Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suomi filmi musiikin säveltäminen.
1
northern
14.01.2014 13:10:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli nyt tarvisi säveltää musiikkia jossa olis samaa henkeä kuin vanhoissa suomi filmeissä. Olisiko vinkkejä miten saisi tehtyä saman tyylistä musiikkia.. ainakin siellä tuntuu puupuhaltimia olevan paljon enemmän kuin mitä elokuvissa nykyään käytetään.
 
Myös se auttaisi jos jostain löytyisi uudempia äänityksiä vanhoista sävellyksistä, kun noissa vanhoissa äänenlaatu ei ole ihan paras mahdollinen ja välillä soittimien tunnistaminen on hankalaa.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
EP
15.01.2014 06:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kannattaa katsella niitä wanhoja Suomifilmejä sen oikean hengen löytämiseksi mikä on varmaan tärkeintä.
Lisäksi aidoilla soittimilla tehty musa, mahdollisimman vähän nykyajan kikkailuja.
 
Janus
15.01.2014 13:48:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tarkoitat vanhojen Suomi-filmien scoremusiikkia (ei niinkään "rillumarei"-pätkiä tai sen ajan iskelmämusiikkia, joita välinumeroina elokuvissa useasti oli), kannattaa mennä alkulähteille ja tsekata, mitä suomalaiset taidemusiikin säveltäjät noihin aikoihin (Sibeliuksen varjosta) saivat aikaan. Monet heistä sävelsivät musiikkia myös elokuviin, mm. Nils-Eric Fougstedt - tässä yksi Fougstedtin myöhäisempi levytys hänen itsensä johtamana: http://www.youtube.com/watch?v=L1aV-hEMMXY
 
Ylipäätään tuon ajan leffamusiikin soundi on myöhäis-/kansallisromanttinen. Hans Zimmer vs. Iron Maiden -kierroilla ja terssimodulaatioilla ei päästä nyt kovinkaan pitkälle.
 
northern
15.01.2014 20:34:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, on noista Zimmerit aika kaukana... helpommin noista jotenkin osaa sanoa että mitä juttuja siellä ei käytetä, kuin että mitä juttuja sitten käytetään.
 
Ei oo valitettavasti oikeata orkesteria käytettävissä, mutta mulla on Vienna Symphonic Library, millä pitäis saada aikaseks ihan uskottavaa materiaalia. Kaipa se täytyy vaan kaivaa noita soundtrackeja jostain ja yrittää löytää se punainen lanka sieltä mitä seurata.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
EP
16.01.2014 00:48:08 (muokattu 16.01.2014 00:48:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu..u, mä tuolla omalla vastauksella ajattelin lähinnä niitä kuuntelemalla saada fiiliksiä ja ideoita säveltää, en niinkään kuunnela tarkemmin soitinnuksia tms. mut ok, noin varmaankin?
 
Noissa wanhoissa Suomifilmeissä on paljon musiikkia mitä ei juuri muualla kuule,
esim. Heikki Aaltoila ( ja moni muukin sen aikainen säv./ orkesterin johtaja) on tehny aika paljon elokuvamusaa, mutta niitä kuulee vain niissä elokuvissa.
 
Janus
16.01.2014 14:58:07 (muokattu 16.01.2014 23:00:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Juu, on noista Zimmerit aika kaukana... helpommin noista jotenkin osaa sanoa että mitä juttuja siellä ei käytetä, kuin että mitä juttuja sitten käytetään.
 
Mä ehdottaisin, että tsekkaat esim. Edvard Griegin pianokappaleista vähän ideoita ja inspistä. Samoja harmonisia ja melodisia ilmiöitä, pienemmässä muodossa vain. Esimerkiksi täältä:
 
http://imslp.org/wiki/Lyric_Pieces,_Op.12_(Grieg,_Edvard) (löytyy .pdf-nuotit sekä .mid-tiedosto, jonka voi importoida vaikka sekkariin perattavaksi, jos nuotit eivät kiinnosta)
 
EDIT: Sorry, linkki ei siis näköjään toimi, kiitos m.netin logiikan. Copypastaa linkki osoiteriville niin, että mukana on myös viimeinen sulkumerkki ")" (d-kirjaimen jälkeen).
 
JPQ
18.01.2014 11:20:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saman tyyppisen säveltmisestä onneksi VSLässä juurikin puupuhaltimet on loistavia.
ps. Zimmer on toisaan kaukana kuten myös John Williams joka taas ihan erilaista.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
nisumaka
20.01.2014 10:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kysyttiin "filmi musiikin säveltämisestä". Alkuperäisen kysyjälle esittäisin kysymyksen, oletko aiemmin säveltänyt filmin tai teatteriesityksen taustalle musiikkia. Jos alue on uusi valtaus sinulta, suosittelisin vaikkapa Suomi Filmi-arkistoa tms., siis kirjastoa, ja tutustumista filmimusan säveltämiseen. Itse en ole koskaan säveltänyt filmimusaa, mutta olen tehnyt satoja radiomainoksia käyttäen äänikirjastoja sekä säveltänyt musiikkiteatteriesitykseen jotain pientä. Näissä on omat lähestymistapansa, ja niihin kannattaa tutustua ensin, ennen kuin aloittaa musan kirjoittamisen.
 
levesinet
20.01.2014 11:35:59 (muokattu 20.01.2014 11:48:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Näissä on omat lähestymistapansa, ja niihin kannattaa tutustua ensin, ennen kuin aloittaa musan kirjoittamisen.
 
Alex North sävelsi elokuvamusiikkia 2001: Avaruusseikkailua varten. Sen jälkeen ohjaaja Kubrick päätti yllättäen, että vanhat tutut teokset, joita ei ollut sävelletty elokuvamusiikiksi, ovat kivempia ja hylkäsi varsinaisen elokuvamusiikin. Kubrickilla taisi olla oma lähestymistapansa.
 
nisumaka
20.01.2014 12:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin tähän ei ole olemassa varsinaista Eurodirektiiviä, joka yksiselitteisesti määrittää, mikä on paras metodi. Itse olen lueskellut aikoinaan Walt Disneyn tuotantoa kuvaavia juttuja, ja näissä selitettiin ensimmäisten Mikki Hiiri-elokuvien äänituotantoa. Kubrick käytti näköjään äänitekirjastoa (löysi sopivan jo toteutun äänitteen ja käytti sitä). Miksipä ei ;-)
 
northern
22.01.2014 19:49:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tässä kysyttiin "filmi musiikin säveltämisestä". Alkuperäisen kysyjälle esittäisin kysymyksen, oletko aiemmin säveltänyt filmin tai teatteriesityksen taustalle musiikkia. Jos alue on uusi valtaus sinulta, suosittelisin vaikkapa Suomi Filmi-arkistoa tms., siis kirjastoa, ja tutustumista filmimusan säveltämiseen. Itse en ole koskaan säveltänyt filmimusaa, mutta olen tehnyt satoja radiomainoksia käyttäen äänikirjastoja sekä säveltänyt musiikkiteatteriesitykseen jotain pientä. Näissä on omat lähestymistapansa, ja niihin kannattaa tutustua ensin, ennen kuin aloittaa musan kirjoittamisen.
 
Ehkä olisi voinut aluksi tarkentaa että olen siis säveltämässä musiikkia näytelmään, mutta musiikin pitäisi olla saman tyylistä kuin vanhoissa Suomi filmeissä. Teatterisäveltäminen on kyllä entuudestaan tuttua. Kymmenen vuotta sitten aloitin ja sen jälkeen on joka vuosi tullut vähintään yhteen näytelmään sävellettyä musiikkia.
 
Jotain tossa kitaralla näppäilin ja luulen että yks hyvä lähestymistapa mulle vois olla lähteä tekemään niinkuin iskelmää ja sitten vaan sovittaa sen orkesterille. Huomenna meen kattomaan ensimmäiset harkat josko siellä selviäisi vähän lisää mimmoselle musalle tarvetta.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
nisumaka
23.01.2014 08:42:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. No tämä selventää paljonkin. Noin minäkin tekisin. Käsiksestähän se lähtee.
 
northern
17.04.2014 00:24:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmösen pläjäyksen sain aikaseks. Tässä siis pääteema mistä kuullaan näytelmässä erilaisia versioita. https://soundcloud.com/teatterilokki/niskavuoren-nuori-em-nt
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Hanuriin
17.04.2014 13:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Tämmösen pläjäyksen sain aikaseks. Tässä siis pääteema mistä kuullaan näytelmässä erilaisia versioita. https://soundcloud.com/teatterilokki/niskavuoren-nuori-em-nt
 
Sehän oli ihan hyvä! Vaikkakin sämplätyn orkesterin aitoudentunnusta voi olla monta mieltä niin ei se yleisö siihen tule takertumaan.
 
nisumaka
19.04.2014 11:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän oli ihan hyvä Allekirjoitan. Ihan ok, kun ajattelen omia musiikkinäytelmä sävellyksiäni ja sovituksiani.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «