnuilla oli kyllä potentiaalia vaikka kuinka paljon. Itse pidin paljon Pressasta ja Pohjolasta, ja toivoin heille mitä parhainta menestystä. Markkinat vaan oli ilmeisesti sitten lopulta se puitteet määräävä tekijä.
 
Epämuusikko
16.01.2014 10:05:29 (muokattu 16.01.2014 10:06:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nuo niitä Stanley Crouchin "Jazz just went away for a while"? -märinöitä.
 
evvk :D
 
Oli miten oli, nykyään tilanne on paljon huonompi kuin aikalaiskertomusten perusteella 70-luvulla keskimäärin. Perustan väitteeni en-mihinkään-muuhun-kuin fiilikseen, Pori Jazz -kuviin sekä Downbeat-lehtiin. Se ei estä kuitenkaan esim. allekirjoittanutta yrittämästä edelleen. Tuli mitä tuli.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
kekkuliheikki
16.01.2014 15:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Onko nuo niitä Stanley Crouchin "Jazz just went away for a while"? -märinöitä.
 
evvk :D
 
Oli miten oli, nykyään tilanne on paljon huonompi kuin aikalaiskertomusten perusteella 70-luvulla keskimäärin. Perustan väitteeni en-mihinkään-muuhun-kuin fiilikseen, Pori Jazz -kuviin sekä Downbeat-lehtiin. Se ei estä kuitenkaan esim. allekirjoittanutta yrittämästä edelleen. Tuli mitä tuli.

 
Allekirjoitan taman. Marginaalissa mennaan paljon enemman. Jameja ja klubeja haviaa. Periksi ei anneta kuitenkaan.
 
En allekirjoita.
nisumaka
16.01.2014 16:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sture Jazz-tyyppisiä mestoja enemmän. Mutta yksi valopilkku on, minun mielestäni. Se on Internet, ja internet-TV:t. Ainakin mulle on tullut hieman lisää keikkaa näiden yleistyttyä.
 
lassikou
16.01.2014 16:53:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekkuliheikki: Allekirjoitan taman. Marginaalissa mennaan paljon enemman. Jameja ja klubeja haviaa. Periksi ei anneta kuitenkaan.
 
Vastahan oli kohua jazzin megatrendistä. Pessimistinä en ehkä tähän ihan usko, mutta jazzkeikkoja on, ainakin Helsingissä: https://www.google.com/calendar/emb … ndar.google.com&ctz=Europe/Helsinki (Seppo Hansteen loistava jazzkalenteri).
 
www.pianisti.info
Epämuusikko
17.01.2014 07:36:47 (muokattu 17.01.2014 07:36:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli miten oli, jazz nyt pitäis vaan saada näkymään katukuvassa ja hieman ostajien lompakoissakin. Niin kauan kuin öljyrahoja ei Suomen valtion kassassa näy, on oma lähestymistapani mallia Take it to the Streets.
 
Pakolla.
 
Yleisöltä ei edes kysytä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JuhaHo
17.01.2014 09:33:01 (muokattu 17.01.2014 09:42:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Oli miten oli, jazz nyt pitäis vaan saada näkymään katukuvassa ja hieman ostajien lompakoissakin. Niin kauan kuin öljyrahoja ei Suomen valtion kassassa näy, on oma lähestymistapani mallia Take it to the Streets.
 
Pakolla.
 
Yleisöltä ei edes kysytä.

 
Miksi sitten dissaat joka välissä tälläkin foorumilla henkilöitä jotka käyttävät kaiken mahdollisen liikenevän ajan ja rahan tämän päämäärän edistämiseksi?
 
E: anna minä arvaan. Jazzin kuuluu olla jotain salatiedettä jota vain papistolla, eli "oikeilla" muusikoilla on lupa tulkita. Muut pysykööt karsinassaan?
 
Kimd
17.01.2014 15:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Oli miten oli, jazz nyt pitäis vaan saada näkymään katukuvassa ja hieman ostajien lompakoissakin. Niin kauan kuin öljyrahoja ei Suomen valtion kassassa näy, on oma lähestymistapani mallia Take it to the Streets.
 
Pakolla.
 
Yleisöltä ei edes kysytä.

 
WeJazz on saanut asialle hyvää näkyvyyttä siten, että yleisö on ottanut sen omakseen, ei pakolla vaan palolla!
 
ganesha
18.01.2014 14:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz is not dead, it just smells funny.
- Frank Zappa
 
Epämuusikko
18.01.2014 23:18:22 (muokattu 18.01.2014 23:18:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Miksi sitten dissaat joka välissä tälläkin foorumilla henkilöitä jotka käyttävät kaiken mahdollisen liikenevän ajan ja rahan tämän päämäärän edistämiseksi?
 
E: anna minä arvaan. Jazzin kuuluu olla jotain salatiedettä jota vain papistolla, eli "oikeilla" muusikoilla on lupa tulkita. Muut pysykööt karsinassaan?

 
Mielenkiintoista.
 
WeJazz on saanut asialle hyvää näkyvyyttä siten, että yleisö on ottanut sen omakseen, ei pakolla vaan palolla! Se on helvetin hyvä asia! Vielä kun saataisiin muihinkin kyliin vastaavaa touhua.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JuhaHo
19.01.2014 09:40:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Mielenkiintoista.
 
Nimimerkki Epämuusikko on useaan otteeseen melko suoraan vihjaillut, että allekirjoittaneen pitäisi lopettaa keskustelu foorumilla. Olen käyttänyt hirvittävät määrät aikaa ja kymmeniä tuhansia Euroja omaa rahaa tähän touhuun, mutta en silti olisi oikeutettu osallistumaan keskusteluun. Veikkaukseni papistosta oli vähiten huono arvaus.
 
Se on helvetin hyvä asia! Vielä kun saataisiin muihinkin kyliin vastaavaa touhua.
 
Sanovat asioita paremmin tietävät, että meidän kylillä on Suomen mittakaavassa melko vireä jazz skene - ehkä jopa ainutkertainen. Siksi minua ihmetyttääkin foorumilla nimimerkki Epämuusikon toistuvat hyökkäykset scenen puolesta toimivia aktiiveja vastaan.
 
Epämuusikko
19.01.2014 11:16:29 (muokattu 19.01.2014 11:17:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Nimimerkki Epämuusikko on useaan otteeseen melko suoraan vihjaillut, että allekirjoittaneen pitäisi lopettaa keskustelu foorumilla. Olen käyttänyt hirvittävät määrät aikaa ja kymmeniä tuhansia Euroja omaa rahaa tähän touhuun, mutta en silti olisi oikeutettu osallistumaan keskusteluun. Veikkaukseni papistosta oli vähiten huono arvaus.
 

 
Sanovat asioita paremmin tietävät, että meidän kylillä on Suomen mittakaavassa melko vireä jazz skene - ehkä jopa ainutkertainen. Siksi minua ihmetyttääkin foorumilla nimimerkki Epämuusikon toistuvat hyökkäykset scenen puolesta toimivia aktiiveja vastaan.

 
MINÄ en ole missään vaiheessa sanonut että mene sinä pois tältä foorumilta. Kritisoin alituista "poikani pitäis saada...pojalla on sitä pojalla on tätä auttakaas jätkät kun pojallani on" -sinänsä valideista musiikkiaiheisista ongelmista kirjoittamista lähisukulaisen puolesta. Miksi se poika ei voi tulla niitä tänne itse kirjoittamaan????? Jos omalla kohdallani isä/äiti tekisi samaa niin repisin pelihousuni.
 
Anyway, jokainen jazzharrastaja, puoliammattilainen ja kokopäiväinen tekijä on tärkeä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JuhaHo
19.01.2014 11:26:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: MINÄ en ole missään vaiheessa sanonut että mene sinä pois tältä foorumilta. Kritisoin alituista "poikani pitäis saada...pojalla on sitä pojalla on tätä auttakaas jätkät kun pojallani on" -sinänsä valideista musiikkiaiheisista ongelmista kirjoittamista lähisukulaisen puolesta. Miksi se poika ei voi tulla niitä tänne itse kirjoittamaan????? Jos omalla kohdallani isä/äiti tekisi samaa niin repisin pelihousuni.
 
Onko se sinulta jotenkin pois, jos meillä on yhteinen harrastus ja yhteiset kamat?
 
Epämuusikko
19.01.2014 11:37:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Onko se sinulta jotenkin pois, jos meillä on yhteinen harrastus ja yhteiset kamat?
 
Jos harrastus on molempien 100% tahdosta sama niin antaa mennä. Ja käske poikasi kirjoittamaan tänne kans :D
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JuhaHo
19.01.2014 11:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Jos harrastus on molempien 100% tahdosta sama niin antaa mennä. Ja käske poikasi kirjoittamaan tänne kans :D
 
Täällä on varmaankin vaikea ymmärtää toisten vaikuttimista. Jos minä menisin oman pääni mukaan olisin jo aikaa sitten alkanut kouluttamaan häntä jatkamaan omia hommiani ja firmaani. Soittaminen tuntuu hänen kohdalla vievän pidemmän korren, joten olen täysiä mukana siinä ja koska minulla on omaakin taustaa soittohommissa olen täällä päivittämässä tietojani. Toiset ovat kiinnostuneempia keskustelemaan kuin toiset.
 
Epämuusikko
19.01.2014 12:22:36 (muokattu 19.01.2014 12:26:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sittenhän asia on aivan bueno.
 
Nyt takaisin aiheeseen. Jos jazzin peruspiirteitä katsellaan ahtaasti, eivät ne miksikään muutu esitettiin jazz-nimikkeen alla niitä paljon tai vähemmän sisältävää musiikkia. Se, mitä rock-jazzin ja fuusion kautta alkoi tapahtua ja miten yleisö käyttäytyi ei sitä muuta.
 
Jos näin haluaa ajatella, ja jos tykkää että asialla ei ole väliä pitkällä aikavälillä. Itse tykkään ajatella, että sähköisesti esitetty selkeästi improvisatorisia elementtejä sisältävä musiikki on mainio portti sitten vähän pönöttävämmäksi kuviteltuihin alatyyleihin. Eli jos jengi haluaa kuunnella Electric Bandia niin se heille suotakoon, kunhan se ei siihen jää. Sille, mitä todella tapahtui (Rippingtons, smooth jazz, GRP), emme voi enää mitään.
 
*seuraa irrallista mähinää*
 
WeJazz- yms. kuohuntojen ohella viime aikojen positiiviseksi ilmiöksi nostan Five Corners Quintetin. Mutta vielä on matkaa esim. sivistysvaltio Venäjän Bolshoi Jazziin.
 
Kyläni kaupunginkirjastossa jazz-levyt on raivattu erillishuoneekseen. Pois näkyvistä. Ennen ne olivat heti sisään astuttaessa selkeästi näkyvillä. MRRRRRR.
 
IMO.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JuhaHo
19.01.2014 12:44:30 (muokattu 19.01.2014 12:50:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Jos näin haluaa ajatella, ja jos tykkää että asialla ei ole väliä pitkällä aikavälillä. Itse tykkään ajatella, että sähköisesti esitetty selkeästi improvisatorisia elementtejä sisältävä musiikki on mainio portti sitten vähän pönöttävämmäksi kuviteltuihin alatyyleihin. Eli jos jengi haluaa kuunnella Electric Bandia niin se heille suotakoon, kunhan se ei siihen jää. Sille, mitä todella tapahtui (Rippingtons, smooth jazz, GRP), emme voi enää mitään..
 
Mutta eivätkö juuri nämä Rippingtons ym. popularisoi jazzia ja sitä kautta ihmiset tulevat kuunnelleksi jazzia tietämättään. Itse olen soitellut jazziin hurahtamattomille kavereilleni jotain Fourplayta ja he ovat tykästyneet kuulemaansa; täähän hyvää, siis mitä musaa tää oikein on. Tiedostan toki, että akselilla hissimusiikki - smooth jazz ja jazz on kuitenkin melko häilyvät rajat. Pari viikkoa sitten meillä oli tupa täynnä vieraita. Yllätyksekseni Yellow Jackets upposi hyvin.
 
Ja ettei väärin ymmärrettäisi en siis tuputa omia levyjäni ja musiikkimakuani satunnaisille kyläilijöille, vaan levyhyllyäni plärääville ihmisille saatan esittää, että tämä voisi kiinnostaa ja jos joku sanoo, ettei uppoa, niin turha sitä on muita kiusata.
 
E: pojan toki kutsun huoneestaan, jos levyhyllystä sattuu kohdalle kappale, jonka olemassaolon soisin olevan tiedossa - tykkää tai ei.
 
Viimeksi tällainen oli Keith Jarrett - No Lonely Nights; vastaa samalla myös otsikon kysymykseen.
http://www.youtube.com/watch?v=QjNtFk1FkSE
 
Epämuusikko
19.01.2014 13:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juurikin näin, porttiteorian puitteissa. Itsekin ajoittaisena Yellowjackets-fiilistelijänä ja jazz-dj:nä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «