Aihe: Kitaran huoltoa Helsingissä
1 2 3
pekurides
27.05.2007 23:21:38

Pihi mies kun on nii pitää yrittää itse kitaroitansa hoivata :)
..silläkin rahalla saa monta asennus-sixpakkia;)

Nauhahommissa voisi kyllä ensi kerralla jollekkin viedä kun väärillä työkaluilla nuita viilailee niin aikalailla aikaavievää puuhaa!

Semmoista olen miettinyt että mikä se mahtaa olla ammattiliikkeessä toimivan kitaran huoltoa?
...pyyhitään pölyt ja tarkistetaan vire vai?... vai vaihdetaanko epävire suodatin :)
Tunteella päin vittua.
Joees
27.05.2007 23:23:34
Semmoista olen miettinyt että mikä se mahtaa olla ammattiliikkeessä toimivan kitaran huoltoa?
...pyyhitään pölyt ja tarkistetaan vire vai?... vai vaihdetaanko epävire suodatin :)

Monelle se on kaularaudan sekä intonaation säätöä esimerkiksi vaikkapa. Kyllä mä ymmärrän jos joku ei halua lähteä kaularautaa vääntämään ihan kylmiltään. Se kun kuulostaa vallan vinkeältä ja tärkeältä osalta. Ja onhan se.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
pekurides
27.05.2007 23:38:27

No olen luonteeltani pihin lisäksi epäilevä juudas kaikenlaisia huoltoja kohtaan,,,

tuli yksi päivä Fordilta Huoltotarjous jossa oli pitkä lista mitä tekevät siinä huollossa, ja tarkemmin luettuani huomasin että oikeasti eivät muutakun öljyt vaihtaneet ja loppu hommat oli tyyliin:

Silmämääräinen hihnojen kunnon tarkistus ja silmämääräinen pissapojan nestepinnan tarkistus ja silmämääräinen renkaan kuntotarkistus... eli aivan höpöhöpö hommia jotka katsastusmieskin tekee sinulle katsastusmaksun hinnalla,,,,

Niin ja tuo huolto muistaakseni maksoi jotain sata euroa... aika kallis öljynvaihto sanoisin:)

Tämä oli ihan oftopic purkaus, antakee armoa,anteeksi.
Tunteella päin vittua.
Joees
27.05.2007 23:46:07
No olen luonteeltani pihin lisäksi epäilevä juudas kaikenlaisia huoltoja kohtaan,,,

tuli yksi päivä Fordilta Huoltotarjous jossa oli pitkä lista mitä tekevät siinä huollossa, ja tarkemmin luettuani huomasin että oikeasti eivät muutakun öljyt vaihtaneet ja loppu hommat oli tyyliin:

Silmämääräinen hihnojen kunnon tarkistus ja silmämääräinen pissapojan nestepinnan tarkistus ja silmämääräinen renkaan kuntotarkistus... eli aivan höpöhöpö hommia jotka katsastusmieskin tekee sinulle katsastusmaksun hinnalla,,,,

Niin ja tuo huolto muistaakseni maksoi jotain sata euroa... aika kallis öljynvaihto sanoisin:)

Lienee auton huoltaminen kuitenkin hitusen eri kuin kitaroiden?
Mun kokemukset huollattamisesta ovat olleet jees. Hommat on tehty just niinkun on sanottu jotta tehdään. Ja tämä siis silloin kun en itse ole kyennyt syystä tai toisesta jotain tekemään. Yleensä teen kyllä itse kaiken minkä pystyn, nauhoja en hio kun ei ole kunnon välineitä ja tiedän saavani kunnon jälkeä kun vien muille. Joskus teen sitten itse kun on paremmat välineet siihen.

Toki nuo ovat niin tapauskohtaisia. Siksi jos mun tarvii jotain teetättää muilla niin teetätän ne niillä joihin luotan.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Rämppy
28.05.2007 20:09:18 (muokattu 28.05.2007 20:14:28)
Minkä hintainen Tolsa on? Oesch taitaa veloittaa nauhahionnasta (+trimmaus) 75 euroa tjsp. ilman kieliä. Kumpi on halvempi?

60 eur nauhojen hionta, satulan viilaus + säädöt lukee viimeisimmässä kuitissa.
Ilman kieliä. Maanantaina vein, torstaina sain. Jälki erinomaista, kuten aina. Pari kertaa 15 vuoden aikana on ollut hyvin pientä toivomisen varaa, mutta nekin on hoidettu kuntoon hyvässä hengessä, kun olen huomauttanut. Eli rohkenen suositella. Lottonen on myös erittäin hyvä, nimen omaan Juha Lottonen. Lottosella on myös palkollisia, joille bulkkihommat taitaa nykyään enimmäkseen mennä. Heidän työnlaadusta en osaa sanoa mitn, kun ei ole kokemusta.

Mieluummin vien kitaran suoraan soitinkorjaajalle, kuin soitinliikkeeseen. Soitinliikkeet tettävät yleensä säätöjä ja perus-sähkötöitä vaativammat työt alihankkijoilla. Siinä saattaa asiakkaalta palaa ylimääräistä rahaa ja aikaa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Soittomies
25.06.2011 21:37:35
Kristian Oeschin huollolle +1.

Niinkin peruskitara kuin Epiphonen Les Paul standard soi ja tuntui erittäin järkevältä sen jälkeen kun oli asennettu uusi luusatula ja kaikki säädöt laitettu kohdalleen. Toimenpiteen kestosta pieni miinus, kesti ehkä kuukauden päivät, mutta oli silloin ruuhkaakin...

Jos seuraavan Oesch voi luvata kepin takaisin käyttöön kohtuullisessa ajassa, niin annan mielelläni kitarani ko. kaverin hoitoon. Oli työn jälki viimeksi sen verran hyvää.

Englin Savageen vaihdatin kaikki putket Uraltonella, ja kyllä räyhä oli sen verran kovaa sen jälkeen että naapurin kaverit tulivat ottamaan kyytejä.
OlliTeirikko
04.07.2011 13:26:21

Mulla on myös Soitin Huttuselta huonoja kokemuksia. Ylä e:n hienovire mätti, eikä tune-o-maticista löytynyt säätövaraa. Mulla oli listalla tosin joukko muitakin pikku juttuja, joita kitaraan tehtiin, mutta hienovireeseen/tallaan ei oltu koskettu lainkaan, mikä hieman yllätti. Lisäksi sain odottaa kitaraa lähes viikon luvattua pitempään, vaikka sille tehtiin lähinnä jotain satulan hiontaa ym. pientä.

Ko. hienovireongelma ratkesi myöhemmin erittäin helposti, koska kielten tallapaloja saa käännettyä helposti (jos tiedätte ko. tallan ne viistot osaset), mikä antoi sen tarpeellisen säätövaran.

Enivei, pointti tuli selväksi.
Näin se on.
Sammo
28.03.2013 12:05:22
Wilkinsonin tremolo on alkanut hieman temppuilemaan, osaako kukaan suositella korjaaja pääkaupunkiseudulla joka olisi kallellaan ehkä vähän moderninpaan rautatavaraan. Lottosta ja Tolsaa käyttäisin muuten mutta niiden ydinosaaminen on ainakin mun mielikuvissa vähän muulla kuin vibrakammissa (korjatkaa toki jos olen väärässä). Samalla tietenkin saa säätää joten niistäkin taidooista plussaa...

Tänks etukäteen!
"Just swimming in the sea of rubato"
mattim
28.03.2013 14:13:03

Sammo: Wilkinsonin tremolo on alkanut hieman temppuilemaan, osaako kukaan suositella korjaaja pääkaupunkiseudulla joka olisi kallellaan ehkä vähän moderninpaan rautatavaraan. Lottosta ja Tolsaa käyttäisin muuten mutta niiden ydinosaaminen on ainakin mun mielikuvissa vähän muulla kuin vibrakammissa (korjatkaa toki jos olen väärässä). Samalla tietenkin saa säätää joten niistäkin taidooista plussaa...

Tänks etukäteen!

Kyllä nuo mainitsemasi korjaajat ovat aivan sinut myös kampeloiden kanssa. Mikä siellä nyt ahistaa ?
Alfons Åberg
28.03.2013 14:35:27
pekurides: No olen luonteeltani pihin lisäksi epäilevä juudas kaikenlaisia huoltoja kohtaan,,,

Itse, kun siirryin Chryslerin omistajaksi, tuli Autokeskukselta "Value Service" nimellä kulkeva huoltotarjous. Hinta 88 €. Pienellä präntättynä selviää, että ainoa työ mikä tuohon hintaan sisältyy on öljynvaihto. Loput 17 toimenpidettä ovat tarkastuksia, eli käytännössä tarkoittaa sitä että jos oikeasti joutuu tekemään jotain niin alkaa puhelin laulamaan kun kysellään lupaa lisätöihin ja lisätyöt ovatkin sillä Autokeskuksen normaalilla tuntihinnalla, mikä muistaakseni 104 € jenkkeihin.

Suomessa siis amerikkalaisen kansanauton huoltaminen merkkihuollossa on melko arvokasta, mutta sitä yritetään tällaisilla sisäänheittotuotteilla peitellä. Onneksi tosin on vaihtoehtoja merkkihuolloille ja se lisä että pienempiä juttuja osaan tehdä itsekin.

No joo ot. mutta kun siellä oltiin.
Se vaan tarjoaa myös plussana sen vaihtoehdon, että mutkasta voi poistua tyylikkäässä hallitussa luisussa, jos haluaa. -AWKM
250768
28.03.2013 20:54:54
Lottonen on akustisissa soittimissa paras.Sähkökitaroissa Ruokangas.Laadusta kannattaa maksaa aina vähän enemmän.
Onhan noita. Kamat vaihtuu ja vain harvat jää.
Rämppy
29.03.2013 08:44:48
Lottonen osaa kyllä vibrasysteemit. Olen yhden fiksauttanut hänellä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Sammo
29.03.2013 11:27:05
mattim: Kyllä nuo mainitsemasi korjaajat ovat aivan sinut myös kampeloiden kanssa. Mikä siellä nyt ahistaa ?

Talla palautuu eri asentoon ala- ja yläkautta eli pahoja vireongelmia jos yhtään käyttää kampea. Ja tuo ongelma ei ole tullut ainakaan liikakäytöstä. Variaxissa oli samankaltainen ongelma mutta se johtui siitä että piezon johdot jäi jumiin.
"Just swimming in the sea of rubato"
eddie63
05.01.2014 10:15:07
Missähän olisi hyvä käydä näyttämässä omaa ESP Viper-50 sähköskittaa?
Se on vanha ja halpa keppi, mutta ajattelin aloittaa sillä treenaamisen.

Pitäisi varmaan vaihtaa kielet, katsoa että säädöt on kohdallaan ja jotain muuta perusettiä, tarvittaessa nauhojen hiomista?
Sen verran vanha keppi se on, että varmaan soinnin saisi paremmaksi pienellä hieromisella, mitä en itse oikein vielä hallitse.
eddie63
06.01.2014 02:20:36
Äh, noniin, tietysti... sorry vähän uus näissä... :D
ÄrGee
05.03.2016 15:21:25 (muokattu 05.03.2016 15:21:40)
Tällainen kuin Guitaural Music vaikuttaa asiantuntevalta paikalta, onko kellään kokemuksia? Pitäisi trimmata satulaurat ja leveloida yläpäästä nauhoja neljänneltätoista eteenpäin, että tämä keppi saadaan täydelliseen iskuun. Ehkä myös tallamikrofonin vaihto siinä samalla.

http://www.guitauralmusic.com/
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
tuskiz
05.03.2016 18:11:38
Tässäpä voisi sopivasti kysyä onko Oeschista viimeaikaisia kokemuksia kellään, ihan yleisiä ja lähinnä mimmosia jonoja joutuis odottelemaan? Pitäisi viedä keppi katottavaksi, hiottavaksi ja tuunattavaksi.
LaXu
05.03.2016 23:43:52
Ei ääntä meikäläiseltä Oeschille. Vein nauhojen vaihtoon yhden skeban, hommassa kesti about 6kk toistuvista "ens viikolla valmista" vakuutteluista huolimatta. Työn jälki oli kyllä ihan asiallista vaikka nauhojen päitä olisi voinut pyöristää hieman enemmänkin. Tästä on tosin pari vuotta.

Onko kukaan käyttänyt http://www.guitauralmusic.com/index.php/palvelut/kitarahuolto-helsinki ? Olisi sopivasti melkein työmatkan varrella.
Myydään Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1103860 )
hallu
06.03.2016 02:54:38
No mulla on hyviä kokemuksia F-musiikin kielisoitinverstaasta siinä vantaanportissa. Heidi meri vaihtoi nauhat mun stratoon ja teki hyvää duunia. Teleen teetätin häiriösuojauksen ja perussäädöt tms. Heidi ei tehnyt sitä itse, mutta työnjälki oli silti moitteetonta. Olen itse saanut tuolla hyvää palvelua enkä ole kohtuuttomasti joutunut jonottamaan eli suosittelen.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)