Aihe: Hurriganes
1 2 3 4 597 98 99 100 101201 202 203 204 205
Gritsen
30.12.2013 13:13:32
Vitun loistavaa että modet poistaa internet-riidasta vain toisen osapuolen viestit. Tää on kai sitä kuuluisaa häviämistä? M.Neuvostoliitto.
"Nyt tarjoan sinulle virtuaalioluen kirjoituksesi johdosta, kippis!" - jazzmies
Jucciz
30.12.2013 16:53:46
Number 9: Ring ring, why won't you give me a phone?

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=11731865
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Number 9
30.12.2013 17:42:33
Jucciz: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=11731865

oops, en tahallani kopioinut. Se oli täysin alitajuista. Anteeksi epäoriginaaliuteni.
"Can you tell me where my country lies?" said the unifaun to his true love's eyes. "It lies with me!" cried the Queen of Maybe - for her merchandise, he traded in his prize.
Joosef
03.01.2014 22:36:52
Hurriganes toi Suomeen raa'an ja energisen tavan soittaa rock'n'rollia tai vaikkapa jätkärokin. Saivat tässä maassa melkoisen vipinän aikaan. Aiemminhan täällä oli menestynyt lähinnä pop, iskelmä ja proge. Järvinen oli tuohon aikaan kova kitaristi (nykyisinhän noita kovia kitaristejä on pilvin pimein). Kansainvälisesti arvioiden ei Hurriganes tuonut musiikkiin kuitenkaan mitään uutta, eivätkä heidän omat sävellyksensä olleet mitenkään omintakeisia, kekseliäitä tai uraa uurtavia. Heidän kansainvälisenä saavutuksenaan mainittiin European pop juryn voittaminen kertaalleen. Harva Suomessa (tai ehkä muuallakaan) oli kuitenkaan koko kilpailusta edes kuullut ennen tai jälkeen ko. tapahtuman. Toisaalta, eivät muutkaan tuon ajan bändimme kansainvälisesti menestyneet. Jossain määrin sälittävää oli Remun englanninkielen laulu ilman kielitaitoa (biisit kirjoitettiin hänelle lapulle suomalaisessa kieliasussa: ai biin veiding foor ö veri long taim... jne). Kyllähän se niinkin sujui, mutta mikä oli tekstin sanoman uskottavuus?
Sorry boys, mielestäni Hurriganes oli aikansa ilmiö, mutta ei jälkikäteen ajatellen kyllä tehnyt rock-historiaa.
Jucciz
04.01.2014 01:17:18
Tavallaan on helppo kompata Joosefia: jos haluan kuunnella laadukasta, omaperäistä ja aikaa kestävää musiikkia Hurriganesin kulta-ajoilta, laitan soittimeen Pekka Pohjolaa tai Pohjolan&Gutsin aikaisia Wiguja.

Eipä se silti multa ole pois, jos 'Ganesin musiikki viipyilee jonkun muun levylautasella, kaikin mokomin. Eiköhän tänne musiikkia mahdu.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
J.Hollström
04.01.2014 01:31:53
Jucciz: Tavallaan on helppo kompata Joosefia: jos haluan kuunnella laadukasta, omaperäistä ja aikaa kestävää musiikkia Hurriganesin kulta-ajoilta, laitan soittimeen Pekka Pohjolaa tai Pohjolan&Gutsin aikaisia Wiguja.

Eipä se silti multa ole pois, jos 'Ganesin musiikki viipyilee jonkun muun levylautasella, kaikin mokomin. Eiköhän tänne musiikkia mahdu.

Niille jotka ei ole eläneet noita aikoja on aika vaikee selittää, mikä siinä on kolahtanut. Itse sain todellisen rock-musiikin herätyksen nimenomaan Hurriganesin kautta, vaikka olin ihan skidi. Joku Wigwam oli ihan piupauta silloin, vaikka hienolta kuulostaakin esim. tänä päivänä. Jotain speciaalia tossa Ganesissa silloin oli, ja se ei välttämättä avaudu jengille joka kuuntelee sitä kriittisellä korvalla tänä päivänä. Helppohan sieltä on tonkia noi em. asiat, joiden perusteella kyseessä ei olisi mitään ihmeellistä, mutta kyllä siinä vittu vaan on ollut. Ei se muuten täällä mussutajien.net:ssä keikkuisi keskustelujen etunenässä vielä yli 40 vuotta bändin eka levyn ilmestymisen jälkeenkin.
antnis
04.01.2014 02:12:56 (muokattu 04.01.2014 02:13:40)
Jep, Hurriganes toi rockin alle 10-vuotiaille. Vähän kuin kun 80-luvulla kakarat katteli jotain roskaleffoja, Van Dammea jne :=)
Jucciz
04.01.2014 03:03:19
J.Hollström: Niille jotka ei ole eläneet noita aikoja on aika vaikee selittää, mikä siinä on kolahtanut.

Juuri tästä varmasti onkin kyse. Ja aina vaikuttaa ne tilanteet ja olosuhteet, joissa musaa on kuullut "silloin aikanaan". Subjektiivista kokemusta ei ole vähätteleminen.
John My
04.01.2014 06:49:54
Kornia kirjoitella aina vähättelevään sävyyn Hurriganes- palstalle, jos on itse oppinut soittamaan jotain sävellyksellisesti tai teknisesti vaativampaa musiikkia, mikä on ihan terve asia, sinänsä.
Mulle muisto Hurriganesista on kuitenkin hyvin tärkeä ja arvostan bändiä uranuurtajana sekä tienosoittajana muille suomalaisille bändeille.
Ennen Remua ja Hurriganesia ei oltu edes täysin varmoja siitä voiko rockkari tienata leipänsä ?
Herääkin kysymys, missä menee kunnioituksen raja pioneereja kohtaan ja mitkä ovat kenenkin mollaajan todelliset omat soittotaidot?
shuffle
04.01.2014 07:19:39 (muokattu 04.01.2014 07:22:04)
Kyllähän Ganes oli siinä ajassa ja paikassa valtava juttu Suomessa, vaikka aavistuksen liian nuori olinkin kokemaan sen kultakauden livenä. 70-luvun elin kyllä alusta loppuun, ja se Suomi oli jotain aivan muuta kuin tämä nykyinen. Moni aikuinen uskoi tosissaan, että viidakkomusiikki on viesti saatanalta, rockia tuli radiosta tunti viikossa, televisiosta vähemmän, rankin juttu oli joku seurakunnan kerhon autorata. Ei kännyköitä, ei internettiä, kaksi televisiokanavaa joiden lähetys loppui muistaakseni siinä kymmenen maissa illalla. Sitten soitettiin Maamme.
Ensinnäkin 70-luvun Suomi oli aivan helvetin vasemmistolainen, Ganes oli jo siinä mielessä radikaali ennen kuin se oli soittanut nuottiakaan. Siinä kohdassa missä Stadin rautatieasemalla on nykyään junien lähtö, ja tulonäyttö siellä ylhäällä, luki ennen jättimäisillä kirjaimilla OSTA LADA. Mainos on vangittu sille yhdelle dokumentille Sielun Veljistä.
Ganesin vaikutus oli suunnilleen sama jo ennen musiikkia, kuin Perussuomalaisten vaikutus oli menneissä vaaleissa ja niiden jälkeen, ja vieläkin.
Sanoa julkisesti olevansa Ganes-fani oli tuolloin samantapainen juttu kuin jos joku kertoisi olevansa kiihkeä perussuomalainen vaikkapa työpaikalla nykyään.
Musiikki on hyvinkin simppeliä mättöä toki, mutta se hoiti hommansa, koska musiikki oli vain yksi osa sitä ilmiötä. Musan tarkoitus oli lähinnä oli provosoivan amerikkalaista ja maskuliinista, ja siinä se onnistui hienosti. Sen tarkoitus oli näyttää keskisormea kommareille, mikä toisin kuin nykyään, vaati tuolloin kohtalaista siviilirohkeutta. Toki esim Albert oli hieno kitaristi, mutta arvosteltaessa Ganesia on muistettava että se musa oli ikään kuin suuremman ilmiön soundtrackia.
"Hot Wheels"-biisi on kova veto.
Hanoi Rocks oli sitten uusi järkytys 80-luvulla, kun Ganes alkoi olla jo last season.
hosino
04.01.2014 10:31:33 (muokattu 04.01.2014 10:32:15)
Hot Wheels"-biisi on kova veto tosi on, on ganesilla paljon muitakin kovia vetoja sellasia mitkä jää heti yhdestä kuuntelusta mieleen esim Jailbait Stalemate mun mielestä tosi kova kipale. ois mielenkiintoista kuulla miltä moni ganesin oma biisi kuulostas vähän isomman bändin sovituksena, sillä ganesilla on paljon sellaisia biisejä joissa on tarttuva melodia , vaikka An Awful Crime tai In My Mind esim.
Euphonium
04.01.2014 19:47:26
John My: Kornia kirjoitella aina vähättelevään sävyyn Hurriganes- palstalle, jos on itse oppinut soittamaan jotain sävellyksellisesti tai teknisesti vaativampaa musiikkia, mikä on ihan terve asia, sinänsä.
Mulle muisto Hurriganesista on kuitenkin hyvin tärkeä ja arvostan bändiä uranuurtajana sekä tienosoittajana muille suomalaisille bändeille.
Ennen Remua ja Hurriganesia ei oltu edes täysin varmoja siitä voiko rockkari tienata leipänsä ?
Herääkin kysymys, missä menee kunnioituksen raja pioneereja kohtaan ja mitkä ovat kenenkin mollaajan todelliset omat soittotaidot?

Mitä ihmeen tekemistä soittotaidolla on sen kanssa, voiko arvostella jotakin bändiä? Onhan niitä paljon musiikkia kuuntelevia ja jopa työkseen siitä kirjoittavia, jotka eivät soita ollenkaan.

Hurriganes oli kova juttu vuonna 74, jolloin se kolahti minulle, mutta se ei jotenkin ole kestänyt ajan hammasta minun kohdallani, kuten monet muut tuohon aikaan ensi kertaa kuulemani jutut.
blaekie
04.01.2014 20:09:52

Pakko oli laittaa jäsen shuflelle plussa, hyvästä kirjoituksesta.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
AlaE
04.01.2014 20:24:56
shuffle: Kyllähän Ganes oli siinä ajassa ja paikassa valtava juttu Suomessa, vaikka aavistuksen liian nuori olinkin kokemaan sen kultakauden livenä. 70-luvun elin kyllä alusta loppuun, ja se Suomi oli jotain aivan muuta kuin tämä nykyinen. Moni aikuinen uskoi tosissaan, että viidakkomusiikki on viesti saatanalta, rockia tuli radiosta tunti viikossa, televisiosta vähemmän, rankin juttu oli joku seurakunnan kerhon autorata. Ei kännyköitä, ei internettiä, kaksi televisiokanavaa joiden lähetys loppui muistaakseni siinä kymmenen maissa illalla. Sitten soitettiin Maamme.
Ensinnäkin 70-luvun Suomi oli aivan helvetin vasemmistolainen, Ganes oli jo siinä mielessä radikaali ennen kuin se oli soittanut nuottiakaan. Siinä kohdassa missä Stadin rautatieasemalla on nykyään junien lähtö, ja tulonäyttö siellä ylhäällä, luki ennen jättimäisillä kirjaimilla OSTA LADA. Mainos on vangittu sille yhdelle dokumentille Sielun Veljistä.
Ganesin vaikutus oli suunnilleen sama jo ennen musiikkia, kuin Perussuomalaisten vaikutus oli menneissä vaaleissa ja niiden jälkeen, ja vieläkin.
Sanoa julkisesti olevansa Ganes-fani oli tuolloin samantapainen juttu kuin jos joku kertoisi olevansa kiihkeä perussuomalainen vaikkapa työpaikalla nykyään.
Musiikki on hyvinkin simppeliä mättöä toki, mutta se hoiti hommansa, koska musiikki oli vain yksi osa sitä ilmiötä. Musan tarkoitus oli lähinnä oli provosoivan amerikkalaista ja maskuliinista, ja siinä se onnistui hienosti. Sen tarkoitus oli näyttää keskisormea kommareille, mikä toisin kuin nykyään, vaati tuolloin kohtalaista siviilirohkeutta. Toki esim Albert oli hieno kitaristi, mutta arvosteltaessa Ganesia on muistettava että se musa oli ikään kuin suuremman ilmiön soundtrackia.
"Hot Wheels"-biisi on kova veto.
Hanoi Rocks oli sitten uusi järkytys 80-luvulla, kun Ganes alkoi olla jo last season.

On sulla kyllä jutut...

Roadrunnerin ilmestyessä olin keskikoulun kolmannella luokalla, Ganes oli maailman paras bändi ja Albert maailman paras kitaristi. Politiikasta en tiennyt enkä välittänyt hevon helvettiä, tuskin suurin osa muistakaan teini-ikäisistä.
Salvo honore
blaekie
04.01.2014 22:31:49 (muokattu 04.01.2014 22:32:54)

AlaE: On sulla kyllä jutut...

Roadrunnerin ilmestyessä olin keskikoulun kolmannella luokalla, Ganes oli maailman paras bändi ja Albert maailman paras kitaristi. Politiikasta en tiennyt enkä välittänyt hevon helvettiä, tuskin suurin osa muistakaan teini-ikäisistä.

Tuota, jos oikein ymmärsin tuon suffelin jutun, ei se ollut mikään poliittisen liikehdinnän puolustuspuhe, vaan siinä todettiin suurinpiirtein sama asia, hieman monisäikeisemmmin ilmaistuna. Tosin tuolloin oli jo meidän poikien kesken väittelyä kumpi on kovempi bändi, Hurriganes vai Led Zeppelin jne.
Tässäkin asiassa voi todeta vanhan Clintin lausuma, ".. opinions are like assholes. Everybody has one"
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
AlaE
04.01.2014 23:49:18
blaekie: Tuota, jos oikein ymmärsin tuon suffelin jutun, ei se ollut mikään poliittisen liikehdinnän puolustuspuhe, vaan siinä todettiin suurinpiirtein sama asia, hieman monisäikeisemmmin ilmaistuna. Tosin tuolloin oli jo meidän poikien kesken väittelyä kumpi on kovempi bändi, Hurriganes vai Led Zeppelin jne.
Tässäkin asiassa voi todeta vanhan Clintin lausuma, ".. opinions are like assholes. Everybody has one"

"Ganesin vaikutus oli suunnilleen sama jo ennen musiikkia, kuin Perussuomalaisten vaikutus oli menneissä vaaleissa ja niiden jälkeen, ja vieläkin.
Musiikki on hyvinkin simppeliä mättöä toki, mutta se hoiti hommansa, koska musiikki oli vain yksi osa sitä ilmiötä. Musan tarkoitus oli lähinnä oli provosoivan amerikkalaista ja maskuliinista, ja siinä se onnistui hienosti. Sen tarkoitus oli näyttää keskisormea kommareille, mikä toisin kuin nykyään, vaati tuolloin kohtalaista siviilirohkeutta."

Jompi kumpi meistä tai ehkä molemmat ei osaa lukea saati ymmärtää. Jälkikäteen keksitään kaikenlaista joutavaa "yhteiskunnallista" selitystä musiikille - nyt Hurriganesin suosiolle. Rokkia sekin vain oli, ei mitään sen syvällisempää, merkityksellisempää tahi tärkeämpää. Eikä tarvinnutkaan olla.
Salvo honore
blaekie
05.01.2014 00:38:42

AlaE: "Ganesin vaikutus oli suunnilleen sama jo ennen musiikkia, kuin Perussuomalaisten vaikutus oli menneissä vaaleissa ja niiden jälkeen, ja vieläkin.
Musiikki on hyvinkin simppeliä mättöä toki, mutta se hoiti hommansa, koska musiikki oli vain yksi osa sitä ilmiötä. Musan tarkoitus oli lähinnä oli provosoivan amerikkalaista ja maskuliinista, ja siinä se onnistui hienosti. Sen tarkoitus oli näyttää keskisormea kommareille, mikä toisin kuin nykyään, vaati tuolloin kohtalaista siviilirohkeutta."

Jompi kumpi meistä tai ehkä molemmat ei osaa lukea saati ymmärtää. Jälkikäteen keksitään kaikenlaista joutavaa "yhteiskunnallista" selitystä musiikille - nyt Hurriganesin suosiolle. Rokkia sekin vain oli, ei mitään sen syvällisempää, merkityksellisempää tahi tärkeämpää. Eikä tarvinnutkaan olla.

Juu en tiedä sun lukutaidosta ja ymmärtämisestä, mutta puhun vaan siitä mitä itse koin tuossa, eli jos kirjaimellisesti nuo ottaa niin onhan siinä "yhteiskunnallisen merkityksen jargonia" havaittavissa, mutta mulla on hämärä muistikuva nuoruudesta, että kommareiksi haukuttiin silloin kaikkia tylsiä tyyppejä, jotka keksi kaikkia sääntöjä ja kieltoja ja sen semmoista. Mitä tulee tuohon "perussuomalais" - kommenttiin, on se enemmänkin vertauskuva ehken.
Mutta juu, ei kannata ehkä rokkenroll filosofiaa jauhaa liikoja.
AlaE
05.01.2014 00:53:05
blaekie: Juu en tiedä sun lukutaidosta ja ymmärtämisestä, mutta puhun vaan siitä mitä itse koin tuossa, eli jos kirjaimellisesti nuo ottaa niin onhan siinä "yhteiskunnallisen merkityksen jargonia" havaittavissa, mutta mulla on hämärä muistikuva nuoruudesta, että kommareiksi haukuttiin silloin kaikkia tylsiä tyyppejä, jotka keksi kaikkia sääntöjä ja kieltoja ja sen semmoista. Mitä tulee tuohon "perussuomalais" - kommenttiin, on se enemmänkin vertauskuva ehken.
Mutta juu, ei kannata ehkä rokkenroll filosofiaa jauhaa liikoja.

Kokositko sinäkin silloin pienoismalleja? Airfix, Revell? Rock and roll all night long?
Salvo honore
blaekie
05.01.2014 01:03:37

AlaE: Kokositko sinäkin silloin pienoismalleja? Airfix, Revell? Rock and roll all night long?

En vaan me vedeltiin toisiamme pihalla (ja koulussa) turpiin. Olen tainnut kyllä jonkun koottavan lentokoneen tehdä joskus, mutta ei jaksa muistaa mikä valmistaja oli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)