Aihe: Vahvistimen kuljetuskotelo
1 2 3
AngieRainbow
30.11.2012 20:18:01
Mulla kans hirvittää roudata mun Bluetone JMP50 nuppia ilman mitään suojakoteloa. Ylihuomenna on esim. Hämeenlinnaan lähtö sen kanssa ja nuppi pyörii ties missä auton perässä. Lisäksi sitä kantaa välillä muut ihmiset, jotka eivät välttämättä tajua sen arvoa.

Pitäisi itsekin hankkia sille joku kunnon keissi ennen kuin se menee rikki.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
jhlamm
30.11.2012 21:09:46
AngieRainbow: Mulla kans hirvittää roudata mun Bluetone JMP50 nuppia ilman mitään suojakoteloa. Ylihuomenna on esim. Hämeenlinnaan lähtö sen kanssa ja nuppi pyörii ties missä auton perässä. Lisäksi sitä kantaa välillä muut ihmiset, jotka eivät välttämättä tajua sen arvoa.

Pitäisi itsekin hankkia sille joku kunnon keissi ennen kuin se menee rikki.

Tai kiinnitä siihen isolla hintalappu, varoitusteippiä ja joku helposti särkyvää tarra. Sitten ilmoitus, että vahingon auttaja on korvaus velvollinen ja häntä rankaistaan tämän lisäksi rystysillä hyväilemällä. Jos ei auta niin ainakin on päheen näköinen...

Ja asiasta: ittellä on ollut tommonen topattu, melko kova laukku vahvistimella kaverina ja todella tukevaa tekoa sekin on. Ei nyt varmaan tiputtamista kestä, mutta kehtaa ainakin takaluukkuun laittaa. Ja kantaminen olkahihnalla melkoisen helppoa, tosin vahvistin on melkoisen kevyt (KPA) niin eipähän tuo ihan kauheasti paina.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
LaMotta
30.11.2012 21:16:58 (muokattu 30.11.2012 21:17:48)

Suojahuppu on minimivaatimus keikkakäytössä. Se suojaa vedeltä ja pinnoitteen irtikuoriutumiselta.
Santa Claus = Satan Lucas
AngieRainbow
30.11.2012 22:15:44
Onko nää topatut olkakantolaukut tms, mistä porukat puhuu teidän itse tekemiä vai saako tommosia jostain ostamalla? Sellanen kunnon erikseen teetetty case on aika kallis ja ottaa oman aikansa. Joku tommonen pehmyt kantokassi, jossa olisi kuitenkin toppauksia olisi kyllä hyvä ensi alkuun. Saako tämmösiä jostain kohtuu hintaan vai askarteletteko niitä itse jostain vanhoista laukuista/kasseista?
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
jhlamm
30.11.2012 22:44:20
AngieRainbow: Onko nää topatut olkakantolaukut tms, mistä porukat puhuu teidän itse tekemiä vai saako tommosia jostain ostamalla? Sellanen kunnon erikseen teetetty case on aika kallis ja ottaa oman aikansa. Joku tommonen pehmyt kantokassi, jossa olisi kuitenkin toppauksia olisi kyllä hyvä ensi alkuun. Saako tämmösiä jostain kohtuu hintaan vai askarteletteko niitä itse jostain vanhoista laukuista/kasseista?

Ainakin kemperiin myytiin suoraan tuollainen kunnolla topattu laukku, mutta tuntuu että nuo muut on aikalailla heppoisia suojaukseltaan. Ootko kattonu tuosta omasta vahvarista mitat ja verrannu niitä tuohon thonin valmiiksi tarjoamiin malleihin. Suurin osa irtoaa Thomannilta alle 200e. Kattoo jonkun sopivan, vertaa niitä mittoja vaikka muiden vahvistimien mittoihin ja sit hakee niille sitä casea tuolta. Jos jää vähän tilaa yli niin laittaa jostain retkeilypatjasta palaset sinne niin pitäis ajaa asiansa.

http://www.thomann.de/fi/thon_amp_case_marshall_jcm2000.htm

Enemmän tuolta:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … tuskotelot_vahvistimille&oa=pra
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
harpist
30.11.2012 23:46:20
Vladi: Bluetone Ironman saapui tällä viikolla huollosta ja viaksi paljastui todennäköisesti voimakkaassa kolauksessa irronnut osa. Kyllähän minä tuota aina välillä jonnekin raahailen, joten jatkon kannalta fiksua voisi olla jonkinlaisen kuljetuskotelon hankkiminen.

Käsitykseni - ja joiltain osin myös kantapään kautta opitun kokemukseni perusteella - heittäisin oman mielipiteeni tähän hypoteesiisi.

Kuljetuksiin suunnitellut kovat roudauscaset suojaavat oikeastaan vain nupin, combon tai kaapin koteloa saamasta "roudausihottumaa" eli iskujälkiä. Toki ne pitävät myös laitteen kotelon liitoksia ryhdissä - suuremmissa tälleissä.

Jos case saa tällin - ts. sen liike-energia pysähtyy - pyrkii kaikki casen sisällä olevat "elementit" edelleen jatkamaan matkaansa. Niiden kiinitysten laadusta riippuu - irtoavatko ne / vai eivät. Tämä taas johtuu siitä, että Casen ja vahvistinkotelon välissä oleva tiukkaan sovitettu solumuovi ei pysty hidastamaan "hallitusti" casen sisällä olevien "elementtien" liike-energiaa (vrt. auton turvatyyny) - vaan pysähdys laitteille on casen sisälläkin ns. melko "totaalinen"

Voimakkaat kolaukset (=äkilliset pysähdykset) ovat edelleen "myrkkyä" vahvistimelle ja muille laitteille - vaikka niitä kuljettaisi Casen sisällä. Voisi jopa sanoa, että roudausta helpottamaan keksityt fillarit Casen alla - saattavat joillakin pinnoilla liikuteltaessa ( tavaratila, luiskat, mäet, lavanostimet, mukulakivet ... ) kasvattaa jopa iskujen riskiä.

Melko kovia tällejä laadukkaat musalaitteen kyllä näyttävät kestävän. Onko se sitten huonoa tuuria vai huonoa tekoa - jos sisuskalu irtoaa "normaalin" iskun voimasta. Kovimmissa kolhuissa ovat ainakin muuntajien kiinnitykset koetuksella - johtuen niiden painosta. Yhden muuntajan irtoamisen olen joutunut itse toteamaan - vaikka combon kotelossa ei ollut jälkeäkään iskusta. Kotelo siis kesti iskun - sisuskalut ei ...
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
kimurantti1
02.12.2012 18:26:16 (muokattu 02.12.2012 18:38:06)
En ole mikään fyysikko, mutta noihin koviin kolhuihin sanoisin, että onhan siitä casesta paljon apua. Jos case on kunnolla pehmustettu (nuppi on siellä tukevasti, mutta pehmusteet vähän joustaa joka suuntaan), niin kun caseen tulee tälli, se kyllä mun järjen mukaan hidastaa ja imee itseensä liike-energiaa, joka muuten kohdistuisi suoraan vahvistimeen. Ensin pysähtyy case, sitten joustaa pehmusteet, minkä jälkeen vahvistin itse pysähtyy, kyllä tää vaimentaa kolausta jo paljon. En tietenkään väitä, että flightcase estäisi vahvistinta rikkoutumasta jos sen tiputtaa vaikkapa kuorma-auton lavalta, mutta on musta aikamoista vähättelyä sanoa, etteikö kunnollinen flightcase suojaisi muulta kuin roudausihottumalta.

Otetaan esimerkiksi vaikka se, että vahvistin tärisee pakun perässä. Jos vahvistin on casessa jonka pehmusteet vähän joustaa suuntaansa, niin case kyllä vaimentaa tärinää, joka muuten kohdistuisi suoraan vahvistimeen, aivan kuten esim. auton iskunvaimentimet. Ero on huomattava, verrattuna siihen että niitä ei olisi ensinkään.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jhlamm
02.12.2012 18:40:45
Kaveri käytti omassa casessaan (hieman liian iso) sovituspaloina raa'asti rakkaasta varavuodepatjastaan leikkaamia palasia. Niiden ainakin luulisi melko hyvin imevän itseensä suurimpia kolhuja ja tärinää. Joskin ehkä paras tapa pitää ehjänä on aina roudata kamat itse ja varmistaa, että se oma vahvarikulta saa arvoisensa kohtelun. Tosin ymmärrän, jos on niin hyvä muusikko, että on omat roudarit ;) itsellä kun ei ole sitä iloa ikinä käynyt, että joku olisi mun kamoja halunnut kantaa. Kerran tyttöystävä sanoi, että haluaa auttaa. Nosti ilmaan, totesi että painaa liikaa, laski takaisin maahan...
kimurantti1
02.12.2012 18:53:36 (muokattu 02.12.2012 18:56:52)
jhlamm: Joskin ehkä paras tapa pitää ehjänä on aina roudata kamat itse ja varmistaa, että se oma vahvarikulta saa arvoisensa kohtelun. Tosin ymmärrän, jos on niin hyvä muusikko, että on omat roudarit ;)

Mä lähden olettamuksesta, että keikkaa on enemmän kuin kerran kuussa, jos kerran flightcase tarvitaan. Kun mennään keikalle, niin tavarat siirretään paikasta toiseen mahdollisimman ripeästi, ei siinä valikoida ja katsella kenen romuja kannetaan. Kyllä meikäläisen bändeissä kaikki ymmärtää miten kamoja käsitellään, mutta kun niitä roudataan jatkuvasti, niin vaaratilanteita tulee vaan moninkertaisesti enemmän verrattuna siihen, että laitteet nököttää treeniksellä tai makkarin nurkassa. Vaikka kuinka hyvin laitteita käsitellään niin naarmuja ja kolhuja tulee, ennemmin tai myöhemmin, ja musta siinä vaan kaivetaan verta nenästä, jos kovaan keikkakäyttöön ei ole asianmukaisia lootia.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
harpist
03.12.2012 01:31:36
kimurantti1: Jos case on kunnolla pehmustettu (nuppi on siellä tukevasti, mutta pehmusteet vähän joustaa joka suuntaan), niin kun caseen tulee tälli, se kyllä mun järjen mukaan hidastaa ja imee itseensä liike-energiaa, joka muuten kohdistuisi suoraan vahvistimeen.

Kirjoituksessani yritin juuri osoittaa - ettei caseissa yleisesti käytetty solumuovi ole juuri tuota tarkoittamaasi "kunnolla pehmustettua" materiaalia - joka imisi liike-energiaa ja suojaisi sisuskaluja äkillisiltä "pysähdyksiltä".

Casen vanerihan itsessään suojaa vahvistimen koteloa juuri niiltä roudausihottumilta ja fyysisiltä iskun jäljiltä. (jos casen vaneriin jää iskusta jälki - on se tietysti ottanut omalta osaltaan vastaan liike-energiaa - tosin hyvin vähäisessä määrin)

Jos pehmuste on solukumia ala. märkäpuku tai vaahtomuovia ala varavuode - tilanne on aivan toinen - mutta valitettavasti ainakin kaikki minun omistamani caset on "pehmustettu" solumuovilla.

Eipä juuri anna periksi solumuovi - jota painetaan kasaan pinta-alaltaan vahvistimen päätyä tai pohjaa vastaavalla vanerilla ... voipi vapaasti koittaa.

Juuri tästä syystä yritän pitää huolen siitä - etteivät omat caset saa niitä "tällejä" - kun niiden sisällä on roudattavaa ...

Pakkaamisen ja roudaamisen kannaltahan caset ovat ehdottomia - sitä en kiistä ... tekevät sen minkä kuuluukin - suojaavat.
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Jii-Gee
03.12.2012 09:40:01

uusiipe: Tämmöisessä olen pikkucomboani kuljetellut jo vuosia. Räkkiraudat tietysti ruuvasin pois ja leikkasin pohjalle vanerin vahvisteeksi. http://www.thomann.de/fi/millenium_rackbag_6he.htm
Tami: No hitsi, toihan on hvä idis.... Pitääpäs investoida pikkukombon kuljetukseen tuommonen.

Tämähän varsin kompakti ratkaisu esim pikkucombolla pubikeikoille -tilanteisiin.. !!

Terveisin nimimerkillä *lähibaariin keikalle fillarilla, ja taksilla himaan..*
Jucciz
03.12.2012 12:32:04
Jii-Gee: Tämähän varsin kompakti ratkaisu esim pikkucombolla pubikeikoille -tilanteisiin.. !!

Terveisin nimimerkillä *lähibaariin keikalle fillarilla, ja taksilla himaan..*

Hitto. Toihan näyttäisi juuri sopivalta ruskealle Princetonille. Tai siis, mulla on tässä vertailun vuoksi 6 unitin kova THON-räkki ja sen sisälle tuo combo näyttäisi mahtuvan erittäin passelisti. Pitäsköhän investoida...
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
juici
06.01.2014 13:30:19

Lainaanpas vanhaa ketjua. Ostin Vox AC15:n ja ajattelin investoida heti alusta sen suojaamiseen. Selailin TransitCasen sivuja ja kotikaupungista löytyy toki myös Viiking Musiikki, joka rakentaa koteloita.

Yhtenä vaihtoehtona törmäsin myös T-Kaupan sivuilta löytyviin Thonin koteloihin: http://www.thomann.de/fi/thon_amp_case_for_vox_ac_15.htm

Onko m.nettiläisillä kokemuksia ko. koteloista, kestävätkö puoli-ammattilaisessa käytössä?
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Jucciz
06.01.2014 13:33:28
juici: Lainaanpas vanhaa ketjua. Ostin Vox AC15:n ja ajattelin investoida heti alusta sen suojaamiseen. Selailin TransitCasen sivuja ja kotikaupungista löytyy toki myös Viiking Musiikki, joka rakentaa koteloita.

Yhtenä vaihtoehtona törmäsin myös T-Kaupan sivuilta löytyviin Thonin koteloihin: http://www.thomann.de/fi/thon_amp_case_for_vox_ac_15.htm

Onko m.nettiläisillä kokemuksia ko. koteloista, kestävätkö puoli-ammattilaisessa käytössä?

Kyllä nuo Thon-kotelot kestävät ihan kunnon keikkakäyttöä. En ole kuullut ainuttakaan tapausta, että olisivat hajonneet normaalikäytössä.

Mulla on ittellä Thon-säläcase, jonka ostin markka-aikaan, muistaakseni 1998 tms. Se on ollut ainakin 400 keikalla tähän mennessä ja toimii edelleen, myös lukot ja saranat:
http://www.thomann.de/fi/thon_zubehoercase_54_21_33.htm
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
juici
08.01.2014 11:37:37

Taidanpa siis päätyä tilaamaan moisen Thonin kotelon.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
juici
09.01.2014 09:21:22

varakeef: Jos et tarvitse pyöriä alle, säästät satasen.
http://www.thomann.de/fi/thon_haubencase_fuer_combos.htm

Itse olen kokenut pyörät vain harmillisiksi: kotelo kaatuu helpommin, vie enemmän tilaa autossa. Ja harvoin tulee vastaan sellaisia baanoja, joilla kärräämällä säästäisi ratkaisevasti vaivojaan.

Voe ryönä, aiemmin linkkaamani AC-15:lle tarkoitettu kotelo on loppuunmyyty. Ilmeisesti pitää turvautua sinun suosittelemaasi vaihtoehtoon.
Myrkky Nuoli
09.01.2014 14:17:37 (muokattu 09.01.2014 14:18:39)
varakeef: Jos et tarvitse pyöriä alle, säästät satasen.
http://www.thomann.de/fi/thon_haubencase_fuer_combos.htm

Itse olen kokenut pyörät vain harmillisiksi: kotelo kaatuu helpommin, vie enemmän tilaa autossa. Ja harvoin tulee vastaan sellaisia baanoja, joilla kärräämällä säästäisi ratkaisevasti vaivojaan.

Ootko koittanu kantaa esim. AC30 comboa? Siinä tulee meinaan ilman pyöriä oikeesti hätä, varsinkin jos siinä on vielä keissi tuomassa lisäpainoa. Jollain pikakiinnityksellä irrotettavat pyöräthän se vasta ois nasta juttu. Toinen on sit kanssa ihan vaan joku lankku, jossa on pyörät alla tms. peruskärry suoria osuuksia varten.

Bassman Ten voi olla kans aika nasta kaveri roudata ilman rullia.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
varakeef
09.01.2014 17:11:12
Myrkky Nuoli: Ootko koittanu kantaa esim. AC30 comboa? Siinä tulee meinaan ilman pyöriä oikeesti hätä, varsinkin jos siinä on vielä keissi tuomassa lisäpainoa.

Ai olenko? Taktisesti olen poistanut siitä sen keskimmäisen kahvan, jolloin ei kollegallekaan tule mieleen ehdotella kamojen kantamista ns. keskenäsi.

Tässähän on bändisoiton vahva etu. Toiseen päähän keissiä laitetaan kaveri. Tietysti huonoselkäisillä sooloartisteillä voi olla hankalampaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Myrkky Nuoli
09.01.2014 17:53:41
varakeef: Ai olenko? Taktisesti olen poistanut siitä sen keskimmäisen kahvan, jolloin ei kollegallekaan tule mieleen ehdotella kamojen kantamista ns. keskenäsi.

Tässähän on bändisoiton vahva etu. Toiseen päähän keissiä laitetaan kaveri. Tietysti huonoselkäisillä sooloartisteillä voi olla hankalampaa.

Ymmärrän, ymmärrän. Eipä tommosia rohjakkeita kyllä yksinään saa mihinkään muutenkaan, että siinä mielessä oot oikeessa.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)