Aihe: Mihin jazzin olisi pitänyt lähteä 1970-luvulla? | 1 |
---|
|
Mites te näette tuon 1970-luvun alun tilanteen jazzissa? On väitetty jopa, että jazz kuoli tuolloin muutamaksi vuodeksi. Uutta valtavirran suuntausta ei tainnut oikein löytyä: monet jazz-muusikot suuntautuivat niin rohkeaan fuusioon, ettei se kelvannut perinteisen jazzin ystäville, taikka sitten suurelle yleisölle liian kokeelliseen avant-gardeen/freehen, taikka sitten vielä jazz-rock-fuusiota selkeämmin populaareihin suuntauksiin (funk, smooth jazz..) Itse olen tuuminut että Freddie Hubbardin levy "Red Clay" olisi voinut tyyliltään edustaa 1970-luvun uutta valtavirta-jazzia. Sehän on aika luontevaa jatkoa 1960-luvun soul jazzille ja hard bopille eli päivitystä tyyliin on tehty lisäten ajanmukaisia funk-vaikutteita heittämättä jazz-perinnettä pois. Ilmeisesti tämäkin tyyli on saattanut kuitenkin herättää monille jazzin kaupallistumista pelästyneille karvat pystyyn ja ilmeisesti parhaat muusikotkin olivat kiinnostuneita tekemään jotain muuta - osa jotain populaarimpaa, toiset taas jotain selvästi kokeellisempaa. Voidaanko sanoa, että lopputuloksena jazzin valtavirta jäi pysyvästi 1960-luvulle, ilmeisesti monet nuoret muusikot halusivatkin jäädä sinne? Vai miten? Aidosti hesalainen |
|
Itse näen niin, että jazz on kehittynyt aina täysin oikeaan suuntaan. "Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti
Kuuntelen tämmöistä |
|
Mä en osaa muuta sanoa noista ajoista, kun sen, että monet ammattilaiset puhuivat, ettei pelkkä jazz elätä. Jos ajatellaan Tasavallan Presidenttiä, Pekka Pohjolan omaa tuotantoa jne., meillä täällä kotikonnuilla oli kyllä potentiaalia vaikka kuinka paljon. Itse pidin paljon Pressasta ja Pohjolasta, ja toivoin heille mitä parhainta menestystä. Markkinat vaan oli ilmeisesti sitten lopulta se puitteet määräävä tekijä. |
Epämuusikko 16.01.2014 10:05:29 (muokattu 16.01.2014 10:06:16) | |
|
Onko nuo niitä Stanley Crouchin "Jazz just went away for a while"? -märinöitä. evvk :D Oli miten oli, nykyään tilanne on paljon huonompi kuin aikalaiskertomusten perusteella 70-luvulla keskimäärin. Perustan väitteeni en-mihinkään-muuhun-kuin fiilikseen, Pori Jazz -kuviin sekä Downbeat-lehtiin. Se ei estä kuitenkaan esim. allekirjoittanutta yrittämästä edelleen. Tuli mitä tuli. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Onko nuo niitä Stanley Crouchin "Jazz just went away for a while"? -märinöitä. evvk :D Oli miten oli, nykyään tilanne on paljon huonompi kuin aikalaiskertomusten perusteella 70-luvulla keskimäärin. Perustan väitteeni en-mihinkään-muuhun-kuin fiilikseen, Pori Jazz -kuviin sekä Downbeat-lehtiin. Se ei estä kuitenkaan esim. allekirjoittanutta yrittämästä edelleen. Tuli mitä tuli. Allekirjoitan taman. Marginaalissa mennaan paljon enemman. Jameja ja klubeja haviaa. Periksi ei anneta kuitenkaan. En allekirjoita. |
|
Sture Jazz-tyyppisiä mestoja enemmän. Mutta yksi valopilkku on, minun mielestäni. Se on Internet, ja internet-TV:t. Ainakin mulle on tullut hieman lisää keikkaa näiden yleistyttyä. |
|
kekkuliheikki: Allekirjoitan taman. Marginaalissa mennaan paljon enemman. Jameja ja klubeja haviaa. Periksi ei anneta kuitenkaan. Vastahan oli kohua jazzin megatrendistä. Pessimistinä en ehkä tähän ihan usko, mutta jazzkeikkoja on, ainakin Helsingissä: https://www.google.com/calendar/emb … ndar.google.com&ctz=Europe/Helsinki (Seppo Hansteen loistava jazzkalenteri). www.pianisti.info |
Epämuusikko 17.01.2014 07:36:47 (muokattu 17.01.2014 07:36:59) | |
|
Oli miten oli, jazz nyt pitäis vaan saada näkymään katukuvassa ja hieman ostajien lompakoissakin. Niin kauan kuin öljyrahoja ei Suomen valtion kassassa näy, on oma lähestymistapani mallia Take it to the Streets. Pakolla. Yleisöltä ei edes kysytä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
JuhaHo 17.01.2014 09:33:01 (muokattu 17.01.2014 09:42:39) | |
|
Epämuusikko: Oli miten oli, jazz nyt pitäis vaan saada näkymään katukuvassa ja hieman ostajien lompakoissakin. Niin kauan kuin öljyrahoja ei Suomen valtion kassassa näy, on oma lähestymistapani mallia Take it to the Streets. Pakolla. Yleisöltä ei edes kysytä. Miksi sitten dissaat joka välissä tälläkin foorumilla henkilöitä jotka käyttävät kaiken mahdollisen liikenevän ajan ja rahan tämän päämäärän edistämiseksi? E: anna minä arvaan. Jazzin kuuluu olla jotain salatiedettä jota vain papistolla, eli "oikeilla" muusikoilla on lupa tulkita. Muut pysykööt karsinassaan? |
Kimd 17.01.2014 15:00:57 | |
|
Epämuusikko: Oli miten oli, jazz nyt pitäis vaan saada näkymään katukuvassa ja hieman ostajien lompakoissakin. Niin kauan kuin öljyrahoja ei Suomen valtion kassassa näy, on oma lähestymistapani mallia Take it to the Streets. Pakolla. Yleisöltä ei edes kysytä. WeJazz on saanut asialle hyvää näkyvyyttä siten, että yleisö on ottanut sen omakseen, ei pakolla vaan palolla! |
|
Jazz is not dead, it just smells funny. - Frank Zappa |
Epämuusikko 18.01.2014 23:18:22 (muokattu 18.01.2014 23:18:38) | |
|
JuhaHo: Miksi sitten dissaat joka välissä tälläkin foorumilla henkilöitä jotka käyttävät kaiken mahdollisen liikenevän ajan ja rahan tämän päämäärän edistämiseksi? E: anna minä arvaan. Jazzin kuuluu olla jotain salatiedettä jota vain papistolla, eli "oikeilla" muusikoilla on lupa tulkita. Muut pysykööt karsinassaan? Mielenkiintoista. WeJazz on saanut asialle hyvää näkyvyyttä siten, että yleisö on ottanut sen omakseen, ei pakolla vaan palolla! Se on helvetin hyvä asia! Vielä kun saataisiin muihinkin kyliin vastaavaa touhua. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Mielenkiintoista. Nimimerkki Epämuusikko on useaan otteeseen melko suoraan vihjaillut, että allekirjoittaneen pitäisi lopettaa keskustelu foorumilla. Olen käyttänyt hirvittävät määrät aikaa ja kymmeniä tuhansia Euroja omaa rahaa tähän touhuun, mutta en silti olisi oikeutettu osallistumaan keskusteluun. Veikkaukseni papistosta oli vähiten huono arvaus. Se on helvetin hyvä asia! Vielä kun saataisiin muihinkin kyliin vastaavaa touhua. Sanovat asioita paremmin tietävät, että meidän kylillä on Suomen mittakaavassa melko vireä jazz skene - ehkä jopa ainutkertainen. Siksi minua ihmetyttääkin foorumilla nimimerkki Epämuusikon toistuvat hyökkäykset scenen puolesta toimivia aktiiveja vastaan. |
Epämuusikko 19.01.2014 11:16:29 (muokattu 19.01.2014 11:17:35) | |
|
JuhaHo: Nimimerkki Epämuusikko on useaan otteeseen melko suoraan vihjaillut, että allekirjoittaneen pitäisi lopettaa keskustelu foorumilla. Olen käyttänyt hirvittävät määrät aikaa ja kymmeniä tuhansia Euroja omaa rahaa tähän touhuun, mutta en silti olisi oikeutettu osallistumaan keskusteluun. Veikkaukseni papistosta oli vähiten huono arvaus. Sanovat asioita paremmin tietävät, että meidän kylillä on Suomen mittakaavassa melko vireä jazz skene - ehkä jopa ainutkertainen. Siksi minua ihmetyttääkin foorumilla nimimerkki Epämuusikon toistuvat hyökkäykset scenen puolesta toimivia aktiiveja vastaan. MINÄ en ole missään vaiheessa sanonut että mene sinä pois tältä foorumilta. Kritisoin alituista "poikani pitäis saada...pojalla on sitä pojalla on tätä auttakaas jätkät kun pojallani on" -sinänsä valideista musiikkiaiheisista ongelmista kirjoittamista lähisukulaisen puolesta. Miksi se poika ei voi tulla niitä tänne itse kirjoittamaan????? Jos omalla kohdallani isä/äiti tekisi samaa niin repisin pelihousuni. Anyway, jokainen jazzharrastaja, puoliammattilainen ja kokopäiväinen tekijä on tärkeä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: MINÄ en ole missään vaiheessa sanonut että mene sinä pois tältä foorumilta. Kritisoin alituista "poikani pitäis saada...pojalla on sitä pojalla on tätä auttakaas jätkät kun pojallani on" -sinänsä valideista musiikkiaiheisista ongelmista kirjoittamista lähisukulaisen puolesta. Miksi se poika ei voi tulla niitä tänne itse kirjoittamaan????? Jos omalla kohdallani isä/äiti tekisi samaa niin repisin pelihousuni. Onko se sinulta jotenkin pois, jos meillä on yhteinen harrastus ja yhteiset kamat? |
|
JuhaHo: Onko se sinulta jotenkin pois, jos meillä on yhteinen harrastus ja yhteiset kamat? Jos harrastus on molempien 100% tahdosta sama niin antaa mennä. Ja käske poikasi kirjoittamaan tänne kans :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Jos harrastus on molempien 100% tahdosta sama niin antaa mennä. Ja käske poikasi kirjoittamaan tänne kans :D Täällä on varmaankin vaikea ymmärtää toisten vaikuttimista. Jos minä menisin oman pääni mukaan olisin jo aikaa sitten alkanut kouluttamaan häntä jatkamaan omia hommiani ja firmaani. Soittaminen tuntuu hänen kohdalla vievän pidemmän korren, joten olen täysiä mukana siinä ja koska minulla on omaakin taustaa soittohommissa olen täällä päivittämässä tietojani. Toiset ovat kiinnostuneempia keskustelemaan kuin toiset. |
Epämuusikko 19.01.2014 12:22:36 (muokattu 19.01.2014 12:26:45) | |
|
Sittenhän asia on aivan bueno. Nyt takaisin aiheeseen. Jos jazzin peruspiirteitä katsellaan ahtaasti, eivät ne miksikään muutu esitettiin jazz-nimikkeen alla niitä paljon tai vähemmän sisältävää musiikkia. Se, mitä rock-jazzin ja fuusion kautta alkoi tapahtua ja miten yleisö käyttäytyi ei sitä muuta. Jos näin haluaa ajatella, ja jos tykkää että asialla ei ole väliä pitkällä aikavälillä. Itse tykkään ajatella, että sähköisesti esitetty selkeästi improvisatorisia elementtejä sisältävä musiikki on mainio portti sitten vähän pönöttävämmäksi kuviteltuihin alatyyleihin. Eli jos jengi haluaa kuunnella Electric Bandia niin se heille suotakoon, kunhan se ei siihen jää. Sille, mitä todella tapahtui (Rippingtons, smooth jazz, GRP), emme voi enää mitään. *seuraa irrallista mähinää* WeJazz- yms. kuohuntojen ohella viime aikojen positiiviseksi ilmiöksi nostan Five Corners Quintetin. Mutta vielä on matkaa esim. sivistysvaltio Venäjän Bolshoi Jazziin. Kyläni kaupunginkirjastossa jazz-levyt on raivattu erillishuoneekseen. Pois näkyvistä. Ennen ne olivat heti sisään astuttaessa selkeästi näkyvillä. MRRRRRR. IMO. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
JuhaHo 19.01.2014 12:44:30 (muokattu 19.01.2014 12:50:40) | |
|
Epämuusikko: Jos näin haluaa ajatella, ja jos tykkää että asialla ei ole väliä pitkällä aikavälillä. Itse tykkään ajatella, että sähköisesti esitetty selkeästi improvisatorisia elementtejä sisältävä musiikki on mainio portti sitten vähän pönöttävämmäksi kuviteltuihin alatyyleihin. Eli jos jengi haluaa kuunnella Electric Bandia niin se heille suotakoon, kunhan se ei siihen jää. Sille, mitä todella tapahtui (Rippingtons, smooth jazz, GRP), emme voi enää mitään.. Mutta eivätkö juuri nämä Rippingtons ym. popularisoi jazzia ja sitä kautta ihmiset tulevat kuunnelleksi jazzia tietämättään. Itse olen soitellut jazziin hurahtamattomille kavereilleni jotain Fourplayta ja he ovat tykästyneet kuulemaansa; täähän hyvää, siis mitä musaa tää oikein on. Tiedostan toki, että akselilla hissimusiikki - smooth jazz ja jazz on kuitenkin melko häilyvät rajat. Pari viikkoa sitten meillä oli tupa täynnä vieraita. Yllätyksekseni Yellow Jackets upposi hyvin. Ja ettei väärin ymmärrettäisi en siis tuputa omia levyjäni ja musiikkimakuani satunnaisille kyläilijöille, vaan levyhyllyäni plärääville ihmisille saatan esittää, että tämä voisi kiinnostaa ja jos joku sanoo, ettei uppoa, niin turha sitä on muita kiusata. E: pojan toki kutsun huoneestaan, jos levyhyllystä sattuu kohdalle kappale, jonka olemassaolon soisin olevan tiedossa - tykkää tai ei. Viimeksi tällainen oli Keith Jarrett - No Lonely Nights; vastaa samalla myös otsikon kysymykseen. http://www.youtube.com/watch?v=QjNtFk1FkSE |
|
juurikin näin, porttiteorian puitteissa. Itsekin ajoittaisena Yellowjackets-fiilistelijänä ja jazz-dj:nä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|