Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen kitaran kierto-ongelma
1 2
Onkju
11.01.2014 16:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka olisi paras tapa vaientaa akustisen kitaran kiertäminen trubakeikoilla? Kaiuttimet ovat FBT Jolly A sarjaa ja subbari Thomanin omaa tuotantoa. Subbarilla haluaisin saada jykevyyttä bassokieliin ja potkua Stompboxiini, mutta tuo feedback aiheuttaa ongelmia. Jos leikkaan autocutilla kitaran kiertotaajuutta, soundit kärsivät. Olen myös koettanut kumista Feedback Busteria kitaraan, mutta ilman suurempaa apua. Kuinka mahdetaan isoilla estradeilla suurilla volumeilla soitettaessa hoitua tuo akustisen kitaran kierto-ongelma?
 
stnprkl
11.01.2014 16:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkju: Kuinka olisi paras tapa vaientaa akustisen kitaran kiertäminen trubakeikoilla? Kaiuttimet ovat FBT Jolly A sarjaa ja subbari Thomanin omaa tuotantoa. Subbarilla haluaisin saada jykevyyttä bassokieliin ja potkua Stompboxiini, mutta tuo feedback aiheuttaa ongelmia. Jos leikkaan autocutilla kitaran kiertotaajuutta, soundit kärsivät. Olen myös koettanut kumista Feedback Busteria kitaraan, mutta ilman suurempaa apua. Kuinka mahdetaan isoilla estradeilla suurilla volumeilla soitettaessa hoitua tuo akustisen kitaran kierto-ongelma?
 
Sä oot jo kokeillu noi molemmat toimivat kaupalliset ratkaisut. Noiden jälkeen ei auta muuta kun tiputtaa botnen tasoa.
Noi sun stereot on ns. halpisvehkeitä eli kauheen suuntaavia eivät ainakaan matalilla taajuuksilla ole. Näinollen alakerta säteilee vähän joka suuntaan eli myös siihen kitaran koppaan ja kierre on valmis.
Isoilla lauteilla ja isommilla äänenpaineilla operoidaan laadukkaampien palojen kanssa, joilla myös ton botnen suuntaaminen on ainakin johonkn asti mahdollista ja ongelma poistuu kun saadaan se alakerta ammuttua sinne missä yleiö on eikä sinne missä se instrumentti on.
 
Sit on tämmönen keino viel mitä kannattaa kokeilla, ei mitää takeita et toimiiko vai pilaako soundin täysin, mut kokeile josko jeesais. Ujutat rantapallon sinne kopan sisään ja puhallat täyteen tai sit laitat vaahtomuovia sinne kopa sisään et se vaahtomuovi tappaa sen kopan värinän. Nää nyt on näitä viimesiä keinoja ja todellain voi tappaa soundin täysin tai sit ei.
 
Yleisesti ottaen esmes bändin kanssa soitettaessa akustisesta kitarasta tapetaan kaikki alakerta ja otetaan pelkkä yläkerta miksaukseen sekaan, turha alakerta akkarissa muun bändin kanssa vaan sotkee sen paletin. Trubahommat on sit vähän eri asia.
 
Jos nää keinot ei auta ni sit kitara vaihtoon.
 
Viltsu audiokantaja
oksatboys
11.01.2014 16:47:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matalien äänien kiertohan aiheutuu siitä, että kitaran kansi tai muu osa alkaa värähdellä ja kannessa kiinni oleva piazolamikki poimii värähtelyn. Jos käyttää vaikka kaikuaukkoon tulevaa magneettimikki tai ihan vaikka konkkamikkiä, niin ei enää matalat äänet kierrä samalla tavalla. Kannattaa harkita esim. kahden systeemiä, jossa bassoa voisi ottaa enmmän magneettimikistä ja loput piezosta tms.
 
Kannattaa myös kokeilla eq:ksi jotain muuta kuin automaattista kierronpoistinta. Voi olla että itse säätämällä saa paljon tarkemmin kiertävät taajuudet pois ja soundi ei mene samalla tavalla pilalle.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Einherjar
11.01.2014 17:12:17 (muokattu 11.01.2014 17:12:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: ...Kannattaa harkita esim. kahden systeemiä, jossa bassoa voisi ottaa enmmän magneettimikistä ja loput piezosta tms.
 
Tämä. Allekirjoitan. Helpottaa kovasti, jos pitää matalaa mölinää saada mukaan.
 
Kannattaa myös kokeilla eq:ksi jotain muuta kuin automaattista kierronpoistinta. Voi olla että itse säätämällä saa paljon tarkemmin kiertävät taajuudet pois ja soundi ei mene samalla tavalla pilalle.
 
Joo. Nuo automaattiset tavarat ei välttämättä tee sitä parasta jälkeä. Kun itse tietää mikä huminä herkimmällä sieltä lähtee kierrolle, niin saa tehtyä vähän ennakoiden jo sopivaa koloa. Oman kokemuksen mukaan monet kierronpoistimetkaan ei ihan tuonne alaosastolle lähde herkästi tekemään sitä koloa, joten ne saattaa tarttua sen kiertotaajuuden herättämään harmooniseen taajuuteen (esim. 50Hz kiertää -> 100Hz poraavat koloa)
Yksi sellainen olennainen verme olisi kuitenkin säädettävä alapään leikkuri. Totta on, ettei truba-hommissa kannata siitä kaikesta alakerrasta hankkiutua eroon, mutta se kaikki vähänkään kuulumattomiin jäävä sieltä kannattaa raapia pois (varsinkin jos sinulla on siellä joku basarinkorvike). Saattaa olla että vähän hirvittää ja kaikista matalin mölähdys häipyy matalien kielien hakkaamisesta. Kiertoherkkyys kuitenkin on se avainsana.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
oksatboys
11.01.2014 17:32:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sulla on Onkju siinä mikin ja kaappien välissä? Ja millanen mikki kitarassa? Kyl sitä botnea saa kaapeista ajaa yleensä ihan tarpeeks kun tosiaan sen kannen resonanssitaajuuden kohdalle tekee eq:lla pientä kuopppaa. Jos mikserinä on joku pikkunen jossa ei ole kunnon eq:a, niin kannattaa ostaa joku akkarietunen jossa on swååpattava midle.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Sami_T
11.01.2014 19:11:52 (muokattu 11.01.2014 19:24:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ensin määrittää että mikä on ongelma ja ruveta korjaamaan vasta sitten.
 
Ongelmat voi olla:
a) pelkkä mikki kiertää
b) soitin resonoi jollain taajuudella, mikki poimii sen ja kiertää (tän tuntee näpeissään kun näin käy)
 
Mikin kiertämiseen voi vaikuttaa mikin sijoittelulla (tai vaihtaa mikki) ja/tai hankkiutua kauemmas PA:sta. Soittimen resonointiin voi kokeilla noita stnprkl:een vinkkejä. Noi Feedback Busterit sun muut kaikukoppaa demppaavat keksinnöt tuppaa vaan olemaan vähän sellasia että jos tarvii saada luonnollista akkarisoundia niin ne vaikuttaa siihen soundiin jo niin paljon että "ei pysty vetämään". Kaikukoppa kun on iso osa akkarin soundia, jos se kaikukoppa dempataan pois pelistä niin akkari muuttuu eräänlaiseksi erittäin huonosoundiseksi sähkökitaraksi.
 
Niinkuin stnprkl sanoi niin isoimmilla keikoilla tälläsiä ongelmia ei ole kun PA on sen verran kauempana ja niin suuntaava subbareita myöten että se PA ei soi taaksepäin (=lavalle) kuin murto-osan siitä mitä pieni PA pikkukeikalla soi.
 
Tarkan kiertotaajuuden saa helpoiten selville mittaamalla, ihan joku Androidin / iOS:n ilmainen RTA-softa puhelimen sisäisellä mikillä riittää tähän hommaan. Laitetaan soitin kiertämään ja tuijotetaan näytöltä että mitäs tässä tarkalleen tapahtuu. Onnistuu helposti ilman RTA:takin ihan vaan pyörittelemällä eq:n taajuutta kunnes kierto häviää. Tietenkin tässä kohtaa tarvii olla joku asia mitä pyöritellä.
 
Kun se taajuus on tiedossa niin siihen vaan kaivetaan eq:sta korkealla Q-arvolla riittävän iso kuoppa että homma asettuu. Analogipikkumikserin tai kokeilemieni akkarietareiden eq:lla toi ei välttämättä mee ihan maaliin, niiden eq:t louhii niin leveältä kaistalta (väitti myyntimies mitä vaan) että soundi muuttuu liikaa ts. lapsi menee pesuveden mukana. Ihan millä tahansa digimikserillä onnistuu jo huomattavasti paremmin. Tyypillisesti ongelman muodostaa maksimissaan yhden sävelaskeleen kokoinen alue, siitä kun vähän eq:lla keventää niin avot.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
pfl
11.01.2014 20:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos keksis jostain vehkeen missä ois pari kolme vastaavaa EQ-kaistaa kuin tässä vehkeessä niin pääsis jo todella pitkälle
 
http://www.ebay.com/itm/Klark-Tekni … ric-Equalizer-Eq-Rack-/181048930917
 
Toi sun kitaran mikserikanavan insertissä tekis ihmeitä. Taittuu jo melkosen kapeaksi ja kaikki kaistat pystyy kohdentamaan sinne bassorekisteriin jos niikseen.
 
zouwi
11.01.2014 21:34:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jaksaa raahata ulkoisia virtalähdemötiköitä niin Presonuksella on 1/3 unitin parametrinen eq (muistaakseni mallia EQ3B) joka on laadultaan ihan kelvollinen ja hinnaltaan edullinen. Jos sulla on joku kompressori jossain välissä niin sen asetuksia kannattaa löysätä, helpottaa kummasti kierron kanssa.
 
Yksi keino millä oon ite taistellut epätoivoisia kiertoja vastaan on että silpaisen EQ:lla niin paljon alakertaa pois ettei tasan enää kierrä ja keksin jollain subharmonizerillä uutta ja ehompaa alakertaa kehiin. Ei tee ainakaan hyvää soundille mutta vähemmän pahaa kun jatkuva kierto tai alakerran täysi uupuminen.
 
anapena
12.01.2014 13:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pfl: Jos keksis jostain vehkeen missä ois pari kolme vastaavaa EQ-kaistaa kuin tässä vehkeessä niin pääsis jo todella pitkälle
 
http://www.ebay.com/itm/Klark-Tekni … ric-Equalizer-Eq-Rack-/181048930917
 
Toi sun kitaran mikserikanavan insertissä tekis ihmeitä. Taittuu jo melkosen kapeaksi ja kaikki kaistat pystyy kohdentamaan sinne bassorekisteriin jos niikseen.

 
Alesiksen PEQ-450 olisi paljon halvempi, jos sattuu käytettynä löytämään.
 
Istu ja pala!
Onkju
12.01.2014 16:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaraa en lähtisi vaihtamaan kun tuo Gibsonin J-45 on niin käteen sopiva ja hyväsoundinen. Kitaran ja kaappien välissä mulla on Alesiksen pikkumikserin lisäksi Yamahan Magic Stomp (acoustic). Noissa trubahommissahan on olennaista mahdollisimman kompakti äänentoistopaketti kun ne esiintymistilat ovat pahimmillaan parin neliömetrin suuruisia. Ehkä tarvitsee kokeilla seuraavaksi ottaa mukaan ulkoinen Eq. Hankaluus on vielä se, että kesken soiton on hankala dempata jotain taajuutta, jonka huomaa kiertävän ko. tilassa. Yleensähän ne kyllä tosin on ylempiä keskiääniä. Sen olen huomioinut, että esim. H tai Bb ovat kierrolle herkkiä taajuuksia noissa matalakattoisissa, pitkänomaisissa pubeissa.
 
rintapek
12.01.2014 20:42:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä mikki skitassa?
 
Onkju
13.01.2014 15:57:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mikä mikki skitassa?
 
Tällainen
siitä löytyy: LR Baggs active acoustic pickup system.
 
rintapek
13.01.2014 17:52:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkju: Tällainen
siitä löytyy: LR Baggs active acoustic pickup system.

 
Mun vaatimattoman hoksaamisen mukaan sulla on skitta ja mikkipuoli vähintäänkin asiallisessa kuosissa, joten vikaa kandee lähteä ettimään niitten jälkeen.
 
Ekana toi stompboxi... mitä sä sillä teet? En siis tarkoita, et sen käyttämisellä olis jotain pielessä, mut yltiöpäinen efektointi ja etenkin kompressointi on kierron kerjäämistä. Onko sulla mahdollista kokeilla ihan normi di- boxilla, et ilmeneekö kiertoa? Jos ei, niin yks ongelma on stompboxin säädöt.
 
Sit sulla on välissä mikseri. Silläkin pystyy ruuvaamaan saundit ruvelle ja kiertämään, mut oletan, et osaat sitä käyttää?
 
Kolmanneks... trubakeikalla akkarin kans mä en vaivautuis raahaamaan subbaria mukaan lainkaan, jos jokin muu äänilähde ei subia vaadi. Kelpolaatuinen laulukajari kumminkin toistaa ongelmitta melko alas enkä tiedä mitä järkevää laulusta ja akkarista irtoaa enää alle 80Hz:n?
Miten sulla on toi subi ja jollyt kytketty mikseriin?
 
oksatboys
13.01.2014 18:31:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Ekana toi stompboxi... mitä sä sillä teet? En siis tarkoita, et sen käyttämisellä olis jotain pielessä, mut yltiöpäinen efektointi ja etenkin kompressointi on kierron kerjäämistä. Onko sulla mahdollista kokeilla ihan normi di- boxilla, et ilmeneekö kiertoa? Jos ei, niin yks ongelma on stompboxin säädöt.
 
Stomboksi ei tällä kertaa taida olla efekti, vaan "bassorumpu".
Jotain tällasta http://www.youtube.com/watch?v=KXOk4qpasOA
 
Mä testaisin eka onko se kiertävä taajuus kitarasta johtuva, eli kannen resonassi tms. Sitä taajuuttaa sitten eq:lla pois. PA:n vois esim. perus graafinen eq olla hyvä, niin saa huonemoodien taajuuksia ja muita korostuksia pikkasen leikeltyä.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
rintapek
13.01.2014 18:39:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Stomboksi ei tällä kertaa taida olla efekti, vaan "bassorumpu".
Jotain tällasta ...

 
Kyl noi jammut mun tietääkseni on skittoille ja bassoille tehtyjä multiefektejä...
 
oksatboys
13.01.2014 19:22:59 (muokattu 13.01.2014 19:28:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Kyl noi jammut mun tietääkseni on skittoille ja bassoille tehtyjä multiefektejä...
 
Aaa joo toi mistä puhuttiin puol välissä sivua. Ihan totta.
Mut myös " Subbarilla haluaisin saada jykevyyttä bassokieliin ja potkua Stompboxiini"
Ja stomboksille se subbari voip olla ihan kiva. Sitäkin voisi kokeilla miltä soundaa kitara, jos sen jättää subbasesta pois kokonaan. Eli subbarin laittas mikserin auxiin ja ajas sinne vain basaria.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
nisumaka
14.01.2014 09:48:09 (muokattu 14.01.2014 09:50:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitäkin voisi kokeilla miltä soundaa kitara, jos sen jättää subbasesta pois kokonaan
 
En suosittele. Yleensä tällainen kikkailu kostautuu. Vaikka nyt jollain setillä saisit hyvän soundin aikaan, jollain keikalla joudut käyttämään talon PA:ta, ja silloin et pysty tällaista kikkaa koettamaan.
 
Subbarin jakotaajuus lienee jossain 150 Hz hujakoilla. Kitaran alin äänihän on 80 Hz. Subarin jakotaajuus voi toki olla alempikin, mutta äänen suuntaavuus alkaa hävitä tuossa 150 Hz hujakoilla, joten se on tämän vuoksi aika yleinen jakotaajuus. Eli käytännössä kitarastasi häviää alin oktaavi (e - e1). No kokeilla voi aina, tuntuu vaan oudolta, en ole koskaan kenenkään käytännössä tällaista nähnyt käyttävän.
 
miksaajasetä
14.01.2014 12:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin joissain Alesiksen pikkumiksereissä on 80 Hz:n LOCUT-katkaisin. Jos mikseristä löytyy sellainen, se kannattaa minusta laittaa päälle akkarikanavalle heti aluksi, jos ei vielä ole. Kitaran matalin perustaajuushan on normaalivirityksessä reilut 82 Hz, eikä ainakaan sen alapuolelta kitaran mikrofonista tule mitään vahvistamisen arvoista.
 
cozmo
14.01.2014 17:26:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaiheenkääntö?
 
musamies
14.01.2014 21:09:49 (muokattu 14.01.2014 21:18:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä minkälaisia muitten truba keikat on, mutta omasta mielestä monet akustiset soittimet on siitä kivoja, että niitten kanssa voi esiintyä vaikka ilman mitään sähkövehkeitä.
 
Jokuhan on persiillään jos kitaraa ja laulua halutaan hiukan vahvistaa ja kiertää hallitsemattomasti.
 
Mikähän on kaiuttimien sijoitus suhteessa kitaraan ja ehkä laulumikrofoniin?
 
Voiko kajareita viedä kauemmaksi ja olla niiden takapuolella siten, että kitara tulee niistä ja sitten vaikka erilinen pikku monitori pelkkää laulua varten.
 
Toisaalta on itse tullut kyllä päästyä takakaiutin tyylilläkin ihan kivoihin toteutuksiin ja kierto olen välttänyt vaikka niin, että nostan kaiuttimet selkeästi mikkien yläpuolelle etteivät mikit sojota suoraan niitten diskantteihin tai vien niitä vähän takaviistoon suhteessa esiintyjiin, jolloin ne soi vaikka laulajalle vähän hiljempää mutta ääni säilyy silti kohtuullisen selkeänä ilman erilistä monitorointia.
 
Mulle on tutuksi tullut tuollaiset pienet FBT:t
http://www.musamaailma.fi/fbt-jolly-8-ba.html
 
Ja kyllä mun mielestä saundi tuppaa vähän ohueksi jäämään jos ei käytä kaverina mitään subutinta. Treeneissä on menetellyt ilmankin.
 
Mulla ei ole tullut mieleen, että kitarasaundista vois hyvällä menestyksellä tehdä kovin paksua vaan pikemminkin teen jyhkeyttä laulusaundiin jos sellaisesta vaan laulajasta lähtee. Toisaalta soitanhan myös kiipparilla bassot ja miksei kitaristikin voi jollain konstilla näin tehdä jos asiakseen ottaa. Tavanomaisella kitaransoittotavalla liian paksu saundi ei ole hyvänkuuloinen ainakaan jos on muita soittimia mukana.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «