Aihe: Progesoinnut | |
---|
|
Kertokaapas ihmiset mahdottoman mainioita sointukulkuja progemetalliin. Joitain jo tiedän, mutta ainahan sitä olisi kiva tietää lisää.. Ja vaikeitahan ne tietysti ovat, mutta ei se haittaa, Dream Theaterilla on hyvä harjoitella. : ) |
|
Demppaat eeta ja siihen latkit kolmisointuja eri kaannoksin synkoopissa paalle. En allekirjoita. |
|
Sus2-sointuja terssisuhteisilla kuluilla. Csus2-Esus2-G#sus2 Csus2-Ebsus2-F#sus2-Asus2 "Normaalimpia" sointuja väliin mausteeksi, myös esim. kvarteista/kvinteistä (kvinttipino = sus2-sointu) rakennettuja sointuja kolmisointujen ja vääräbassoisten kolmisointujen lisäksi. |
Ianuarius 19.12.2013 09:40:38 (muokattu 19.12.2013 09:40:52) | |
|
Joo sus2-soinnut ja add9-soinnut on tota perus DT-kauraa. Lisäksi siellä tulee kohtuu paljon vähennettyjä sointuja varsinkin ns. powersointumuodossa, eli 1-b5-8. Muuten meikästä tuntuu, että Petrucci tahtoo tunkea cleanilla aina mahollisimman paljon vapaita kieliä mukaan sointuihin ja tehdä kaikkia jänniä "käännöksiä", eli kuljetella bassonuottia eri paikkoihin. Tuskin siinä on hirveästi mitään mietitty etukäteen vaan alettu vaan soitella ja katottu mikä kuulostaa siistiltä. Tota kuitenkin näkee esimerkiksi Another Handissa (Killing Handin intro liveillä), Count of Tuscanyn introssa, Silent Manissa, Another Dayssa jne. The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein |
|
Ianuarius: Muuten meikästä tuntuu, että Petrucci tahtoo tunkea cleanilla aina mahollisimman paljon vapaita kieliä mukaan sointuihin ja tehdä kaikkia jänniä "käännöksiä", eli kuljetella bassonuottia eri paikkoihin. Tää on aika tyypillistä. Ns. Alex Lifeson -chord. "Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then." |
|
Kiitos suuresti! |
|
Ianuarius: Joo sus2-soinnut ja add9-soinnut on tota perus DT-kauraa. Lisäksi siellä tulee kohtuu paljon vähennettyjä sointuja varsinkin ns. powersointumuodossa, eli 1-b5-8. Muuten meikästä tuntuu, että Petrucci tahtoo tunkea cleanilla aina mahollisimman paljon vapaita kieliä mukaan sointuihin ja tehdä kaikkia jänniä "käännöksiä", eli kuljetella bassonuottia eri paikkoihin. Tuskin siinä on hirveästi mitään mietitty etukäteen vaan alettu vaan soitella ja katottu mikä kuulostaa siistiltä. Tota kuitenkin näkee esimerkiksi Another Handissa (Killing Handin intro liveillä), Count of Tuscanyn introssa, Silent Manissa, Another Dayssa jne. Yla e ja b vapailla kielilla ja siihen C#, B ja F# pohjaisia sointuja alle. Klassikko. En allekirjoita. |
|
Vessajono: Tää on aika tyypillistä. Ns. Alex Lifeson -chord. joo! tuolla metodilla saa makeita tekstuureja. Myös Opethin sävelseppo Miihkali soveltaa tuollaista lähestymistapaa kitarakuvioihin - toimii! |
|
ganesha: joo! tuolla metodilla saa makeita tekstuureja. Myös Opethin sävelseppo Miihkali soveltaa tuollaista lähestymistapaa kitarakuvioihin - toimii! Sekin juu. Vielä ihan sikana chorusta kehiin niin siinähän se sit on. "Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then." |
|
Näitä kantelettaria tuntuu tässä keskustelussa piisaavan, mutta nyt puhuttiinkin koskettimista :D Is it true that in Finnish Christmas tradition, Santa Claus used to be a wild boar that would eat children? |
|
Invicta: Näitä kantelettaria tuntuu tässä keskustelussa piisaavan, mutta nyt puhuttiinkin koskettimista :D Oletko ymmärtänyt mitään, mitä tässä ketjussa on sanottu? |
|
Invicta: Näitä kantelettaria tuntuu tässä keskustelussa piisaavan, mutta nyt puhuttiinkin koskettimista :D Jos puhuttiin, niin se kannattaa jossain kohtaa keskustelua mainita. ;) The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein |
|
Invicta: Näitä kantelettaria tuntuu tässä keskustelussa piisaavan, mutta nyt puhuttiinkin koskettimista :D Mutta kun ne Sus2-soinnut terssisuhteilla kuluilla ovat Sus2-sointuja terssisuhteisilla kuluilla, soitti ne sitten kitaralla, kiippareilla, marimballa, banjolla tai hanurilla. "Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then." |
|
Kyllähän ne soinnut voi soittaa eri laitteilla ja ihan samalla tavalla, mutta vapaita kieliä on hieman hankala soitaltaa Korgin ihmevempaimilla. Elekee hyvät ihmiset hermojanne repikö! Without deviation from the norm, progress is not possible. |
Johann Onn 31.12.2013 17:58:33 (muokattu 31.12.2013 18:01:21) | |
|
Invicta: Kyllähän ne soinnut voi soittaa eri laitteilla ja ihan samalla tavalla, mutta vapaita kieliä on hieman hankala soitaltaa Korgin ihmevempaimilla. Ööööö... ...jaa. Ihan olen kyllä kuvittelut, että nekin on nuotteja vaan... Miksi otsikkossa on "soinnut", kun kysytään sointukulkuja?. Ja miksi kysytään irrallisia sointukulkuja, kun järkevämpää olisi opetella kokonaisia biisejä. Niissä kun yleensä on niitä sointukulkuja. Musiikkikirjasto --> Joku CD + sen nuottikirja. |
|
Invicta: Kyllähän ne soinnut voi soittaa eri laitteilla ja ihan samalla tavalla, mutta vapaita kieliä on hieman hankala soitaltaa Korgin ihmevempaimilla. Elekee hyvät ihmiset hermojanne repikö! Hajota ja hallitse. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Invicta: Kyllähän ne soinnut voi soittaa eri laitteilla ja ihan samalla tavalla, mutta vapaita kieliä on hieman hankala soitaltaa Korgin ihmevempaimilla. Elekee hyvät ihmiset hermojanne repikö! tuollaiset ns. tekstuurisoinnut, joissa on tiheitä klustereita, on itse asiassa paljon helpompi soittaa kiippareilla kuin kitaralla. Synalla ne välttämättä kuulosta ihan niin hienoilta, mutta aidolla pianolla/flyygelillä ihan helvetin mageita. (toki ne syntikoillakin kuulostaa paremmilta kuin peruskolmisoinnut, tietyistä asemista - mut se akustisen instrumentin ilmava botne ja luonnollinen sustain jää uupumaan) |
|
Aivan aivan. Tarkoitin lähinnä sitä, kun kitarallahan soitetaan rämäytetään yleensä kaikki kuusi kieltä kerralla, niin pianolaitteella sitten ei niin tehdäkään. Toivittavasti ymmärrätte, mitä ajan takaa.. Without deviation from the norm, progress is not possible. |
|
Johann Onn: Ja miksi kysytään irrallisia sointukulkuja, kun järkevämpää olisi opetella kokonaisia biisejä. Niissä kun yleensä on niitä sointukulkuja. Musiikkikirjasto --> Joku CD + sen nuottikirja. Kun niihin kirjoittamattomiin kappaleisiin on vähän paha mennä hakemaan nuotteja, tai CD:tä.. Without deviation from the norm, progress is not possible. |
|
Invicta: Aivan aivan. Tarkoitin lähinnä sitä, kun kitarallahan soitetaan rämäytetään yleensä kaikki kuusi kieltä kerralla, niin pianolaitteella sitten ei niin tehdäkään. Toivittavasti ymmärrätte, mitä ajan takaa.. Joo, pianolaitteella rämäytetään 10 säveltä kerralla! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|