Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Melunmittausjärjestelmä yökerhoympäristöön
1
Sami_T
30.12.2013 23:35:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiakkaalla on useita baareja ja niistä halutaan ajantasainen tieto DJ-koppiin, mahdolliseen FOHiin (jos kyseessä paikka missä käy bändejä), baariväelle ja johtoportaaseen että kuinka lujaa siellä baarissa keskimäärin musa pauhaa.
 
Mun nähdäkseni tarvittavat ominaisuudet:
- kone, mittamikki, kalibraattori, audiointerface ja softa
- LAeq-mittaus 10-15 min
- softan pitäis osata pöläyttää toi LAeq-lukema jollain tavalla ulkomaailmaan. Helpoiten toi mun nähdäkseni taipuis jos softassa olis oma web-serveri. Tavoitteena siis se että jos vaan tietää URLin niin pöljempikin käyttäjä osaa mennä pällistelemään tota LAeq:ta millä tahansa päätelaitteella (tietokone, tabletti, puhelin) mistä tahansa ilman että tarvii asentaa päätelaitteeseen mitään softaa tai säätää mitään muutakaan
- vehkeen pitäis osata tallentaa toi LAeq esim. 15 min välein johonkin lokitiedostoon mahdollista myöhempää tarkastelua varten
 
Näitä systeemejä luultavasti asennetaan isompi määrä niin kysymys kuuluu että miten ja millä kilkkeillä tää a) hyvin ja järkevästi b) taloudellisimmin onnistuis.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
NeliX4
31.12.2013 13:06:18 (muokattu 31.12.2013 13:19:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä helpompi toi varmaan olis, jos olis ilman ATK:kin. Eli joku kikkula ethernet-kaapelin päähän joka hoitaa koko homman. Tuolla tavalla toimii kaikki WLAN valvontakameratkin. Ettei soundEarilla tai LAMA:lla olis jotain sulle sopivaa?
 
http://lama-audio.net/
 
http://www.soundear.com/
 
... tai sitten joku perusmittaus käyntiin winkkarikoneella ja se etätutkailu TeamViewerin/LogMeIn:n tms kautta.
 
santtus
02.01.2014 12:45:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Meillä on MinorShopilla myynnissä 10EaZy settejä juuri tuohon tarkoitukseen. Viking Linelle meni näitä juuri yökerhoihin ja diskoihin. Ota demosetti testiin, jos haluat kokeilla.
 
Tällainen on mitannut Helsingissä Suvilahden ympäristömeluja nyt kolmen kesän ajan.
 
MOT
02.01.2014 14:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Asiakkaalla on useita baareja ja niistä halutaan ajantasainen tieto DJ-koppiin, mahdolliseen FOHiin (jos kyseessä paikka missä käy bändejä), baariväelle ja johtoportaaseen että kuinka lujaa siellä baarissa keskimäärin musa pauhaa.
 
Mun nähdäkseni tarvittavat ominaisuudet:
- kone, mittamikki, kalibraattori, audiointerface ja softa
- LAeq-mittaus 10-15 min
- softan pitäis osata pöläyttää toi LAeq-lukema jollain tavalla ulkomaailmaan. Helpoiten toi mun nähdäkseni taipuis jos softassa olis oma web-serveri. Tavoitteena siis se että jos vaan tietää URLin niin pöljempikin käyttäjä osaa mennä pällistelemään tota LAeq:ta millä tahansa päätelaitteella (tietokone, tabletti, puhelin) mistä tahansa ilman että tarvii asentaa päätelaitteeseen mitään softaa tai säätää mitään muutakaan
- vehkeen pitäis osata tallentaa toi LAeq esim. 15 min välein johonkin lokitiedostoon mahdollista myöhempää tarkastelua varten
 
Näitä systeemejä luultavasti asennetaan isompi määrä niin kysymys kuuluu että miten ja millä kilkkeillä tää a) hyvin ja järkevästi b) taloudellisimmin onnistuis.

 
Jos johtoportaan ei tarvi nähdä tietoa reaaliajassa, niin silloin 1 kone per rafla ja koneeseen kiinni useampi näyttö. Riippuen mittaavan koneen ominaisuuksista tarvittavat kilkkeet ja piuhat väliin. Jos mittaussofta pystyy itse tuottamaan lokitiedoston ja kone on kiinni verkossa, lokitiedoston voi siirtää palvelimelle ajastetusti. Sopivan välin ja/tai lukkotiedoston avulla voidaan palvelin ajastaa lukemaan tiedot esim. mySQL kantaan.
 
Jos taas johtoporras haluaa nähdä useamman baarinsa melutason reaaliajassa, silloin kuviteltaviksi vaihtoehdoiksi jäisi yhden softan systeemi, joka pystyy käsittelemään useampaa mittamikkiä tai VPN yhteyksin ja etähallinta työkaluin luotu verkko, jonka kautta pääsee käsiksi mittaaviin koneisiin ja niiden näytöllä oleviin tietoihin.
 
Hankalan kyllä pistit. Mä en kylläkään ole tutustunut noihin mittaussoftiin yhtään.
 
Yritän siis sanoa, että mitä? - Nalle Puh
mouho
02.01.2014 23:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Ääni tolle Santun/Minorshopin 10Eazy järjestelmälle. Meille tosiaan tuli noita useaan eri laivaan. Mulla oli toi Gracella testissä kaikissa meidän live paikoissa. Toimi erittäin vakaasti. Plussaa vielä helppokäyttöisyydestä sekä mittaukset mailiin toiminnasta.
 
TeMi
 
Jepukka
MOT
03.01.2014 07:45:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mouho: Moro
 
Ääni tolle Santun/Minorshopin 10Eazy järjestelmälle. Meille tosiaan tuli noita useaan eri laivaan. Mulla oli toi Gracella testissä kaikissa meidän live paikoissa. Toimi erittäin vakaasti. Plussaa vielä helppokäyttöisyydestä sekä mittaukset mailiin toiminnasta.
 
TeMi

 
Näyttää, että kustannustehokkain ratkaisu Sami_T:n tarpeeseen on löytynyt.
 
Yritän siis sanoa, että mitä? - Nalle Puh
NeliX4
03.01.2014 17:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin katsoa tuolta 10eazy:n kotisivulta mitä tuo vaatii tai edes millä noi kytketään kiinni. Ei selvinnyt.
 
Ottamatta kantaa sen enempää itse tuotteeseen, täytyy sanoa että markkinointimatskut on lapsen kengissä.
 
Jos tuohon 280 eur hintaan tuolla onnistuu toi weppiserveri ja logien mailittaminen alveineen, niin sitten on edullinen.
 
santtus
03.01.2014 21:58:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homma toimii siis niin, että 1- ja 2-luokan mittaussetti sisältää firman oman mikin ja etuasteen. Tämä siksi, että kalibrointi on suoritettu tehtaalla eikä etuastepurkissa ole gainsäätöä ja täten lukemat ovat luotettavia.
 
Etuaste tulee tietokoneeseen usb:lla kiinni ja tietokoneeseen tulee firman softa.
 
Tästä on myös dongleversio pelkän softan haluaville. Siinä tapauksessa täytyy olla oma audiointerface ja mikki ja huolehtia kalibroinnista itse. Ravintolaan, jossa oikeasti halutaan tietää melusta en asentaisi dongleversiota, sillä kuka tahansa voi käydä säätämässä gainia ja sen jälkeen lukemilla ei tee enää mitään.
 
MOT
09.01.2014 12:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Yritin katsoa tuolta 10eazy:n kotisivulta mitä tuo vaatii tai edes millä noi kytketään kiinni. Ei selvinnyt.
 
Ottamatta kantaa sen enempää itse tuotteeseen, täytyy sanoa että markkinointimatskut on lapsen kengissä.
 
Jos tuohon 280 eur hintaan tuolla onnistuu toi weppiserveri ja logien mailittaminen alveineen, niin sitten on edullinen.

 
Santtus voinee vahvistaa, mutta ainakin valmistajan sivujen mukaan weppiserveri sisältyy automaattisesti softaan.
 
Mutta mutta... Tota softaa pitäis päästä testaamaan enemmän, että tietäis miten serveri toimii. Luin kyllä valmistajan sivuilta lisätiedot softasta, mutten silti uskalla luvata, että softa pystyy vastaamaan Sami_T:n asiakasyrityksen tarpeisiin. Itse ottaisin mittauspaketin testiin muutamaan paikkaan ja kokeilisin miten se toimii. Luultavasti asialla on olleet mua fiksummat, eli serveri käy ja kukkuu tai sitten mä olen ymmärtänyt lukemani väärin.
 
Yritän siis sanoa, että mitä? - Nalle Puh
töräytän
13.01.2014 01:54:21 (muokattu 13.01.2014 01:55:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mouho: Moro
 
Ääni tolle Santun/Minorshopin 10Eazy järjestelmälle. Meille tosiaan tuli noita useaan eri laivaan. Mulla oli toi Gracella testissä kaikissa meidän live paikoissa. Toimi erittäin vakaasti. Plussaa vielä helppokäyttöisyydestä sekä mittaukset mailiin toiminnasta.
 
TeMi

 
Sopisko toi siis ravintolan takaseinälle teipattuna
että se heittäs sieltä USB/Wlanin avulla sen bändin PC.lle josta näkis
miksailla sit voluumit illan mittaan?
 
Omecha
22.01.2014 09:03:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MOT: Santtus voinee vahvistaa, mutta ainakin valmistajan sivujen mukaan weppiserveri sisältyy automaattisesti softaan.
 
Mutta mutta... Tota softaa pitäis päästä testaamaan enemmän, että tietäis miten serveri toimii. Luin kyllä valmistajan sivuilta lisätiedot softasta, mutten silti uskalla luvata, että softa pystyy vastaamaan Sami_T:n asiakasyrityksen tarpeisiin. Itse ottaisin mittauspaketin testiin muutamaan paikkaan ja kokeilisin miten se toimii. Luultavasti asialla on olleet mua fiksummat, eli serveri käy ja kukkuu tai sitten mä olen ymmärtänyt lukemani väärin.

 
Weppiserverihommat voi myös ulkoistaa jollekin toimivaksi havaitulle pilvitilaratkaisulle, kuten esmes dropox, jolloin logia pystyy sitten lataamaan vaikka jääkaapilla ku tuntuu että dropbox-appin saa nykyään vaikka ja mihinkä. Ihan siis näin niinko ehotuksena jos huolestuttaa tuo serverin toiminta.
 
MOT
23.01.2014 10:42:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omecha: Weppiserverihommat voi myös ulkoistaa jollekin toimivaksi havaitulle pilvitilaratkaisulle, kuten esmes dropox, jolloin logia pystyy sitten lataamaan vaikka jääkaapilla ku tuntuu että dropbox-appin saa nykyään vaikka ja mihinkä. Ihan siis näin niinko ehotuksena jos huolestuttaa tuo serverin toiminta.
 
Mä en ole tässä projektissa mitenkään osallisena, ihan vaan heitin ajatuksia ilmaan. Joo, logi voidaan heittää helposti esim. dropboxiin tai sit ihan gmail tilille liitetiedostona, mutta tieto ei ole reaaliaikaista.
 
Tärkein avoin kysymys: Haluaako omistaja katsoa melutasoa reaaliaikaisena kotisohvaltaan kannettavalla/älypuhelimella/tabletilla (sama näkymä kuin ravintolaheksulla) vai riittääkö hänelle, että tieto on mailissa aamuyöllä? Ensimmäinen vaihtoehto on helppo toteuttaa santtus:n järjestelmällä. Jälkimmäinen on ratkaistavissa, mutta vaatii tietoteknisesti monimutkaisemman järjestelmän. Tosin jälkimmäisessä tilanteessa tietotekninen ratkaisu mahdollistaa paljon muutakin.
 
Yritän siis sanoa, että mitä? - Nalle Puh
töräytän
09.02.2014 12:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta tällaisesta Desibelimittarista etäkäyttönä
 
toimii sekä win7 kanssa että anroid puhelimen kanssa
 
http://spl-lab.org/en/products/wireless-bass-meter.html
 
PS. Neukku valmisteinen käsittääkseni
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «