Aihe: 8-kielisen routtaaminen kitara- sekä bassovahvistimeen. | |
---|
Pannarifani 07.01.2014 18:54:11 (muokattu 07.01.2014 18:56:06) | |
|
Basisti bändistä ulos ja kus- KUNNIANHIMOINEN kitaristi laajentaa tonttiaan. Eli miten olisi järkevintä hoitaa 8-kielisen kitaran routtaaminen (paremman sanan puutteessa) sekä kitara- että bassovahvistimeen? Ja mielellään niin että bassovahvistimeen menisi vain ne alapään taajuudet, ja kitaralle loput (tai vaihtoehtoisesti kaikki). Bossilla taisi olla joku oktaaveri jolla pystyi signaalin splittaamaan.. Muita vaihtoehtoja? Jakosuodintakin on joku ehdottanut, mutta niitten päälle en ymmärrä mitään vielä, eli kyseisestä vempeleestä saa tehdä ehdotuksia ja ohjeistaa myös vähän niiden sielunelämää. EDIT: Kaikkea saa ehdottaa kalleimmista vempeleistä purkkavirityksiin! Budjetti on rajallinen, mutta aihe kiinnostaa rajoituksitta... |
fox 07.01.2014 18:59:19 | |
|
Kaikkein yksinkertasin hommahan on tuo, mitä tuolla meidän 2 hengen bändillä ollaan tehty. Eli kaverilla on 2-mikkinen baritoni, jota on modattu siten, että kummallakin mikillä on ihan ikioma ulostulonsa. Etumikki menee bassovahvistimeen, josta on sitten EQ:lla leikattu ylätaajuudet, tallamikki sinällänsä kitarakomboon, josta sitten on haettu sellasta ylä-keskiäänistä soundia. =) Meillä on ainakin toiminut. Tämä on tietty vaan yks "lähestymistapa". |
|
fox: Kaikkein yksinkertasin hommahan on tuo, mitä tuolla meidän 2 hengen bändillä ollaan tehty. Eli kaverilla on 2-mikkinen baritoni, jota on modattu siten, että kummallakin mikillä on ihan ikioma ulostulonsa. Etumikki menee bassovahvistimeen, josta on sitten EQ:lla leikattu ylätaajuudet, tallamikki sinällänsä kitarakomboon, josta sitten on haettu sellasta ylä-keskiäänistä soundia. =) Meillä on ainakin toiminut. Tämä on tietty vaan yks "lähestymistapa". Vastaavanlaista olen miettinyt kyllä, Wes Lambe Guitarsien innoittamana (kannattaa tsekata The Hot at Nights!). Mutta omalta kitaraltani kaipaan monipuolisempaa antia, mikä tarkoittaa mm. sitä että mikinvalinta on itselleni tärkeä... Mutta kiitos kommentista kuitenkin! |
|
mie käytän splittaamiseen Boss Super Octave OC-3 pedaalia, jossa on stereoulostulo: - kuiva signaali skittakamoihin + säröt - efektoitu signaali rankasti säädettynä bassokamoihin (bossista voi säätää sen rajataajuuden joka menee bassopuolelle) toimii Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy. |
|
hemmo: mie käytän splittaamiseen Boss Super Octave OC-3 pedaalia, jossa on stereoulostulo: - kuiva signaali skittakamoihin + säröt - efektoitu signaali rankasti säädettynä bassokamoihin (bossista voi säätää sen rajataajuuden joka menee bassopuolelle) toimii Onko siinä bassostygeen menevässä efektoidussa signaalissa oktaaveria? Tai siis, jos kasikielisellä soitan jo ennestään bassotaajuuksia, niin ei ole järkeä efektoida sitää enää oktaaverilla... Eli toisinsanoen, voiko efektoidun signaalin efektin määrää säädellä, vaikuttamatta signaalin ulostulovoimakkuuteen? |
|
