Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sämplet ja niitten ns puhdistaminen
1
äskoo
12.11.2013 12:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hei,
olen miksaamassa rap levyä ja taustat ovat tehty sämpleistä (sämple,rummut,basso)
mietin että mitä kaikkea vaihtoehtoja on että saa itse räpille paljon tilaa..?
 
tällähetkellä teen niin että: eqlla alapäät kokonaan pois noin 200hz, sitten kapealla arvolla(piikillä) turhat mutinat 350hz,500hz ja 8000hz jopa miinus 12db, sitten yläpäät kans pois maun mukaan.
 
joissakin sämpleissä on stereokuvan keskellä paljon tavaraa jotka jäiritsee. saako niitä jollain efektilla pois?
olen koittanut tota logicin "stereo spreat" efekttia ja se näyttää toimivaan aika hyvin niihinkin missä ei ole ongelmia.. se antaa halutessa todella leveän stereokuvan mutta onko se sitten kovin aitoa? kuulostaa ainakin hyvältä kun laittaa 100% oikealle ja 100% vasemmalle.
 
mitä mieltä olette asiasta? otan mielellään mielipiteitä vastaan..
kiitos
 
Sivetti
15.12.2013 12:50:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä muutama hyvä artikkeli rapin miksaamisesta:
 
http://www.soundonsound.com/sos/dec09/articles/it_1209.htm
http://www.soundonsound.com/sos/oct10/articles/it-1010.htm
http://www.soundonsound.com/sos/dec11/articles/it-1211.htm
http://www.soundonsound.com/sos/mar12/articles/it-0312.htm
 
Horzu
29.12.2013 04:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: hei,
olen miksaamassa rap levyä ja taustat ovat tehty sämpleistä (sämple,rummut,basso)
mietin että mitä kaikkea vaihtoehtoja on että saa itse räpille paljon tilaa..?
 
tällähetkellä teen niin että: eqlla alapäät kokonaan pois noin 200hz, sitten kapealla arvolla(piikillä) turhat mutinat 350hz,500hz ja 8000hz jopa miinus 12db, sitten yläpäät kans pois maun mukaan.
 
joissakin sämpleissä on stereokuvan keskellä paljon tavaraa jotka jäiritsee. saako niitä jollain efektilla pois?
olen koittanut tota logicin "stereo spreat" efekttia ja se näyttää toimivaan aika hyvin niihinkin missä ei ole ongelmia.. se antaa halutessa todella leveän stereokuvan mutta onko se sitten kovin aitoa? kuulostaa ainakin hyvältä kun laittaa 100% oikealle ja 100% vasemmalle.
 
mitä mieltä olette asiasta? otan mielellään mielipiteitä vastaan..
kiitos

-----------------------------------------------------------------------------------
Leikkaat räp biitistä bassot pois? :D Itse ainakin elän siinä uskossa että räpissä basareiden pitää potkia. Kuulostaa siltä et oot jokseenkin aika alussa miksaus hommien kanssa noin yleensä ottaen.
Mitään oikotietä onneen biittien miksaukseen ei ole vaan se vaatii jumittamista. Kokeilua ja lisää kokeilua sekä näkemystä ja teorian opiskelua.
 
Mut uskon et toi tila mitä haet sanoille on jokseenkin kiinni siitä kuinka miksaat ne räpit. Kannattaa varmaan alkuun koittaa miksata vokaalit hyvän kuulosiks joihinkin valmiisiin biitteihin esim. vaikka dj premier:in biitteihin.
Jos se ei onnistu niin vika ei ole biitin miksauksessa. :D
 
Itse kun miksaan räp biisiin sanoja yleensä ensimmäisenä korjaan leikkaa/liimaa periaatteella pienetkin huti räppäykset sanoista. Eli pointtina on se että sanat osuis aina painosella tavulla joko basarin tai snaren myötä vaiheeseen voimistaen ja tukien toisiaan. Suomenkielessä eka tavu on aina painollinen ja siitä joka kolmas ESI-merk-KI TÄS-sä: MA-ka-ROO-ni-LAA-tik-KO.
Itse vokaaleista aina yleensä voi melkeen leikata alimmat taajuudet pois niin pitkälle kun se ei kuultavasti vaikuta mutta noin nyrkkisääntönä ainakin 75hz matalemmat.
Itse olen tottunut käyttämään kahta kompressoria peräkkäin vst:llä miksatessa raakoja räp vokaaleja.Eka nopeasti reagoiva ja sen perässä hitaammin reagoiva.
Jos tälläkään ei vielä vokaalit ole muuttunut tarpeeksi selviksi yleensä pieni 2-3khz korostus auttaa. Sitten monesti vielä lisään mahdollisesti kaikua vokaaleihin taustan mukaan jos tarvetta...Ja tota öö totuushan on myös se et tähänkään ei oo sellasta valmista reseptiä mut nuo kyl sellaset yleisimmät jutut mitä yleensä joutuu duunailee ja noi kun sujuu niin varmaan on jo vähä enempi perillä hommasta. :)
 
Mut sit tähän biitti kysymykseen vielä toista kautta.
Jos haluut tehä sellasen biitin johon menee vokaalit helposti päälle tee sellanen jossa 2-4khz tilaa tarpeeks toisaalta sen ehdoilla tehden helposti saa kyl aika munatonta kamaa kans aikaan joten ehkä kantsii eka opetella miksailee noihin valmiisiin laatubiitteihin ne omat räpit. :)
 
Horzu
29.12.2013 04:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja se ehkä tähän ois vielä hyvä sanoa että jos plugareilla miksaa niin suosittelen käyttämään enimmäkseen plugareita joissa ei ole mtn "diagrammeja".
Niitä diagrammeja on liian helppo ruveta silmillä palvomaa ja yleensä ku silmät aukee niin korvat menee "kiinni". Ainakin näin omalla kohdalla. :D
Tärkeämpäähän lopputuloksen kannalta on se miltä musiikki kuulostaa ei miltä jonkin plugarin diagrammi näyttää. :)
 
äskoo
30.12.2013 17:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Horzu: -----------------------------------------------------------------------------------
Leikkaat räp biitistä bassot pois? :D Itse ainakin elän siinä uskossa että räpissä basareiden pitää potkia. Kuulostaa siltä et oot jokseenkin aika alussa miksaus hommien kanssa noin yleensä ottaen.

 
kiitos hienosta vastauksesta.
 
Joo totta, olen aika alussa biittien miksauksien kanssa. ennen on aina tullu biitit valmiiksi miksattuna ja olen sit sovittanut räpit,mikssaanu ja sit masteroinnu.
 
Tarkoitin tolla bossojen leikkauksella sitä että bassot leikataan pelkästään sämplestä pois niin että erikseen on viellä rumpujen lisäksi basso joka tarvii tilaa..
 
noissa biiteissä mitä työstän on:
-sämple
-rummut
-basso
-muutama kiippari ja muita pieniä soundeja
 
sen takia oon sitä mieltä ettei sämpleet tarvi alapäitä ollenkaan koska on basso soitettuna erikseen..
 
sitten lisäksi leikkaan myös basarista noin alle 50hz pois että basso ja basari ei sotke toisiaan subwooferissa..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «