Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laillinen omakustanne (Teosto, Spotify, iTunes yms)
1 2
äskoo
13.11.2013 09:24:23 (muokattu 13.11.2013 09:31:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meijän bändi on tällähetkellä pienellä levy-yhtiöllä ja levyt pölyttyy jakelialla ja hommat muutenki jotenki jäässä..
 
joten ollaan päätetty että seuraava levy on omakustanne mutta teoston kautta kumminkin.
mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon? pitääkö olla toiminimi vaikka niitä levyjä ei virallisesti myy kauppoihin?
 
anoa koodit, lähettää ne teostolle, lisätä masteriin, mitä muuta?
 
ja miten noi spotify ja itunes hommat menee?
 
olen kaivellu foorumeita ja en ole löytänyt vastauksia kysymiksiini.
 
ps: en tarkoita sitä että hommat alkaisi jotenki luistaa paremmin omakustanteena, mutta sais päättää itse asioista ja painaa levyjä milloin huvittaa..
 
kiitos jo etukäteen:)
 
Karhukoira74
13.11.2013 12:41:59 (muokattu 13.11.2013 12:45:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallennus- ja julkaisuluvat kaikilta tekijöiltä, jos omat biisit Teostossa niin sieltä. Jos on covereita niin täytyy selvittää kenellä on oikeudet...yleensä tekijällä jos on elossa eli kysyttävä sieltä. Voi myös olla että levy-yhtiö tai edesmenneen bändin yhtiö omistaa oikeudet joko yhdessä tai erikseen. Äänitteen painoa varten täytyy hakea painoskoosta ja hieman biiseistäkin riippuen euroa x maksava julkaisulupa Teostosta/NCB:stä.
 
ISRC-tunnus täytyy hakea, maksaa muutaman kympin. Muistaakseni Musiikkituottajat ry. tai joku vast. oli. Koodit studiolle joka liittää ne biiseihin, koodit mainittava Gramexiin tehtävässä ääniteilmoituksessa. En muista pitikö ne näkyä NCB:n julkaisulupaa hakiessa.
 
Gramexiin yhteistuotantosopimus vaikka bändin jäsenten (tai kuka lystin maksaa) kesken ja ääniteilmoitus valmiista lätystä.
 
Noi ulkomuistista, mitä ite oon tehny oman bändin demojen/levyjen kanssa.
 
Jakeludiilit voi tehä erikseen sitte kenen kanssa saa. Monet levypainot tekee sopimuksia digitaalisesta levittämisestä jos haluaa, kannattaa lukea sopparit tarkkaan. Yleensä nää kattaa Spotifyt, iTunesit yms.
 
-So many assholes, so few bullets-
Hargon
15.11.2013 07:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ISRC-koodit saa tuolta:
http://www.ifpi.fi/info/palvelut/
 
Itunesiin ja Spotifyihin on vaikka kuinka paljon vaihtoehtoja. Osa maksullisia, osa ilmaisia (riippuen paljonko myynnistä menee välikädelle). Osassa on jopa vuosimaksu, joka pitää maksaa, että biisit pysyvät myynnissä. Tuossa pari vuosimaksutonta, joita olen itse käyttänyt:
http://www.mondotunes.com
http://www.routenote.com
 
I was cured all right.
Osmo
01.12.2013 13:36:50 (muokattu 01.12.2013 13:40:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on omakustanne kohta masterissa, ja ISRC-koodit biiseille löytyy sekä ne on ilmoitettu Teostoon. Ajateltiin tehdä pieni fyysinen painos, joten ääniteilmoitus Gramexille on siis menossa. Sekä NBC:ltä tallennuslupa. Mutta entäs sitten tuo Internet? Haluttaisiin jakaa levyä esim. Bandcampissa maksa-jos-jaksat -menetelmällä, eli ilmaiseksi ladattavana. Myös niitä fyysisiä kiekkoja voisi sitä kautta kaupata. Tarviiko tähän Internetin kautta tapahtuvaan jakeluun tehdä erillisiä sopimuksia esim Teoston kanssa? Tarvitseeko muuta ottaa huomioon?
 
Pixies.
äskoo
23.12.2013 19:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos hyvistä vastauksista!
 
miten toimisi käytännössä sellainen homma että jos: julkaisee esim. joka toinen kuukausi uuden biisin, nettiin ja laittaa sen myyntiin pelkästään digitaalisena ja ilmaiseksi youtubeen.
pitääkö jokaiselle biisille hakea uudet koodit ja luvat? vai onko olemassa totain "taiteilija koodia" mitä vois aina käyttää?
 
miten se olisi helpointa toteutta?
 
Hargon
03.01.2014 09:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: kiitos hyvistä vastauksista!
 
miten toimisi käytännössä sellainen homma että jos: julkaisee esim. joka toinen kuukausi uuden biisin, nettiin ja laittaa sen myyntiin pelkästään digitaalisena ja ilmaiseksi youtubeen.
pitääkö jokaiselle biisille hakea uudet koodit ja luvat? vai onko olemassa totain "taiteilija koodia" mitä vois aina käyttää?
 
miten se olisi helpointa toteutta?

 
ISRC-koodi haetaan/maksetaan nimenomaan vain kerran, eli se on tuottajakohtainen.
http://www.ifpi.fi/info/palvelut/kayttoohjeet
 
Teostolta ei tarvi tallennuslupaa hakea, jos omia biisejäsi julkaiset digimuodossa.
 
I was cured all right.
Klezberg
03.01.2014 12:46:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hargon: ISRC-koodi haetaan/maksetaan nimenomaan vain kerran, eli se on tuottajakohtainen.
http://www.ifpi.fi/info/palvelut/kayttoohjeet

 
Eikös kuitenkin ISRC-koodi ole kappalekohtainen, ainakin tuon linkin mukaan. Tuottajakoodi haetaan/maksetaan kerran, ja sitten voi itse antaa noita ISRC-koodeja?
 
Itse olen tehnyt yhden julkaisun Record Unionin kautta, en hakenut tuottajakoodia vaan hommasin nuo ISRC-koodit Record Unionin kautta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Hargon
04.01.2014 09:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Eikös kuitenkin ISRC-koodi ole kappalekohtainen, ainakin tuon linkin mukaan. Tuottajakoodi haetaan/maksetaan kerran, ja sitten voi itse antaa noita ISRC-koodeja?
 
Itse olen tehnyt yhden julkaisun Record Unionin kautta, en hakenut tuottajakoodia vaan hommasin nuo ISRC-koodit Record Unionin kautta.

 
Joo...varsinainen koodi on joka kappaleella eri, mutta tarkoitin tosiaan sitä, että tuottajan tarvii hakea se vain kerran. Eli joka biisille ei tehdä uutta hakemusta.
 
I was cured all right.
Klezberg
04.01.2014 10:05:50 (muokattu 04.01.2014 10:10:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hargon: Joo...varsinainen koodi on joka kappaleella eri, mutta tarkoitin tosiaan sitä, että tuottajan tarvii hakea se vain kerran. Eli joka biisille ei tehdä uutta hakemusta.
 
Tarkensin varmuuden vuoksi, kun noita ISRC-koodeja saa esimerkiksi Record Unionin kautta julkaistessa hankittua niiltä erikseen, jos ei ole omaa tuottajakoodia. Ja ne on silloin todella niitä kappalekohtaisia ISRC-koodeja.
 
Ja tuon IFPI:n sivun mukaan heiltä saa tuottajakoodin jonka avulla voi sitten itse luoda noita ISRC-koodeja.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
ganesha
04.01.2014 12:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tarkensin varmuuden vuoksi, kun noita ISRC-koodeja saa esimerkiksi Record Unionin kautta julkaistessa hankittua niiltä erikseen, jos ei ole omaa tuottajakoodia. Ja ne on silloin todella niitä kappalekohtaisia ISRC-koodeja.
 
Ja tuon IFPI:n sivun mukaan heiltä saa tuottajakoodin jonka avulla voi sitten itse luoda noita ISRC-koodeja.

 
joo. se on kappalekohtainen koodi. tyyliin tällainen:
 
FI - XXX - 14 - 00001
 
FI = maakoodi, XXX = kolmimerkkinen tuottajakoodi, joka on sekoitus kirjaimia ja numeroita - tuo 14 on vuosikoodi (2014) - ja viimeinen 5-numeroinen koodi sitten juokseva järjestysnumero biiseille.
 
ja tuo koodirimpsu kirjoitetaan yhteen, ilman väliviivoja. joskushan noita näkee painetun levyn kansiin/kansivihkoihinkin asti.
 
jos omakustannepohjalta julkaisee omaa musiikkia jonkun digijakelijan kautta, olis kyllä suositeltavaa hankkia se oma tuottajakoodi, sillä noista potentiaalisista tuloista aika iso siivu jää tuottajalle (taloudellinen tuottaja eli eri asia kuin yleensä musiikkibisneksessä "tuottajaksi" ymmärretty tyyppi, tarkoittaa käytännössä sitä, kuka maksaa viulut, useimmiten siis levy-yhtiö). Jos on oma tuottajakoodi, nuo pienetkin massit ohjautuvat automaattisesti omaan taskuun. varsinkin alussa kun myynnit ei mitään päätähuimaavia ole, niin kannattaa ne kaikki vähäisetkin fyrkat ohjata itselleen. Tuo oma tuottajakoodi kun ei maltaita maksa.
 
Klezberg
04.01.2014 13:43:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha:
jos omakustannepohjalta julkaisee omaa musiikkia jonkun digijakelijan kautta, olis kyllä suositeltavaa hankkia se oma tuottajakoodi, sillä noista potentiaalisista tuloista aika iso siivu jää tuottajalle (taloudellinen tuottaja eli eri asia kuin yleensä musiikkibisneksessä "tuottajaksi" ymmärretty tyyppi, tarkoittaa käytännössä sitä, kuka maksaa viulut, useimmiten siis levy-yhtiö). Jos on oma tuottajakoodi, nuo pienetkin massit ohjautuvat automaattisesti omaan taskuun. varsinkin alussa kun myynnit ei mitään päätähuimaavia ole, niin kannattaa ne kaikki vähäisetkin fyrkat ohjata itselleen. Tuo oma tuottajakoodi kun ei maltaita maksa.

 
Mitenkään kyseenalaistamatta oman tuottajakoodin järkevyyttä, niin tuota tulopuolta en ihan käsitä. Jos jakelu menee Record Unionin kautta, niin ne ottaa siitä sopimuksen mukaisen prosentin, ei siinä tuottajakoodi mitään vaikuta. Jos tarkoitat radiosoittotuloja tai vastaavia, niin asia selvä, mun tapauksessa niitä ei ole tiedossa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
äskoo
07.01.2014 17:42:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okeei, nyt selvis asiat thäänks!
 
Miten muuten ISRC-koodin tallentaminen masteriin tapahtuu jos tekee sen itse??
 
ganesha
07.01.2014 18:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mitenkään kyseenalaistamatta oman tuottajakoodin järkevyyttä, niin tuota tulopuolta en ihan käsitä. Jos jakelu menee Record Unionin kautta, niin ne ottaa siitä sopimuksen mukaisen prosentin, ei siinä tuottajakoodi mitään vaikuta. Jos tarkoitat radiosoittotuloja tai vastaavia, niin asia selvä, mun tapauksessa niitä ei ole tiedossa.
 
nimenomaan radiosoittotuloja tarkoitin (teosto/gramex). Record Union ottaa latauksista oman provikan, joka vastais levy-yhtiön siivua rojalteista. vaikka nyt ehkä tuntuiskin, että oma musa ei mitenkään istu formaattiradioiden soittopolitiikkaan, niin never say never! :D 10 vuoden päästä sun obskyyri-taidepläjäys voi olla cooleinta paskaa mitä hipsterilandiasta löytyy ;)
 
äskoo
09.01.2014 13:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärsinkö asia oikein?:
 
-Aluksi haen tuottajakoodin tuolta = http://www.ifpi.fi/info/palvelut/.
 
-Sen jalkeen laitan koodit mastereihin esim ISRC FI - AA6 - 13 - 00001,00002,00003jne..
 
-Sitten ilmoitan biisit ja koodit Gramexille ja Teostolle.
 
-Laitan koodatut biisit myyntiin esim noihin alla mainituihin sivustoihin
http://www.mondotunes.com
http://www.routenote.com
 
Tarviiko tehdä muuta? ja miten videoitten koodaus? kuulin että youtubesta tulee kaupallinen niin että koodatuista biiseistä saa jotain takasin mainoksien avulla... tietääkö kukaan asiasta enempi?
 
Klezberg
09.01.2014 15:50:47 (muokattu 09.01.2014 15:53:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo:
 
-Sen jalkeen laitan koodit mastereihin esim ISRC FI - AA6 - 13 - 00001,00002,00003jne..
 
-Sitten ilmoitan biisit ja koodit Gramexille ja Teostolle.
 
-Laitan koodatut biisit myyntiin esim noihin alla mainituihin sivustoihin
http://www.mondotunes.com
http://www.routenote.com

 
Tässä on siis kysymys täysin digitaalisesta jakelusta tyyliin iTunes ja Spotify? Ainakin Record Unionin kautta homma meni niin, että uploadasin sinne masteroidut WAV-failit (ilman mitään ISRC-koodeja faileissa), ja samalla sinne piti joko antaa ISRC-koodi (jos oli) tai antaa Record Unionin luoda se. Kannattaa siis selvittää noiden palvelujen sivuilta kuinka homma toimii, ennenkuin alkaa laittaa mitään koodeja itse tiedostoihin.
 
Ja sitten, jos nuo sivustot toimivat välittäjinä edelleen iTunesiin ja muihin vastaaviin, niin on huono ajatus panna jakeluun kahta kautta. Joku tulee tykkäämään siitä huonoa, tai lievimmässä tapauksessa samat levyt on kahteen kertaan myynnissä iTunesissa vähän eri hinnalla ehkä. Ennemmin kannattaa valita yksi jakelija joka tuntuu itselle sopivalta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
äskoo
09.01.2014 16:32:49 (muokattu 09.01.2014 16:33:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:
Ja sitten, jos nuo sivustot toimivat välittäjinä edelleen iTunesiin ja muihin vastaaviin, niin on huono ajatus panna jakeluun kahta kautta. Joku tulee tykkäämään siitä huonoa, tai lievimmässä tapauksessa samat levyt on kahteen kertaan myynnissä iTunesissa vähän eri hinnalla ehkä. Ennemmin kannattaa valita yksi jakelija joka tuntuu itselle sopivalta.

 
Joo sis tarkoitus olikin laittaa että esim: jompi kumpi noista. mikä toi "Record Union" sitten on?
 
Klezberg
09.01.2014 16:45:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: Joo sis tarkoitus olikin laittaa että esim: jompi kumpi noista. mikä toi "Record Union" sitten on?
 
No se on yksi vaihtoehto digijakeluun, jonka kautta mä panin yhden EP:n ulos. Mutta se on maksullinen, jokainen tietysti katsoo itse minkä valitsee.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
äskoo
12.01.2014 12:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tässä on siis kysymys täysin digitaalisesta jakelusta tyyliin iTunes ja Spotify?
 
Kyllä ainakin näin aluksi on tarkoitus julkaista pelkästään digitaalisesti, mutta myöhemmin olisi tarkoitus painaa jotain kokoelmalevyä yms. Siihen vissiin teostolta tallennelupa? pitääkö tehdä muuta jos painaa levyjä ihan omakustanteena ilman jakeilijan välikäsiä? (myyntiin kädestä käteen, levykauppa-x yms pieneihin lafkoihin)
 
Voisiko joku viellä kertoa että miten se koodi koodataan masteriin? käytössä on logic pro 9.
Vissiin ihan yksinkertainen juttu muttei löydy ohjeita googlesta..
 
Kiitos avusta:)
 
Klezberg
12.01.2014 13:20:34 (muokattu 12.01.2014 14:54:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: Kyllä ainakin näin aluksi on tarkoitus julkaista pelkästään digitaalisesti, mutta myöhemmin olisi tarkoitus painaa jotain kokoelmalevyä yms. Siihen vissiin teostolta tallennelupa? pitääkö tehdä muuta jos painaa levyjä ihan omakustanteena ilman jakeilijan välikäsiä? (myyntiin kädestä käteen, levykauppa-x yms pieneihin lafkoihin)
 
Voisiko joku viellä kertoa että miten se koodi koodataan masteriin? käytössä on logic pro 9.
Vissiin ihan yksinkertainen juttu muttei löydy ohjeita googlesta..
 
Kiitos avusta:)

 
Mun pointti oli, että digijakelussa ei mun käsittääkseni laiteta sitä ISRC-koodia, ainakaan itse, sinne masteriin, vaan ilmoitetaan erikseen jakelijalle. Niin se ainakin mulla meni. Jakelijalle meni WAV (ja ISRC erikseen), josta sitten jakelija tai kauppa vasta teki mp3:n.
 
Siis jos todella puhutaan yksittäisten piisien jakelusta tiedostoina.
 
CD:n teko on eri juttu. Silloin ne koodit laitetaan sen cd:n masterin sisällysluetteloon, käsittääkseni. Mutta vasta sitten kun se CD-masteri tehdään. Mahdollinen cd:n teko aikanaan ei mitenkään vaikuta tässä vaiheessa jos nyt tekeillä on digijulkaisu.
 
Kannattaa ottaa selvää siltä digijakelijalta jota aikoo käyttää, että miten niiden kanssa hoidetaan nuo ISRC-koodit.
 
Lisäys: netistä löytyy tietoa, että digijakelussa ISRC-koodi lisätään tiedoston ID3-kenttään ja sen tekee yleensä jakelija. Ota siis tosiaan selvää siltä jakelijalta.
 
Jos kuitenkin jostain syystä homma menee niin että sinä teet sen valmiin jaeltavan mp3-tiedoston, niin siellä Bounce-ikkunassa kun valitset mp3, sitten siitä oikealta ruksaat 'write id3 tags', ja sitten klikkaat nappulaa ID3 settings, sieltä löytyy ISRC.
 
Mutta voisin lyödä vetoa että jakelija haluaa WAV-tiedoston ja hoitaa sitten sekä mp3-koodauksen ja laittaa samalla nuo tagit.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
JohnJ
14.01.2014 11:55:59 (muokattu 14.01.2014 11:57:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla että vastaus löytyy jo tästä ketjusta, mutta kerrataan vielä:
 
Jos julkaisen sinkun (bändin itse säveltämä biisi joka on ilmoitettu Teostoon) pelkästään digitaalisena omakustanteena, eli ei fyysistä painosta lainkaan, tarvitaanko sille tallennelupaa Teostosta ja/tai NCB:stä? Gramexiin toki ilmoitus tehdään joka tapauksessa.
 
Ja jos ei tarvita tallennelupaa, missä kohtaa tai miten Teostolle/NCB:lle ilmoitetaan julkaisun ISRC-koodi, vai tarvitseeko sitä edes ilmoittaa muualle kuin Gramexille?
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «