Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ääniteknikon ala
1
Pasi B Pace
08.01.2014 09:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olisin halukas osiskelemaan ääniteknikoksi lukion jälkeen, eli puolentoistavuoden päästä. Viimevuona ku kattelin erilaisia aloja niin ääniteknikon koulutusta löytyi ainakin Tamkista ja Jamkista. Nyt tänä vuonna katsottuani uudelleen tuntuvat kyseiset linjat haituneen kuin tuhka tuuleen enkä tunnu löytävän mitään laitosta missä kyseistä alaa voisi opiskella. Olen yrittänyt kääntyä asiasta myös koulun oppilaanohjaajan puoleen, mutta valitettavasti se ei ole edes tietoinen mikä nenästä suuhun juoksee.. Elikkäs ihan omillaan olen asian kanssa.
 
Onko teillä tietoa missä tuota alaa voi opiskella ja millaisia pääsykokeita erilaisissa laitoksissa on? Jotaan sävelkulkutapailua vai matikantesti?
 
Tätäkin olisin voinuy kysyä googlelta... Mutta mielummin postitin sen tänne.
nisumaka
08.01.2014 10:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olisin halukas osiskelemaan ääniteknikoksi
 
Tarkenna vähän, mitä haluaisit tehdä. Äänentoistolaitteiden/akustiikan suunnittelu- ja asennustöitä, vai mahdollisesti mennä AV-studioon tekemään sekä äänityötä että tuottamaan/toteuttamaan sisältöjä. Tuossa on radikaali ero sen suhteen, mihin opinahjoon kannattaa hakeutua.
 
Pasi B Pace
08.01.2014 16:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai tässä on tälläinen ero? Siis mun idea oli nimenomaan äänentoistopuoli ja äänityshommat.
 
Tätäkin olisin voinuy kysyä googlelta... Mutta mielummin postitin sen tänne.
Vessajono
08.01.2014 16:45:38 (muokattu 08.01.2014 16:46:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_PaZi_: Mä olisin halukas osiskelemaan ääniteknikoksi lukion jälkeen, eli puolentoistavuoden päästä. Viimevuona ku kattelin erilaisia aloja niin ääniteknikon koulutusta löytyi ainakin Tamkista ja Jamkista. Nyt tänä vuonna katsottuani uudelleen tuntuvat kyseiset linjat haituneen kuin tuhka tuuleen enkä tunnu löytävän mitään laitosta missä kyseistä alaa voisi opiskella. Olen yrittänyt kääntyä asiasta myös koulun oppilaanohjaajan puoleen, mutta valitettavasti se ei ole edes tietoinen mikä nenästä suuhun juoksee.. Elikkäs ihan omillaan olen asian kanssa.
 
Onko teillä tietoa missä tuota alaa voi opiskella ja millaisia pääsykokeita erilaisissa laitoksissa on? Jotaan sävelkulkutapailua vai matikantesti?

 
Musiikkioppilaitokset opettavat alaa omassa viitekehyksessään, eli sävelkulkutapailua on tiedossa ja muusikko-opinnot kulkevat siinä ohessa. AMK-tasolla vaihtoehtoina ei ensi syksystä alkaen ole ilmeisesti enää muuta kuin Helsinki, Tampereelle ei mun tietääkseni enää tänä keväänä ole hakuja. Mikäli jolla kulla on ensikäden tietoa, korjatkoon - minä kuulin tämän omalta saman alan opettajaltani eri puljussa, joka oli taas oli kuullut asiasta joltain TAMK:in opettajalta.
 
Sitten on toisen asteen koulutusta konservatorioissa, vaihtoehdot Helsinki, Tampere ja Pori. Näissäkin tehdään teknikoista samalla vaivalla myös muusikkoja, eli sisäänpääsy edellyttää tiettyä soitannollista ja teoreettista osaamista.
 
Pelkkää nuppien vääntelemistä ja PA:n kasaamista voi sitten opiskella toisen asteen koulutuksena Orimattilassa ja Outokummussa, tosin jonkinlaisia muusikkoja niihinkin opinahjoihin luultavasti hakeutuu mutta niissä sitä ei edellytetä.
 
"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
Pasi B Pace
08.01.2014 20:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noi toisen asteen jutut? Millasen pätevyyden niistä saa vs AMK? Ja tosiaan lukiost lukion käyn ensin loppuun eli haku olisi vasta keväällä 2015
 
Tätäkin olisin voinuy kysyä googlelta... Mutta mielummin postitin sen tänne.
Tigerstedt
09.01.2014 10:21:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Musiikkioppilaitokset opettavat alaa omassa viitekehyksessään, eli sävelkulkutapailua on tiedossa ja muusikko-opinnot kulkevat siinä ohessa. AMK-tasolla vaihtoehtoina ei ensi syksystä alkaen ole ilmeisesti enää muuta kuin Helsinki, Tampereelle ei mun tietääkseni enää tänä keväänä ole hakuja. Mikäli jolla kulla on ensikäden tietoa, korjatkoon - minä kuulin tämän omalta saman alan opettajaltani eri puljussa, joka oli taas oli kuullut asiasta joltain TAMK:in opettajalta.
 
Karelia AMK Joensuussa kouluttaa myös ääniukkeleita, tosin huomattavasti kuvaääneen painottuen. Toki musaäänitystäkin on mukana, mutta luultavasti vähemmän kuin noissa sun mainitsemissa.
 
The gum you like is going to come back in style.
nisumaka
09.01.2014 12:28:50 (muokattu 09.01.2014 12:30:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äänentoistopuoli ja äänityshommat
 
Mä olen pari kertaa ollut duunissa siten, että II-asteen musiikkiteknologialinjan muusikontutkinnon suorittaneita veijareita on ollut salipuolen äänitarkkailussa. Itse olen ollut nauhoittamassa (siis kuvapuolella äänihommissa). Ei siinä mitään, kyllä he ovat työnsä osanneet, joten tässä mielessä II-aste konsalta varmasti ajaa asiansa.
 
Selvitäpä, ettei vain olisi niin, että voit tehdä kaksoistutkinnon. Eli jatkaa lukiossa ja aloittaa II-aste konsalla. Kysy vaikka opinto-ohjaajilta. Mitään et häviä siinä, että aloitat II-asteelta, voit sitten myöhemmin mennä ylemmälle tasolle, jos haluat. Sitten tässä ei kait tullut esille vielä se, että Sibelius Akatemiassa on myös teknologiapuoli, eli musiikin maisteri on sinulle myös lukion tai II-asteen jälkeen yksi vaihtoehto. Onnea matkaan.
 
EDIT: En jaksa kaivaa, mutta SibA:sta taitaakin valmistua taiteen maisteri nimikkeellä.
 
Janus
09.01.2014 14:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: EDIT: En jaksa kaivaa, mutta SibA:sta taitaakin valmistua taiteen maisteri nimikkeellä.
 
Musiikin kandidaatteja, maistereita, tohtoreita ja lisensiaatteja.
 
Koulutuspoliittisista syistä SibA on musiikkikasvatuksen alalla ainoa yliopisto, josta valmistuu musiikin maistereita. Liki samansisältöisistä opinnoista Jyväskylän yliopistolta valmistuu filosofian- ja Oulun yliopistolta kasvatustieteiden maistereita.
 
nisumaka
09.01.2014 14:42:02 (muokattu 09.01.2014 14:42:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Kiitokset Janukselle tarkennuksesta. Ja alkuperäiselle kysyjälle siis yritin vinkata sitä noin 2.5 v kestävää teknologiapainotteista koulutusta, niin siitä valmistunee sitten musiikin maisteri, musiikkiteknologia. Eli tuo on yksi reitti. SibA:sta vaan selvittämään asiaa, siitä se lähteepi.
 
Janus
09.01.2014 17:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ja alkuperäiselle kysyjälle siis yritin vinkata sitä noin 2.5 v kestävää teknologiapainotteista koulutusta, niin siitä valmistunee sitten musiikin maisteri, musiikkiteknologia. Eli tuo on yksi reitti. SibA:sta vaan selvittämään asiaa, siitä se lähteepi.
 
Ei. Ei todellakaan noin. SibA:n 2,5-vuotiset ohjelmat ovat ns. maisteriohjelmia, jotka vaativat pohjakoulutukseksi "soveltuvan alemman korkeakoulututkinnon" eli vähintään kandidaattia vastaavat tiedot ja taidot (esim. musiikkiteknologian AMK-tutkinto).
 
5,5 vuotta kestävään koulutukseen voi toki lukion jälkeen 1,5v päästä hakeakin (tulevana keväänä SibA:lla ei ole hakua musiikkiteknologiaan, se on ollut jo useamman vuoden "auki" vain joka toinen vuosi).
 
Vessajono
09.01.2014 17:57:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_PaZi_: Mites noi toisen asteen jutut? Millasen pätevyyden niistä saa vs AMK? Ja tosiaan lukiost lukion käyn ensin loppuun eli haku olisi vasta keväällä 2015
 
Käytännön eroa ei varmaan juurikaan ole, AMK:ssa ihmisiä houkuttavat kai lähinnä pedagogiopinnot. Yksi sekä toisen asteen että AMK:n käynyt opettajani kertoi, ettei siellä kuulemma juurikaan sen paremmaksi miksaajaksi tule mutta saapahan uran urkenemaan opetushommiin, mikä on yksi niistä harvoista mahdollisista tavoista päästä nauttimaan säännöllisistä tuloista musiikkialalla.
 
AV-puolellakin - kuten mainittua - puljataan toki äänen kanssa mutta se on sitten varmaan enemmän foleytä, kenttä-äänitystä ja äänisuunnittelua. Toki ääni on ääntä, oli se sitten valkokankaalla, televisiossa tai c-levyllä mutta leffaäänellä ja rumpujen äänittämisellä on aika erilaiset lähtökohdat.
 
Eikä noita pätevyyksiä sinänsä kannata miettiä, pois lukien juuri ehkä jotkut opetushommat. Ei näissä hommissa kukaan mitään papereita kysele. Osaaminen ratkaisee, ei se, millä tavalla se on hankittu. Tästä syystä ei kannata myöskään luulla, että ne paperit olisivat minkäänlainen tae työllistymiselle.
 
"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
Janus
09.01.2014 21:27:09 (muokattu 10.01.2014 04:11:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Käytännön eroa ei varmaan juurikaan ole, AMK:ssa ihmisiä houkuttavat kai lähinnä pedagogiopinnot. Yksi sekä toisen asteen että AMK:n käynyt opettajani kertoi, ettei siellä kuulemma juurikaan sen paremmaksi miksaajaksi tule mutta saapahan uran urkenemaan opetushommiin
 
...tai maisteritason jatko-opintoihin Suomessa tai ulkomailla (esim. live electronics Master's degree tms. Amsterdamissa, miksei myös musiikkikasvatuksen opinnot Suomessa jos teknologian lisäksi kiinnostaa myös opetusura ja soitinkin pysyy kädessä, jne.).
 
Ja SibA:an ei siis kannata soitella musateknologian merkeissä ainakaan vuoteen (etenkään, jos termistö on vielä hakusessa, tyyliin "sävelkulkutapailu"), mutta infoa vaatimuksista ja pääsykokeista löytyy esim. tästä: http://www.siba.fi/documents/10157/ … bd7b07e-d731-4dcf-bef8-064d0c51e728
 
EDIT: Juuri työtilanteesta riippuen noita korkeakoulutason koulutuksia on aika lailla ympäri Suomen supistettu viime vuosina. Tampere taitaa(taisi?) olla ainoita mestoja, jossa pystyi suorittamaan musiikkipedagogin opinnot musiikkiteknologina, SibA:an on sisäänotto vain joka toinen vuosi (ja verrattain pienet sisäänottomäärät), ja Metropolialla tullaan mitä todennäköisimmin yhdistämään musiikkiteknologin, -tuottajan, sekä "musiikintekijän" (ent. säveltäjä-sovittaja) opintokokonaisuudet yhdeksi koulutusohjelmaksi, jossa pääpaino tullee olemaan enemmän "taiteellisella" puolella (levytuotanto, biisinkirjoitus/"träkkääminen", mediasävellys jne.).
 
nisumaka
10.01.2014 09:42:57 (muokattu 10.01.2014 09:53:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri työtilanteesta riippuen noita korkeakoulutason koulutuksia on aika lailla ympäri Suomen supistettu viime vuosina
 
Tällainen käsitys minullakin on, ja Janus varmasti tuntee asian hyvin. Osaisitko Janus hieman valaista jo AMK:n suorittaneiden jatkokoulutusmahdollisuuksista, esimerkiksi SibA:ssa. Miten toimii, jos haluaa korottaa AMK-tutkintoaan, tai edes suorittaa kursseina lisäopintoja.
 
EDIT: Tarkennan vielä hieman. Lueskelin noita SibA:n sivuja, ja teknologiapuolella mainitaan soveltuva tekninsen alan korkeakoulutukinto täydennysoppilaaksi jos hakee avoimen kautta. Minkähänlaisia kriteereitä tässä on? Hieman itseäni kiinnostaisi streamauksen osalta jatko-opinnot, ja SibA 10 e per piste houkuttaa. Monenmoista kurssia on (muualla) tarjolla, mutta siellä tuppaa hinnat oleen aika kovat.
 
Tarkennetaan vielä, että olen opiskellut SibA:ssa osallistuen yksittäisiin kursseihin. Silloin oli sellainen tasokoe, jonka siis tietytty läpäisin. Vastasi jotain I/II-tolpan oppeja kysymykset ja kuuntelutehtävät.
 
Janus
10.01.2014 12:44:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tällainen käsitys minullakin on, ja Janus varmasti tuntee asian hyvin. Osaisitko Janus hieman valaista jo AMK:n suorittaneiden jatkokoulutusmahdollisuuksista, esimerkiksi SibA:ssa.
 
2,5-vuotisella koulutuksella AMK-tutkinnosta maisteriksi. AMK-tutkinnon täytyy siis olla musiikin alalta: http://www.siba.fi/documents/10157/ … e6e48bb-5f42-42ec-b6be-41a698dd06df (sivu 2, kohta 2)
 
Miten toimii, jos haluaa korottaa AMK-tutkintoaan, tai edes suorittaa kursseina lisäopintoja.
 
YAMK-tutkinto on myös vaihtoehto, näitä kannattaa selvittää oppilaitoksista jotka niitä tarjoavat.
 
SibA:n avoimelle puolelle taas ei ole sen ihmeellisempiä yleisiä pohjavaatimuksia, mutta jokaiselle kurssille voi olla erikseen omansa (tai mahdollinen tasokoe tms.). Nämä on listattu avoimen yo:n verkkosivuilla.
 
Jucciz
12.01.2014 03:48:29 (muokattu 12.01.2014 03:55:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Tampere taitaa(taisi?) olla ainoita mestoja, jossa pystyi suorittamaan musiikkipedagogin opinnot musiikkiteknologina
 
Pelkäänpä, että mennyt aikamuoto on nykytilanne. Viime vuoden puolella tuli meille alumneille synkkää viestiä siitä, että suuntautumisvaihtoehtomme ajetaan alas. Sama tapahtuu kuulemma kirkkomuusikoille. Itse ehdin tuolta pahvit hankkia joulukuussa 2010.
 
Opetusministeriölle on käsittääkseni mennyt kirjelmää tämän tiimoilta: työnäkymät ovat olleet ilmeisesti kohtuullisen hyvät, joten alasajopäätöstä ei aivan purematta haluta niellä. Pitäisikin kysäistä eräältä vanhalta opettajalta, missä asian suhteen tällä hetkellä mennään.
 
Mutta tosiaan, kyseessä oli ainut mesta, ei vain Suomessa, vaan kuulemma koko Euroopassa, jos oikein ymmärsin. Mut nyt ei sitten enää Tampereellakaan.
 
Kas, tässähän siitä:
http://fisme.fi/2013/10/12/lausunto … pedagogikoulutuksen-lopettamisesta/
 
sekä
 
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119 … taideopetus+loppuu+tampereella.html
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gert
12.01.2014 13:21:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_PaZi_: Mä olisin halukas osiskelemaan ääniteknikoksi lukion jälkeen, eli puolentoistavuoden päästä. Viimevuona ku kattelin erilaisia aloja niin ääniteknikon koulutusta löytyi ainakin Tamkista ja Jamkista. Nyt tänä vuonna katsottuani uudelleen tuntuvat kyseiset linjat haituneen kuin tuhka tuuleen enkä tunnu löytävän mitään laitosta missä kyseistä alaa voisi opiskella. Olen yrittänyt kääntyä asiasta myös koulun oppilaanohjaajan puoleen, mutta valitettavasti se ei ole edes tietoinen mikä nenästä suuhun juoksee.. Elikkäs ihan omillaan olen asian kanssa.
 
Onko teillä tietoa missä tuota alaa voi opiskella ja millaisia pääsykokeita erilaisissa laitoksissa on? Jotaan sävelkulkutapailua vai matikantesti?

 
Hei.
 
Alan koulutus on pitkään tapahtunut Virroilla (TAMKI:kuitenkin) mutta nyt se on muuttanut muotoaan kansainvälisempään suuntaan ja opetus jatkuu Tampereella.
 
Tarjonta on kuitenkin mielestäni vieläkin laajempi kuin mitä Virroilla oli (itse opiskelen Virroilla viimeistä vuotta) ja kansainvälisyys on alallamme vain plussa. Opetushan on nykyään englanniksi, mutta mielestäni sitä ei tarvitse jännittää. Opetus tapahtuu kuitenkin tutussa ympäristössä eli suomessa ja tekee varmasti hyvää kielitaidolle vaikka hiukan rallienkusta kärsisikin ;)
 
Tarjontaa on aina musiikkibisneksestä biisinkirjoitukseen, äänisuunnitteluun, elokuvaääneen jnejne..
 
Ja HAKU on muuten nyt päällä!! Ja suosittelen ehdottomasti laittamaan hakua vaan menemään jos ala kiinnostaa! Jo Virroilla opetus on ollut monipuolista ja mielenkiintoista, mitä se sitte on kun ympärille saa opiskelijoita ympäriämpäri maailmaa. Ja Tampereen kahvilakulttuurikin on kiva:)
 
Tässä on yleistä tietoa koulutuksesta:
 
http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/%28 … 29/290546A345F1AD94C225760E005F6403
 
Tässä opinto-opas josta näkee neljän vuoden tarjonnan mitä aineita on mahdollista valita:
 
http://opinto-opas-ops.tamk.fi/index.php/en/167/en/27/13MEDIA/718
 
Ja tässä ovat ohjeet ennakkotehtäviin:
 
http://www.tamk.fi/cms/hakumm.nsf/l … file/MusicProductionPreTask2014.pdf
 
Toivottavasti tästä oli apua :)
 
Pasi B Pace
15.01.2014 21:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista. Varsinki toi englanninkielinen TAMK alko kiinnostaa, joten perehdympä siihen seuraavaksi =)
 
Tätäkin olisin voinuy kysyä googlelta... Mutta mielummin postitin sen tänne.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «