Aihe: Passiivi vaiko aktiivi?
1 2 3 4
Alex_K
07.01.2014 10:06:59
Kysymys ja esimerkkinä tuo emg jh tai muu aktiivisolderless.
Siinä tulee 2 vol, 2 tone potikkaa ja näille piuhat. Entäs jos on vain 1 vol 1 tone käytössä, kuinkas asennus.?

Tuo Hetset kuulostaisi hieman lämpimämmältä cleanin osalta ja antaisi hieman karäktääriä kun youtube videoita seurailin..
Puusta pudonnut.
Shredder96
07.01.2014 11:22:00

Alex_K: Kysymys ja esimerkkinä tuo emg jh tai muu aktiivisolderless.
Siinä tulee 2 vol, 2 tone potikkaa ja näille piuhat. Entäs jos on vain 1 vol 1 tone käytössä, kuinkas asennus.?

Tätä mietin itsekin. Mun Jacksonissahan on 1 volume ja 2 tonepotikkaa
Once more into the fray, Into the las good fight I'll ever know. Live and die on this day, Live and die on this day.
zedder
07.01.2014 11:31:16
Alex_K: Kysymys ja esimerkkinä tuo emg jh tai muu aktiivisolderless.

Tuo Hetset kuulostaisi hieman lämpimämmältä cleanin osalta ja antaisi hieman karäktääriä kun youtube videoita seurailin..

Eiköhän ne ohjeet tuosta löydy:

http://www.emgpickups.com/media/productfile/J/H/JH_0230-0210rA.pdf
Mitä kävi, ketä tietää? Jacksoneita, Gibsoneita, Wunderbaumeja ja marsujen vikinää.
Alex_K
07.01.2014 12:17:18
Kiitos, eli pelkästään johtojen paikkoja muuttamalla onnistuu vähentää 2 potikkaa.
Pitää jo miettiä tuon valkoisen kustom lespan mikityksiä ;)
Puusta pudonnut.
Mandarax
07.01.2014 12:57:12
Alex_K: Kiitos, eli pelkästään johtojen paikkoja muuttamalla onnistuu vähentää 2 potikkaa.
Pitää jo miettiä tuon valkoisen kustom lespan mikityksiä ;)

Tuolta EMG:n sivuilta tosiaan löytyy jos jonkinlaista kytkentävaihtoehtoa, tuossa esim 10 esimerkkitapausta (lisääkin sieltä löytyy kyllä):
http://www.emgpickups.com/top-10-wiring-diagrams

Itelläkin esim "normi" LP viritys (2vol, 2tone) ja yhdessä 1 tallahumppari 1 volumella ja vähän kaikkea siltä väliltä. Hyvin löytyy tietoa vaikka hakusanoilla "emg wiring diagram" googlesta tms.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
jhlamm
07.01.2014 15:08:22
Alex_K: Jeps, tuolta ZW setistä löytyi tosiaan ohje.
https://www.dropbox.com/s/btzzwz3oo … /Screenshot-2014-01-07-13.05.59.jpg

Siinä kuvan kera. Pitääpi laitella nämä solderlessit sitten joskus, kunhan se keppi tänne tulee.. Siinä wolffissa kuitenkin on aika kököt mikit ja huonot sähköt ylipäänsä.
Kolvaamaan en jaksaisi millään ryhtyä. Näyttää olevan niin hankalan oloista...

Ei se kolvaaminen hankalaa ole kunhan jyvälle pääsee. Ensimmäiset pari kertaa hieman vie aikaa, mutta hyvällä kolvilla tuossa ei sitten kauaan enää myöhemmin nokka tuhise. Jos pihi on, niin käytettynä tuollaiset mikit saa yksittäin huomattavasti halvemmalla kuin valmiin solderless systeemin.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Shredder96
07.01.2014 17:27:04

Onko kellään muuten kokemusta näistä uusista mikeistä ku niitähän ei tarttee kolvata(ainaki EMG:llä vissiin näin)? Mietin että toimiiko ne pikaliittimet (tai miksi niitä kutsutaankaan) kunnolla? Vai saako kolvaamalla paremman lopputuloksen?
Once more into the fray, Into the las good fight I'll ever know. Live and die on this day, Live and die on this day.
Mandarax
07.01.2014 18:25:17
Shredder96: Onko kellään muuten kokemusta näistä uusista mikeistä ku niitähän ei tarttee kolvata(ainaki EMG:llä vissiin näin)? Mietin että toimiiko ne pikaliittimet (tai miksi niitä kutsutaankaan) kunnolla? Vai saako kolvaamalla paremman lopputuloksen?

Molempia löytyy ja hyvin toimii kumpainenkin tapa. Noissa solderless seteissäkin pitää muistaa että yleensä jotakin kolvattavaa kuitenkin löytyy, mikkiswitchi ja yleensä myös jakki (solderless -setin jakkipiuhat on lyhyet joten esim RR-malliseen tarvii sinne siipeen asti pidemmät piuhat).
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
jhlamm
08.01.2014 13:14:38
Shredder96: Onko kellään muuten kokemusta näistä uusista mikeistä ku niitähän ei tarttee kolvata(ainaki EMG:llä vissiin näin)? Mietin että toimiiko ne pikaliittimet (tai miksi niitä kutsutaankaan) kunnolla? Vai saako kolvaamalla paremman lopputuloksen?

Joku kultakorva sanoi joskus, että kirkkaampi soundi tulee juottaessa, kun sähkö pääsee puhtaammin liikkumaan. Paskaa sanon minä. Eipä mitään eroa noilla ole omasta mielestä...
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
ibnz
08.01.2014 15:55:14 (muokattu 08.01.2014 15:56:08)
Mä huomasin sillä solderless -setillä olevan kyllä vaikutusta sustainiin ja ehkä signaalin vahvuuteen - ei saundiin sinänsä. Tuntui, että ääni kuolee aika nopeasti, ihan kuin olisi huonosti säädetty noise gate välissä. Testasin kolme eri pickup bussia (se "emolevy") ja kolme erilaista mikkisettiä (EMG, EMG X, Blackouts) parissa eri kitarassa. Nykyään kolvaan aina piuhat itse, poislukien se mikin päässä oleva liitin.
DJ_Jummi
10.03.2014 16:35:49
Pitäis vaihtaa kitaraan mikit ja muuten on kaikki selvillä mutta en vaan saa päätettyä oisko aktiivit paremmat ku passiivit.. Paljon ei oo mahdollisuuksia testailla tässä kummat ois paremmat, omissa kepeissä ku löytyy vaan passiivit ja ei oo tässä lähistölläkään EMG 81 mikillä varustettua keppiä että vois rauhassa testailla ja vertailla. Tosiaan oisin ostamassa joko EMG HZ H4 (kaula ja talla) tai EMG 81/85. Kertokaa jos löytyy kokemusta molemmista että kummat mahtaa olla paremmat, musiikkityylinä on metalli, yllätys yllätys.. Mutta tartteis myös hyvää cliinisaundia, miten nuo aktiivit mahtaa cliineihin taipua?

Aktiivi vs. passiivi jakaa mielipiteitä- itse olen passiivimikkien puolella. Suosittelisin Seymour Duncanin SH-8 Invaderia tallamikiksi, jos rautaista soundia haluat + puolittamalla saa puhtaan leadin. Tai sitten perinteinen Jazz-mikki kaulaan ja JB tallamikiksi- erinomainen kombo, sopii tyyliin kuin tyyliin!

Aktiivimikeistä nyt en erikoisemmin välitä, mutta jos nyt vältttämättä haluat aktiivit, niin esimerkiksi Duncanin Blackoutit on ihan jees. Jos EMG:t haluat, niin älä ota 81/85- niitä on maailma täynnä jo muutenkin. Hyvä vaihtoehto näille olisi esimerkiksi 57 ja 66-mikit. Niistä saa irti edelleen sen metallimusiikkiin sopivan soundin, mutta näissä on omasta mielestäni paljon parempi balanssi EQ:n kanssa ja huomattavasti enemmän luonnetta kuin 81/85 -setissä. Dimarzioltakin löytyy hyviä aktiiveja. Ole avoinmielinen ja kokeile jotain uutta!
jhlamm
10.03.2014 21:04:22
Tälleen vanhaan ketjuun palatakseni. Itse on ollut lähes kaikissa jossain vaiheessa EMG 81 jatai 85 (talla tai kaula) sekä lisäksi SD:n Blackouteja mallia 1 ja 2. Nykyisin ei yhtään aktiivia enää. Tosiaan tuossa EMG 81 on soundi josta joko pitää tai ei. Se on läpileikkaava mutta kauhean geneerinen. Nykyisin löytyy BKP:n painkiller, SD:n distortion ja DiMarzion X2N (tallasta). Kaulasta erikoisempana BKP:n aftermath. Pahaa sanottavaa ei ole mistään, mutta kauheasti on halu tullut kokeilla kaikkea uutta... Ehkä seuraavaksi DiMazion Titania...
zedder
05.06.2025 16:00:34
Ei kai näin vanhoja saisi muistella ja nostella, mutta jos nyt kuitenkin vähän..

Olen huomannut, että etenkin kuulokkeet päässä soitellessa EMG:n mikrofonit (ne tavalliset tapaukset 81/85/SA) ovat huomattavasti ongelmattomampia kuin esim. Seymour Duncanin JB ja Distortion. Häiriöiden puuttuminen ja säätöjen yksinkertaisempi luonne korvaavat mielestäni sen jonkinlaisen soundin elävyyden puutteen. Siisteyttä ja tarkkuutta löytyy mutta rosoisuutta puuttuu, tai jotain sen suuntaista. Kun istuu tietokoneen ääressä joko äänitellen tai harjoitellen jotakin, niin passiivimikkkien ilmoille loihtima ylimääräinen äänimaailma ei paranna tunnelmaa etenkään pidemmän päälle jotain "hieroessa", ja siksi häröjen puute saa hyväksymään kompromissin.

Normaalissa kaiutinkäytössä on harmillista se että kun eri kitaroissa on tyystin erilaisia mikkejä, eli tuota kummankin em. firman "nakit ja muusi" -mikistöä, niin äänen taso heittää joissakin tapauksissa aika lailla. Siitähän toki selviää laitteiden potikoita veivaamalla. Mutta sekin on aika rasittavaa. Mikkien korkeutta säätämällä tuo asia ei tuntuisi olevan ainakaan täydellisesti korjattavissa.

Muutamassa soittotuntumaltaan oikein kivasssa kitarassani on nuo perinteiset SD:n "hevimikit", eli Jazz ja JB. Mutta niissä ei se mikkiosasto mielestäni oikein palvele kokonaisuutta. Näin ollen niihin tarttumista tulee jonkin verran välteltyä.Tuntuisi kuitenkin pahalta pistää niihinkin EMG81. Lienee sitten vain pakko niellä niiden passiivimikkien ominaisuudet ruotoineen, jos välillä haluaa nauttia "luomumaisemmasta" soundista.

Jos autiolle saarelle pitäisi ottaa mukaan yksi sähkökitara vahvistimen ja aggregaatin kanssa, niin kyllä valintani sen kitaran tallamikiksi olisi joka tapauksessa EMG81.
Mitä kävi sabotaarille? Avaimet olivat jääneet virtapesään, ja dieselissä haisi bensiini. -Helsingin Sanomat Korvavaha-animaatioelokuvastudioassistentti.
Metalkallo
05.06.2025 16:52:36 (muokattu 05.06.2025 16:53:46)
zedder: Ei kai näin vanhoja saisi muistella ja nostella, mutta jos nyt kuitenkin vähän..
Jos autiolle saarelle pitäisi ottaa mukaan yksi sähkökitara vahvistimen ja aggregaatin kanssa, niin kyllä valintani sen kitaran tallamikiksi olisi joka tapauksessa EMG81.

Mä luulen kyllä, että ottaisit jonkun muun mikin koska aitiolla saarella ei ole pattereita ;)

Mutta ymmärrän kyllä.

Ehkäpä EMG:n H4 (ennen HZ4 kai) voisi olla sulle sopiva, kun on passiivimikki, mutta soundi pitäisi olla EMG 81:n ja PAF mikin väliltä?
https://www.youtube.com/watch?v=VpaDpDLZGUE&t=41s
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
zedder
05.06.2025 16:57:19
Metalkallo: Mä luulen kyllä, että ottaisit jonkun muun mikin koska aitiolla saarella ei ole pattereita ;)

Mutta ymmärrän kyllä.

Ehkäpä EMG:n H4 (ennen HZ4 kai) voisi olla sulle sopiva, kun on passiivimikki, mutta soundi pitäisi olla EMG 81:n ja PAF mikin väliltä?
https://www.youtube.com/watch?v=VpaDpDLZGUE&t=41s

Kyllä se yksikin 9v paristo aika kauan pelittää, ja voihan sen nykyään kai korvata jollain muullakin kennostolla. Todennäköisesti kuitenkin ruoka eli soittaja loppuu ensin jossei ole onkeakaan.

On mulla yhdessä kitarassa se H4. En isommin tykkää siitä. Siinä on ikäänkuin molempien huonot puolet, muistaakseni.
Mitä kävi sabotaarille? Avaimet olivat jääneet virtapesään, ja dieselissä haisi bensiini. -Helsingin Sanomat Korvavaha-animaatioelokuvastudioassistentti.
McLeach
05.06.2025 17:28:01
Metalkallo: Mä luulen kyllä, että ottaisit jonkun muun mikin koska aitiolla saarella ei ole pattereita

Eikö autiosaari ole usein lämpimässä, joten ilman pattereitakin pärjää.
Makelele
05.06.2025 19:02:51
zedder: Ei kai näin vanhoja saisi muistella ja nostella, mutta jos nyt kuitenkin vähän..

Olen huomannut, että etenkin kuulokkeet päässä soitellessa EMG:n mikrofonit (ne tavalliset tapaukset 81/85/SA) ovat huomattavasti ongelmattomampia kuin esim. Seymour Duncanin JB ja Distortion. Häiriöiden puuttuminen ja säätöjen yksinkertaisempi luonne korvaavat mielestäni sen jonkinlaisen soundin elävyyden puutteen. Siisteyttä ja tarkkuutta löytyy mutta rosoisuutta puuttuu, tai jotain sen suuntaista. Kun istuu tietokoneen ääressä joko äänitellen tai harjoitellen jotakin, niin passiivimikkkien ilmoille loihtima ylimääräinen äänimaailma ei paranna tunnelmaa etenkään pidemmän päälle jotain "hieroessa", ja siksi häröjen puute saa hyväksymään kompromissin.

Normaalissa kaiutinkäytössä on harmillista se että kun eri kitaroissa on tyystin erilaisia mikkejä, eli tuota kummankin em. firman "nakit ja muusi" -mikistöä, niin äänen taso heittää joissakin tapauksissa aika lailla. Siitähän toki selviää laitteiden potikoita veivaamalla. Mutta sekin on aika rasittavaa. Mikkien korkeutta säätämällä tuo asia ei tuntuisi olevan ainakaan täydellisesti korjattavissa.

Muutamassa soittotuntumaltaan oikein kivasssa kitarassani on nuo perinteiset SD:n "hevimikit", eli Jazz ja JB. Mutta niissä ei se mikkiosasto mielestäni oikein palvele kokonaisuutta. Näin ollen niihin tarttumista tulee jonkin verran välteltyä.Tuntuisi kuitenkin pahalta pistää niihinkin EMG81. Lienee sitten vain pakko niellä niiden passiivimikkien ominaisuudet ruotoineen, jos välillä haluaa nauttia "luomumaisemmasta" soundista.

Voisihan niihin muihin laittaa vaikkapa EMG:n Super 77 tai Fat 55-mikit jos haluaa erilaista soundia mutta aktiivin hyödyt. Tai Fishmanin Flatulence-aktiivit, vai mitkä ne nyt olikaan ;)
the-Antero
07.06.2025 09:15:52

Aikoinaan oli useammassa kitarassa 81/81, 81/s/s sekä 81/89 setit. 89 on 85 kelan puolituksella. Ei huonoa sanottavaa mistään.

Nykyään on dimarzio. evolutionit kaikissa. Toimii tyyliin kun tyyliin hyvin.
SuperStrat4life
11.06.2025 13:53:12 (muokattu 11.06.2025 13:55:36)
Soittelen 50/50 eri passiiveilla ja EMG81 sekä EMG85. EMG:n SA single coilit ovat myös todella hyviä. Tovi sitten vaihdoin kaiken digitaaliseen ja nyt soittelen suurimman osan soitoista NeuralDSP plugareilla. Minulla oli vuosien tauko etten soittanut aktiiveilla ja otin nyt taas soittoon. Kuulostavat plugarilla hyvin erilaiselta miltä muistan niiden kuulostaneen 100w putkivahvareilla. Passiivit taas reagoi plugareilla niinkuin odottaa voi ja eri passiiveissa kuuluvat ne ominaisuudet joiden kuuluukin olla.

Se EMG81 soundi, jonka muistan oli hyvin kirkas ja erotteleva. Plugareilla soittaessa niissä on iso mid hyökkäys, saman tyylinen mitä Duncan JB tyylisissä mikeissä. Dynamiikkakin tuntuu olevan vain yhdenlainen eli täysillä, kun taas passiiveilla soiton lujuudella voi vaikuttaa paljon. Olen aika noviisi digitaalien kanssa, mutta sen verran osaan säätää ettei mitään signaalipiikkiä ole. Patterit on vaihdettu ja liitokset tripla tarkistettu.

Joko aktiivit kommunikoi eri tavalla digin kanssa tai sitten minun korvisssa on tapahtunut muutos tai en osaa säätää kunnolla.

EMG:t ovat todella hyviä mikkejä. Niillä on soitettu aika monet kuuluisat soundit ja millään muulla tapaa et sitä aktiivisoundia saa jos sellaisen haluaa. Acceptin ja Gary Mooren kultaisen aikakauden jutut on soitettu EMG81 mikeillä. En ole kokeillut Fishman Fluenceja, mutta kuullut lähinnä hyvää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)