Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rummuille triggaussofta/plugari
1
rumpali666
05.01.2014 09:16:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ideana on nauhoittaa rummut ihan mikeillä ja sitten miksausvaiheessa sekoitella siihen soundiin mukaan jotain "trigattua" ääntä.
Onko tuohon hommaan muita sopivia (ehkä jopa ilmaisiakin) plugareita kun drumagog?
 
Antti1
05.01.2014 12:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slate Trigger on mun mielestäni paras markkinoilta löytyvä, ainakin mun testaamistani. En tiedä onko jostain tunnistusalgoritmista kiinni, mutta mä ainakin pääsen sillä paljon helpommin tarkkaan lopputulokseen, kuin esimerkiksi Drumagogilla. Täytyy tosin tunnustaa, että sitä kaikkein uusinta versiota en ole testannut itse, joten kai siinäkin on kehitystä tapahtunut.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Spedemix
05.01.2014 15:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monia triggaussoftia (Drumagog, Soundreplacer, DTM jne.) kokeilleena tulin tulokseen että niistä on eniten hyötyä kun niillä tekee semmoisia Andy Wallace -tyyppisiä kaiutettuja hösähdyksiä (jossa sen orkkisrummun ja samplen välinen vaihe ei oo nii justiinsa), mutta semmoisten "modernien punchyjen" samplejen onnistuneeseen triggaukseen liittyy melkeinpä aina enemmän tai vähemmän käsityötä.
 
Jos rumpuraita johon samplea sekoitetaan sekaan on erittäin hyvin soitettu, triggaussoftalla voi mahdollisesti saada esim 50% iskuista jo suoraan paikoilleen ja loput (jotka sieltä selaamalla löytyy) voi sit pilkkoa ja nudgettaa paikoilleen. Kaikki crescendot yms. täytyy jokatapauksessa tehdä käsin.
 
Slaten triggeriä olen kerran kokeillut ja siinä on tosiaan joku "accuracy" -nappula tjs. Sen laittamalla täysille triggaukset sillä oli keskimääräistä tarkempia kuin monella muulla softalla.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
rumpali666
06.01.2014 06:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Kaikki crescendot yms. täytyy jokatapauksessa tehdä käsin.
 
Kyllähän siihen tiettyjä haasteita liittyy juurikin noissa tapauksissa. Me nyt vedetään aika suoraviivaista paahtoa joten sen suurempia äänenvoimakkuuden vaihteluja ei ole tulossa. Joku perinteinen virveli + tomi "nostatus" sinne ja tänne taitaa olla ainut mitä siltä saralta on odotettavissa.. :-D
 
PurpleCandle
06.01.2014 16:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö drumagogissa tule automaattisesti iskujen voimakkuuden vaihtelutkin?
 
Breathing Black Metal since 1997
sammakko54
09.01.2014 15:44:21 (muokattu 09.01.2014 15:44:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaperin mukana tuleva SampleOmatic5000 on ollut jo kauan aikaa käytössä. Reaperin ReaGatella vain rummun iskut midiksi ensin. Todella kevyt ja helppo käyttää. Samplen viivästys, triggauksen todennäköisyys prosentti, pitch shifter ym. kaikki löytyy samasta plugarista. Aikaisemmin oli käytössä Aptrigga, mutta keveys ja varmuus veivät voiton.
 
Hippien kaveri.
Antti1
09.01.2014 16:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Reaperin mukana tuleva SampleOmatic5000 on ollut jo kauan aikaa käytössä. Reaperin ReaGatella vain rummun iskut midiksi ensin. Todella kevyt ja helppo käyttää. Samplen viivästys, triggauksen todennäköisyys prosentti, pitch shifter ym. kaikki löytyy samasta plugarista. Aikaisemmin oli käytössä Aptrigga, mutta keveys ja varmuus veivät voiton.
 
Eikö ReaGate lähetä aina vain sen tasan yhden ja saman midinuotin samalla velocitylla jne.? Ei kamalan dynaaminen vehje, tai sitten en vain osannut. :)
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
sammakko54
10.01.2014 01:46:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eikö ReaGate lähetä aina vain sen tasan yhden ja saman midinuotin samalla velocitylla jne.? Ei kamalan dynaaminen vehje, tai sitten en vain osannut. :)
 
Kyllä. Itse käytän sampleja tukemaan oikeita raitoja ja tarvitsenkin sieltä sen tukevan kovan iskun aina joka kerta. Hissuttelu kohdissa ja joissain nostatuksissa jätän triggaukset kokonaan pois tai sitten vetäisen velocity curvella nousevan käyrän. Jos haluaa rummut kokonaan korvata sampleilla, niin niihin vaikka Aptrigga toimii paremmin toki kun saa eri dynamiikalle eri sampleja. En vaan ikinä ole oikein osannut sitä tapaa, kun rummuista tahtoo tulla aina niin sähkörummun ja trigatun kuuloisia, vaikka käyttäisi montaakin samplea per rumpu.
 
Hippien kaveri.
Antti1
10.01.2014 07:56:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: En vaan ikinä ole oikein osannut sitä tapaa, kun rummuista tahtoo tulla aina niin sähkörummun ja trigatun kuuloisia, vaikka käyttäisi montaakin samplea per rumpu.
 
Niinhän se vähän tuppaa helposti olemaan, mutta round-robin -samplepaketit auttavat tohon jonkun verran ja sit triggausplugarin säädöillä pystyy vaikuttamaan myös paljon, ainakin sen Slate Triggerin tapauksessa.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Spedemix
11.01.2014 02:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Kyllä. Itse käytän sampleja tukemaan oikeita raitoja ja tarvitsenkin sieltä sen tukevan kovan iskun aina joka kerta. Hissuttelu kohdissa ja joissain nostatuksissa jätän triggaukset kokonaan pois tai sitten vetäisen velocity curvella nousevan käyrän. Jos haluaa rummut kokonaan korvata sampleilla, niin niihin vaikka Aptrigga toimii paremmin toki kun saa eri dynamiikalle eri sampleja. En vaan ikinä ole oikein osannut sitä tapaa, kun rummuista tahtoo tulla aina niin sähkörummun ja trigatun kuuloisia, vaikka käyttäisi montaakin samplea per rumpu.
 
Tämä on ollut oma kokemukseni myös. En käytännössä koskaan replace:aa ja augmentoinissa tuntuu toimivan parhaiten one-shot samplet.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mikael
11.01.2014 10:09:39 (muokattu 11.01.2014 10:32:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon siirtynyt käyttämään Masseyn DTR:tä ja se on tuntunut tekevän hommain ainakin paremmin ja helpommin kuin Beat Detective. DRT on tosin toistaiseksi vain Pro Toollsille.
 
http://www.masseyplugins.com/#plugins/drt
 
Aika vähän tulee tosin käytettyä muuten kuin ihan ääritilanteissa, kun joku on äänityksessä mennyt ketuilleen. Tällöinkin koitan mahdollisuuksien mukaan yleensä käyttää alkuperäistä rumpua soundin lähteenä äänittämällä sen vaan uudelleen ja paremmin. Rumpuäänityksiä tehtäessä kandeekin ottaa aina myös samplet kaikista rummuista erikseen, niin sit esim vuotokaaoksen hallinnassa voi käyttää näitä.
 
Joskus on toki tullut kokeiltua konerumpujen ohjelmointia tätä kautta niin, et soittaa ensin oikeilla rummuilla ja sit muuttaa soiton midiksi.
 
Fuzz is Clean!
Triskal
11.01.2014 22:45:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Slaten triggeriä olen kerran kokeillut ja siinä on tosiaan joku "accuracy" -nappula tjs. Sen laittamalla täysille triggaukset sillä oli keskimääräistä tarkempia kuin monella muulla softalla.
 
Slaten triggerin käytössä on tosi tärkeää käyttää bleed suppressionia ja ala- ja yläleikkureita. Silloin voi detail-säätimen rullata lähes minimiasentoon ja saa ihan hullun tarkkaa jälkeä. Triggerin hienous perustuu juuri siihen, että sillä onnistuu tosi hienosti dynaaminen sample replacement.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
johanssen
16.01.2014 20:56:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slate trigger tuli tän keskustelun pohjalta hankittua. Ainakin käyttö on iisiä, koska tunnissa pääs helposti jyvälle sen perusteista ja sen jälkeen pääsikin jo kunnolla säätämään ja kokeilemaan, vaikka aiempaa kokemusta näistä softista ei oo minkäänlaista. Eikä ollu hintakaan paha, Trigger 2 Platinum tuli maksamaan vähän alle 100 ecuu. Aika sitten näyttää, onko tosta mitään käytännön hyötyä tai iloa...
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «