Aihe: Marshall dsl 100 soundeista?
1 2 3 4 5 6
JaaGeRMaisTeR
04.01.2014 21:11:31
lavaamo: Paska homma äänimiehelle jos sitä jiiceeämmää oon pakko huudattaa lavalla täpöillä ja rumpali hakkaa sitä mukaa peltejä.

Meillä huudatetaan nuppeja, että saadaan volumet rumpalin tasolle. 120W:nen jaksaa suht hyvin murista yli. Volumet tieten siellä klo 12 kieppeillä.
Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/s/21352
Myrkky Nuoli
04.01.2014 22:03:32 (muokattu 04.01.2014 22:08:10)
lavaamo: Paska homma äänimiehelle jos sitä jiiceeämmää oon pakko huudattaa lavalla täpöillä ja rumpali hakkaa sitä mukaa peltejä.

Näin se joskus menee ja kompromisseihin on joskus alistuttava. Aika pirskutan kovaa on kyllä tullut ihan sieltä kaikista pienimmästä päästä olevissa mestoissakin soitettua ja hyvältä se on kuulostanut. Se on semmosta. Ei sitä saundia siitäkään huolimatta muualta irtoo. Peltien lyömistä on toki syytä hillitä kun siinä sihinässä ei oo mitään järkeä jos niitä paiskoo, mutta kyllä kaikilla pikkutreeniksillä missä määkin oon veivannu saa aika kovaa tykittää, että kuuluu ihan perus rumpalin yli, vaikka niitä peltejä soitetaankin oikein.

20W Laney Lionhearttia soitin kirjaimellisesti täysiä. Volume 100% high inputissa ja bright switch päällä, gainit jossain 75% ja tube screamer sen edessä volat täysillä. Se riitti just ja just ja kyllä sekin aika munatskun kovaa tuli. Mutta eihän se nyt ensinkään pysyny samalla tavalla kasassa se saundi, eikä se myöskään jyrissy niin mehevästi.

Tällä hetkellä vedän itte asiassa tuolla mun uudella Carlsbro 50 TOP nupiskalla volumet siellä vähän yli puolen välin ja säröt pedaaleista. Kyllä siinä naama sulaa tuossakin volumessa, mutta ei ihan niin kovaa tarvii vetää kun JCM:llä. Jyrisee ja korisee hienosti, mutta ei silti yhtä mehevästi.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Tami
04.01.2014 23:28:52 (muokattu 05.01.2014 00:08:04)

Ziggy Bubba: Hmm. Olen yhä eri mieltä :)

Tärkeintä putkivahvarin terveyden kannalta on, että kuorma on riittävän iso. Toki oikealla ohmi-määrällä saa vahvarista kaikki tehot irti, mutta. Kerros mulle nyt, kysyn tyhmänä: mitä se vahvarin pienempi lähtö (esim. vahvarista 8ohm -> 16ohm kaappi) tekee soundille tai kamojen käyttöiälle? Tehoja tiputtaa, onko muuta?

Tässä videossa puretaan musta aika osuvasti näitä m.netissäkin eläviä putkivahvarimyyttejä, ihan kotimaisin voimin (Custom Soundsin ja Mad Proffan äijät puhuu, heti ekalla minuutilla juuri tästä kyseisestä asiasta):
http://www.youtube.com/watch?v=eEErkz9HS38

Hehe. olet väärässä, niinkuin kaikki muutkin tyypit maailmassa. Niinkuin kirjoitin tuossa aiemmin, niin aiheesta on keskusteltu ihan hiukan ja kaikilla on oma oikea mielipide asiaan.

Kun lukee netistä stooria aiheeseen liittyen, menee enempi ja enempi ymmälleen.

1) Jäsen Zeeboo kertoo tuossa kotimaisella kielellä päätemuuntajan toiminnasta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290&o=480

2) Custom-soundin videolla puhutaan aiheesta:

3) Connor ( ei varmaan nimeä tarvitse selventää): Kohdasta "Q: I thought impedance matching was critical"
http://www.londonpower.com/tube-amps-faq

4) Connorin kantaa jäsen "jamming johnin" toimesta:
http://www.tdpri.com/forum/amp-cent … 323-speaker-impedance-mismatch.html

5) Lue kohdasta: "Q: Why do I have to match speakers to the output impedance of the amp? "
http://www.geofex.com/tubeampfaq/tubefaq.htm

Kuka on oikeassa? Se, että paidassa lukee madproffa, tai se, että joku on tunnustettu standardi ja kirjankirjoittaja ei tee tyyppiä mulle sen vakuuttavammaksi. Uskon heti kun joku näyttää tarkempaa dataa ja jollakin tavalla selkeässä muodossa esitettävää todistetta. "päätteessä kulkee virtaa ja nalli palaa". Mä uskon, että enempi tuohon vaikuttaa se käytetty vahvistin ja sen kytkentä ja päätemuuntajan laatu. For why Marshalls are extra sensitive, could be the transformer design, could be that selector switch. I personally would not worry too much about a 2:1 mismatch too low, but I might not do a mismatch high on Marshalls with the observed data that they are not all that sturdy under that load. In that light, pulling two tubes & leaving the impedance switch alone might not be too bad, as the remaining tubes are running into a too-low rather than too-high load.

Ite olen soitellut pykälän sivussa ilman ongelmia, soundi siinä muuttuu. Se, että kaapin kyljessä lukee 8ohm ei kerro muuta kuin nimellisen impedanssin. Kotelosta, taajuudesta ja signaalista johtuen kajarin impedanssi seilaa muutaman ohmin ja vajaan sadanohmin välillä.. (esmes tuolla http://lenardaudio.com/education/14_valve_amps_7.html), ja onko silloin oikeasti merkitystä 8ohm vs 16ohm asetuksella? Ehkäpä oikea totuus on "riippuu tilanteesta". Toiset vehkeet kestää toiset ei Trankun ja putken vertailu on turhaa koska ne toimivat erilailla.

Eniten kuitenkin häiritsee "mutu":lla kirjoittelijat tuossa edellä.Otetaanhan asiasta selvää ennenkuin kirjoitellaan totena mitään, jos passaa?

EDIT: TYPOJAPOIS
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Jytäurpo
05.01.2014 01:09:17 (muokattu 05.01.2014 01:09:40)
Mielenkiintoinen aihe, itse olen ajellut Orange Tiny Terrorilla 8 ja 16 ohmin kaapeilla, eli kuormaksi tulee 5,33, 8 ohmin liitäntään. Muuta en ole huomannut, kuin että pääteputkia tuntuu syövän nopeammin. Itselläni on käsitys, että jos päätemuuntaja on riittävän järeä, niin ongelmaa ei ole. Nyrkkisääntönä on varmaan ihan hyvä pitää, että ohmien on täsmättävä kun ei tiedetä onko päätemuuntaja mahdollisesti alimitoitettu, jolloin ongelmia tulee. Tää nyt on vähän tällästä mutua, en suosittele kenellekään tuota mismatchausta.
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
RaskasMielinen
05.01.2014 09:37:09 (muokattu 05.01.2014 09:39:47)

Tästähän näyttää tulleen ohmi-topicci...

Siitä aiheesta löytyy tältä kitarakamat-palstalta kyllä omatkin ketjunsa mutta toisaalta kyse on asiasta joka on jatkuvasti ajankohtainen monille. Siten pari huomiota täältäkin.
1) Itse pyrin aina noudattamaan matching-periaatetta, tyyliin 16 ohm kaappi vahvitimen 16 ohm lähtöön jne. kun ei ole varmuutta millasella päätemutajalla jne. mikin vahvistin on varustettu.
2) Kuitenkin, Mesa Boogien (ainakin Dual Rectifier ja StilettoII) manuaaleissa suorastaan kehoitetaan kokeilemaan mismatchingia, kun taas monen muun valmistajan manuaalissa sellainen torjutaan (melko) ehdottomasti
3) Pikkuruisen Vox lilNightrainin manuaalissa sanotaan, että se antaa 2 wattia 16 ohmin kuormaan ja 1,5 wattia 8 ohmin kuormaan.
4) Jos riskistä huolimatta haluaa lähteä kokeilemaan yhtä ja toista, niin on syytä muistaa että kaiutinelementin ohmit eli impedanssi ei kerro kaikkea sen ominaisuksista (lisäksi mm. tehonkesto ja etenkin herkkyys).
5) kukin kuitenkin tulkoon uskossaan autuaaksi, eli jos se joku vahvistimesi kuulostaa paremmalta jollain mismatchilla joidenkin kaappien kanssa eikä mikään kajahda paskaksi, niin go for it.
6) Kaikestahan voi toki tehdä vertaileviä ääniklippeja (mielellään kunnon vehkeillä, millaisilla niitä kannattaa myös toistaa ennen kuin kiirehtii sanomaan soundista jotakin)
7) Tulosten, jos sellaisia saadaan, yleistettävyys on olematon, impedanssi kun siis on vain yksi kaiutinelementin ominaisuuksista ja kaiutinelementtikin on vain yksi osa signaalitiestä, mikä ei sekään ole yhtä kuin soundi (mihin vaikuttaa esim. akustiikka).

Aiheessa vähän taaksepäin: omat OD+DIST -kokeiluni JCM800:lla ovat vielä kesken. Vaatinee vielä ainakin yhden illan (ja viinipullon). Palaan sitten siihen asiaan.
Ziggy Bubba
05.01.2014 19:43:42

Tami: Hehe. olet väärässä, niinkuin kaikki muutkin tyypit maailmassa. Niinkuin kirjoitin tuossa aiemmin, niin aiheesta on keskusteltu ihan hiukan ja kaikilla on oma oikea mielipide asiaan.

Kun lukee netistä stooria aiheeseen liittyen, menee enempi ja enempi ymmälleen.

1) Jäsen Zeeboo kertoo tuossa kotimaisella kielellä päätemuuntajan toiminnasta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290&o=480

2) Custom-soundin videolla puhutaan aiheesta:

3) Connor ( ei varmaan nimeä tarvitse selventää): Kohdasta "Q: I thought impedance matching was critical"
http://www.londonpower.com/tube-amps-faq

4) Connorin kantaa jäsen "jamming johnin" toimesta:
http://www.tdpri.com/forum/amp-cent … 323-speaker-impedance-mismatch.html

5) Lue kohdasta: "Q: Why do I have to match speakers to the output impedance of the amp? "
http://www.geofex.com/tubeampfaq/tubefaq.htm

Kuka on oikeassa? Se, että paidassa lukee madproffa, tai se, että joku on tunnustettu standardi ja kirjankirjoittaja ei tee tyyppiä mulle sen vakuuttavammaksi. Uskon heti kun joku näyttää tarkempaa dataa ja jollakin tavalla selkeässä muodossa esitettävää todistetta. "päätteessä kulkee virtaa ja nalli palaa". Mä uskon, että enempi tuohon vaikuttaa se käytetty vahvistin ja sen kytkentä ja päätemuuntajan laatu.

Ite olen soitellut pykälän sivussa ilman ongelmia, soundi siinä muuttuu. Se, että kaapin kyljessä lukee 8ohm ei kerro muuta kuin nimellisen impedanssin. Kotelosta, taajuudesta ja signaalista johtuen kajarin impedanssi seilaa muutaman ohmin ja vajaan sadanohmin välillä.. (esmes tuolla http://lenardaudio.com/education/14_valve_amps_7.html), ja onko silloin oikeasti merkitystä 8ohm vs 16ohm asetuksella? Ehkäpä oikea totuus on "riippuu tilanteesta". Toiset vehkeet kestää toiset ei Trankun ja putken vertailu on turhaa koska ne toimivat erilailla.

Eniten kuitenkin häiritsee "mutu":lla kirjoittelijat tuossa edellä.Otetaanhan asiasta selvää ennenkuin kirjoitellaan totena mitään, jos passaa?

EDIT: TYPOJAPOIS

Juuri tuon Custom Soundsin linkitin minäkin, kyllä siinä taisi ihan asiaa olla. Toki nuo annetut ohm-lukevat on pitkälti suuntaa antavia, mutta silti en suosittele kenenkään laittavan pienempää kuormaa kiinni. Ellei sitten tosiaan mittaile kamojaan tämä mielessä.

Useimmiten noiden juttujen kanssa on aika turha kikkailla, mun mielestä. Kyllä sen tone-eron voi muualtakin hakea.
Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
J.Nikkanen
05.01.2014 20:18:43
Munstailu ja funtsailu on parasta! Jos olisi vain absoluuttisia faktoja, olisi keskustelu täälläkin varsin tylsää. Ketjun aloittajalle vielä, jos ja kun saundia haetaan niin se kaappi on sitten vähintään yhtä tärkeässä osassa kuin nuppi, munsta. Niin no, ei niinkään kaappi, mutta käytetyt elementit kaikkine ihanine ominaisuuksineen. Loputon suo kahlattavaksi...
-Ibanez Japan bassoja myytävänä, katso profiilista malli- sekä vuosimallitiedot.
YarZoo
05.01.2014 20:36:24 (muokattu 05.01.2014 20:36:54)
.........niin ja entäs ne piuhat sitten..? =; D
S.N.A.F.U
Ziggy Bubba
05.01.2014 20:39:32 (muokattu 05.01.2014 20:40:56)

J.Nikkanen: Munstailu ja funtsailu on parasta! Jos olisi vain absoluuttisia faktoja, olisi keskustelu täälläkin varsin tylsää. Ketjun aloittajalle vielä, jos ja kun saundia haetaan niin se kaappi on sitten vähintään yhtä tärkeässä osassa kuin nuppi, munsta. Niin no, ei niinkään kaappi, mutta käytetyt elementit kaikkine ihanine ominaisuuksineen. Loputon suo kahlattavaksi...

