Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohm ongelma?
1
yanera
30.12.2013 06:56:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on käytössä vahvari missä on ulostulot 4 8 ja 16 ohm. Tällä hetkellä mun kitarakaappi on orangen 16ohm. Siitä 16 ohm kajarista vedän piuhan toiseen kajariin jonka ohm on 8. Paljonko ohm kertyy?
 
Pitäisikö oikeaoppisesti kaiutin piuha liittää 4 8 vai 16ohm?
 
Mitä eroa on siinä kun kytkee kaiuttimen kiinni toiseen kaiuttimeen toisen kajsrin ulostulosta, kuin se että kaiuttimet vetäisi suoraan vahvistimen ulostulosta?
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
JuSu
30.12.2013 07:12:59 (muokattu 30.12.2013 07:15:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Mulla on käytössä vahvari missä on ulostulot 4 8 ja 16 ohm. Tällä hetkellä mun kitarakaappi on orangen 16ohm. Siitä 16 ohm kajarista vedän piuhan toiseen kajariin jonka ohm on 8. Paljonko ohm kertyy?
 
Pitäisikö oikeaoppisesti kaiutin piuha liittää 4 8 vai 16ohm?

 
Se riippuu, miten sen 16 ohm kaapin ulostulo on kytketty, sarjaan vai rinnan? Jos sarjaan, kokonaisimpedanssi on 16+8 = 24 ohm. Tällöin käytä 16 ohm ulostuloa. Jos rinnan, kokonaisimpedanssi on 1/16 + 1/8 = Itot/(16+8), jolloin impedanssiksi tulee 5,33 ohm. Tässä tapauksessa käytä 4 ohm ulostuloa.
 
Mitä eroa on siinä kun kytkee kaiuttimen kiinni toiseen kaiuttimeen toisen kajsrin ulostulosta, kuin se että kaiuttimet vetäisi suoraan vahvistimen ulostulosta?
 
Todennäköisesti vahvistimen ohjeistuksessa kielletään käyttämästä 16 ja 8 ohm ulostuloja yhtäaikaa.
 
Miten tahansa, yleisesti ei ole suositeltavaa käyttää eri impedanssilla olevia kaappeja samaan aikaan. Melkolailla varmasti toinen kaapeista soi huomattavasti hiljaisemmin kuin toinen, muistaakseni niin päin, että se 16 ohm kaappi soi hiljempaa, mutta kaiutinelementtien herkkyydelläkin on vaikutuksensa.
 
JuSu
JaaGeRMaisTeR
30.12.2013 11:30:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haulla olisi löytynyt varmasti vähintään 10 samanmoista ongelmaa. Nekin nyt viimeisen vuoden sisällä.
 
Mutta siis 4ohmia on oikea vastaus.
 
Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/s/21352
Jucciz
30.12.2013 13:52:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieluiten vaihtaisin molemmat kaapit impedanssiltaan samoiksi: kaksi 8-ohmista kaappia rinnan antaa 4 ohmin kokonaiskuorman, kaksi 16-ohmista puolestaan 8 ohmin kuorman.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
mopar
30.12.2013 14:16:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mieluiten vaihtaisin molemmat kaapit impedanssiltaan samoiksi: kaksi 8-ohmista kaappia rinnan antaa 4 ohmin kokonaiskuorman, kaksi 16-ohmista puolestaan 8 ohmin kuorman.
 
Näin minäkin tekisin jos mahdollista. Minkä ohmisia elementtejä niissä kaapeissa on?
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/112469.jpg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «