Aihe: Volume potikan kolvaus apua!
1 2
treble
09.05.2004 16:18:59
Eli siis vaihdoin volume potikan ja nyt pitäisi sitten kolvata johdot kiinni. Kitarassa on 1 volume 1 tone ja 5-asentoinen mikkivalitsin. Mikitys on HSS.

Jakista lähtee keltainen johto jonka olen kolvannut keskimmäiseen sellaiseen volumepotikan rautasakaraan jo kiinni. Onhan oikein?

Irti olevia johtoja on vielä: tonesta lähtevä keltainen johto, mikkivalitsimesta lähtevä keltainen johto, sekä rykelmä johtoja jotka on solmittu yhteen ja siinä on luultavasti yksikelaisilta tulevat ruskea ja sininen johto sekä ohuemmat valkoinen ja punainen(olisikos maajohto?)

Kuinkas nämä nyt sitten kolvaillaan? Siis sellainen ihan perus kolvaus eikä mitään erikoisuuksia.

Älkääkä tyrkyttäkö minulle niitä diagrammeja sillä en tajua niistä yhtaan mitään.
kalkkuna
09.05.2004 16:37:32
http://www.seymourduncan.com/websit … ics/hum_sing_sing_1vol_1tone_5w.htm

tiedän että pyysit että älkää tykyttäkö noita, mutta katsoppa tarkkaan, saattaa löytyä jotain mistä saat selvää.
treble
10.05.2004 21:24:23
Yritin kattoa tota mutta en saanut vieläkään toimimaan. En tajunnut noita kaikkia merkintöjä tossa?
Snowblind
11.05.2004 11:41:54

Olisit voinut kai itse merkitä mikä johto oli missäkin ennenkuin sitä potikkaa irroittelet. Olisi pikkaisen helpottanut jos et edes noita kaavioita ymmärrä.
vrajala
11.05.2004 13:28:00
Millä tavalla ne johdot on "solmittu" yhteen? Ovatko ne kenties päistään yhdessä, jolloin ne ovat olleet juotettuna samaan paikkaan? Vai ovatko ne vaan samassa nipussa reitityksen takia? Vai ovatko ne kenties saman kuoren sisällä, jolloin ne ovat todennäköisesti sen 2-kelasen johtoja kaikki? Yritä selvittää mitä johtoja ne ovat.

Veikkaisin, että jos ne ovat olleet samaan paikkaan juotettuna, niin tuossa on mikkien maat sekä tallan/kielien maadoitus, joka tremoloilla yleensä kytketään sinne jousien ripustuskappaleeseen (peltilätkä kitaran sisällä takapuolella, jolla jouset kiinnitetään kahdella ruuvilla runkoon).

Ja onko sulla tuo tone kytketty noin kuin tossa kuvassa vai jollain muulla tavalla? Jos se on noin, niin silloin se keltainen johto tulee maahan.

Jos ei vielä selviä onkelmat, niin kerro mikä kitara on kyseessä ja mitä mikkejä siinä on.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Spez
16.05.2004 22:35:18 (muokattu 16.05.2004 22:38:46)
Tätä minä en tajua, että mitä tarkoittaa, että joku johto tulee maahan?

Siis että se juotetaan / kiinnitetään maapisteeseen. Esim. Volumepotikan takakanteen. Edit: Näitä juttuja opeteltiin yläasteella fysiikassa.. Joku on nukkunut ne yli aikanaan :)
Jason Becker.
treble
21.05.2004 18:16:51
Ugh...olisi ehkä pitänyt mainita, että tone potikka on push/pull mallia!
Billsner
21.05.2004 20:24:45 (muokattu 21.05.2004 20:26:06)
Pistetään tähän samaan threadiin. Ibassa volumepotikka vetelee viimeisiä (pitää käyttää väkivaltaa että se menee ns. täysille). Löytyisköhän mistään kytkentäkaaviota moiselle vehkeelle? Eli 2 x humppari ja kolmeasentoinen kytkin. Kannattaisiko samalla muuten vaihtaa tonekin? Minun mäihällä se hajoaa heti sen jälkeen kun olen saanut sen volumepotikan vaihdettua.

Lisäys: Voihan ne johdot tosiaan merkitä ennen potikan irroittamista, mutta jos löytyy kytkentäkaavio, niin ei siitä haittaakaan ole.
Cursed Ibanez 7-string of molestation.
treble
23.05.2004 13:28:41
No niin nyt kitarasta kuuluu ääntä! Kiitos avusta!

Mutta ei tämä vielä ole ohitse.

Häiritä ei synnyt jos kosken kieliin tai muihin näkyvillä oleviin metalli osiin, eli siltä osin kaikki on kunnosa, mutta kun avaa kitaran ja koskee keskimmäiseen ja vasemmanpuoleiseen volume potikan jalkaan (potikka alaspain jalat katsojaa kohti), niin melu on infernaalinen. Tästähän ei sinänsä ole mitään haittaa koska niihin ei tule koskettua, koska ne eivät muuten ole näkyvissä, mutta kävi silti mietityttämään.

Näin olen kolvannut: (potikka alaspain jalat katsojaa kohti) oikeanpuoleinen jalka kiinni volumepotikan runkoon, yksikelaiset kiinni volume potikn runkoon (se nippu). Jakin piuha keskimmäiseen jalkaan ja jakin sisällä erillisessä muovissa oleva piuha runkoon kiinni. Tone runkoon kiinni. Mikinvalitsimesta keltainen piuha vasemmanpuoleiseen jalkaan.
Niskamies
24.05.2004 20:10:41
Pistetään tähän samaan threadiin. Ibassa volumepotikka vetelee viimeisiä (pitää käyttää väkivaltaa että se menee ns. täysille). Löytyisköhän mistään kytkentäkaaviota moiselle vehkeelle? Eli 2 x humppari ja kolmeasentoinen kytkin. Kannattaisiko samalla muuten vaihtaa tonekin? Minun mäihällä se hajoaa heti sen jälkeen kun olen saanut sen volumepotikan vaihdettua.

Lisäys: Voihan ne johdot tosiaan merkitä ennen potikan irroittamista, mutta jos löytyy kytkentäkaavio, niin ei siitä haittaakaan ole.

http://www.seymourduncan.com/websit … schematics/2hb_1vol_1tone_3way.html

Oleppa hyvä.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Billsner
24.05.2004 23:19:09
Oleppa hyvä.

Kiitän.
Cursed Ibanez 7-string of molestation.
vrajala
25.05.2004 00:35:13
...mutta kun avaa kitaran ja koskee keskimmäiseen ja vasemmanpuoleiseen volume potikan jalkaan (potikka alaspain jalat katsojaa kohti), niin melu on infernaalinen.

On se vaan ihmeellistä. Tuo sähkö. Mä en silti ymmärrä, että miksi murehtia sitä jos ei itse sovikaan osaksi signaalitietä? Kitaran on tarkoituskin toimia niin, että ne parhaat äänet saadaan aikaan kieliä, ei potikan jalkoja pitelemällä. Ole tyytyväinen, että kitara kuulostaa soitettaessa siltä miltä pitääkin.

Mutta kerro vielä miksi sulla on siinä push/pull potikka? Noillahan on yleensä tarkoitus toimia kytkimenä jollekin toiminnolle, esim. mikin puolitukselle. Miinuksena tuossa on se, että ne täytyy myös johdottaa niin että ne pystyvät hommansa hoitamaan.
treble
25.05.2004 12:06:41
Mutta kerro vielä miksi sulla on siinä push/pull potikka?

Vaikea sanoa. Se on ollut siinä siitä lähtien kun kitaran (käytettynä) ostin. Mutta ainakin netistä katsomieni vanhojen kataloogien perusteella sen pitäisi kyllä ollakkin siinä.
treble
25.05.2004 12:11:23
Miten tuo tone piuha yleensä kolvataan tuohon volumepotikkaan, kun tuntuu ettei tone oikein toimi?
Juzzu
25.05.2004 12:48:27
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
treble
25.05.2004 13:14:11
Huomasin myös juuri, että kun kosken mikkien napoihin tai mikkivalitsimeen niin tulee häiriötä. : (
vrajala
25.05.2004 17:28:53
Huomasin myös juuri, että kun kosken mikkien napoihin tai mikkivalitsimeen niin tulee häiriötä. : (

Tuo ensimmäinen on kait ihan normaalia, jos se häiriö ei nyt mitään infernaalista melua ole. Kannattaa tarkistaa, ettei yksikään mikkikytkimeen tehty juotos ole "lipsunut" niin, että se osuu runkoon.
treble
25.05.2004 21:31:56 (muokattu 25.05.2004 21:32:48)
Tuo ensimmäinen on kait ihan normaalia, jos se häiriö ei nyt mitään infernaalista melua ole.

Itse asiassa tuo melu on aika infernaalista ;). Outoa on se, että kun kosken mikkien napoja ja samaan aikaan kieliä niin melu häviää!

Osaisikos joku nyt selittää, ihan sanasta sanaan miten volume potikkaan pitäisi kolvata 2 single coilia, yksi humucker, jakki ja (push/pull) tone?
treble
26.05.2004 20:41:00
Olisikohan mahdollista, että olisin vahingossa puolittanut humbuckerin, sillä se kuulostaa enemmänkin yksikelaiselta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)