Aihe: Hurriganes
1 2 3 4 5100 101 102 103 104201 202 203 204 205
Yallup
14.01.2014 09:26:43
Euphonium: Täältä saa ainakin käsitystä, mitä Suomen listoilla oli vuonna 1973

http://wiki.pomus.net/wiki/Luokka:Listat_1973

http://wiki.pomus.net/wiki/Albumit_1973-12_joulukuu

Aikalailla tuota se 70-luvun alkupuoli oli. Tosi nastaa musaa, näin jälkeenpäinkin ajatellen ja sattui oman musiikkiharrastuksen alkuun (tuntuu ihan aateliselta). Hurriganesin laajempi (muuallakin kuin pk-seudulla) ja kovin vaihe olikin Roadrunnerin julkistuksen jälkeen ja ajoittui vuoteen 75. Silloin itse olin 14 vee ja bändi tietty upposi kuin häkä, vaikka toki oli fanittanut jo monta bändiä sitä ennen - kuten tuosta levylistasta voi päätellä. Suosikilla oli suuri vaikutus, vaikka BigPapa sitä vähätteleekin. Oli se sen verran kovaa rummutusta, kuten muissakin musiikkilehdissä. Näillä aviiseilla kun sattui olemaan melkoinen vaikutus sen ajan nuoriin. 50-luvulla syntyneet olivat jo suurimmat juttunsa kokeneet, eikä niille ganes ollut niinkään erityinen tapaus vaikka varmaan tykkäsivätkin, mutta tuskin nostivat entisten huippujen yläpuolelle. Kuten aiemmin kerroin, oma isoveli kavereineen 58 syntyneenä lähinnä käski panna mankkaa pienemmälle, kun huudatin Get on:ia. Kuuntelivat Hectoreitaan ja Juiceja, rokimmat Deep Purplea ja Mudia. Yleensä se "vanhempi" jengi ei koskaan innostunut suorasta rockista. Niille joku CCR, Jimi jopa Kirka/Danny oli sitä kovaa kamaa. Stonekset ja Biitlesit olivat monelle se "juttu". Olihan ne jo lukiossa/amiksessa tai armeijaan menossa. Niitä konva-aikoja, ennen ensimmäistäkään levytystä ei voi oikein laskea suureksi suosioksi, kun kosketti vain tiettyä kulmaa Suomessa. Tässä asiassa ei tietenkään ole mitään absoluuttista totuutta ja jokainen näkee asian subjektiivisesti omilla silmillään ja kokemuksillaan. Get on!
"Tosta se taitaa lähteä.."
BigPapa
14.01.2014 10:13:19 (muokattu 14.01.2014 10:29:59)

Yallup: Suosikilla oli suuri vaikutus, vaikka BigPapa sitä vähätteleekin. Oli se sen verran kovaa rummutusta, kuten muissakin musiikkilehdissä.

Suosittelen edelleen lukemaan tarkemmin, mistä ajankohdasta olen puhunut. Ennen ensimmäisen levyn ilmestymistä, ei musiikkilehdissä, Suosikissa tai muissakaan ollut riviäkään Remu & Hurriganesista. Ei ollut mitään rummutusta. Tieto levisi kuten sanoin, ihmiseltä ihmiselle ja koulusta kouluun. Hurriganesilla kun sitten todettiin olevan fanipohjaa, niin päätettiin se ensimmäinen levykin tehdä. Sitten alkoi tulla musiikkilehtiinkin juttuja, radiosoittoa ja televisioaikaa, mm. Iltatähti. Tietenkään sitä ei voi tajuta, jos ei sitä ajankohtaa ole elänyt itse havainnoiden ja mukana ollen.

Itseäni jälleen lainaten:

Ja ihan vallan komeeta oli nähdä se Hurriganes -72.

Ja toi 50-luvulla syntyneistä jauhaminen on täysin suolesta, koska oli itse tapahtumapaikalla ja tiedän miten itse Hurriganesiin suhtauduin ja myös monet muut saman ikäiset ja jopa aiemmin 50-luvulla syntyneet. Mikäli itselläsi on erilainen kokemus niin sitten on, mutta älä yleistä sitä koskemaan muita. Olemme syyttömiä veljesi ja hänen kavereidensa henkiseen tilaan.

Yallup:Niitä konva-aikoja, ennen ensimmäistäkään levytystä ei voi oikein laskea suureksi suosioksi, kun kosketti vain tiettyä kulmaa Suomessa.

Kyllä niitä konvia oli ympäri Suomea. Ei se ollut mikään jonkin tietyn alueen ilmiö.
Epämuusikko
14.01.2014 10:49:17
Euphonium: Täältä saa ainakin käsitystä, mitä Suomen listoilla oli vuonna 1973

http://wiki.pomus.net/wiki/Luokka:Listat_1973

http://wiki.pomus.net/wiki/Albumit_1973-12_joulukuu

Oho! Hyvää musaa keikkunu listoilla.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
hosino
14.01.2014 10:56:08
Oli se kyllä aikamoista hurriganes media myllerystä 70 luvun alussa hurriganesia saattoi kuulla radiosta jopa pari kertaa viikossa ja televisiosta parikertaa vuodessa ja suosikista joka toinen kuukausi. Miten ois nyt pääsiskö nykyään pinnalle tuollasella media näkyvyydellä. Nykyään j tapion ja mailman ärsyttävin kipale, tykkään susta niin että halkean, soi parhainmillaan viikossa radiossa yhtä monta kertaa kuin ganesin piisit koko vuodessa 70 luvulla.
BigPapa
14.01.2014 11:09:23

hosino: Oli se kyllä aikamoista hurriganes media myllerystä 70 luvun alussa hurriganesia saattoi kuulla radiosta jopa pari kertaa viikossa ja televisiosta parikertaa vuodessa ja suosikista joka toinen kuukausi. Miten ois nyt pääsiskö nykyään pinnalle tuollasella media näkyvyydellä. Nykyään j tapion ja mailman ärsyttävin kipale, tykkään susta niin että halkean, soi parhainmillaan viikossa radiossa yhtä monta kertaa kuin ganesin piisit koko vuodessa 70 luvulla.

Joo no ei kyllä ollut 70-luvun alussa, kun ei ollut vielä edes mitä soittaa radiossa.
StJerky
14.01.2014 11:17:07
Epämuusikko: Oho! Hyvää musaa keikkunu listoilla.

Onpa hyvä saitti tuo pomus.
Alfons Åberg
14.01.2014 11:17:11 (muokattu 14.01.2014 11:17:41)
BigPapa: Suosittelen edelleen lukemaan tarkemmin, mistä ajankohdasta olen puhunut. Ennen ensimmäisen levyn ilmestymistä, ei musiikkilehdissä, Suosikissa tai muissakaan ollut riviäkään Remu & Hurriganesista.

Mikäs tämä sitten on? Katso ensimmäinen palsta.

http://muusikoiden.net/dyn/users/119530.jpg

(Suosikki 12/1972)
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
BigPapa
14.01.2014 11:18:38 (muokattu 14.01.2014 11:36:54)

Presidentti: Mikäs tämä sitten on? Katso ensimmäinen palsta.

http://muusikoiden.net/dyn/users/119530.jpg

(Suosikki 12/1972)

Näyttää olevan iso juttu MC5:stä, jossa pieni maininta levyttämättömästä lämmittelybändinä olleesta Hurriganesista, hieno juttu jos on noin noteerattu.
Alkaa olla jo sitä aikaa kun sitä suosiota ja mainetta alkoi olla konvien ja muiden esiintymisten ansiosta. se oli 12/72 kun itsekin ensimmäisen kerran livenä näin. Oli se hurjaa.

Se ensimmäinen levyhän julkaistiin elokuussa 1973.

Tosin aika lähellä on ollut, että sitä levyä ei olisi koskaan tullut.

Pekka Järvinen Wigwamin koekeikalla N-Clubilla 1972:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3407.jpg
Yallup
14.01.2014 13:58:43
hosino: Oli se kyllä aikamoista hurriganes media myllerystä 70 luvun alussa hurriganesia saattoi kuulla radiosta jopa pari kertaa viikossa ja televisiosta parikertaa vuodessa ja suosikista joka toinen kuukausi. Miten ois nyt pääsiskö nykyään pinnalle tuollasella media näkyvyydellä. Nykyään j tapion ja mailman ärsyttävin kipale, tykkään susta niin että halkean, soi parhainmillaan viikossa radiossa yhtä monta kertaa kuin ganesin piisit koko vuodessa 70 luvulla.

Eiköhän se koskenut kaikkia muitakin ja silti täällä kuunneltiin samoja tähtiä ja staroja kuin muuallakin länsimaissa. Härmämusa sitten sai näkyvyyttä juurikin niissä vähissä musiikkiohjelmissa TV:ssä ja radiossa sekä nuortenlehdissä. Ei pidä myöskään unohtaa baareja ja Jukeboxeja, joissa soi yleensä päivän kovimmat hitit! Useinmiten jotakin uutta sai kuulla kaverin hankkimalta levyltä tai kasetilta ekan kerran. Sitten tietysti nuoriso kohisi milloin mistäkin bändistä ja ääniteltiin niitä toisilta. Minä luulen, että itse äänitettyjä Roadrunner-kasetteja oli maassa enemmän kuin oikeita levyjä/virallisia C-kasetteja. Keikoilla käynti - tai yleensä pääsy teinillä - oli koko Suomen mittakaavassa aika vähäistä. Ainakin suurempien starojen. Monesti oltiin ihan radiosta äänitetyn kasetin varassa, kun kotona kuunneltiin. Nuorisolla on omat verkostot ja kanavat, mistä mitäkin hommataan. Tosin nykyäänhän ne kuuntelee Spotifyä, imuroivat laittomasti tai katselevat Youtuubia. Senköhän vuoksi suuria ilmiöitä ei enää pääse tulemaan? Musiikki ja artistit on lähes kertakäyttötuotteita?
"Tosta se taitaa lähteä.."
Funkånaut
14.01.2014 14:00:41

Yallup: Nuorisolla on omat verkostot ja kanavat, mistä mitäkin hommataan. Tosin nykyäänhän ne kuuntelee Spotifyä, imuroivat laittomasti tai katselevat Youtuubia. Senköhän vuoksi suuria ilmiöitä ei enää pääse tulemaan? Musiikki ja artistit on lähes kertakäyttötuotteita?

Toinen kysymys on se, että onko tuo kertakäyttöisyyden ilmiö hyvä vai huono juttu kuluttajan kannalta.
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
Jucciz
14.01.2014 18:33:08
BigPapa: Pekka Järvinen Wigwamin koekeikalla N-Clubilla 1972:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3407.jpg

Yks toinenkin Pekka näemmä paikalla, taitaa olla Wem-basso ja Sound City?

Onks näitä kuvia enemmän?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
14.01.2014 18:56:47 (muokattu 14.01.2014 19:05:41)

Jucciz: Yks toinenkin Pekka näemmä paikalla, taitaa olla Wem-basso ja Sound City?

Onks näitä kuvia enemmän?

Wem basso missä Jazz Basson mikit.

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3413.jpg
Jucciz
14.01.2014 19:22:00
BigPapa: Wem basso missä Jazz Basson mikit.

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3413.jpg

Siinäpä kelpo rytmiryhmä ajalta kun levyjä julkaistiin myös siksi, että sen sisältämä musiikki oli laadukasta - vaikka joskus tiedettiin, ettei myisi.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
14.01.2014 19:27:06

Jucciz: Siinäpä kelpo rytmiryhmä ajalta kun levyjä julkaistiin myös siksi, että sen sisältämä musiikki oli laadukasta - vaikka joskus tiedettiin, ettei myisi.

Juu sama ryhmähän oli mm. muutamilla Loven -levyillä, Muskan ekalla, Maaritin ekalla, Baddingin joillakin, jne....
Euphonium
14.01.2014 21:43:25
BigPapa:

Kyllä niitä konvia oli ympäri Suomea. Ei se ollut mikään jonkin tietyn alueen ilmiö.

Konvia oli muuallakin, mutta ei Hurriganes esiintynyt 70-luvun alussa jossain Pihtiputaalla tai Toholammilla. Kyllä totuus on se, että Suosikki teki Hurriganesista valtakunnallisesti suositun bändin ja kyllä minullakin on se kokemus, etteivät esimerkiksi 50-luvulla syntyneet siis minua hiukan vanhemmat serkkuni diganneet Hurriganesia ollenkaan. Heidän mielestään Hurriganes oli kakaroiden juttu.
Euphonium
14.01.2014 21:55:34
Vaimonikin, joka on syntynyt 1959 ja on kotoisin pienestä maalaispitäjästä pohjoisemmasta Suomesta, puheista ja nuoruusmuisteluista olen saanut sellaisen käsityksen, että siellä päin nuoretkin kuuntelivat enemmänkin tanssimusiikkia, kuin rockia ja ainakaan mistään Hurriganesista ei oltu kuultu 70-luvun alussa.
BigPapa
14.01.2014 22:52:44

Euphonium: Konvia oli muuallakin, mutta ei Hurriganes esiintynyt 70-luvun alussa jossain Pihtiputaalla tai Toholammilla. Kyllä totuus on se, että Suosikki teki Hurriganesista valtakunnallisesti suositun bändin ja kyllä minullakin on se kokemus, etteivät esimerkiksi 50-luvulla syntyneet siis minua hiukan vanhemmat serkkuni diganneet Hurriganesia ollenkaan. Heidän mielestään Hurriganes oli kakaroiden juttu.

Ihan sama, pidä sinä mielipitees mutta älä tyrkytä mulle, mulla on oma näkemykseni ja se pysyy. Mikä ihmeen totuuden julistaja kuvittelet olevas. Kuten sanoin en ole vastuussa serkkujesi, veljiesi ja heidän kavereidensa tekemisistä. Ne tais olla aika pihalla, jos luulivat -72 tai -73 olevansa kovinkin aikuisia. Urpo.
Funkånaut
14.01.2014 22:53:20

BigPapa: Ihan sama, pidä sinä mielipitees mutta älä tyrkytä mulle, mulla on oma näkemykseni ja se pysyy. Mikä ihmeen totuuden julistaja kuvittelet olevas. Kuten sanoin en ole vastuussa serkkujesi, veljiesi ja heidän kavereidensa tekemisistä. Ne tais olla aika pihalla, jos luulivat -72 tai -73 olevansa kovinkin aikuisia. Urpo.

Niin. Sinä toisaalta saat julistaa. Muut ei.

Eikös Raamattu tuommoisen käytöksen kiellä?
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
BigPapa
14.01.2014 22:54:58

Euphonium: Vaimonikin, joka on syntynyt 1959 ja on kotoisin pienestä maalaispitäjästä pohjoisemmasta Suomesta, puheista ja nuoruusmuisteluista olen saanut sellaisen käsityksen, että siellä päin nuoretkin kuuntelivat enemmänkin tanssimusiikkia, kuin rockia ja ainakaan mistään Hurriganesista ei oltu kuultu 70-luvun alussa.

Ei mua kiinnosta mitä sun vaimo tai joku sun tuttu on tuupovaarassa kuunnellut. Ihan oma moka, jos ei oltu kuultu Hurriganesista. Omituinen höpöttäjä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)