Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaularauta löysällä
1
Lates82
10.01.2014 12:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoituksena oli löysätä Yamaha F310 teräskielisen kaularautaa, koska halusin lisää reliefiä kaulaan. Jostain syystä kaularauta on ihan löysällä tai siis ainakin kiristysruuvi pyörii sormin kuusiokolohylsyllä pyörittämällä. Eikös tuon pitäisi olla aika kireällä kun kieletkin on kiinni ja kutakuinkin vireessä? Ruuvi pyörii löysästi molempiin suuntiin. Jossain vaiheessa kierrosta se vähän kiristyy, mutta sitten taas löystyy. Mitäs tuolle nyt kannattaisi tehdä?
 
Kerrottakoon että ihan aloittelija olen kitaran säädöissä. Sen verran halpa kitara että en viitsi ammattilaiselle viedä.
 
hallu
10.01.2014 16:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lates82: Tarkoituksena oli löysätä Yamaha F310 teräskielisen kaularautaa, koska halusin lisää reliefiä kaulaan. Jostain syystä kaularauta on ihan löysällä tai siis ainakin kiristysruuvi pyörii sormin kuusiokolohylsyllä pyörittämällä. Eikös tuon pitäisi olla aika kireällä kun kieletkin on kiinni ja kutakuinkin vireessä? Ruuvi pyörii löysästi molempiin suuntiin. Jossain vaiheessa kierrosta se vähän kiristyy, mutta sitten taas löystyy. Mitäs tuolle nyt kannattaisi tehdä?
 
Kerrottakoon että ihan aloittelija olen kitaran säädöissä. Sen verran halpa kitara että en viitsi ammattilaiselle viedä.

 
Voi olla, että kaularauta on rikkikin, mutta voihan tuo olla löysällä. Kokeile pyöritellä sitä myötäpäivään ottaisiko jossakin kohtaa jengalle nimittäin sen kyllä tuntee kun se oikeasti kiristyy. Minkä paksuiset kielet? jos reliefiä on liian vähän, niin kokeile tukea toisella kädellä kaulaa kaulablokin kohdalta ja toisella kädellä vedät sieltä lavan kärjestä ulospäin tai ylöspäin (alä kuitenkaan kitaraa riko). Näet silloin tuleeko siihenreliefiä ja autat hiukan kaulaa oikeaan muotoonsa. Paksummat kielet voi auttaa, mutta jos siihen ei sitä reliefiä saa taiottua ja kaularauta on irti, niin aika monella ne omat neuvot alkaa loppumaan ja kitaratohtorin pakeilla olisi käytävä.
 
Miksi halpaa kitaraa ei voisi huollattaa? jos soittimella aikoo soittaa, niin parastahan se olisi laittaa ja pitää hyvässä soittokunnossa. Jos haluaa tekosyyn ostaa parempi/kalliimpi kitara niin mikäpä siinä. Kitara on kuitenkin hinnastaan huolimatta sellainen, että sitä pitää huoltaa itse tai huollattaa. Halvat kitarat varmaan tuntuvat lähinnä siksi huonommilta kuin kalliit kitarat että halpoja ei ole laitettu hyviin säätöihin.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Lates82
11.01.2014 21:06:23 (muokattu 11.01.2014 21:06:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Voi olla, että kaularauta on rikkikin, mutta voihan tuo olla löysällä. Kokeile pyöritellä sitä myötäpäivään ottaisiko jossakin kohtaa jengalle nimittäin sen kyllä tuntee kun se oikeasti kiristyy. Minkä paksuiset kielet? jos reliefiä on liian vähän, niin kokeile tukea toisella kädellä kaulaa kaulablokin kohdalta ja toisella kädellä vedät sieltä lavan kärjestä ulospäin tai ylöspäin (alä kuitenkaan kitaraa riko). Näet silloin tuleeko siihenreliefiä ja autat hiukan kaulaa oikeaan muotoonsa. Paksummat kielet voi auttaa, mutta jos siihen ei sitä reliefiä saa taiottua ja kaularauta on irti, niin aika monella ne omat neuvot alkaa loppumaan ja kitaratohtorin pakeilla olisi käytävä.
 
Miksi halpaa kitaraa ei voisi huollattaa? jos soittimella aikoo soittaa, niin parastahan se olisi laittaa ja pitää hyvässä soittokunnossa. Jos haluaa tekosyyn ostaa parempi/kalliimpi kitara niin mikäpä siinä. Kitara on kuitenkin hinnastaan huolimatta sellainen, että sitä pitää huoltaa itse tai huollattaa. Halvat kitarat varmaan tuntuvat lähinnä siksi huonommilta kuin kalliit kitarat että halpoja ei ole laitettu hyviin säätöihin.

Kitarassa kiinni 10-47 kielet. Täytyy aluksi koittaa onko tuo ruuvi vain pois kierteiltään ja noita paksumpia kieliä voisi koittaa.
Kyllä minä tuon vien huoltoon jos ei omin konstein tule kuntoon. Kitara on ihan hyvä soittaa ja kielet on mukavan matalalla. Ainoastaan E ja A kielet hieman särisee ja sen vuoksi tuota yritin säädellä.
 
hallu
12.01.2014 11:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lates82: Kitarassa kiinni 10-47 kielet. Täytyy aluksi koittaa onko tuo ruuvi vain pois kierteiltään ja noita paksumpia kieliä voisi koittaa.
Kyllä minä tuon vien huoltoon jos ei omin konstein tule kuntoon. Kitara on ihan hyvä soittaa ja kielet on mukavan matalalla. Ainoastaan E ja A kielet hieman särisee ja sen vuoksi tuota yritin säädellä.

 
Paksumpi kielisetti voi auttaa asiaa. Jos haluat kokeilla paksumman kielisetin vaikutusta ennen kielien ostamista, niin kokeile virittää nykyiset kielesi puolisävelaskelta ylivireeseen. Vaikutus ei oli ihan täsmälleen sama kuin .011 setissä, mutta suuntaa-antava.
 
Kaularaudalle kannattaa tehdä jotakin jokatapauksessa ettei se jää helisemään ja resonoimaan sinne kaulan sisällle.
 
Siitä kitaran hinnasta. Itse ajattelen, että kitaran hinta on kiinnostava kysymys silloin kun kitaraa on ostamassa ja pitää kaivaa kuvetta ja tietenkin kitaraa myytäessä. Sitten kun kitara on ostettu, niin mielestäni sen hintaa ei pitäisi enää ajatella vaan soitinta käytetään ja arvioidaan samalla tavalla sen hinnasta riippumatta. Tarkoitan, että itse en anna halvalle kitaralle mitään anteeksi siksi että se on halpa enkä vaadi kalliilta kitaralta yhtään sen enempää, vaan kitara on se mikä se on ja käyttö ratkaisee onko se hyvä vai huono vai jotain siltä väliltä.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Lates82
12.01.2014 22:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Paksumpi kielisetti voi auttaa asiaa. Jos haluat kokeilla paksumman kielisetin vaikutusta ennen kielien ostamista, niin kokeile virittää nykyiset kielesi puolisävelaskelta ylivireeseen. Vaikutus ei oli ihan täsmälleen sama kuin .011 setissä, mutta suuntaa-antava.
 
Kaularaudalle kannattaa tehdä jotakin jokatapauksessa ettei se jää helisemään ja resonoimaan sinne kaulan sisällle.
 
Siitä kitaran hinnasta. Itse ajattelen, että kitaran hinta on kiinnostava kysymys silloin kun kitaraa on ostamassa ja pitää kaivaa kuvetta ja tietenkin kitaraa myytäessä. Sitten kun kitara on ostettu, niin mielestäni sen hintaa ei pitäisi enää ajatella vaan soitinta käytetään ja arvioidaan samalla tavalla sen hinnasta riippumatta. Tarkoitan, että itse en anna halvalle kitaralle mitään anteeksi siksi että se on halpa enkä vaadi kalliilta kitaralta yhtään sen enempää, vaan kitara on se mikä se on ja käyttö ratkaisee onko se hyvä vai huono vai jotain siltä väliltä.

 
Löysäsin kielet ja kiristin kaularautaa ja se lähti kiristymään eli lienee kunnossa.
Kokeilin tuota puolensävelaskeleen ylävirettä ja sillä sain lisää reliefiä kitaraan 0.1-0.15mm ja särinät vähenivät huomattavasti joten hankin nyt seuraavaksi tuon .011 setin.
 
Lates82
14.01.2014 09:24:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutkiskelin tuota kitaraa ja näyttäisi olevan talla jonkun verran etukenossa eli kansi on painunut jonkin verran. Kielien haku reissulla katsoin samanlaista kitaraa liikkeessä ja siinä talla ei ollut etukenossa. Eikös tuon kannen painuman voi yrittää suoristaa kitaran kostuttimella. Pitääkö kostutuksen aikana olla kielet paikallaan ja vireessä?
 
pappasfin
14.01.2014 10:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lates82: Tutkiskelin tuota kitaraa ja näyttäisi olevan talla jonkun verran etukenossa eli kansi on painunut jonkin verran. Kielien haku reissulla katsoin samanlaista kitaraa liikkeessä ja siinä talla ei ollut etukenossa. Eikös tuon kannen painuman voi yrittää suoristaa kitaran kostuttimella. Pitääkö kostutuksen aikana olla kielet paikallaan ja vireessä?
 
Kyllä kannen painaumaa voi kostuttimella yrittää suoristaa. Varmuudeksi voi vaikka sen vireen asettaa yhtä pykälää alempaan vireeseen ja kun talla suoristuu niin kielien matka tallasta satulaan pitenee aavistuksen eli kielet kirisyy, koska talla etuasennossaan on tietenkin lähempänä sitä satulaa kuin jos se olisi suorassa.
 
Kostuttamisen aikana voi ja pitääkin tarkkailla sitä kannen ja tallan tilaa.
Jos ei mene normaalilla kostuttamisella tuo niin ehkä on parempi näyttää kitaraa asiantuntijalla vaikkapa siellä liikkeessä mistä tuon ostit ja jos siinä on takuu niin keskustella takuuajan korjauksesta.
 
Oletko katsonut sinne kannen rakenteen alle millään konstilla ja onko siellä kaikki kannen rimat kiinni, säriseekö kansi ym., näitä kandee myös miettiä jos kannen tallan juttu ei olekaan kiinni "kuivasta ilmasta" vaan riman pettämisestä jne.
 
Mä en ole mikään asiantuntija joten tätä lukevat asiantuntijat jos löytävät huomautettavaa tästä mun kirjoituksestani niin korjannevat käsityksiäni :D
 
PappaSFin
Lates82
16.01.2014 08:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Kyllä kannen painaumaa voi kostuttimella yrittää suoristaa. Varmuudeksi voi vaikka sen vireen asettaa yhtä pykälää alempaan vireeseen ja kun talla suoristuu niin kielien matka tallasta satulaan pitenee aavistuksen eli kielet kirisyy, koska talla etuasennossaan on tietenkin lähempänä sitä satulaa kuin jos se olisi suorassa.
 
Kostuttamisen aikana voi ja pitääkin tarkkailla sitä kannen ja tallan tilaa.
Jos ei mene normaalilla kostuttamisella tuo niin ehkä on parempi näyttää kitaraa asiantuntijalla vaikkapa siellä liikkeessä mistä tuon ostit ja jos siinä on takuu niin keskustella takuuajan korjauksesta.
 
Oletko katsonut sinne kannen rakenteen alle millään konstilla ja onko siellä kaikki kannen rimat kiinni, säriseekö kansi ym., näitä kandee myös miettiä jos kannen tallan juttu ei olekaan kiinni "kuivasta ilmasta" vaan riman pettämisestä jne.
 
Mä en ole mikään asiantuntija joten tätä lukevat asiantuntijat jos löytävät huomautettavaa tästä mun kirjoituksestani niin korjannevat käsityksiäni :D

 
Kitara on kirpparilta heräteostos joten takuuta ei ole.
Laitoin kitaraan nyt kostuttimen. Seuraillaan oikeneeko tuo.
 
Azolith
06.04.2014 22:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa että kaularauta ei toteuta tehtäväänsä.
Jos se ei kiertämällä jäykisty kumpaankaan suuntaan se on poikki tai pyörii tyhjää ankkuristaan.
Että kitaraa kostuttamalla muuttuisi asiat on hölynpölyä. Tietysti muuten suositeltavaa halkeiluja ehkäisemään.
Kaikki akustiset elää jännitteestä jossain määrin ja vanhemmiten ei kansi ole suora yhdessäkään. Riippuen rakenteesta ne yleensä pyrkivät koholle tallan takaa ja yleensä nostavat samalla kieliä. Intonaatiokin muuttuu hieman kun etunojaan talla. Asiaa voi auttaa muokkaamalla tallapalaa hieman "takapotkuiseksi".
Kaikki kitarat on korjattavissa, mutta kannattaako edullisiin tehdä isoja remointeja on tunneasioita.
Kannattaisi vilkaista onko tukipuut ehjät kuten joku ehdotti. Pikku peilillä osviittaa.
 
.
sickboy
07.04.2014 08:15:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Että kitaraa kostuttamalla muuttuisi asiat on hölynpölyä. Tietysti muuten suositeltavaa halkeiluja ehkäisemään.
 
Toi ei nyt ihan pidä paikkaansa. Jos akustisen kitaran kostuttaminen on laiminlyöty täysin voi kostuttimen käytöllä olla ihan hurjakin vaikutus. Itsellä on tällaisesta ainakin kokoemusta. Ekan Martinin hankittuani en noviisina tiennyt koko kostutinpuuhastelusta akustisten kanssa, kun olin aina vain sähkökitaroiden kanssa toiminut. Aika reippaasti lähti kansi pullistumaan kaulan kohdalta ja palautui kyllä kostuttamisella. Tolla kannen kohoamisella oli juurikin kielten lätinään negatiivinen vaikutus.
 
Toisekseen 10-setti on akustiseen tosi ohut. Eikös 12-settiäkin myydä akustiseen mediumina? Mulla on tällä hetkellä Martinissa 12-setti ja Gibsonin jumbokoppaisessa 13-setti. Akkarilta ei kuitenkaan odoteta oletettavasti samanlaista bendituntumaa kuin sähkikseltä jne... Paksummilla kielillä saa kielet säädettyä alemmas ilman nauhalätinöitä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «