Aihe: Marshall dsl 100 soundeista?
1 2 3 4 5 6
J.Nikkanen
03.01.2014 23:46:01 (muokattu 03.01.2014 23:49:20)
Ziggy Bubba: Tästä haluaisin kuulla enemmän asiasta tietäviltä lisää. Ei kai eri kuormaisia kaappeja ole hyvä laittaa samalla kertaa kiinni, vai miten?

Mä mistään mitään tiedä mutta mun käsittääksein se on tuossakin marsussa justiinkin niin että 16 Ohm liitäntään se 16 Ohm, ei muuta, kahdeksaan se kahdeksan ja jos valitsee 4 Ohm asetuksen niin sitten mennään neljän Ohmin kaapilla. Trankkuhan ei ole moksiskaan noista kaappiralleista, tehot hieman vaihtelee Ohmien mukaan mutta kyllä nyt ollaan hieman väärällä tiellä tämän nupin kanssa. Ottaa siis osumaa kun Ohmit ei täsmää.

edit: Niin ja vastaus itse kysymykseen, eli eri kuormaiset kaapit tasaavat toki Ohmi-arvon mutta tehot jakautuvat epätasaisesti eli saattaahan siinä joku töttörö ottaa itseensä ja sanoa itsensä irti.
yanera
04.01.2014 07:51:25

Itse taas olen kuullut eräältä pitkänlinjan ammattilaiselta (toimii mm. agentsien vahvistin huoltajana), että putkivahvistin ei ole juuri moksiskaan ohm heitoista.

Sen sijaan trankku on esim min 4ohm ei voi kytkeä 2 ohm kajaria.

Uskoisin kyllä että dsl kestää sen 16ohm kaapin 8ohm liitäntään. Sitä en ole vielä päässyt testaamaan, mutta uskoisin soundin olevan minun korvaan parempi kuin 16 ohm 16ohm liitäntään.

Tuo setti mikä mulla on nyt kiinni rli 16 ohm kaapista kaapin ulostulon kautta 8ohm kaappiin teki jonkun laskujen mukaan 5.2ohm, eli järjen mukaan sen voi kytkeä 4 ohm liitäntään.

Ja ainakin MG trankulla tuotti pirun hyvää jälkeä.
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Laulava Kylätohtori
04.01.2014 09:53:33
yanera: Uskoisin kyllä että dsl kestää sen 16ohm kaapin 8ohm liitäntään. Sitä en ole vielä päässyt testaamaan, mutta uskoisin soundin olevan minun korvaan parempi kuin 16 ohm 16ohm liitäntään..

Millä perusteella se erilaiselta soundaisi? Itse olen siinä käsityksessä, ettei siinä olisi soundieroa ollenkaan...? Saatan olla väärässäkin...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
yanera
04.01.2014 09:59:44

Laulava Kylätohtori: Millä perusteella se erilaiselta soundaisi? Itse olen siinä käsityksessä, ettei siinä olisi soundieroa ollenkaan...? Saatan olla väärässäkin...

Mielestäni eri ohmeissa on tiettyä sävy eroa.
Tinippa84
04.01.2014 11:38:58

Laulava Kylätohtori: Millä perusteella se erilaiselta soundaisi? Itse olen siinä käsityksessä, ettei siinä olisi soundieroa ollenkaan...? Saatan olla väärässäkin...

Eipä siinä juuri olekkaan, jos 8 -> 16 ja jne ... sitten alkaakin olemaan jos laittaa toisinpäin eli 16 -> 8. Saundi muuttuu semmoseks muhjuseks. Jos kokeilee, niin kannattanee varmistua siitä, että laite / muuntajat on riittävän laadukkaat, että ei mee rikki. Periaatteessa pitäis kestää kyllä.

Aloittajan saundiongelma on jossain muussa kyllä kun vehkeissä tässätapauksessa. Jos laitteet on lähes 1:1 Dave Murray, niiniin... kyllä se meideni särö sieltä pitäisi ilmoille kajahtaa. Itseasiassa se Maiden saundi ei ole edes niin laitteesta kiinni, sen saapi yhtä helposti vaikkapa JCM:stä kuin JMP-1:stä. Tyypit käytelly studiossa / livenä vähän 'millon mitäkin' Marshallia.

Toki se overdrive pedaali kannattaa kokeilla, siitä joku jo mainitsikin. Sillä saa voi saada semmosta jouhevuutta saundiin, että irtoaa paremmin tilu. Esim. TS9 / 808 toimii.
Retaliation Syndicatessa vokalistin paikka auki! Vapaamuotoisia hakemuksia vastaanotetaan...
Myrkky Nuoli
04.01.2014 12:19:31
Ziggy Bubba: Ite en ikinä laittaisi liian pientä kuormaa vahvariin, vaikka olisikin se joku kummallisen myyttinen "pykälän heitto". Varsinkaan en nostaisi värkin volumea yhtään tossa kohtaa :)

Ja tuohon pykälän heittoonhan ei kannata missään nimessä luottaa. Kaikki vahvistimet on erilaisia ja kitaranuppien muuntajat on huonolaatuista tavaraa hi-fi -standardeilla. Täysin tarpeetonta ottaa tuommosia riskejä.

yanera: Itse taas olen kuullut eräältä pitkänlinjan ammattilaiselta (toimii mm. agentsien vahvistin huoltajana), että putkivahvistin ei ole juuri moksiskaan ohm heitoista.

Sen sijaan trankku on esim min 4ohm ei voi kytkeä 2 ohm kajaria.

Uskoisin kyllä että dsl kestää sen 16ohm kaapin 8ohm liitäntään. Sitä en ole vielä päässyt testaamaan, mutta uskoisin soundin olevan minun korvaan parempi kuin 16 ohm 16ohm liitäntään.

Tuo setti mikä mulla on nyt kiinni rli 16 ohm kaapista kaapin ulostulon kautta 8ohm kaappiin teki jonkun laskujen mukaan 5.2ohm, eli järjen mukaan sen voi kytkeä 4 ohm liitäntään.

Ja ainakin MG trankulla tuotti pirun hyvää jälkeä.

En kyllä tiedä mihin tuo ammattilainen puheensa perustaa, mutta vaikka pääasiassa putkipelit ei pienestä räjähtele niin ehdottomasti se mahollisuus on olemassa, varsinkin isoissa heitoissa. Ite oon joskus kytkenyt nupin vahingossa väärään kuormaan lopputuloksena ambulanssin pillien kaltaista ujellusta ja volumen putoaminen. Ainakin se herätti..

Saundien muuttaminen kytkemällä kaappi väärään kuormaan on lähtökohtasesti ihan pähkähullu ajatus, väärillä raiteilla ollaan. Jos et oo hyvin perillä noiden elementtien tehonkestoista mitä noissa kahdessa kaapissa on ja pysty laskemaan mitä siellä tapahtuu kun kytket tuommosen ristiriitasen paketin niin suosittelen jättämään kytkemättä. Kuten tässä aiemmin mainittiin, teho jakautuu epätasaisesti kuormien ollessa eri ja jos väärässä paikassa on tehonkestoltaan heikko tötterö niin se saattaa heittää veivinsä.

Minä unohtaisin tuon yhdistelmän kokonaan ja käyttäisin joko tai. 16ohm kaappia 16ohm ulostulossa tai 8ohm kaappia 8ohm ulostulossa. Jos saundi on oikealla kuormalla huono niin vika on kyllä jossain muualla.

Kokeilitko sitä classic gainia AC/DC -tyylisillä asetuksilla ja yjm-pedaalilla buustausta? Luulis toimivan.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
J.Nikkanen
04.01.2014 12:21:40
yanera: Itse taas olen kuullut eräältä pitkänlinjan ammattilaiselta (toimii mm. agentsien vahvistin huoltajana), että putkivahvistin ei ole juuri moksiskaan ohm heitoista.

Tämä ammattilainen ei ole tervetullut mun soittokamppeiden lähellekkään.
-Ibanez Japan bassoja myytävänä, katso profiilista malli- sekä vuosimallitiedot.
Entropia666
04.01.2014 13:27:55 (muokattu 04.01.2014 13:30:33)

J.Nikkanen: Tämä ammattilainen ei ole tervetullut mun soittokamppeiden lähellekkään.

http://youtu.be/eEErkz9HS38

Kyllähän noi jotain tuntus tietävän. Heti alusta. Muutenki ihan hyvää asiaa noista.
Rässiä: Inkvisitor || Kuvia: H A J E . F I
J.Nikkanen
04.01.2014 14:28:22
Entropia666: http://youtu.be/eEErkz9HS38

Kyllähän noi jotain tuntus tietävän. Heti alusta. Muutenki ihan hyvää asiaa noista.

Kiitti tästä! Hyvää asiaa tosiaan.
-Ibanez Japan bassoja myytävänä, katso profiilista malli- sekä vuosimallitiedot.
vvaltsu
04.01.2014 15:38:03
Kerkeskö täällä kukaan ihmettelemään, että minkä ihmeen takia tuohon vahvistimeen pitää laulukaappi kytkeä? Kyllä Orangen 2x12" jaksaa 100-wattisen kanssa pöhistä varmasti ihan riittävästi, ja luulis jonkun ei-kitarakäyttöön suunnitellun elementin tekevän hallaa soundille.
#aikuistendada
yanera
04.01.2014 15:58:13

vvaltsu: Kerkeskö täällä kukaan ihmettelemään, että minkä ihmeen takia tuohon vahvistimeen pitää laulukaappi kytkeä? Kyllä Orangen 2x12" jaksaa 100-wattisen kanssa pöhistä varmasti ihan riittävästi, ja luulis jonkun ei-kitarakäyttöön suunnitellun elementin tekevän hallaa soundille.

Se tuo syvyyttä saundiin. Tuossa videossa sitä ei huomaa. Etenkin mg:n kanssa toimii mainiosti.
lavaamo
04.01.2014 18:27:18
yanera: Se tuo syvyyttä saundiin. Tuossa videossa sitä ei huomaa. Etenkin mg:n kanssa toimii mainiosti.

Miten paljon sitä syvyyttä tarvii bändin kanssa?

Luulis että viimestään roudauksen yhteydessä sotkisivat suohon sen sun laulukaappis.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
JaaGeRMaisTeR
04.01.2014 18:38:31
lavaamo: Miten paljon sitä syvyyttä tarvii bändin kanssa?

Luulis että viimestään roudauksen yhteydessä sotkisivat suohon sen sun laulukaappis.

Bändin kanssa tarvi minnekkään. Kylläpä basisti hoitaa ne syvyydet sinne :)
Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/s/21352
Tawsky
04.01.2014 19:00:43
JaaGeRMaisTeR: Bändin kanssa tarvi minnekkään. Kylläpä basisti hoitaa ne syvyydet sinne :)

Mietin tässä alunalkaenkin että mahtaako aloittaja soitella DSL:llä bändin kanssa. Jos kaipaa tuohon vielä lisää säröä ja pyrkii laulukaapilla "syventämään" soundia, voisi luulla että soundista pikkuhiljaa tulis bändikäyttöön muhju ja käyttökelvoton.
"Kyllä nyt jää Jonekin toiseksi, ADEHD on uusi päällikkö äiä" -Stradlin
jhlamm
04.01.2014 19:13:47
ADEHD: Mietin tässä alunalkaenkin että mahtaako aloittaja soitella DSL:llä bändin kanssa. Jos kaipaa tuohon vielä lisää säröä ja pyrkii laulukaapilla "syventämään" soundia, voisi luulla että soundista pikkuhiljaa tulis bändikäyttöön muhju ja käyttökelvoton.

Jep. Yleensä se soundi millä soittaa yksinään on aivan eri millä sitten kuulostaa bändin kanssa hyvältä. Itsellä on ollut ohjesääntönä: Etsi hyvä soundi. Vähennä bassoa. Vähennä säröä ja ollaan bändisoundeissa.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
YarZoo
04.01.2014 19:41:22
Joo, aika harva varmaan jaksaa autereisena pyhäaamuna kämpille raahauduttuaan kuunnella purkutyömaavoluumilla pauhaavaa Marshallia, jossa on naaman nappulat keikka-asemissa.

Se on ihme juttu noissa isommissa M kamppeissa kun ne tahtoo tuntua jotenkin hankalilta ja vaikeilta noin askarteluhommissa. Lauteille kammettuna on sitten kuin mikäkin Pavarotti. Löytyy karismaa, karaktääriä, pauhua ja fiilinkiä. Vissiin on muutamakin soittaja joutunut kurkkimaan olan yli ja ihmettelemään että johan on hitto, mitenkä se nyt tuolleen rupes kukkumaan.

Nimimerkillä tässä sitten vaan 5-20 watilla nypläillen.
S.N.A.F.U
Myrkky Nuoli
04.01.2014 19:59:15
YarZoo: Joo, aika harva varmaan jaksaa autereisena pyhäaamuna kämpille raahauduttuaan kuunnella purkutyömaavoluumilla pauhaavaa Marshallia, jossa on naaman nappulat keikka-asemissa.

Se on ihme juttu noissa isommissa M kamppeissa kun ne tahtoo tuntua jotenkin hankalilta ja vaikeilta noin askarteluhommissa. Lauteille kammettuna on sitten kuin mikäkin Pavarotti. Löytyy karismaa, karaktääriä, pauhua ja fiilinkiä. Vissiin on muutamakin soittaja joutunut kurkkimaan olan yli ja ihmettelemään että johan on hitto, mitenkä se nyt tuolleen rupes kukkumaan.

Nimimerkillä tässä sitten vaan 5-20 watilla nypläillen.

Ite lähen treenikselle nimenomaan tota luukuttamista varten. Ihan turhaa mun ois siellä ruveta hissuttelemaan kun bändin kanssa tulee kuitenkin lujaa ku jeesus. Pyrin hoitamaan treeniksellä touhuilut bändin ehdoilla ja löytämään uusia juttuja treenejä varten. Toki sit jamittelut on erikseen, mutta en mä yksin jaksa kuitenkaan mitään läpsyttelyä ja sit jos on rumpali niin on soitettava yhtä lujaa. Kotona sit hissuttelua.

20w pöntöllä tuli pitkään bändihommat hoidettua 2x12 -kaapin läpi. Ei siinä mitään jos siitä diggaa, mutta sitä marsun murinaa 4x12 -kaapin kautta ei voi korvata millään muulla. Itelläni kovin juttu on se säröllä vedettyjen avosointujen järjetön mouruaminen ja raivo mikä tehovehkeistä tulee. En oo sitä saanut samalla tavalla irti vielä mistään muusta kun mun JCM800 pömpelistä. Se on semmottiis! Mitään hankalaa näissä ei ole jos vehkeet on oikeat ja on mahollisuus soittaa riittävän kovaa. Itse olin samantien testitilanteessa tuon JCM:n kanssa, että hells fokken kyllä! Ja ei oo tarvinnut missään vaiheessa miettiä et mikä tässä saundissa mättää.

Ite kun en ymmärrä et millasissa bändeissä niillä pikkuvolumeilla soitetaan, rumpali vetää vispilöillä, kaikilla oma monitori ja kaapit mikitettynä treeneissä? Missään nimessä en sano, että siinä mitään vikaa ois, käytännöllistähän se on pienillä kamoilla. Nää on näitä kulttuurieroja.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
YarZoo
04.01.2014 20:46:18
Myrkky Nuoli: Ite lähen treenikselle nimenomaan tota luukuttamista varten. Ihan turhaa mun ois siellä ruveta hissuttelemaan kun bändin kanssa tulee kuitenkin lujaa ku jeesus. Pyrin hoitamaan treeniksellä touhuilut bändin ehdoilla ja löytämään uusia juttuja treenejä varten. Toki sit jamittelut on erikseen, mutta en mä yksin jaksa kuitenkaan mitään läpsyttelyä ja sit jos on rumpali niin on soitettava yhtä lujaa. Kotona sit hissuttelua.

20w pöntöllä tuli pitkään bändihommat hoidettua 2x12 -kaapin läpi. Ei siinä mitään jos siitä diggaa, mutta sitä marsun murinaa 4x12 -kaapin kautta ei voi korvata millään muulla. Itelläni kovin juttu on se säröllä vedettyjen avosointujen järjetön mouruaminen ja raivo mikä tehovehkeistä tulee. En oo sitä saanut samalla tavalla irti vielä mistään muusta kun mun JCM800 pömpelistä. Se on semmottiis! Mitään hankalaa näissä ei ole jos vehkeet on oikeat ja on mahollisuus soittaa riittävän kovaa. Itse olin samantien testitilanteessa tuon JCM:n kanssa, että hells fokken kyllä! Ja ei oo tarvinnut missään vaiheessa miettiä et mikä tässä saundissa mättää.

Ite kun en ymmärrä et millasissa bändeissä niillä pikkuvolumeilla soitetaan, rumpali vetää vispilöillä, kaikilla oma monitori ja kaapit mikitettynä treeneissä? Missään nimessä en sano, että siinä mitään vikaa ois, käytännöllistähän se on pienillä kamoilla. Nää on näitä kulttuurieroja.

Kirjoitat täyttä asiaa asiaa ja pilkustakaan en ole eriävää mieltä.

Ilmaisin itteäni vähän sekavasti ja voluumiasia jäi vähän pintaan, kun piti enempi tuota soundipuolta kommentoida tai mielipidettä siitä kuvata. Totta toki sekin että omat touhut on nykyisellään ihan tissiposkiosastoa, niin vola kuin muullakin sektorilla. Vanha Marshall ruttaaja vaan nostaa heti puolikuollutta päätään kun yllytetään. Jep, roketirok.

Paras bändi- tai keikkasoundi voi piillä itse asiasta irroitettuna hyvinkin epämiellyttävässä äänikuvassa. Tätä yritin, eikä tästä vittuvie nytkään mitään tule.

saunaan...
S.N.A.F.U
lavaamo
04.01.2014 21:03:57
Myrkky Nuoli: Ite lähen treenikselle nimenomaan tota luukuttamista varten. Ihan turhaa mun ois siellä ruveta hissuttelemaan kun bändin kanssa tulee kuitenkin lujaa ku jeesus. Pyrin hoitamaan treeniksellä touhuilut bändin ehdoilla ja löytämään uusia juttuja treenejä varten. Toki sit jamittelut on erikseen, mutta en mä yksin jaksa kuitenkaan mitään läpsyttelyä ja sit jos on rumpali niin on soitettava yhtä lujaa. Kotona sit hissuttelua.

Paska homma äänimiehelle jos sitä jiiceeämmää oon pakko huudattaa lavalla täpöillä ja rumpali hakkaa sitä mukaa peltejä.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)