Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bändikursseja tms. aloitteleville aikuisille?
1 2
MissFox
30.12.2013 09:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeillaas löytyisikö täältä jotain tietämystä aiheesta. Olen etsiskellyt jotain mahdollisuutta päästä kokeilemaan bändisoittamista - tai yleensäkin soittamista muiden ihmisten kanssa yhdessä. Näyttää vain olevan melko hankalaa kun ei enää oikein tässä iässä (34v.) jaksa notkua baareissa tai treenisten nurkilla keskustelemassa syvällisesti kaljapullo kourassa "pherushdedaanks pändi"-taktiikalla.
 
Työväenopiston kurssit olivat ensimmäisenä mielessä mutta näyttää niissäkin olevan kaikissa bändikursseissa vaatimuksena oman soittimen hallinta ja mieluusti aiempi bändikokemus. No soittimen hallinnasta ei tietoa onko riittävä kun ei ole yrittänytkään soittaa muuten kuin metronomin tai levyn päälle. Soitinvaihtoehtonakin kun on kitara löytyy yrittäjiä 15 tusinaan (tosin jos löytäisi kokeilumahdollisuuden ei ole poissuljettua että tarttuisin bassoon kun sellainenkin löytyy ja mahdollisesti voisi kokeilla vaikka laulaakin).
 
Yksityisissä musiikkiopistoissa on tarjolla jotakin bändisoittomahdollisuuksia, mutta niissä on hinnat turhan korkeat siihen nähden että soitto-opetusta on kuitenkin hyvin vähän ja myös samat "hallittava soitin, mieluusti kokemusta"-vaatimukset. Hintoihin lienee laskettu mukaan mahdollisuus osallistua teoriaopintoihin jne. Mieluummin maksan yksityisesti soitonopettajalle niin saan sitä mitä haluan enkä maksa ilmasta.
 
Onko kenelläkään kokemuksia mistään bändikursseista tai vastaavista? Löytyykö pääkaupunkiseudulta mitään mihin aloittelijat olisi tervetulleita eikä vaadita ennakkoon osaamista? Olen siis vasta pari vuotta harjoitellut kitaran kanssa eikä taidot riitä mihinkään kovin ihmeelliseen mutta jotain yksinkertaista komppausta sitä voisi saada irti ja mahdoton tietää mihin sitä pystyy tai ei pysty kun ei ole koskaan päässyt kokeilemaan.
 
Euphonium
30.12.2013 11:35:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen käynyt bändikurssilla Hyvinkäällä kansalaisopistossa ja ainakaan täällä ei vaadita mitään huimaa soittotaitoa, eikä aikaisempaa bändikokemusta. Osallistujien soittotaito vaihtelee ihan aloittelijasta kohtalaiseen, mutta kukaan ei ole soittajana mikään virtuoosi. Uskoisin, että jos pääkaupunkiseudulta löytyy kansalais- tai työvänopistoista vastaavia kursseja, voi hyvin ilmoittautua sinne.
 
nisumaka
30.12.2013 13:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen etsiskellyt jotain mahdollisuutta päästä kokeilemaan bändisoittamista - tai yleensäkin soittamista muiden ihmisten kanssa yhdessä.
 
Helsingissä on lukuisia musiikkiopistoja, jotka ottavat aikuisopiskelijoita myös perustasolle, eli aloitetaan ihan alusta. Näistä sinun kannattaa tiedustella suoraan oppilaitoksista.
 
Sitten on ihan yksityisiä "bändikouluja", esimerkiksi Vallilassa toimiva Groove. Etsikele näitä Googlella, varmasti löytyy lisää.
 
ei ole poissuljettua että tarttuisin bassoon kun sellainenkin löytyy
 
Huono idea, ellet ole tosissasi. Basso vaikuttaa helposta ja joskus joku ajattelee sen olevan oikotie bändiin, mutta hyvin nopeasti tulee totuus vastaan, ja todellisuudessa jazz-puolella on esim basisteja tarjolla ja kitaristeista pulaa.
 
ja mahdollisesti voisi kokeilla vaikka laulaakin
 
Hyvä idea. Laulutaidosta on yleensä harrastelijabändeissa pulaa.

Yksityisissä musiikkiopistoissa on tarjolla jotakin bändisoittomahdollisuuksia, mutta niissä on hinnat turhan korkeat siihen nähden että soitto-opetusta on kuitenkin hyvin vähän
 
Valitettava tosiasia.
 
Mitä mainitsit teoriasta, se kannattaa ottaa mukaan. Et maksa "ilmasta", ryhmätunnit on niin halpoja.
 
MissFox
30.12.2013 13:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vastauksista!
 
Olisiko antaa jotain konkreettisia esimerkkejä tai kertoa omia kokemuksia aikuisena käydyistä bändikursseista/kouluista? Googlea olen käyttänyt jo mutta lähes kaikki vastaukset ovat "lapsille 8-10v." tms. tarkoitettuja mitä tulee vastaan. Groovesta voisin kysäistä heidän tarjontaansa löytyykö räätälöidysti bändikurssia johon ei sisälly muuta.
 
Ehkä niitä työväenopiston kursseja pitää vielä kysellä jos saisi tarkempia tietoja miten kurssit toimivat ja mikä on aloitustaso. Niissä ainakin hinta olisi sopiva ja ovat kohdennettuja kursseja niin ei joudu maksamaan ylimääräisestä.
 
Teoriasta sen verran että se on mielenkiintoista ja sitä käydään läpi jatkuvasti pieninä palasina sen mukaan mikä on oleellista milläkin hetkellä tuossa soittoharrastuksessa (tai laulussa). Aika kun ei riitä kaikkeen niin johdonmukainen teoriaopiskelu kurssimuodossa ei tällä hetkellä ole se mihin aikaa on mielekästä käyttää - sen takia siitä ei viitsi maksaa musiikkikoululle jos ei sitä ehdi hyödyntää kuitenkaan.
 
Basso on itseasiassa se soitin mitä oikeasti haluaisin oppia soittamaan, on vain niin pirun hankala ;) kitaran kanssa pääsi paljon nopeammin vauhtiin ja rämpyttämään jotakin musiikilta muistuttavaa lauleskelun taustalle että se valikoitui soittimeksi ja tykkään kyllä kitaran kanssa harjoittelusta - yllättävänkin paljon siihen nähden mitä aloittaessa kuvittelin. Joskus vielä kuitenkin sen basson kesytän, joskus vielä...
 
baron
30.12.2013 17:20:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://fi-fi.facebook.com/pages/Si … oSibbo-Popjazz-camp/117303231642944
 
Tsekkaa tuo Sipoon leiri. En tosin tiedä onko sitä ensi kesänä mutta miksi ei olisi kun jo monta vuotta toiminut.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Murgo
30.12.2013 17:39:42 (muokattu 30.12.2013 17:49:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Minä olen käynyt bändikurssilla Hyvinkäällä kansalaisopistossa ja ainakaan täällä ei vaadita mitään huimaa soittotaitoa, eikä aikaisempaa bändikokemusta. Osallistujien soittotaito vaihtelee ihan aloittelijasta kohtalaiseen, mutta kukaan ei ole soittajana mikään virtuoosi. Uskoisin, että jos pääkaupunkiseudulta löytyy kansalais- tai työvänopistoista vastaavia kursseja, voi hyvin ilmoittautua sinne.
 
Sama homma minulla Riihimäellä, tänä syksynä uskaltauduin kansalaisopiston bändisoittokurssille saksofonin kanssa "laajentaakseni tajuntaani" oman bändin musiikin ja oman pääinstrumentin ulkopuolelle, fonilla kun olen lähinnä itsekseni soitellut melodioita enkä omaa oikein minkäänlaista käsitystä siitä mitä sillä bändissä soitetaan. Ilmoitetut vaatimukset olivat tyyliin että jonkinlainen oman instrumentin hallinta olisi toivottavaa, nuotinlukutaito eduksi mutta ei pakollinen. Toisaalta siellä sanottiin että kaikentasoiset ovat tervetulleita niin lähdin sitten aikani emmittyäni mukaan. Harrastajakurssejahan nämä ovat ja tavoitteena ainakin minun käsitykseni mukaan nimenomaan oppia sitä bändisoittoa, ei kasata bändiä valmiista tekijöistä.
 
Tasoerot ryhmässä ovat aika isot, osa porukasta on lähes keikkatason soittajia, ja opetustyyli käytännönläheinen, "soitin käteen, lappu nenän eteen ja soittamaan!" ilman sen kummempia teoriapläjäyksiä, välillä kieltämättä on ollut olo että on hiukan poissa "omasta sarjastaan" yrittäessäni rämpiä perässä. Mutta ihan kivaa on kuitenkin ollut ja oppinutkin olen uusia asioita sekä saanut kaipaamaani porukkasoittokokemusta, pienimuotoinen esiintyminenkin oli tuossa joulun alla.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Euphonium
30.12.2013 20:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Sama homma minulla Riihimäellä, tänä syksynä uskaltauduin kansalaisopiston bändisoittokurssille saksofonin kanssa "laajentaakseni tajuntaani" oman bändin musiikin ja oman pääinstrumentin ulkopuolelle, fonilla kun olen lähinnä itsekseni soitellut melodioita enkä omaa oikein minkäänlaista käsitystä siitä mitä sillä bändissä soitetaan.

No, minun tapaukseni on aikalailla samanlainen, paitsi että minulla on paljonkin orkesterikokemusta soittokunnissa (pasuuna), mutta rockbändissä en ole soittanut ennen kuin neljä vuotta sitten ostin sähkökitaran ja menin sinne kansalaisopistoon.
 
Nuorena alle kaksikymppisenä soitin kyllä kitaraa, mutta siihen aikaan olin ihan liian arka mennäkseni mukaan mihinkään bänditouhuihin. Sitten kitara jäi, enkä edes omistanut kitaraa yli kahteenkymmeneen vuoteen. Tällä hetkellä käyn soittamassa kitaraa kansalaisopiston bändissä ja lisäksi meillä on nyt jo muutaman kaverin kanssa oma hauskanpitobändi, jossa soitan tällä hetkellä bassoa. Basson ostin vasta tänä vuonna.
 
nisumaka
31.12.2013 11:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovesta voisin kysäistä heidän tarjontaansa löytyykö räätälöidysti bändikurssia johon ei sisälly muuta.
 
Melkeinpä sanoisin, että tuo on yksi oikea reitti aloittaa.
 
MissFox
31.12.2013 13:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiva kuulla kokemuksia, ilmeisen erilaisista lähtökohdista on porukkaa bändikursseille päätynyt.
 
Täytyypä pistää tuo Sipoon leiri korvan taakse ja tutkailla asiaa tarkemmin.
 
Laittelin kyselyä sekä Grooveen että Työväenopistolle. Ehkä sieltä palataan jonkinlaisten vastausten kanssa kun asiasta tietävät ihmiset ovat paikalla. Kuvauksia kun lueskelee näyttää että muualla kuin Helsingissä on vähän väljemmin määritelty kuka saa osallistua, liekö sitten täällä liikaa halukkaita ja laitetaan rajoituksia enemmän vai vaan laadittu harhaanjohtavat kurssikuvaukset.
 
Ehkä tässä vielä jotain sopivaa löytyy että pääsee kokeilemaan ryhmässä musisointia. Ei nyt kuitenkaan mikään tulipalokiire ole, mutta eihän sitä mihinkään etene jos ei matkaa jostain aloita :)
 
Ilelee
31.12.2013 23:25:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitin itse soittoharrastuksen kolmen kympin hujakoilla muutama vuosi sitten. Täytyy sanoa, että bändisoiton kurssit ei kyllä käynyt mielessäkään, enemmänkin huolta oli, että mistä löytyy samanhenkistä seuraa ja kuinka sitä ylipäätään oppii soittamaan.
 
Löysin seuraa itseasiassa aika nopeasti, eka pari frendiä kaveripiiristä jotka päättivät alkaa myös soittamaan ja myöhemmin muutama lisää ihan täältä m-netin wanted palstan kautta (eikä edes kestänyt pitkään, ilmeisesti oli oikeanlainen ilmoitus). Osa näistä avoimen haun kautta löydetyistä on toki ollut kokeneempia mutta siitä nyt ei ainakaan haittaa ole.
 
Olihan se aikamoista hakemista aluksi kun meitä oli kolme täysin aloittelijaa. Covereilla harjoiteltiin ja kyllä se sieltä ajan kanssa lähti sujumaan.
 
Mun suositus on, että keskity sen valitsemasi instrumentin opetteluun ja laita rohkeasti vaan hakuja wanted-palstalle samanhenkisestä seurasta. Jos porukka koostuu pelkästään aloittelijoista niin yhteistuumin sitten harjoittelette sitä bändisoittamista, mutta toki jo yksi hieman kokeneempi voi tässä hommassa auttaa todella paljon.
 
Vaikuttaisi siltä, että meitä aikuisena aloittaneita on nykyään enemmänkin, mutta suurin osa heistä on makuuhuonesoittajia jotka välttämättä eivät ole uskaltautuneet hakemaan soittoseuraa. Sitten on näitä jotka aikoinaan on soittaneet, mutta harrastus on mennyt jäihin perheen myötä eikä enää olisi aikaa mihinkään muuhun kun puhtaaseen harrastelutoimintaan maltillisin treeniajoin ja he tuskin hakevat mitään ammattilaista soittoseuraa. Meilläkin nykyisessä porukassa jokaisella on perheet ja duunit, eli hyvä kun kerran viikossa ehditään kokoontumaan muutamaksi tunniksi.
 
Janus
01.01.2014 13:21:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metropolian musiikin koulutusohjelman jatko on vielä tätä kirjoittaessa hieman auki (ks. sivun ylälaita...), mutta jos jaksaa odottaa syksyyn, myös harjoitusoppilaaksi hakeminen ns. pedibändiin on yksi vaihtoehto:
 
http://www.metropolia.fi/koulutusoh … /popjazzmusiikki/harjoitusoppilaat/
 
Soittoa siis syys- tai kevätlukukauden ajan n. kerran viikossa, bändien vetäjinä koulutusohjelman pedagogiikkaoppilaita.
 
Euphonium
01.01.2014 20:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilelee: Aloitin itse soittoharrastuksen kolmen kympin hujakoilla muutama vuosi sitten. Täytyy sanoa, että bändisoiton kurssit ei kyllä käynyt mielessäkään, enemmänkin huolta oli, että mistä löytyy samanhenkistä seuraa ja kuinka sitä ylipäätään oppii soittamaan.
 

 
Yritätkö siis selittää, että bändikurssille ei kannata mennä? Minun mielestäni bändikurssi on todella hyvä vaihtoehto, sitten alkukaan ei ole mitään aikamoista hakemista ja siellä on automaattisesti se yksi kokeneempi mukana. (kurssin vetäjä)
 
Ilelee
01.01.2014 21:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Yritätkö siis selittää, että bändikurssille ei kannata mennä? Minun mielestäni bändikurssi on todella hyvä vaihtoehto, sitten alkukaan ei ole mitään aikamoista hakemista ja siellä on automaattisesti se yksi kokeneempi mukana. (kurssin vetäjä)
 
No en nyt ihan noin sitä tarkoittanut, tokihan siitä varmasti iloa on, mutta aika kaukana välttämättömästä. Sen homman oppii tekemälläkin ja vaikka onkin alussa hakemista, hauskaa se yhdessä soittamisen (yrittäminen) silti on. Kurssille vaan jos semmoinen huvittaa ja kiinnostaa, mutta älkää antako kurssittomuuden / kokemuksen puutteen estää soittoseuran hakemista.
 
MissFox
01.01.2014 21:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kurssin kautta bändisoittamiseen tutustuminen on itselle ainakin helpoimman oloinen tapa päästä kokeilemaan jos vaan löytää sopivan kurssin. Hyvänä puolena se että on tosiaan ainakin se vetäjä joka toivottavasti tietää mitä on tekemässä. Ja kurssin järjestävä taho tarjoaa samalla myös sen harjoitustilan ja vahvistimet yms. ainakin kuvausten mukaisesti näin - joten riittää kun hilaa oman soittimen paikalle (jossain tarjotaan jopa soittimetkin lainattavaksi).
 
Eikä tiedä vaikka kurssilta löytäisi sitten samanhenkistä seuraa jonka kanssa jatkaa soittelua :) Helpompi ainakin lähteä tuntemattomille pistämään wanted-ilmoituksiakin jos saa vähän kosketusta mitä on etsimässä :)
 
Tuo pedibändi-ajatuskin on miettimisen arvoinen. Hyviä vinkkejä tullut ja kiva tosiaan lukea noita kurssikokemuksia. Kevään kurssit on jo aikalailla täynnä niin tässä ehtii hyvin miettiä vaihtoehtoja ensi syksyä silmälläpitäen.
 
Euphonium
02.01.2014 08:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MissFox: Kurssin kautta bändisoittamiseen tutustuminen on itselle ainakin helpoimman oloinen tapa päästä kokeilemaan jos vaan löytää sopivan kurssin. Hyvänä puolena se että on tosiaan ainakin se vetäjä joka toivottavasti tietää mitä on tekemässä. Ja kurssin järjestävä taho tarjoaa samalla myös sen harjoitustilan ja vahvistimet yms. ainakin kuvausten mukaisesti näin - joten riittää kun hilaa oman soittimen paikalle (jossain tarjotaan jopa soittimetkin lainattavaksi).
 
Eikä tiedä vaikka kurssilta löytäisi sitten samanhenkistä seuraa jonka kanssa jatkaa soittelua :) Helpompi ainakin lähteä tuntemattomille pistämään wanted-ilmoituksiakin jos saa vähän kosketusta mitä on etsimässä :)
 
Tuo pedibändi-ajatuskin on miettimisen arvoinen. Hyviä vinkkejä tullut ja kiva tosiaan lukea noita kurssikokemuksia. Kevään kurssit on jo aikalailla täynnä niin tässä ehtii hyvin miettiä vaihtoehtoja ensi syksyä silmälläpitäen.

 
Joo, ainakin meidän nykyisestä bändistä suurin osa on samalta kansalaisopiston bändikurssilta. Soittotaito meillä ei ole vieläkään päätähuimaava, mutta hauskaa yhteissoittaminen on.
 
baron
02.01.2014 20:44:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun aloittelevat soittajat pistää ekan bändin kokoon niin olisi hyvä että edes joku osaisi homman ja jos ei muuta saatavissa niin bändikurssin vetäjä on ihan hyvä vaihtoehto.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dirtyh
05.01.2014 16:01:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kun aloittelevat soittajat pistää ekan bändin kokoon niin olisi hyvä että edes joku osaisi homman ja jos ei muuta saatavissa niin bändikurssin vetäjä on ihan hyvä vaihtoehto.
Tämä on oikeasti ihan totta. Itse kun aikoinaan aloitteli touhuja niin moni asia olisi ollut huomattavasti kivuttomampi jos olisi ollut joku jolta vähän kysellä neuvoa. Varsinkin moni hankinta olisi ollut paljon järkevämpi ja varmasti instrumenttikin olisi nyt paremmin hallussa.
 
Ja onhan kursseista sitten ainakin se hyöty että siellä sitten näkee jaksaako noita bändihommia pidemmän päälle, ilman että tarvii ensin itse ostaa laitteistoa parilla tonnilla.
 
nisumaka
07.01.2014 10:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja onhan kursseista sitten ainakin se hyöty että siellä sitten näkee jaksaako noita bändihommia pidemmän päälle, ilman että tarvii ensin itse ostaa laitteistoa parilla tonnilla.
 
Tossa on suuri viisaus takana. Vaikka jonkin bändiopiston kurssihinta tuntuu kalliilta, se ei välttämättä sitä ole kokonaisuutta tarkastellen. Eli helposti muutoin treenikämpän vuokrat, kamat jne. kustannukset tuleekin paljon suuremmiksi, kuin kurssin käynti.
 
Feline
07.01.2014 19:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oishan se kiva tuollaiselle bändikurssille mennä. Meijjän musakoulu järjestääkin noita ja ope on sellaiseen houkutellut mutta olen niin nössö etten kehtaa... Sama juttu sitten noitten leirien kanssa :D
 
weelie
30.01.2014 11:12:44 (muokattu 30.01.2014 11:15:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen käynyt useammalla työväenopiston bändikurssilla, yhteensä ehkä 4 vuotta. Pääkaupunkiseudulla niitä kun löytyy useita (olen käynyt espoossa, helsingissä, vantaalla). Olen soittanut iskelmää, rokkia, bluegrassia, jatsia bassolla, akustisella ja sähkökitaralla, huuliharpulla ja jopa sähköukulelella... laulua olen myös kokeillut ja rumpuja joutunut kerran myös kokeilemaan. Kurssit vaihtelee, mutta ne missä minä olen ollut ovat pääosin ihan siihen tyyliin että mitä haluatte soittaa, eikä opettajalla ole mitään "opetussuunnitelmaa" ollut. Joku ehdottaa biisiä, joku hankkii siihen laput, kuunnellaan biisiä ja yritetään soittaa. Pääosin kursseilla on ollut kavereita jotka on minua etevämpiä, mutta se ei ole haitannut, kitaristeja on niin monia yleensä että jokainen voi soittaa jonkun pienen osan. Riittää kun osaa perussointuja hakata ja halua on jonkin verran myös kotona treenaamiseen, vaikka mitään "kotiläksyjä" ei annetakaan.
 
Kurssit on muuten mielestäni sikahalpoja jos vertaa siihen että hankkisi itse kamat ja vuokraisi tilan tai että kävisi ykistyistunneilla. Jotain euron pari per tunti nuo on olleet missä olen käynyt.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «