Aihe: Pikku mikseri kehiin
1 2
rintapek
07.01.2014 06:06:49

Connor:

Tässä olen haikaillut ittelleni soppelia mikseriä demonauhotteluun ja pikku akkarikeikalle. Mitään high endiä en nyt hae, koska hukkaan menee mulla kuitenki. Se mitä osaan speksata on tämä:
- 6 kanavaa
- jotkut perushyvät efektit
- kompura (ainakin osakanaville ja nimenomaan laululle passeli)
- phantom
- mikkietuset on varmaan kaikissa
Nyt sitten pari asiaa missä olen uunona. Mulla on "studiossa" puuceessa M-AUDIOn Delta sisällä ja siihen olen ajanu pienen Behringerin läpi laulut. Ongelma on ollut, että en saa tästä nykyisestä kombinaatiosta monitoroitua laulua suoraan ilman, että se kiertää äänikortin kautta.

Toi on osaamattomuus- tai käyttöohjeiden lukemattomuusongelma, johon kamojen ostaminen ei auta. Mä pitäisin kotistudiokamat erikseen ja jos nykyisillä ei tosiaankaan direct monitoring mitenkään onnistu, niin se onnistuu melkein millä tahansa pienellä kätsyllä ulkoisella usb- äänikortilla, joka ei maltaita maksa.

Satunnaisissa live hommissa tiskissä olis laulu, pari akustista keihästä ja muutama jäis varalle. Akkarihommissa ei se suurin vola ole relevantti, mutta onko näissä hommissa mitä kannattas kattoo kun tiskiä miettiä. Sen kompuran tahdon tuohon lauluun ja ei haittais, että se oli ns. säädettävä tai sitten tosin hyvin toimiva one touch ;-). Efekteistä on varmaan mielipiteitä enemmän kun persereikiä, mutta jos niistäkin jotain tulee mieleen niin saapi tuoda ilmi.

Äänen voimakkuuden kannalta mikserillä ei o oikeastaan mitään merkitystä. Vahvistin ja kajarit sen määrittää, sekä yleisön korvat.
Kompuran sä tahdot, mut se on eri asia tarvitsetko sä sitä. Sama juttu pätee efektiin. Hirvee määrä säädettäviä nappuloita ei tarkoita parempaa saundia, vaan osaamattomissa käsissä rajattoman määrän mahdollisuuksia ruuvata saundit totaalisesti poskelleen.

niin piti tarkentaa, että sitten jossain vaiheessa hommailen yläpäät siihen kaveriksi ja että sitten noilla mökäkeikoilla on yleensä joku isompi tiski kuitenkin käytössä eli ns laajennettavuutta ei nyt tartte hirveesti olla.

No nyt jos sä saat sen kotistudios toimimaan ja mikseri tulee pelkästään keikkakäyttöön, niin se on oikeestaan samantekevää onko se pieni ja näppärä ja onko siinä kuus vai kuustoista kanavaa ja painaako se kuus vai kuustoista kiloa... kunhan se pitää sisällään haluamasi ominaisuudet ja on kooltaan ja painoltaan semmoinen, et mahtuu kyytiin ja sä jaksat sen kantaa portaissa. Keikalle joudut kumminkin raahaamaan kaapit, vahvistimet, ständit, soittimet ja mikit, niin mikseri on yks roudattava artikkeli lisää, ei sen kummempaa.

Sitten nyt se seuraava asia mikä näissä tulee mieleen, että tohon rahaan (~350Eur) saa jos jonninlaista Behringeriä uutena kolmen vuoden takuulla nin väkisin se pistää miettimään, että onko toi Yamaha oikeesti niin hyvä?

Jammut on vallan käyttökelpoisia vehkeitä moneen lähtöön. Ei niis ole mitään erityistä äänenpilauspiiriä, eli ei sun akkarikeikkas jammun saundeihin kaadu. Luotettavia tuppaavat olemaan. Reiluun kolmeenkymmeneen humppaharrastevuoteeni mun ei ole vielä koskaan tarttenu testata, et miten jammun huolto toimii.

Jos mä olisin tällä hetkellä vailla mies-akkari- baarikeikkakamoja vailla kummempia laajennustarpeita, niin ottaisin torilta pois kuleksimasta jammun emx660 mikserivahvarin kahteensataan ja sille kaveriks kymppikiloiset turbon pikkukajarit neljäänsataan... ja sit antaisin aikas paljon vettä virrata vantaassa ennenko alkais tuntua siltä et kamat mun keikkani pilaa. Jos efekteillä tahtoisin kikkailla (mitä en tahdo) niin voisin jossain vaiheessa miettiä jotain poljettavaa pedalityyppistä "stemmakonetta". Ehkä, jos tuntisin tarttevani.
Connor
07.01.2014 08:56:27

rintapek: Connor:

Toi on osaamattomuus- tai käyttöohjeiden lukemattomuusongelma, johon kamojen ostaminen ei auta. Mä pitäisin kotistudiokamat erikseen ja jos nykyisillä ei tosiaankaan direct monitoring mitenkään onnistu, niin se onnistuu melkein millä tahansa pienellä kätsyllä ulkoisella usb- äänikortilla, joka ei maltaita maksa.

Äänen voimakkuuden kannalta mikserillä ei o oikeastaan mitään merkitystä. Vahvistin ja kajarit sen määrittää, sekä yleisön korvat.
Kompuran sä tahdot, mut se on eri asia tarvitsetko sä sitä. Sama juttu pätee efektiin. Hirvee määrä säädettäviä nappuloita ei tarkoita parempaa saundia, vaan osaamattomissa käsissä rajattoman määrän mahdollisuuksia ruuvata saundit totaalisesti poskelleen.

No nyt jos sä saat sen kotistudios toimimaan ja mikseri tulee pelkästään keikkakäyttöön, niin se on oikeestaan samantekevää onko se pieni ja näppärä ja onko siinä kuus vai kuustoista kanavaa ja painaako se kuus vai kuustoista kiloa... kunhan se pitää sisällään haluamasi ominaisuudet ja on kooltaan ja painoltaan semmoinen, et mahtuu kyytiin ja sä jaksat sen kantaa portaissa. Keikalle joudut kumminkin raahaamaan kaapit, vahvistimet, ständit, soittimet ja mikit, niin mikseri on yks roudattava artikkeli lisää, ei sen kummempaa.

Jammut on vallan käyttökelpoisia vehkeitä moneen lähtöön. Ei niis ole mitään erityistä äänenpilauspiiriä, eli ei sun akkarikeikkas jammun saundeihin kaadu. Luotettavia tuppaavat olemaan. Reiluun kolmeenkymmeneen humppaharrastevuoteeni mun ei ole vielä koskaan tarttenu testata, et miten jammun huolto toimii.

Jos mä olisin tällä hetkellä vailla mies-akkari- baarikeikkakamoja vailla kummempia laajennustarpeita, niin ottaisin torilta pois kuleksimasta jammun emx660 mikserivahvarin kahteensataan ja sille kaveriks kymppikiloiset turbon pikkukajarit neljäänsataan... ja sit antaisin aikas paljon vettä virrata vantaassa ennenko alkais tuntua siltä et kamat mun keikkani pilaa. Jos efekteillä tahtoisin kikkailla (mitä en tahdo) niin voisin jossain vaiheessa miettiä jotain poljettavaa pedalityyppistä "stemmakonetta". Ehkä, jos tuntisin tarttevani.

Juu, ihan varmasti on osaamattomuutta ja paljon kun ei hirveesti ole tiskien kanssa pelattua kun aina "joku-muu" on hoitanu homman eli sillähän täällä uunoilen näine kysymyksineni ja yritän ymmärtää/opetella hommaa. Toi kotistudio monitorointi asia on nyt vaan yks spinoffi tässä hommassa ja se taisi olla enemmänkin oma moka nauhotussoftan käytössä. Paremmat etuasteethan tällä tulevalla tiskillä sais kun mitä tällä hetkellä on tuohon nauhottelu touhuun.

Sitten se että miksi lähdin "laajentamaan" hieman tuota tiskin kokoa on se, että kun olen tämmönen laulajan retale jolla ei ole omia laulukamoja niin aattelin josko nyt alkas pikkuhiljaa kasailemaan settiä. Tällä hetkellä tuo akkariprojekti on ainoo aktiivinen bänditouhu kun hyppäsin yhden bändin kelkasta pois. Jotain kuitenkin jossain vaiheessa ois kiva taas tehdä niin omilla kamoilla aina helpomaa...ehkä ;-) tai ainakin jos ymmärtäs noista vähän enemmän.

Harrastushan tää on ja keikkatahti ja kokemus on kovin vaatimaton, mutta kuitenkin kun sijottaa nyt jotain niin sais semmosen suht luotettavan vehkeen mitä varastossa opetella käyttämään. Kuitenkin semmonen ns. perustiski että ei heti mene sormi suuhun. Parillakin omalla keikalla kattonnu vierestä kun ammattimies vääntää Yamahan 01V:tä niin itku tulis mulla sen kanssa :-). Toi MG sarja vaikuttaa suht selkeeltä mistä lähtä liikenteeseen. Google on tässä tullu tosiaan taas tutuksi kun yrittää kattoo ne toimivat vehkeet tässä hintaluokassa markkinoilta. Ilmeisesti Altotkin tippuu Behringerien kanssa samaan kastiin?

Se yläpäähomma tulee sitten vielä erikseen eli sitä en ole kerenny isosti miettimään. Kattelee sen sitten pikkuhiljaa kuntoon. Laina/vuokrakamoilla tässä on vedetty tähänkin asti, joten ei niin hätä, mutta siis sen verran ymmärrän, että näillä on kuitenkin se suurin vaikutus soundiin.

Koettakaa kestää ;-)
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)