Pannarifani: Eli toisinsanoen, voiko efektoidun signaalin efektin määrää säädellä, vaikuttamatta signaalin ulostulovoimakkuuteen? juu, kyllä voi, molempia Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy. |
Dropped C 08.01.2014 13:37:19 (muokattu 08.01.2014 13:45:01) | |
|
Miksi jakosuodin? Lissee rutinaahan siitä vain tulisi, jos sieltä bassokaapistakin tulisi vielä vaikka yläpään kolinoita kaveriksi? Olisi simppelimpikin ratkaisu ja äärimmäisempi saundi. |
|
Jos kitaraan saisi lisättyä esim puolikkaan presarin mikin, joka ottaisi kaksi alinta kieltä mukaan, sille oma output-jakki ja tämä signaali sitten bassovahvariin? Luulisin että bassopuoli menisi muuten muusiksi jos yläkieletkin soivat siellä? Itseä aina häiritsee ajatuksen tasolla tällaisissa bändeissä, että kitaristin täytyy soittaa koko ajan käyttäen alakieliä, ettei musasta putoa pohja, mutta ehkä se ei ole sitten niin justiinsa. Toki kannattaa tsekata myös vaikka Toot Tootin, White Stripesin tai Local H:n lähestymisiä bassottomuuteen. |
|
Joo ite tulee ihan kutonen jaettua digitechin delay/looperin avulla hartgen stackiin ja laneyn kitaravahvariin. Yllämainittuun tapaan. Toimii. Duostonereita kun ollaan. |
|
Nimenomaan idea olisi, että saisi bassovahvistimeen vain ne matalat taajuudet, että yläkielten "kolinat" ei sinne päähän menisi. Tämän takia jakosuodinta mietin, kun eikös niitä sellaisiakin ole jotka jakaa signaalin sisääntulevien frekvenssien mukaan? 500hz ja alaspäin tuonne ja loput ylhäältä tuonne. Ja modaustakin olen miettinyt (edelleen Wes Lamben tekemien kitaroiden hengessä), mutta todennut myös että en halua ensimmäisenä lähteä koskemaan kitaraan sen kummemmin, jos asian voi hoitaa jollain laitteella/muulla vippaskonstilla... Toot tootit, White Stripesit ja The Hot at Nightsit on kyllä tsekkailtu ;) Kaikilla on se oma soundi joka toimii kyllä omalla tavallaan, mutta näköisjazz -pelleilijänä mahdollisimman laaja ambitus olisi ideaalia. Että pystyisi kehittelemään vähän jännempiä sointuja yläpäähän ilman että alapään hajotukset vaikuttaisi asiaan. Anygays. Bossin pedaali on tähän mennessä kuulostanut parhaimmalta ratkaisulta (erillistä mikkiä harkitsen siinä vaiheessa jos teetätän itselleni customkitaran :) |
|
Pannarifani: Nimenomaan idea olisi, että saisi bassovahvistimeen vain ne matalat taajuudet, että yläkielten "kolinat" ei sinne päähän menisi. Tämän takia jakosuodinta mietin, kun eikös niitä sellaisiakin ole jotka jakaa signaalin sisääntulevien frekvenssien mukaan? 500hz ja alaspäin tuonne ja loput ylhäältä tuonne. Kieliä vaan ei pysty jakamaan pelkkien taajuuksien perusteella, kyllä ylä-e:n napauttamisestakin tulee matalia taajuuksia, soinnuista puhumattakaan. |
|
Exhausted: Kieliä vaan ei pysty jakamaan pelkkien taajuuksien perusteella Silloin kielet/otelauta on mahdollista jakaa monellakin eri tavalla, kun asentaa kitaraansa aivan tallan viereen erikoismikin, joka tunnistaa luotettavasti yksittäisten kielien signaalit. Jotka siis tällöin pystytään käsittelemään täysin kielikohtaisesti. Tosin taitavat kaikki edelleen olla 6-kielisille kitaroille suunniteltuja? Vaan eipä se kait kummoinen juttu olisi, no ainakaan langattoman lähettimen tapauksessa, päivittää MIDI-mikki 7- tai 8-kanavaiseksi. Mutta kenties niin ei kuitenkaan ole vielä tehty? Perinteinen kitaramikki sen sijaan tuottaa aina monosignaalia. Jolloin on tosiaan kikkailtava vain monosignaalin sisältämien taajuuksien kanssa. Kyllähän niitä sieltä löytyy, mutta ei kuitenkaan voida olla varmoja siitä, että miltä kieleltä joku tietty taajuus on peräisin. Em. erikoismikillä siis voidaan lähettää yksittäisten kielten signaalit täysin erillisinä erikoiskaapelia pitkin, vaikkapa lattialla majailevaan kitarasyntikkaan (Rolandin ratkaisu). Tai langattomasti suoraan läppäriin (Fishman TriplePlay). Tällöin suoraan yksittäisten signaalien taajuuksista voidaan helposti päätellä, että mitkä kaikki kielet soivat ja miltä nauhalta ne soivat. Molemmissa tapauksissa kitaran alkuperäiset mikit, säätimet ja liittimet jäävät ennalleen. Alla kaksi tietämääni, joskaan ei käyttämääni härpäkettä: * http://www.fishman.com/tripleplay * http://www.roland.com/products/en/GR-55/
Yksi vaihtoehto on se, että yksi instrumentti soitetaan joko kokonaan tai osittain etukäteen valmiiksi, tyyliin Van Halen. Ja toinen instrumentti sitten soitetaan täysin livenä. Tosin jos se etukäteen soitettu instrumentti on joka biisissä jatkuvasti esillä, niin eipä siinä paljon pelivaraa jää viime hetken muutoksille tai kovin suurille improvisaatioille. Etuna puolestaan on se, ettei tarvitse neljää kättä, kuten vaikkapa kitaran ja basson yhtäaikaisessa soittamisessa saattaa hiemankin vaativammissa kohdissa äkkiä käydä... :-p
Exhausted: kyllä ylä-e:n napauttamisestakin tulee matalia taajuuksia, soinnuista puhumattakaan. Ylä-e:n, eli E4:n kun avoimena soittaa, on perustaajuus tällöin standardivireessä ~330 Hz. Ja oktaavin ylempää, eli 12. nauhalta tuplataajuus, eli ~660 Hz jne. Siinä samalla syntyy aina myös keskenään erivoimakkuuksisia monikertoja, eli niitä harmonisia ylä-ääniä. Joita saa huiluääninä erikseenkin kuunneltua esim. 12. nauhalta (vapaa kieli + oktaavi) ja 5. nauhalta (vapaa kieli + 2 oktaavia). Mutta vapaata kieltä (N.H.) tai painettua nuottia (A.H.) alempia taajuuksia ei ainakaan huiluäänillä saa aikaiseksi. Empä kyllä ole tähän asiaan tarkemmin perehtynyt, joten en siksi myöskään ala mitään tässä julistamaan tai vänkäämään. Olempahan vain jostain syystä ymmärtänyt tuon asian niin, että kulloistakin perustaajuutta matalampia taajuuksia ei samalla syntyisi. Elleivät sitten sormet kopistele otelautaa, osu muihin kieliin tms. Mutta jos olen ymmärtänyt asian osittain väärin, olisi kiva oppia uutta vaikkapa jonkun linkin tai sopivan hakusanan avulla. D'oh! |
|
Noita kielikohtaisia mikkisysteemejä on muitakin, esim. Ubertar: http://www.ubertar.com/hexaphonic/ Itse tilasin tuolta kahden kielen mikin, joissa molemmat kielet saa ulos omina ulostuloinaan. Ei ole vain vielä tullut asennettua. |
|
MIDI-mikillä voisi siis tunnistaa soitetuista sävelistä matalimman ja triggeroida sillä jotain bassosampleja... Itse ehdotin tuossa ylempänä että kitaraan asentaisi mikin, joka ottaisi vaikka 8-kielisen kaksi paksuinta kieltä, ja nämä sitten omalla outputilla bassovahvariin. Samat bassokielet voisivat sinänsä tulla myös kitarapuolen vahvarista. |
|
http://www.youtube.com/watch?v=VTW0gpC16DE Olisi kiinnostavaa kyllä tietää millaset speksit on gearissa. Varmaan nyt ainakin osa signaalista pannaan bassovahvareihin, mutta mutta... |
|
Graph tech ghost-tallapalat saattais toimia tän tyyppisessä virityksessä, niitä saa ainakin tune-o-matic, strato, tele ja floikkatalloihin. Tarjoavat ilmeisesti midiä ja/tai akustis-tyyppistä soundia käytetystä esivahvistinmoduulista riippuen. Noita taitaa olla vaan kuusi per etuaste, mutta ei tässä vissiin tarvinnut kaikkia kieliä saadakaan sinne bassovahvariin? Oli miten oli, suomessa noita myy ainakin millbrook, ja jos kitaran elektroniikkapoterossa on tarpeeks tilaa patterille ja preampille, noi vois saada ehkä asennettua jotain stacked-potikoita ja stereojakkia + stereokaapelia käyttäen ihan ilman ylimääräisiä reikiäkin. http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … ekoodi=PK-0240-00&tuoteryhma_id=398 http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … ekoodi=PN-8000-00&tuoteryhma_id=133 |
|
Exhausted: Jos kitaraan saisi lisättyä esim puolikkaan presarin mikin, joka ottaisi kaksi alinta kieltä mukaan, sille oma output-jakki ja tämä signaali sitten bassovahvariin? Local H -bändi on ainakin käyttänyt vuosikaudet juuri tuollaista ratkaisua: http://www.youtube.com/watch?v=ODH0FPkvU6o Tässä vielä esimerkki, miten tuolla hommalla vedetään ihan hyvät grunget: http://www.youtube.com/watch?v=RzG0Gh8Y2tU "Yön kiitäjät syyttä taikka syystä, yössä siintävät." - Sir Mr. Taf |
|
Exhausted: MIDI-mikillä voisi siis tunnistaa soitetuista sävelistä matalimman ja triggeroida sillä jotain bassosampleja...
Niin tai siis midikäyttöön on tehty nimenomaan mikkejä, joista kunkin kielen ÄÄNI tulee ulos erikseen (koska silloin muunnos midiksi on paljon helpompi tehdä). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Exhausted 13.01.2014 22:23:58 (muokattu 13.01.2014 22:24:10) | |
|
Klezberg: Niin tai siis midikäyttöön on tehty nimenomaan mikkejä, joista kunkin kielen ÄÄNI tulee ulos erikseen (koska silloin muunnos midiksi on paljon helpompi tehdä). Mutta matalimman sävelen tunnistamalla voisi soittaa sointuja vaikka neljällä paksuimmalla kielellä ja bassoääneksi tulisi kuitenkin vain yksi sävel. Noissa matalissa taajuuksissa soinnut tahtovat puuroutua. |
|
Exhausted: Mutta matalimman sävelen tunnistamalla voisi soittaa sointuja vaikka neljällä paksuimmalla kielellä ja bassoääneksi tulisi kuitenkin vain yksi sävel. Noissa matalissa taajuuksissa soinnut tahtovat puuroutua. Toki, mutta silloin soitellaan sitten niitä sampleja ja sen midi-tunnistuksen kautta, mikä voi olla aika eri juttu. Midiksi muuntamisessa oli muistaakseni sekin kiemura, että mitä matalampi ääni sitä hitaampi tunnistus, siis soitin reagoi viiveellä. Muistelen että tätä on taas kierretty näissä kitaramideissä soittamalla korkeammalta ja transponoimalla alaspäin. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|