Tässä kohtaa on ainakin omalla kohtaa paras kertoa näistä omista kokemuksista ja laittaa osaavampien juttuihin linkkejä - nimittäin yhtäkään vahvaria en ole vielä rikkonut.

Siinä mielessä on musta hyvä olla tarkkana mitä muille suosittelee, että näitä lukee varmasti todella moni vasta hommia aloittelevaa soittajaa. Näille tekijöille lienee se "ohmien mätsäys" oikein hyvä lähtökohta. Imo ja mummielest.
Tami
05.01.2014 23:16:24

Ziggy Bubba: Juuri tuon Custom Soundsin linkitin minäkin, kyllä siinä taisi ihan asiaa olla. Toki nuo annetut ohm-lukevat on pitkälti suuntaa antavia, mutta silti en suosittele kenenkään laittavan pienempää kuormaa kiinni. Ellei sitten tosiaan mittaile kamojaan tämä mielessä.

Useimmiten noiden juttujen kanssa on aika turha kikkailla, mun mielestä. Kyllä sen tone-eron voi muualtakin hakea.

Niin, mutta itse en suosittele kenenkään laittavan isompaa kuormaa kuin sen "mystisten pykälän" suurempaa Näjetsen mm. tuossa CS:n jutuissa on sillai ristiriitaisesti leikattu video, että toisaalta hyö eivät suosittele pienempää kuormaa, mutta toisaalta sanovat, että putki kestää oikarin.. suuremmassa kuormassa on taas riski, että se jännitepiikki lyö ja tuhoaa koko maailman. Connor taas on vakaasti sitä mieltä, että putki itsessään rajoittaa toimintaa sillai, että se ei laske liikaa virtaa menemään. Ota näistä nyt selvä.
Tosiasia lienee kuitenkin ettei tällä palstalla meidän kenenkään kommentoneiden ammattitaito riitä syvällisempäänkäsittelyyn. Toisaalta itseä asia kyllä kiinnostaisi => vinkatkaa tuttujanne ottamaan tänne kantaa sikälimikäli kompetenssia löytyy.

Samapa tuo. Varmalla pääsee kun tuuppaa oikeat ohmit oikeaan reikään, vaikka tuo reikä onkin vain valmistajan näkemys asiasta.
RaskasMielinen
05.01.2014 23:48:30

Sen verran sain tuossa tänään jatkettua kokeilujani, että unohdin hetkekeksi PA-kamoilla kikkailun...

Laitoin kitaran ja JCM800:n väliin Wylde OD:n sekä ProCo RAT:in ja ProCo SOLO:n.
Kytkin JCM:n high-inputiin ja käänsin pre-am:in kakkoseen ja masterin neloseen. Muut namikat eli presence, bass, middle ja treble viitoseen (eli kello 12 asemaan)

JCM:n kytkin Kochin Loadboxiin ja 4x12" kitarakaapin (sisällä G12H25-elementit 70-luvulta) Kochin 1% outputtiin. Pudotin siis JCM:N tehon vain prosenttiin mutta silti ääntä lähti sen verran 22 m2 huoneessa että "korvissa soi".

Kokeilin ensin buustata (erikseen) pelkällä RAT:illa ja SOLO:lla. Omaan korvaani ihan kelvollisia perinnemetalli- ja hardrock-soundeja mutta sitten kun heitin päälle vielä Wyldenkin, niin johan oli murinat ja rähinät - helvetillinen särövalli. Aika tarkalla vain sai olla, ettei vahvarin ominaissoundi peittynyt. Volat asettelin siten kustakin pedaalista vain puoleen väliin, eli pedaalinen polkaisu ei nostanut äänenpainetta (hain ensi kokeilujeni jälkeen juuri sitä kohtaa). Gain/level/distortion -säätimet oli vain jossain klo 15 nurkilla, jopa alle. Tone/filter -säätimillä sitten nysväsin hienosäätöä, sillä soundi meinasi helposti mennä todella sirkkeliksi. Mielestäni JCM:n ominaissoundi säilyi parhaiten SOLO:lla. Jos huomenissa perhe suo, niin saanen jotakin nauhallekin. Kitarana käytin lankkua jossa on EMG-pasiivit. Täytyy kokeilla jotakin muuta, jotta saisi sitä sirkkeliä vähäisemmälle.

Kokeilin myös Tubescreameria (modaamaton) ja Ynkkä-kloonia. Muuten hyviä ja tykkään edelleen joissain muissa yhteyksissä mutta mun makuuni ei jatkoon tässä kokeilussa (jotenkin valjua - mutta toki makuasioita).

Mitäs muita OD-pedaaleja tuossa voisi käyttää???

Haen siis mahdollisimman boostattua soundia, jossa JCM kuitenkin säilyy tunnistettavana tai edes "tunnistettavana". Ehkä enemmän raaaskaaseen stoneriin kuin döödikseen, tällä kertaa.
J-P L
05.01.2014 23:56:14
Tami: Niin, mutta itse en suosittele kenenkään laittavan isompaa kuormaa kuin sen "mystisten pykälän" suurempaa - -

Samaa mieltä. Puheena olevaa asiaa kysyttiin aikanaan Musicians Hotline -lehden (nykyisin Premier Guitar) Ask Mikey -palstalla Mike Soldanolta. Palstalla julkaistu kysymys ja Mike Soldanon vastaus siihen olivat seuraavat:

"Hey Amp Man!
In your column, "Ask Mikey",in the most recent issue of Musicians Hotline magazine, you said the following in answering a question about impedance mismatching. "In a mismatched impedance situation, it's always safer to have the load be less than what the amp is set at". That's contrary to everything I've ever heard or read in the past. It's always been my understanding that in a mismatched impedance situation, that it's always safer if the load is GREATER that what the amp is set at. That's the setup I'm currently using, please set me straight so I don't blow my transformer.
Thanks, Dave

Well, Dave, I don't know who you've been listening to or what you've been reading, because they're just plain wrong. Here's how it works: If the load is lower than what the amp is set for, like using a 4 ohm cabinet with the amp set at 16 ohms, the power tubes will be worked harder and will run hotter. This, of course, will shorten the life of the power tubes. However, if the load is higher than the amp's setting, like using a 16 ohm cabinet with the amp set at 4 ohms, the voltages in the output transformer will be higher than normal. These excessively higher voltages increase the risk of arcing, which can destroy the output transformer and/or tube sockets. That's why running an amp with no load at all invariably ends up blowing the output transformer. I'd say tubes are easier to replace, wouldn't you?"
Ziggy Bubba
06.01.2014 00:45:06 (muokattu 06.01.2014 01:08:43)

Tami: Niin, mutta itse en suosittele kenenkään laittavan isompaa kuormaa kuin sen "mystisten pykälän" suurempaa Näjetsen mm. tuossa CS:n jutuissa on sillai ristiriitaisesti leikattu video, että toisaalta hyö eivät suosittele pienempää kuormaa, mutta toisaalta sanovat, että putki kestää oikarin.. suuremmassa kuormassa on taas riski, että se jännitepiikki lyö ja tuhoaa koko maailman. Connor taas on vakaasti sitä mieltä, että putki itsessään rajoittaa toimintaa sillai, että se ei laske liikaa virtaa menemään. Ota näistä nyt selvä.
Tosiasia lienee kuitenkin ettei tällä palstalla meidän kenenkään kommentoneiden ammattitaito riitä syvällisempäänkäsittelyyn. Toisaalta itseä asia kyllä kiinnostaisi => vinkatkaa tuttujanne ottamaan tänne kantaa sikälimikäli kompetenssia löytyy.

Samapa tuo. Varmalla pääsee kun tuuppaa oikeat ohmit oikeaan reikään, vaikka tuo reikä onkin vain valmistajan näkemys asiasta.

Itellä on kaksi vahvaria eniten käytössä saman Orangen (PPC212) 16-ohmin kaapin kanssa. Ja tämän vain 8-ohm lähtöisen (tai 4-ohm) Suhr Badgerin kanssa tosi pitkään pähkäilin, että onko se ok vaikka ei ohmit mätsää. Lopulta löysin Suhr-foorumilta aiheesta keskustelun, jossa itse John Suhr sanoi sen olevan aivan ok. Isommasta 30-watin mallista se 16-ohm lähtö löytyy, mutta varmaan totesivat tuon pienemmän toimivan myös ilman sitä.

Herra Suhr sanoi samassa tekstissä, että "se voi vaikuttaa toneen". Ei varmaan ainakaan bassoa lisäävästi, sillä oman suljetun 2x12-kaapin kanssa bassot on oikeastaan aina alle klo 9, jopa nollassa kun naruttelen. Ja sivuhuomiona, käytän pääasiassa vahvaria himavolyymeillä, jolloin ei varmaan mitään saa rikki.

E: panin Suhrille kyselyä asiasta, luulis ainakin omaan tilanteeseen tulevan jokin selvyys. Vahvarin valmistajan luulisi asiasta tietävän.

Mesa boogie myös sanoi ohjekirjassaan, että Transatlanticin käyttö 16-ohmin kaapilla on aivan ooraits. Siinäkään nupissa ei ole 16-ohm lähtöä.
Tami
07.01.2014 11:09:57

Ziggy Bubba: Mesa boogie myös sanoi ohjekirjassaan, että Transatlanticin käyttö 16-ohmin kaapilla on aivan ooraits. Siinäkään nupissa ei ole 16-ohm lähtöä.

Joup, mesa on manuaaleissaan joviaali noille "mismätseille". Hupaisaa mesassa että esim tuossa TA:n manuaalissa sanotaan näin: You should experiment with different loading conditions as there may be a certain impedance mismatch that produces a sound you may prefer to the correct load condition. This will not hurt the amplifier, however mismatching in the higher direction will wear the power tubes faster.

ja sitten lopussa kerrotaan vahvarin käyvän kylmempänä: When running a higher resistance ( for example: 8 ohm output into 16 ohm cabinet ), a slightly different feel and response will be eminent. This response is a result of the amplifier running a bit cooler.

Kuluttaako kylmempi vai kuumempi kone enempi putkia, vai mitähän tuo " mismatching in the higher direction " tarkoittaakaan...
Krice
07.01.2014 11:31:55

Ziggy Bubba: Mesa boogie myös sanoi ohjekirjassaan, että Transatlanticin käyttö 16-ohmin kaapilla on aivan ooraits. Siinäkään nupissa ei ole 16-ohm lähtöä.

Ehkä jotkut noista on rakennettu niin, että toimivat sekä 8- että 16 ohmin kaapeilla. Kuten esim. JVM1, jonka takalevyssä lukee 16 ohm (min 8 ohm).
Jytäurpo
07.01.2014 15:04:44
Tami: Joup, mesa on manuaaleissaan joviaali noille "mismätseille". Hupaisaa mesassa että esim tuossa TA:n manuaalissa sanotaan näin:

ja sitten lopussa kerrotaan vahvarin käyvän kylmempänä:

Kuluttaako kylmempi vai kuumempi kone enempi putkia, vai mitähän tuo " mismatching in the higher direction " tarkoittaakaan...

Kuumempi kuluttaa enemmän.
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
yanera
07.01.2014 15:34:13

Nyt kytkin 16ohm kaapin 16ohm liitäntään ja lisäsin ynkkä od:n. Ynkästä volyme täysille ja gain pois. Soundi muuttui huomattavasti paremmaksi minun makuun.
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Tami
07.01.2014 17:45:36

Jytäurpo: Kuumempi kuluttaa enemmän.

Näin itsekin luulin, mutta Mesa on toista mieltä ;-)
Dropped C
07.01.2014 18:18:06 (muokattu 07.01.2014 18:35:52)
Onhan se ihan eri saundi, kun 100W Marsu puukottaa halfstäkin läpi, ja se oikea saundi lähtee Marshallista vasta isolla volyymillä. Silloin ei parane kuin rumpalin ja basistin soittaa tarpeeksi kovaa mukana. Ja tämä oli siis basistin mielipide.

Jos ei tätä ymmärrä, niin sitten on väärät vehkeet ja ne pitää vaihtaa.

(Keikalla tosin voi olla onkkelma, on tätä poliisedätkin tullut jo kattomaan.... Äänimiehen mielestä oli vielä ihan hyvä tällöin. Tämän vuoksi ei edes välttämättä kannata lähteä heviä soittamaan ns. "pitseriakeikoille". "Kukaan ei ole koskaan soittanut näin kovaa. On meillä rokkibändejä ollut, mutta kukaan ei soittanut näin kovaa").
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)