Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitorit kotistudioon?
1 2 3 4
jere_oksanen
27.12.2013 13:11:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Olisi hakusessa aktiiviset lähikenttämonitorit n 500e/pari budjetilla kotistudioon.
 
Tila ei ole akustisesti kauhean hyvä ja kaiuttimet joutuisi sijoittamaan lähelle seinää, mutta rock/metalli biisien miksausta olisi tarkoitus niillä toteuttaa. äänijärjestemän muina komponentteina löytyy imac jossa Logic Pro ja Focusriten Saffire Pro 14 äänikortti.
 
Näitä malleja tullut nyt kateltua:
 
Behringer B3031A Truth,
KRK RP8 RoKit G3
Yamaha HS 8
 
jotain positiivista/negatiivista sanottavaa noista? tai suositelkaa jotain muita! :)
 
Zabijak
27.12.2013 13:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokitit jättäisin suosiolla pois listalta. Kannattaa ehkä myös kattoa monitoreiden pienempiä versioita? Pienemmät monitorit + 100-200 akustointiin mielummin kun isommat monitorit ilman akustointia. Lopputulos miljoona kertaa parempi.
 
Keyboardist for The Storyline
PurpleCandle
27.12.2013 15:04:49 (muokattu 27.12.2013 15:06:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaiset ostin itse ja voin suositella. On hyvät.
:http://www.prodipe.com/en/products/ … 58-enceintes-de-monitoring-pro-8-v2
Noin tasaista taajuuskäppyrää en löytänyt vastaavan hintaisista kaiuttimista niin piti sokkona tilata thomannilta. Ei kaduta. Sopii metallin ja kaiken muunkin miksaamiseen ja mielellään näillä kuuntelee musiikkia muutenkin.
 
Ja edit: Akustoimista vaatii. Menee sen verran alas taajuudet.
 
Breathing Black Metal since 1997
htm
27.12.2013 15:20:10 (muokattu 27.12.2013 15:22:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli pienemmät rokitit, ja ne oli oikein hyvät varsinkin eteenpäinsuunnatun bassoportin ansiosta. Vaihdoin ne tuon hs8:n edeltäjään HS80M:ään, mutta sitä en ainakaan ainoaksi monitoriksi suosittelisi. On aikamoinen alamiddlekuoppa niissä, mikä aiheuttaa tunkkkaisia miksauksia. Vaihdan takaisin rokiteihin heti kun niitä saa toisenvärisellä kartiolla (ei sovi sisustukseen).
 
Samaan hintaluokkaan voisi mahtua käytetty genelec 8020-pari. Voin suositella.
Tai niinkuin Zabijak sanoi, hs5 lienee aika kehuttu.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Antti1
27.12.2013 15:22:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PurpleCandle: Menee sen verran alas taajuudet.
 
Mitenkähän mahtaa... Käppyrät näyttää jotain aivan muuta kuin luvattu +-2dB @ 45Hz. Tietty numerot ovat numeroita, mutta sen taajuusvastekäppyrän mukaan toi -2dB on jossain 70Hz lähistöillä. :)
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
PurpleCandle
27.12.2013 15:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mitenkähän mahtaa... Käppyrät näyttää jotain aivan muuta kuin luvattu +-2dB @ 45Hz. Tietty numerot ovat numeroita, mutta sen taajuusvastekäppyrän mukaan toi -2dB on jossain 70Hz lähistöillä. :)
No se on pienessä kotistudiossa vain plussaa :) Hyvännäköinen käppyrä joka tapauksessa.
 
Breathing Black Metal since 1997
washburn
30.12.2013 12:44:33 (muokattu 30.12.2013 12:45:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen tuohon hintaluokkaan RCF Ayra sarjaa.
http://www.soundonsound.com/sos/jul12/articles/rcf-ayra5.htm
 
Ittellä oli jonkin aikaa noista ne isoimmat, eli ayra 8:t käytössä.
Kohtuu tasapainoinen esitys. Aavistuksen middleskuupattu soundi, mut en oo vielä alle 500 monitoreissa kuullut parempaakaan.
Ainakin Behkuista selvä askel ylöspäin!
 
Live long and prosper.
Mikko
30.12.2013 13:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä samassa käytössä Genelec 6010. Hinta n. 200€/kpl. Sijoittelu myös lähellä seinää ja useimmiten juurikin rock ja metalli, joita miksaan. Toimii mielestäni hyvin. Plussana kompakti koko.
 
Antti1
30.12.2013 13:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko: Täällä samassa käytössä Genelec 6010. Hinta n. 200€/kpl. Sijoittelu myös lähellä seinää ja useimmiten juurikin rock ja metalli, joita miksaan. Toimii mielestäni hyvin. Plussana kompakti koko.
 
Mä en kyllä lähtisi noihin kaiuttimiin, varsinkaan ilman subia. Alapääntoisto ei vaan yksinkertaisesti riitä tekemään kuultuihin asioihin perustuvia päätöksiä, pitää arvailla miltä kuulostaa.
 
Jos äänittelee läppärin kanssa siellätäällä ja haluaa jollain monitoroida ääntä, niin siihen noi on vallan passelit kyllä. Siihenkin ottaisin paljon mieluummin 8020, tai jonkun kilpailijan vastaava möykky. Käytettynä mahtuisi budjettiinkin.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Mikko
30.12.2013 13:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
Jos äänittelee läppärin kanssa siellätäällä ja haluaa jollain monitoroida ääntä, niin siihen noi on vallan passelit kyllä. Siihenkin ottaisin paljon mieluummin 8020, tai jonkun kilpailijan vastaava möykky. Käytettynä mahtuisi budjettiinkin.

 
Joo tarkennetaan, että nimenomaan äänittelen/miksaan läppärin kanssa kerrostalossa ja treenikämpällä. Mielummin silti miksaan noilla kuin behkuilla.
 
Hmm, meneeköhän 8020 käytettynä budjettiin? Uudet kustantaa pikaisesti googlattuna 450€ /kpl.
 
hallu
30.12.2013 15:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole kokemusta Krk:sta eikä Behringeristä, mutta Yamaha HS5 ja HS7 on ja Yamahaa uskallan tuosta hintaluokasta lämpimästi suositella. Itse koe kuuntelin Yamahan HS:iä rinnakkain juurikin Genelekin kanssa ja pakko sanoa että ei se ihan 8030 genelecin kuivakkaan tasapainoon yllä, mutta ei se mitenkään valovuosien päähän jäänyt vaan ihan sitä samaa herkkua Yamahastakin löytyi, mutta ei vain ihan yhtä viimeisen päälle sliipattu kuin genelecsit. Yamahan mallistosta HS veti omasta mielestäni vaatimattomassa ymmärryksessäni pidemmän korren.
 
Tuossa aikaisemmin mainittiin Yamaha HS:n alamidlekuopasta, mutta itse en sellaista ole huomannut. Sen sijaan lähelle seinää sijoittelu (oletettavasti se oli syypäänä) aiheutti sinne alapäähän ikävää kuminaa. Yamahakaiuttimissa on "roomkontroll" niminen kytkin jolla huoneakustiikan virheitä pyritään korjaamaan ilmeisestikin alapään osalta koska kuminat katosivat sen avulla ja ääni on mielestäni varsin tasapainoinen ja erotteleva. Yamaha kuulostaa aika miellyttävältä, mikä kai kielii siitä että se ei ole ihan huippuluokan kajasi koska käsittääkseni hyvän tarkkailukaiuttimen pitäisi kuulostaa epämiellyttävältä ja mitä paskempi soundi niin sitä parempi ja kalliimpi kajari. Tosin ei sana "paskasoundi" mitenkään genelecsejä kuvannut, mutta se armottoman kuivakka erotteleva soundi ei kyllä mitään hifiäkään ole vaan juurikin tarjoaa tarkkailtavaksi materiaalia.
 
Huoneakustiikkahan on tärkeää kuten tuossa aikaisemmin jo todettiin, mutta lähikentässä toimimisen ideahan on juurikin vähentää sen huoneakustiikan merkitystä ja periaatteessahan akustisoinnissa voi lähikenttäkajarin kanssa keskittyä akustisoimaan sitä työpisteen lähiympäristöä ettei tartte koko kammaria vuorata, mutta jokainenhan meistä joutuu tavalla tai toisella tuon asian ratkomaan.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
saastara
30.12.2013 17:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Yamaha kuulostaa aika miellyttävältä, mikä kai kielii siitä että se ei ole ihan huippuluokan kajasi koska käsittääkseni hyvän tarkkailukaiuttimen pitäisi kuulostaa epämiellyttävältä ja mitä paskempi soundi niin sitä parempi ja kalliimpi kajari.
 
Mitä helvettiä..?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Pauli Lappalainen
30.12.2013 17:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: . Yamaha kuulostaa aika miellyttävältä, mikä kai kielii siitä että se ei ole ihan huippuluokan kajasi koska käsittääkseni hyvän tarkkailukaiuttimen pitäisi kuulostaa epämiellyttävältä ja mitä paskempi soundi niin sitä parempi ja kalliimpi kajari. Tosin ei sana "paskasoundi" mitenkään genelecsejä kuvannut, mutta se armottoman kuivakka erotteleva soundi ei kyllä mitään hifiäkään ole vaan juurikin tarjoaa tarkkailtavaksi materiaalia.
 
.

 
Kyllähän tarkkailukaiuttimen pitää kuulostaa hyvältä käytti sitä sitten vaikka verkonpainona. Jos vehje ei miellytä korvaa, ei sillä pysty töitä tekemään.
Kun hommia tehdään tosissaan, niin tarkkaamossa vierähtää helposti tuntikausia eikä siiihen paskasoundisilla vehkeillä kykene. Niillä tarkkailukaiuttimilla pitäisi kuitenkin tehdä materiaalia, joka kuulostaa hyvältä millä purnukoilla vaan.
 
Itse olen pääasiassa puuhastellut Geneleccien ja JBL:lien kanssa ja varsinkin nuo LSR28:t (jotka on nyt myynnissä) ovat aika miellyttävät. Muutamia juttuja on tullut Yamahoiden ja joidenkin muiden kanssa tehtyä mutta pientä epävarmuutta on ollut ilmassa. Tärkeintä on kuitenkin se, että tuntee kuuntelunsa perusteellisesti ja sitä ei opi muuten kuin kuuntelemalla paljon ja vähän lisää.
 
hallu
30.12.2013 19:40:29 (muokattu 30.12.2013 19:48:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Kyllähän tarkkailukaiuttimen pitää kuulostaa hyvältä käytti sitä sitten vaikka verkonpainona. Jos vehje ei miellytä korvaa, ei sillä pysty töitä tekemään.
Kun hommia tehdään tosissaan, niin tarkkaamossa vierähtää helposti tuntikausia eikä siiihen paskasoundisilla vehkeillä kykene. Niillä tarkkailukaiuttimilla pitäisi kuitenkin tehdä materiaalia, joka kuulostaa hyvältä millä purnukoilla vaan.
 
Itse olen pääasiassa puuhastellut Geneleccien ja JBL:lien kanssa ja varsinkin nuo LSR28:t (jotka on nyt myynnissä) ovat aika miellyttävät. Muutamia juttuja on tullut Yamahoiden ja joidenkin muiden kanssa tehtyä mutta pientä epävarmuutta on ollut ilmassa. Tärkeintä on kuitenkin se, että tuntee kuuntelunsa perusteellisesti ja sitä ei opi muuten kuin kuuntelemalla paljon ja vähän lisää.

 
Juu tottakai......
 
E: kommenttini takana oli mm. se, että testikuuntelussa vastaavaan genelegiin Yamaha kuulosti elävemmältä ja miellyttävämmältä, jonka tulkitsin johtuvan sen huonommista materiaaleista ja että vaikka sitä oli mukavampi kuunnella, niin se ei tarjonnut samanlaista "tiukkaa faktaa" jota genelec joten se millyttävyys oli sitä että se oli huonompi. Mutta kuten totesin, ei se yamahakaan kamalan huono ullut, vaikka ei genelecin tasolle yltänytkään. Genelecin ottaisin jos olisi rahuaa tarpeeksi, mutta yamahankin kanssa tulee kyllä toimeen.
 
saastara: Mitä helvettiä..?
 
Älkää hermostuko, minä olen tämmöinen noviisi joka puhun välillä ihan mitä sattuu. Ilmaisin itseäni taas vähän kulmikkaasti kun koitin selventää miten olen itse asian ymmärtänyt.
 
Se keskeinen tarkoitukseni oli sanoa, että tarkkailukaiutin on suunniteltu toistamaan ääni mahdollisimman neutraalisti ja erottelevasti sen lisäksi, että se toimii lähikentässä. Tarkkailukaituttimen hyve on siis tarjota mahdollisimman vääristymätöntä informaatiota mahdollisimman paljon, vaikka se ei niin mukavalta kuulostaisikaan. Hifikaiuttimen hyve ja tarkoitus ja tehtävä on miellyttää korvaa, vaikka se tarkoittaisi lähdemateriaalin "imartelemista". Ymmärrän että asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Tietenkin on erilaisia lähtökohtia hifistä nauttimisellekin, mutta itse puhun lähinnä sony walkmanien bassokorostuksista sekä halpojen hifipurkkien mainoksissa vilahtelevista bassokorostuksista sunmuista surroundefekteistä, joita ei kai tarkkailukaiuttimeen kaivata. Itseni kaltainen ihminen joka on tottunut kuuntelemaan hattaralla kuorrutettua dolbysurraundkarusellia bassokorostuksineen, voi asiallinen tarkkailukaiutin kuulostaa vähän askeettiselta.
 
Toki musiikkialan ammatti-ihminen, jonka täytyy saada selkoa käsiteltävästä materiaalista kokee luonnollisesti miellyttävämmäksi tilanteen jossa tarpeellinen informaatio on helposti saatavilla ja työssä jaksamista auttanee suuresti se jos ei tarvitse hirveästi ponnistella kuullakseen joitakin taajuuksia, joita ehkä normi hifikaiuttimessa on vaimennettu tilastollisesti epämiellyttävinä.
 
Minä en tiedä näistä asioista juurikaan mitään eikä tarkoitukseni ollut kukkoilla, vaikka varmasti saatan kuulostaa joskus vähän omahyväiseltä (mikä ärsyttää toisinaan itseänikin). Olen vasta opettelemassa tätä kaikkea ja pikkuhiljaa kun omaan päähän alkaa oivallukset konkretisoitua, niin sitä toisinaan hairahtuu luulemaan jotakin jostain tietävänsä. Mutta kaikki mitä kirjoitan on vain omaa kovin vaatimatonta kokemustani ja osittain jotakin mite te kokeneemmat olette minulle kertoneet.
 
Toki olen kiitollinen kaikista oikeisuista jos puhun ihan läpiä päähäni.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Mr. Crowley
31.12.2013 21:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vasta opettelemassa tätä kaikkea ja pikkuhiljaa kun omaan päähän alkaa oivallukset konkretisoitua, niin sitä toisinaan hairahtuu luulemaan jotakin jostain tietävänsä. Mutta kaikki mitä kirjoitan on vain omaa kovin vaatimatonta kokemustani ja osittain jotakin mite te kokeneemmat olette minulle kertoneet.
 
Rauhaa vaan! Parhautta tässä harrastuksessa on se, että saa opiskella koko ajan. Ei täällä kukaan kuvittele kaikkea tietävänsä/osaavansa, mutta toki yksi on toista edistyneempi.
 
Tarkkailukaituttimen hyve on siis tarjota mahdollisimman vääristymätöntä informaatiota mahdollisimman paljon, vaikka se ei niin mukavalta kuulostaisikaan. Hifikaiuttimen hyve ja tarkoitus ja tehtävä on miellyttää korvaa, vaikka se tarkoittaisi lähdemateriaalin "imartelemista". Ymmärrän että asia ei ole ihan noin yksioikoinen.
 
Mä en ole koskaan tätä jakoa ymmärtänyt tai allekirjoittanut. Toki tarkkailukaiutin on suunniteltu lähikentään ja hifikaiutin olohuoneeseen, mutta molempien pitäisi pystyä mahdollisimman neutraaliin toistoon, mikä taas mielestäni on hyvän kuuloista. Siis "hifikaiutin" joka vääristää ääntä liikaa ei itse asiassa ole hifikaiutin. Minä olen ymmärtänyt hifin aina pyrkimyksenä mahdollisimman luonnolliseen toistoon. (Jotkut toki puhuvat sitten vielä high endistä.)
 
Minulla on olohuoneessa (mielestäni) varsin laadukas setti (Sonneteerin vahvistin ohjaa Penaudion kaiuttimia). Musaa teen Geneleceillä (8020B), jotka ovat edelliseen settiin nähden huomattavasti edullisemmat, mutta eivät missään tapauksessa minun korvaani millään tavalla epämiellyttävät. Itse asiassa kuuntelen niilläkin musiikkia oikein mielelläni.
 
Tietenkin on erilaisia lähtökohtia hifistä nauttimisellekin, mutta itse puhun lähinnä sony walkmanien bassokorostuksista sekä halpojen hifipurkkien mainoksissa vilahtelevista bassokorostuksista sunmuista surroundefekteistä, joita ei kai tarkkailukaiuttimeen kaivata.
 
Toki jos on tottunut elämää suurempaan bassokorostukseen, voi neutraali tarkkailukaiutin tuntua ohuelta. Mutta tällöin myös hyvän hifilaitteiston pitäisi kuulostaa ohuelta.
 
Kaikille hyvää äänentoistoa harrastaneille on varmaan tuttua, että joillekin ihmisille hyvä äänentoisto tarkoittaa v-mallin eq:ta ja sataan hertsiin viritettyä "subbaria". He eivät ymmärrä mikä voi vehkeissä maksaa, jos niissä ei edes ole eq:ta ja loudeness-nappia eikä "bassoakaan oikein tuu". Teini-iän pätemisen jälkeen minulle on ollut ihan sama millä laitteilla toiset musiikkia kuuntelevat. Jos heille riittää Antilan pakettistereot niin hyvä vaan. Saattaa säästyä jopa merkittävä määrä rahaa :).
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
washburn
31.12.2013 22:09:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley:
Mä en ole koskaan tätä jakoa ymmärtänyt tai allekirjoittanut. Toki tarkkailukaiutin on suunniteltu lähikentään ja hifikaiutin olohuoneeseen, mutta molempien pitäisi pystyä mahdollisimman neutraaliin toistoon, mikä taas mielestäni on hyvän kuuloista. Siis "hifikaiutin" joka vääristää ääntä liikaa ei itse asiassa ole hifikaiutin. Minä olen ymmärtänyt hifin aina pyrkimyksenä mahdollisimman luonnolliseen toistoon. (Jotkut toki puhuvat sitten vielä high endistä.)

 
Komppia kovasti tälle! Hyvin ilmaisit asian.
 
Live long and prosper.
hallu
31.12.2013 23:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley: Rauhaa vaan! Parhautta tässä harrastuksessa on se, että saa opiskella koko ajan. Ei täällä kukaan kuvittele kaikkea tietävänsä/osaavansa, mutta toki yksi on toista edistyneempi.
 

 
Mä en ole koskaan tätä jakoa ymmärtänyt tai allekirjoittanut. Toki tarkkailukaiutin on suunniteltu lähikentään ja hifikaiutin olohuoneeseen, mutta molempien pitäisi pystyä mahdollisimman neutraaliin toistoon, mikä taas mielestäni on hyvän kuuloista. Siis "hifikaiutin" joka vääristää ääntä liikaa ei itse asiassa ole hifikaiutin. Minä olen ymmärtänyt hifin aina pyrkimyksenä mahdollisimman luonnolliseen toistoon. (Jotkut toki puhuvat sitten vielä high endistä.)
 
Minulla on olohuoneessa (mielestäni) varsin laadukas setti (Sonneteerin vahvistin ohjaa Penaudion kaiuttimia). Musaa teen Geneleceillä (8020B), jotka ovat edelliseen settiin nähden huomattavasti edullisemmat, mutta eivät missään tapauksessa minun korvaani millään tavalla epämiellyttävät. Itse asiassa kuuntelen niilläkin musiikkia oikein mielelläni.
 

 
Toki jos on tottunut elämää suurempaan bassokorostukseen, voi neutraali tarkkailukaiutin tuntua ohuelta. Mutta tällöin myös hyvän hifilaitteiston pitäisi kuulostaa ohuelta.
 
Kaikille hyvää äänentoistoa harrastaneille on varmaan tuttua, että joillekin ihmisille hyvä äänentoisto tarkoittaa v-mallin eq:ta ja sataan hertsiin viritettyä "subbaria". He eivät ymmärrä mikä voi vehkeissä maksaa, jos niissä ei edes ole eq:ta ja loudeness-nappia eikä "bassoakaan oikein tuu". Teini-iän pätemisen jälkeen minulle on ollut ihan sama millä laitteilla toiset musiikkia kuuntelevat. Jos heille riittää Antilan pakettistereot niin hyvä vaan. Saattaa säästyä jopa merkittävä määrä rahaa :).

 
Okei, kyse olis kohdallani vaan siitä missä merkityksessä hyvästä ja huonosta puhutaan. Oikea hifiharrastaminen varmaan muistuttaakin musatuotantoa kuuntelun osalta, paitsi ettei kukaan laita studioonsa niin kalliita kajareita kuin kunnon hifisti olohuoneeseensa:-). Sen verran olen kuullut, että hifistin vahvistimen virtajohto saattaa maksaa montakymmentätuhatta euroa ja kajarit kevyesti henkilöauton verran tsibale puhumattakaan kaiuttimenkaapeleista.
 
En minä ole millään tavalla kelvolinen näitä asioita arvioimaan, mutta koitin käyttää tuollaista yksinkertaistusta joka kaikestapäätellen osui hutiin. Minusta nykyisin vain radiossa ja elokuvateattereissa ja telkkarissa kuuluva äänimaisema on tavattoman kompressoitua ja kaikin tavoin tehostettua. Kun mainoksen miehekäs ääni kertoo avensiksen hienosta navigaattorista niin että kupit tippu pöydältä ja lasit helisee, niin luonnollinen ei ole se sana joka ensimmäisenä tulee mieleen. Tokihan kyse on lähdemateriaalin ominaisuuksista se mainos kuulostaa ihan yhtä kamalalta hyvillä kuin huonoillakin kajareilla (paitsi, että huonoilla kajareilla se luultavasti ei kuulosta ihan yhtä huonolta kuin hyvillä koska huonot kajarit ei pysty yhtä tarkasti toistamaan sitä koko äänen hirvittävyyttä).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Krice
01.01.2014 00:48:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä järkevämpi jaottelu on studiomonitorit vs. kaikki tavalliset toistolaitteet (siis ei hifi). MP3-soittimet, tietokonekajarit, halvat stereot jne. Niissä kuulee joskus esim. selkeää yläpään korostamista, koska sillä saa musiikkia vähän paremmin esille.
 
Sotahippi
01.01.2014 22:15:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley:
Mä en ole koskaan tätä jakoa ymmärtänyt tai allekirjoittanut. Toki tarkkailukaiutin on suunniteltu lähikentään ja hifikaiutin olohuoneeseen, mutta molempien pitäisi pystyä mahdollisimman neutraaliin toistoon, mikä taas mielestäni on hyvän kuuloista. Siis "hifikaiutin" joka vääristää ääntä liikaa ei itse asiassa ole hifikaiutin. Minä olen ymmärtänyt hifin aina pyrkimyksenä mahdollisimman luonnolliseen toistoon. (Jotkut toki puhuvat sitten vielä high endistä.)

 
Hevosmiesten tietotoimisto taas tiesi kertoa, että hifi tulee sanoista high fidelity, eli korkea uskollisuus. Alkuperäisenä tavoitteena siis uskollisuus äänitetylle materiaalille. Tähän on aina liittynyt myös häiriöiden ja muiden vääristymien välttäminen, jotta saataisiin mahdollisimman elävä konserttiesitys oman kodin rauhassa.
Jossain vaiheessa tämä (kuten kaikki ihmisen toiminta) traditio on mutatoitunut, kenties äänen teknisen laadun noustua riittävän korkealle, miellyttävyyden tavoitteluksi. Tämä taas tarkoittaa hieman eri asioita eri musiikin tyyleissä, joten hifikajarit on usein enemmän tehty tiettyä musiikkia korvalla pitäen. Monitorit taas ovat edelleen kehittyneet joko absoluuttista neutraaliutta tai jopa ikävien taajuuksien korostusta kohti, jotta niitä ei sitten miksauksissa olisi. Eli tämä jako hifi- ja monitorikaiuttimiin tehdään mielestäni tässä.
 
Eri asia on, miten kukin kaiutinvalmistaja tätä tulkitsee. En usko, että mitään kovin yhtenäistä linjaa on päässyt syntymään. Tässä siis puhutaan ihanteista joita ei voi saavuttaa. Jokainen valmistaja tekee omat kompromissinsa.
Ja se, mitä kukin kuulija kuulee on sitten taas oma lukunsa.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
mhelin
03.01.2014 22:04:59 (muokattu 03.01.2014 22:08:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hifikaiuttimen ja studiomonitorien suurin ero on siinä että kuunteluetäisyydet ovat erilaiset paitsi ehkä masteroinnissa jossa monesti kuunnellaa mid-fieldissä kuten normi hifikuuntelussakin. Monilla masterointi-ihmisillä onkin käytössä hifikaiuttimet. Kun etäisyys kaiuttimeen kasvaa niin diskanttitoisto vaimenee ilmamassan vaikutuksesta. Olettaisin myös että reuna- yms. heijastukset vaikuttavat asiaan. Lisäksi koska huoneen vaikutus kasvaa kauempaa kuunneltaessa pyritään nykyään tekemään suuntaavampia kaiuttimia.
 
Kyse ei siis ole siitä että hifikaiutin tehtäisiin muuten joillakin eri suunnitteluperusteilla kuin studiomonitori. Toki niissäkin on se ero että studiomonitorin on kestettävä rankempaa käyttöä, ja tuotettava halutulla taajuusalueella riittävä äänenpaine mahdollisimman säröttömästi.
 
Mutta joo, olen yrittänyt salakavalasti tarjota vaihtoehdoksi näissä ziljoonissa "minkä monitorin ostaisin" ketjuissa uutta JBL:n LSR-305 (tai vaihtoehtoisesti isompaa LSR-308) mallia koska siitä olisi kiva kuulla kokemuksia (ja voihan ne laittaa takaisin jos on ostanut netistä joten isoa riskiä ei ole). Näissä on käytetty nimittäin diskantin kanssa isohkoa suuntainta jonka olettaisin toimivan hyvin huonomminkin akustoiduissa ympäristöissä kuten kotistudioissa (jonne ne on suunnattukin). Eli tuosta linkistä vaan tilaus vetämään: http://www.thomann.de/fi/jbl_lsr_305.htm tai jos haluaa käyttää koko budjetin niin isommat 8" tästä: http://www.thomann.de/fi/jbl_lsr_308.htm
 
http://www.gearslutz.com/board/elec … sr305-lsr308-versus-adam-f5-f7.html
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «