Aihe: Millä mikillä wanhan hyvän ajan laulusaundia?
1 2
anapena
28.12.2013 12:53:08
musamies: Varmaan olette muutkin huomanneet mitä on tapahtunut mikkien hinnoille:
http://www.thomann.de/fi/suurikalvoiset_mikrofonit.html

Laajakalvomikin saamikseksi ei tarvi maksaa enää itseään kipeeksi.

Ennen livetoiminnassa harmiteltiin sitä jos joku suostui vetämään jollain B-tuotteilla ja jos en pahasti väärin muista, perus Shure SM58 oli myös niitä, jotka ei ollut tarpeeksi hyviä...

Joku perus Rode maksaa samaa luokkaa mitä maksaa uusi kiippari kotelo.

Peruskiinailmiö. A-luokan vehkeet ovat edelleen kalliita ja Beetkin oli ennen parempia:)
Kyllä mua vit*ttaa, jos joku hajoaa tai ei toimi, vaikka olis kuinka halpa. Kalliimpi voi olla halvempi pitkällä matkalla ja nautit koko ajan vähän paremmasta soundista.
Istu ja pala!
stnprkl
28.12.2013 17:55:35
vhaivala: En tajua enää yhtään mistä tässä puhutaan. Trollia ei sais ruokkia, mutta onhan tämä tavallaan ihan viihdyttävää luettavaa.

Mulla sulaa aivot.
Viltsu audiokantaja
pitk
28.12.2013 18:03:49

stnprkl: Mulla sulaa aivot.

There is God!
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
LHU
28.12.2013 18:38:04 (muokattu 28.12.2013 18:38:48)
musamies:Ennen hyvä saundi perustui myös siihen, että mukana oli osaavia muusikoita.

Ja nykyään ei ole osaavia muusikoita vai, no ei ainakaan tässä keskustelussa? Hyvä soundi lähtee hyvästä äänilähteestä, jos sä et soundaa Rautavaaralta tai Virran Olalta niin sit sä et vaan soundaa, usko se ja tyydy siihen. Vanha totuus on että p****sta ei tehdä konvehtia millään laitteella, koskaan, ei edes sun satavattisella putkivahvistimella tai urkuharmoonilla.
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
musamies
28.12.2013 18:54:40 (muokattu 28.12.2013 19:08:55)
LHU: Ja nykyään ei ole osaavia muusikoita vai, no ei ainakaan tässä keskustelussa? Hyvä soundi lähtee hyvästä äänilähteestä, jos sä et soundaa Rautavaaralta tai Virran Olalta niin sit sä et vaan soundaa, usko se ja tyydy siihen. Vanha totuus on että p****sta ei tehdä konvehtia millään laitteella, koskaan, ei edes sun satavattisella putkivahvistimella tai urkuharmoonilla.

Ei kyse olekaan siitä, että kannattas lähtee kilpailee vanhojen tekijöiden kanssa vaan on meitä, jotka on koko ikänsä kuunnellut musaa joka on enempi lähtösin 1900-luvun alku kuin loppupuolelta.

Näitä vekottimia on paljon helpompi päivittää kuin laulajia ja jos vanhaa ohjelmistoa haluaa mukaan pikku keikoille tai edes treeneihin, silloin joutuu tekemään asioita enempi itse kuten voi olla niin, että joutuu itse myös laulajaksi. Tästä on toisaalta se hyvä puoli, ettei tarvi kenenkään kanssa väitellä onko Muuttuvat laulut edelleen ajankohtainen tai Gershwinin mukaansatempaavat klassikot.

Mitä nykyajan muusikoiden osaamiseen tulee, porukkaa on vissiin aika vaihtelevin eväin ja intressein liikkeellä. Itse näkisin kuitenkin niin jos on kyse 1950-lukua vanhemmasta ohjelmistosta, motivoituneet ja osaavat käyvät valitettavan harvinaiseksi verrattuna uudempaan ohjelmistoon.

Myöskään muuten ehkä osaavasta klasariporukasta ei usein ole apua jos tähtäimenä on tilaisuudet missä viini virtaa ja laulu soi. Siinä voi käydä niinpäin, että jopa oma laulama Tuopin jäljet toimii paremmin vaikka allekirjoittanut ei itseään hyvänä laulajana pidäkään...

Silti muitakin laulajia ilman muuta tarvitaan ja nykyajan ohjelmistoa ei allekirjoittanut laula ollenkaan.

PS: Eikö näin päin ole paljon parempi kuin jos lähtisin esittää samaa matskua kuin Anna Abreu tai Cheek!?
haitari
28.12.2013 20:53:27

musamies:

Joku perus Rode maksaa samaa luokkaa mitä maksaa uusi kiippari kotelo.

Ei muuta kuin kokeilemaan sitten sitä kiipparikoteloa.
www.patevamies.fi
musamies
28.12.2013 21:08:09
haitari: Ei muuta kuin kokeilemaan sitten sitä kiipparikoteloa.

Eiköhän ne suostu mikinkin myymään mukana!
ferodoz
29.12.2013 04:42:52 (muokattu 29.12.2013 04:44:22)

Voi herranjumala Hei mullekkin saa antaa vinkkejä että millä mikillä mun Kumun basarista saa samankuuloiset kun Ludvigin Vistaliten basarista. Tai siihen että millä mikillä mä kuulostaisin 1980 luvun Bon Jovilta.
telaketju.com
KariS
29.12.2013 10:01:38

ferodoz: Voi herranjumala Hei mullekkin saa antaa vinkkejä että millä mikillä mun Kumun basarista saa samankuuloiset kun Ludvigin Vistaliten basarista. Tai siihen että millä mikillä mä kuulostaisin 1980 luvun Bon Jovilta.

...onhan sellaisia mikkejä! Ainakin t-Bonen valikoimissa. Aivan sama, mihin basariin sen tunget, yhtä tuhnua tulee :-)

Toi bon jovi on vähän haasteellisempi. Niinkuin rautavaarakin...

Sorry, kohinaa...

:-)

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
jorma666
29.12.2013 10:25:34
ferodoz: Voi herranjumala Hei mullekkin saa antaa vinkkejä että millä mikillä mun Kumun basarista saa samankuuloiset kun Ludvigin Vistaliten basarista. Tai siihen että millä mikillä mä kuulostaisin 1980 luvun Bon Jovilta.

Joku kiinalainen mikki, mutta ei dynaaminen! Roden kun laitat, niin sun basari kuulostaa Rautavaaralta. Jos taas tykkäät enemmän Nat King Colesta, niin laita tbone.
we call it music - they call the cops
BigAgib
29.12.2013 15:02:41
Tuota voin kokemuksesta suositella livekäyttöön
Näyttää vintagelta ja kuulostaa hyvältä!
Ei tosin ole ihan halvin.
Turusta löytyy maahantuoja

http://www.heilsound.com/pro/microphones/the-fin
musamies
29.12.2013 15:28:09 (muokattu 29.12.2013 15:40:25)
Testailin joitain aikoja sitten miten voi mikittää haitarin äänitystilanteessa ja niillä eväillä mitä sillä kertaa oli tuli laitettua:
- 1 kpl T-Bone laajakalvoputkimikki ehkä vajaan metrin etäisyydelle haitarista
- 2 kpl AKG C535EB AB stereopariksi ambienssimikeiksi kauemmaksi

Täytyy myös lisätä tähän huomio, että taputusten tai kehujen määrä ei usein ole kiinni siitä miten taitava on koska melkein parhaiten on kehuja tullut vaikka haitarin kanssa tai jos laulaa johonkin tilaisuuteen juuri sopivan laulun.

Kun jotain on oikein kovasti treenannut ja rupeaa omasta mielestä löytymään aika jäätävä ja rohkea tulkinta, ei ole ollenkaan selvää, että tämä olisi yleisön mielestä parempi veto.

Levyllä voi asia olla vähän eri, mutta livenä se menee jotenkin näin kuin kerroin...

Voi herranjumala Hei mullekkin saa antaa vinkkejä että millä mikillä mun Kumun basarista saa samankuuloiset kun Ludvigin Vistaliten basarista. Tai siihen että millä mikillä mä kuulostaisin 1980 luvun Bon Jovilta.

Ei ole ehkä rumpuihin mitään apua, mutta kiippareiden kohdalla helpompi on ollut "vanhentaa" uusia vehkeitä kuin tehdä modernia saundia vanhoilla. Mä olen esim. melkein ensi töikseni tallentanut presetiksi uuteen stagepianoon siistejen saundejen lisäksi saundeja, jota olen kahdella layerillä virittänyt hiuksen hienosti epävireeseen. En tiedä tajuuko yleisö niistä mitään, mutta itseä ne ilahduttaa!
musamies
01.03.2014 11:50:17
Nyt on ollut Sennheiser e965:nen mukana kotitreenailussa ja ei se itsessään kyllä laulusta mitään vintagea ole tehnyt, mutta nyt on ainakin kuulokkeet päässä melko helpontuntuinen laulaa ja myös alimmat mihin laulaja pystyy äänet irtoaa aika hyvin.

Mikkiin ei onneksi välttämättä tarvi laulaa ihan kiinni vaan nyt saa alimpia ääniä buustattua kivasti viemällä mikkiä tarvittaessa vähän lähemmäksi.

Seuraavaksi laulaja joutuu harjoittelemaan lauluaan ja kun tässä tapahtuu etenemistä, voi ruveta miettimään mahdollisia vintagemehustamisia teknisin keinoin.

Kahdella erilaiselle suuntakuviolle voi tulla käyttöä kun pääse livetilanteeseen tai treenikselle.

Veikkaisin, että ihan hyvillä jäljillä kuitenkin, tässä voisi putkikompressori ja helvatin hyvä kaikulaite tehdä vielä eetvarttia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)