Aihe: Missä ne kovat uudet rokkibändit on?
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Musta Arkipyhä
11.01.2014 14:50:30
Juzpe:Taitaa olla niin, että stadionkeikat ovat tulevaisuudessa Cheekien ja Robinien areenoita

Cheek ja Robin lienee tulevaisuudessa siellä samassa paikassa jossa aikansa menestyjät kuten Pääkköset,MC Nikke T,Pikku G tai XL 5 ovat.Nyt ollaan luultavasti suosion huipulla ja sitten alkaa lasku.Hidas tai nopea.Näin se vaan tuppaa olemaan tuontyyppisten ilmiöiden kohdalla.Ehkä jotain kaivetaan sitten nostalgiamielessä esiin aikanaan kuten vaikkapa Boney M nyt.

Rokista on tullut turvallista musaa jossa on omat toccatansa ja fuugansa. Samanlaista jähmettymistä kuin klasarihommien kanssa. Vanhoja biisejä ei "saa" edes versioida uusiksi, koska sitten alkuperäinen fiilis kuolee...

Ei kukaan ole tässä ketjussa tai muuallakaan ole kieltänyt versiointia.Miksi kaikki pitää aina vääristellä? Jos arvostelee tollasta tunnettujen hittien coveroimista on siis automaattisesti sitä mieltä ettei niitä "saa edes versioida uusiksi"?
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Juzpe
11.01.2014 14:59:56

Ei kukaan ole tässä ketjussa tai muuallakaan ole kieltänyt versiointia.

Nyt tais Psykedeliseltä Sotaherralta mennä pointti ohi... Mutta sanotaan sama toisin sanoin:

Mua vituttaa sellainen rokkipoliisiasenne, että jos vedetään covereita vanhoista renkutuksista niin ne pitäisi muka soittaa levyversion mukaan nuotilleen ja mieluusti mahdollisimman samanlaisilla soundeilla.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
StJerky
11.01.2014 16:03:14
Juzpe: Mua vituttaa sellainen rokkipoliisiasenne, että jos vedetään covereita vanhoista renkutuksista niin ne pitäisi muka soittaa levyversion mukaan nuotilleen ja mieluusti mahdollisimman samanlaisilla soundeilla.

Minä tykkään, että covereista pitäisi tehdä omankuuloisia versioita.
Osteri
11.01.2014 17:02:25
StJerky: Minä tykkään, että covereista pitäisi tehdä omankuuloisia versioita.

Täysin samaa mieltä olen (kumarruksia). Ei ole keneltään pois että toiset vetää covereita 1:1 alkuperäisen kanssa ja sehän on ihan fine. Mutta kun puhutaan tulkinnasta, niin ainakin meikäläisen mielenkiinto herää just tällaisessa sekä soittajana että kuuntelijana.
Esimerkki: takavuosina soitettiin erään naislaulajan kanssa akustisena joitakin Amorphiksen radiossakin soineita biisejä ja noin muutettuna ja hyvällä laulajalla olivat aivan perhanan hienon kuuloisia. Sitä tietetenkin auttaa kun biisin pohjat on hyvät, kuten Amorphiksella onkin.
Toisekseen, kun bändissä ei edes ole kuin kitara, basso ja rummut, niin saa siinä hieman miettiä kuinka saa sellaiset biisit toimimaan, joissa alkuperäisessä on esim. vieläpä kiipparikin mukana. Kokeilu kannattaa, jos ei toimi, niin sivuun.

Ken Hensley (Uriah Heep) on sanonut omasta soolotuotannostaan, että soittakaa biisejä vapaasti ja tehkää niistä omanne kuuloisia. Siinä on coveroinnista nimimieheltä hyvin ohjeistettu. Kiitos hänelle.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
velipesonen
11.01.2014 18:35:10

Olisiko missään bändiä joka pyrkisi tekemään omista biiseistään covereiden kuuloisia niiden kuitenkaan olematta pastisseja?
"The more the music sounds like The Who the better it becomes." - Ludwig van Beethoven
Funkånaut
11.01.2014 18:40:55

velipesonen: Olisiko missään bändiä joka pyrkisi tekemään omista biiseistään covereiden kuuloisia niiden kuitenkaan olematta pastisseja?

Kaija Koolla on yksi kappale. Joka sekin kuulostaa Moonlight Shadow -pastissilta. :)
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
velipesonen
11.01.2014 19:40:50 (muokattu 11.01.2014 19:41:16)

Muistaakseni semmoinen oli kuin Mothers joka teki ainakin yhden LP:n nimeltä 1st Born, julkaistu 1991.
"The more the music sounds like The Who the better it becomes." - Ludwig van Beethoven
Euphonium
11.01.2014 19:48:43
Minusta on hyvä, että on myös bändejä, jotka soittavat vanhoista biiseistä alkuperäisen kuuloisia versioita, koska se on usein ainoa mahdollisuus kuulla niitä livenä.

Myös omat biisit ovat minusta täysin yliarvostettu juttu. On ihan liikaa bändejä, joita ei jaksa kuunnella, kun on yritetty tehdä itse biisit vaikka lahjoja siihen ei ole.
velipesonen
11.01.2014 19:50:44

Tietääkö kukaan mitään tästä bändistä? http://rateyourmusic.com/release/album/the_mothers/1st_born/
badcompany
12.01.2014 12:28:03 (muokattu 12.01.2014 12:32:47)
Eikös tämä KARAOKE!. syÖ BÄNDEILTÄ PALJON KEIKKOJA!!
shuffle
12.01.2014 13:32:31
velipesonen: Olisiko missään bändiä joka pyrkisi tekemään omista biiseistään covereiden kuuloisia niiden kuitenkaan olematta pastisseja?

Eppu Normaalilla on ainakin yritystä.
Itse arvostan, jos vedetään kitarasoolot suht niin kuin menevät levylläkin. Tietysti vähän musatyylistä riippuen. Pantsella tuli 2000-luvulla joku ihmeen Hendrix-vaihe päälle. Hirveetä tilutusta nupit kaakossa. Ilmeisesti leipääntyi omaan 80-luvun hittityyliinsä, missä puhtaalla soundilla riffaillaan kompin päälle tai näppäillään rytmiä. Se kuulostaa heti eppunormaalilta. Pesola vetää "Tästä asti aikaa"-soolon yhä just eikä melkein. Komea soolo.
shuffle
12.01.2014 13:39:19 (muokattu 12.01.2014 13:41:01)

Myös omat biisit ovat minusta täysin yliarvostettu juttu. On ihan liikaa bändejä, joita ei jaksa kuunnella, kun on yritetty tehdä itse biisit vaikka lahjoja siihen ei ole.

Tämä on mielenkiintoinen juttu. Joillekin omat biisit ovat se koko juttu. Ilman omia biisejä ei ole intoa soittaa, ne ovat joillekin se koko juttu, jota kaikki muu palvelee.
Artisti ja bändi ovat siis biisiä varten, eikä biisi artistia varten, kuten usein nykyään Idols-aikakautena.
Se biisi on se pointti, ei se oma lärvi tai artisti. Se biisi on kuin lapsi, jonka menestystä elämässä artisti ja koko poppoo asettuu palvelemaan. Näin sen pitäisi mennä. Nykyäänhän usein laitetaan artisti ykköseksi, ja sitten pohjalta "kunhan nyt jotain" aletaan väsäämään sille jotain levyn täytettä. Voi sen niinkin tehdä, mutta itse pidän biisiä aina tärkeämpänä kuin artistia.
shuffle
12.01.2014 13:54:38 (muokattu 12.01.2014 16:50:58)
PsychedelicWarlord: En vain minä.Ja jos keskustelussa muiden kokemukset on "yksi lysti" lienee parempi pysytellä poissa keskusteluista joissa mukana on muitakin

Ai ,että aina pitäisi kysyä mitähän mahdat tarkoittaa tuolla ja tuolla? Aikamoisia ketjuaja ainakin tulisi.

Tämä on huvittavaa ,koska mun kommentti koskien ikää oli kopio sinun vastaavasta

Kuten ehkä jo viimein huomasit viittaukseni ikään oli samanlainen kuin sinun ja täysin tahallisesti sellainen.

Sinun viittauksesi ikääsi oli nimenomaan täysin erilainen. Äh, ei sun olkiukkojes kanssa jaksa vääntää, yhtä tyhjän kanssa.

Tässä tää mun kommentti nyt oli:

"Enemmänkin tällaista keski-ikäistä käppänää hämmentää, ettei jostain Radio Rockista tulee rockia juuri ollenkaan"

Ja sinä alat urputtamaan jostain ikään vetoamisesta.
Ei hyvää päivää.
Siinä todetaan, tinasolttu. Opettele lukemaan.
flowerpower
12.01.2014 17:33:00
molder: Maiden täytti kyllä 80-luvulla stadionit ja täyttää yhä toistaiseksi ja Maiden-coverbändi täyttää sitten sen pubin nurkan siksi kun uutta kiinnostavaa rock-musiikkia 2010-luvulla ei ole.
Makuasia. Mun mielestä 14 vuotta vanha bändi ei ole uusi.
Bill Haleyn merkitys... Tämä kysymys jää auki...

"Mulla on esim.Smoke On The Water suhteellisen monena Purplen vetona levyllä.En näe mitään syytä miksi menisin kuuntelemaan sitä johonkin baarin nurkkaan jonkun cover-pumpun vetämänä kun orkkikset löytyy cd:llä/dvd:llä.Saati ,että maksaisin siitä."

Tulee keikalle Helsinkiin. Kantsii tulla katsomaan ja kuuntelemaan...

Olin 80-luvun puolivälissä katsomassa Maiden Power Slave Touria ja yleisöä oli yli 3000 ja Jäähalli oli puolillaan (HUOM).
Nythän Maidenit vetävät stadionit täyteen. Että faktana vaan!

Purple ja Maidenit sekä Zeppelin, Uriah Heep, Lynyrd...... olivat kovia rokkibändejä, mutta kun silloin ei ollut musiikkigenrejä satoja mitä nykyään on.
Musta Arkipyhä
12.01.2014 18:02:27 (muokattu 12.01.2014 18:04:30)
shuffle:

Tässä tää mun kommentti nyt oli:

"Enemmänkin tällaista keski-ikäistä käppänää hämmentää, ettei jostain Radio Rockista tulee rockia juuri ollenkaan"

Ja sinä alat urputtamaan jostain ikään vetoamisesta.
Ei hyvää päivää.
Siinä todetaan, tinasolttu. Opettele lukemaan.

Kävinpä taas juuri äsken katsomassa ja tarkistamassa tuon kommenttisi.Tässäpä suora copy-pastetus:

Joku Metallica ei ole rockia eikä sillä ole mitään asiaa radiokanavalle, joka kutsuu itseään Radio Rockiksi. Noin esimerkiksi. Tämä on tällaisen nelikymppisen mielipide.

Eli juuri niinkuin lainasin tossa edellä.Joko et muista mitä kirjoitit tai unohdit silleen sopivasti.En tiedä kumminko asia on ,mutta sieltähän tuon homman voi itse kukin käydä tsekkaamassa itse.

Sinä vetosit itse ensin ikään johon minä sitten vastasin tahallisesti prikuulleen samalla sanamuodolla ,koskapa minusta tuo ikään vetoaminen ei ole kovinkaan relevanttia tässä.

Eipä tässä sitten muuta.Case Closed ja Peace vaan.
Musta Arkipyhä
13.01.2014 08:41:37
Euphonium: Jos asia on näin, se on tietenkin OK, mutta minusta myös välillä tuntuu, että väsätään biisejä pohjalta, koska meillä on bändi, meillä pitää myös olla omia biisejä. Biisit ovat siis bändiä varten, vaikka ne on omia, eikä niiden tekemiseen ole oikein taitoja.

Itse olen monesti törmännyt siihen ,että olennaista on päästä keikoille ja jotta tämä toteutuisi niin aletaan veivata covereita ,koska niiden avulla se on helpointa nykyään.

Omien biisien teko on kuitenkin aina se vaikeampi tie.Siksi arvostan kaikkia jotka sen tien valitsee vaikken itse biiseistä itse pitäisi.

Arvostan tietysti hyviä biisintekijöitä, mutta arvostan myös hyviä laulajia ja soittajia, eivätkä nämä ole aina niitä, jotka osaavat tehdä parhaita biisejä. Hyviä laulajia ja esittäjiä, joilta puuttuu lauluntekijän kyky on aina ollut. Ajatellaan vaikka Elvistä.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä ,että ilman biisintekijöitä ei esittäjillä ei ole mitään esitettävää.

Viihde- ja iskelmämusiikissa on tavallista ,että on erikseen säveltäjät,sovittajat ja taustamuusikot ja sitten solisti. Tämä kaava oli tavallista myös varhaisessa rock'n'rollissa.Laajemmassa mittakaavassa voitaneen sanoa ,että oikeastaan Beatles -ja osin Stones- nostivat omia biisejä tekevän bändin rockissa keskiöön.
pata
13.01.2014 09:20:47
No tiiä kovasta, mutta ite ne biisit tekee ja koittaa olla olevinaan.

http://www.reverbnation.com/gunsofglory

Meikä soittaa tuossa :D :D
Zap
shuffle
13.01.2014 11:18:52 (muokattu 13.01.2014 11:21:56)
PsychedelicWarlord: Kävinpä taas juuri äsken katsomassa ja tarkistamassa tuon kom

Sinä vetosit itse ensin ikään

En edelleenkään vedonnut ikääni. Vetoaminen ikään tarkoittaa että haluaa esittää itsensä auktoriteettiasemassa, mistä tuossa ei ole kysymys, ja mihin sinä yrität asian koko ajan vääntää. Siinä ilmaistaan, että ikä vaikuttaa siihen miten maailman näkee. Yhä jatkat siis olkiukkoasi, mikä perustuu siihen että käsitit asian väärin. Mitä lainaukseen tulee, niin käsitin että kyse oli tuosta toisesta lainauksesta.
Sinulle tuntui olevan hyvinkin olennainen asia, kun jaksoit siitä mielesi noin pahoittaa, Tuomas Kyröä lainatakseni.
Mutta joo, whatever. Kun nyt myönnät käsittäneesi asian väärin, niin ok.
Musta Arkipyhä
13.01.2014 11:23:43
shuffle: Kun nyt myönnät käsittäneesi asian väärin, niin ok.

Sanoo kaveri joka lainasi itseään väärin...

No eiköhän tuosta edeltä näe jokainen miten asia oikeasti meni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)