Aihe: Metallica
1 2 3 4 5225 226 227 228 229497 498 499 500 501
Rhapa
27.12.2013 19:52:52
haunted: Miten ne remasterit huonontaa sitä alkuperästä?

Mun mielestä esim megadethin orkkikset on jopa parempia, jos mahdollista, noitten remastereiden takia. Ei ainakaan yhtään huonompia tai "kustuja". Sama jos joku tekee paskan coverin, se on vaan paska coveri, eikä raiskaa alkuperästä vetoo.

No ei tietenkään huononna alkuperäistä. Esim. megadethin kohdalla on nyt kuitenkin niin, että spotifystä voit kuunnella vain niitä umpipaskoja remastereita. Siinä mielessä se kyllä raiskaa sen alkuperäisenkin, kun saatavilla on vain se paska remaster.

Umpihullu: Hoi, kaikki alkupään levyt (Kill 'em all, Ride the Lightning, Master Of Puppets, ...And Justice For All) löytyy myös remasteroituna monenlaisina eri versioina. En tiedä sitten miten ovat soundipolitiikkansa noissa hoitaneet, mutta ihan yhtälailla ovat tehneet remasteria kuin muutkin orkesterit.

Mut noissa ei ole mun käsittääkseni sorkittu soundeja sen kummemmin. Oli remaster tai ei, niin enemmän miellän ne vain uusintapainoksiksi.

Megadeth (mustaine) nyt vaan on täydellinen esimerkki siitä, miten homma vedetään reisille, kun mopo lähtee käsistä. En edes halua kuvitella mitä lars saisi studiossa aikaan rukatessaan vanhoja levyjä uusiksi.

Ja ihmettelen aina tuota aika ajoin pinnalle pulpahtavaa trendiä dissata justicen bassottomuutta. Mun korvaan justice on täydellinen. Ehkä tosiaan olisin asiasta eri mieltä, jos olisin silloin vuonna miekka ja kives lukenut ensin internetistä, että levy soundaa paskalle ja siitä ei voi digata. Ai niin, mut eihän silloin ollut vielä internettiä.
Arkka
27.12.2013 20:16:24 (muokattu 27.12.2013 20:18:51)

haunted: Kysymys kuuluikin, miten se remasteri huonontaa sitä alkuperästä.

Rhapa tuossa jo sanoikin oleellisen. Ei huononna. Tuos on juuri se ikävä puoli, että se viimesin versio on se voimassa oleva striimauspalveluissa sun muissa, ja orkkiksia saa metsästää levykaupoissakin.

Umpihullu: Hoi, kaikki alkupään levyt (Kill 'em all, Ride the Lightning, Master Of Puppets, ...And Justice For All) löytyy myös remasteroituna monenlaisina eri versioina. En tiedä sitten miten ovat soundipolitiikkansa noissa hoitaneet, mutta ihan yhtälailla ovat tehneet remasteria kuin muutkin orkesterit.

Heitäs pari linkkiä näihin.. :)

Ikivanhat on varmaan CD-versioille masteroitu aikoinaan erikseen ja se vanha coveri-ep ja vanhoja b-puolia jne. uudelleen Garage incille. Black Albumista löytyy muistaakseni joku audiophile korkearesoluutioinen versio, joka kuulostaa paskemmalle kuin orkkis.

Mutta siis NE remasterit, joita netissä pyörii, on jotain fanien vääntämiä.
haunted
27.12.2013 21:05:43 (muokattu 27.12.2013 21:09:45)
Arkka: Rhapa tuossa jo sanoikin oleellisen. Ei huononna. Tuos on juuri se ikävä puoli, että se viimesin versio on se voimassa oleva striimauspalveluissa sun muissa, ja orkkiksia saa metsästää levykaupoissakin.

Toi pitää kutinsa. Sekään ei haittaa henkilökohtasesti, koska kuuntelen musiikkini 99% CD:inä ja luurilla joskus jotain, joka on usein ripattu levyltä. Mun puolesta juutuubeis ja spotifais yms saa pyöriäkki kaikki suttuversiot :) Ostakaa levyjä, metsästäkää netistä originaalit ja keulikaa niillä foorumeilla.

Rhapa:Metallica on niitä harvoja bändejä, jotka ei ole kussut alkuperäisiä levyjään remasteroinnilla.

Tosta sain sellasen kuvan että ne perseilyversiot tekee hallaa originaaleille. My bad.
"Anteeks mulla on pakkoliikkeitä" -Natolasse
Umpihullu
27.12.2013 22:29:17 (muokattu 27.12.2013 22:30:17)
Arkka: Rhapa tuossa jo sanoikin oleellisen. Ei huononna. Tuos on juuri se ikävä puoli, että se viimesin versio on se voimassa oleva striimauspalveluissa sun muissa, ja orkkiksia saa metsästää levykaupoissakin.

Heitäs pari linkkiä näihin.. :)

Ikivanhat on varmaan CD-versioille masteroitu aikoinaan erikseen ja se vanha coveri-ep ja vanhoja b-puolia jne. uudelleen Garage incille. Black Albumista löytyy muistaakseni joku audiophile korkearesoluutioinen versio, joka kuulostaa paskemmalle kuin orkkis.

Mutta siis NE remasterit, joita netissä pyörii, on jotain fanien vääntämiä.

Joo, tässä hieman linkkiä mistä ne painokset löytyvät. Klikkaat kunkin levyn kohdalta ja katsot, että missä lukee RM, niin ne on remasteroituja versioita. Ei ne ole mitään fanien väsäämiä vaan isojen firmojen julkaisemia. Painakaa tuo Discogs mieleen, se on levynkeräilijän kultainen lipas etsittäessä tiettyjä versioita levyjen eri painoksista.

http://www.discogs.com/artist/18839-Metallica
Muista syödä nautaa, jos joudut kaivamaan hautaa!
Rhapa
27.12.2013 22:36:47
haunted: Tosta sain sellasen kuvan että ne perseilyversiot tekee hallaa originaaleille. My bad.

Kieltämättä huonosti muotoiltu se mun kommentti. Aina ei voi onnistua!
Arkka
28.12.2013 01:32:39

Umpihullu: Joo, tässä hieman linkkiä mistä ne painokset löytyvät. Klikkaat kunkin levyn kohdalta ja katsot, että missä lukee RM, niin ne on remasteroituja versioita. Ei ne ole mitään fanien väsäämiä vaan isojen firmojen julkaisemia. Painakaa tuo Discogs mieleen, se on levynkeräilijän kultainen lipas etsittäessä tiettyjä versioita levyjen eri painoksista.

http://www.discogs.com/artist/18839-Metallica

Shiiit.. Olin väärässä. Luulin että puhuit niistä kun fanit on remasteroinut puppetsia ja muuta, mut näköjään on tehty mm. cd-remasterit ysärillä, jonkun levydiilihomman vuoksi arvatenkin(?)

Joka tapauksessa noiden versioiden saundierot taitaa olla pieniä, eikä kyse ole sellasista remastereista, joita me pelätään/toivotaan. Vrt. Megadeth.
Alex_K
29.12.2013 13:47:49
Olen käsittänyt että remaster versiot eivät ole rahastuksen takia tehtyjä, vaan omien oikeuksien takia.. Saatan toki olla täysin väärässäkin.
Puusta pudonnut.
bedlam
29.12.2013 14:06:53 (muokattu 29.12.2013 14:16:35)

Alex_K: Olen käsittänyt että remaster versiot eivät ole rahastuksen takia tehtyjä, vaan omien oikeuksien takia.. Saatan toki olla täysin väärässäkin.

Avaatko hieman tätä? Eihän ne teoksen oikeudet minnekään häviä, vaikka levystä ei mitään uusintapainoksia tehtäisikään. Vai mitä nyt tarkoitat?

Remastereiden ajatushan on parantaa tai "parantaa" äänenlaatua. CD:n alkuaikoina tehtiin paljon hätäisiä käännöksiä analogisesta digitaaliseen muotoon ja monesti volyymitasot esimerkiksi jäivät niin alhaisiksi, että levyltä kuuluu normitasolla kuunneltuna taustasuhinaa. Käsittääkseni CD-remasterista suurin osa on tehty paikkaamaan tuota. Toisaalta monet remasterit menevät överiksi tuon kanssa ja levyt kompuroidaan tukkoon.
http://www.petrilampela.net
Regalis Apertura
29.12.2013 15:21:09
Bedlam aika hyvin selittikin tuon remasteroinnin syvimmän olemuksen... Tavallaan nostetaan äänentasoa nykystereoihin sopivalle tasolle ettei tarvitsisi vääntää volumea kokonaan kaakkoon että saisi jotain kuulumaan;). Tosin joskus törmää tosi "tukkoon" kompuroituihin remastereihin (muistaakseni esim. Queenin alkupuolen levyillä oli dynamiikka hieman hakusessa). Hieman off-topikkia joten anteeksi;).
Alex_K
29.12.2013 17:33:39
bedlam: Avaatko hieman tätä? Eihän ne teoksen oikeudet minnekään häviä, vaikka levystä ei mitään uusintapainoksia tehtäisikään. Vai mitä nyt tarkoitat?

Remastereiden ajatushan on parantaa tai "parantaa" äänenlaatua. CD:n alkuaikoina tehtiin paljon hätäisiä käännöksiä analogisesta digitaaliseen muotoon ja monesti volyymitasot esimerkiksi jäivät niin alhaisiksi, että levyltä kuuluu normitasolla kuunneltuna taustasuhinaa. Käsittääkseni CD-remasterista suurin osa on tehty paikkaamaan tuota. Toisaalta monet remasterit menevät överiksi tuon kanssa ja levyt kompuroidaan tukkoon.

Jostain muistan että kun oli keskustelua Iron Maidenin remaster versioista, oli kyse omien oikeuksien parantamisesta. Oliko nyt niin että niillä olivat paskat sopimukset ja kun tekivät remaster versiot, saivat paremmat oikeudet itselle.. Yritin etsiä googlesta tätä, mutta en millään löytänyt.. Jatkan etsimistä..
Puusta pudonnut.
Azazu
29.12.2013 17:39:23
Ainakin Ozzy harjoitti tätä, hänellä kun on nuo muusikot tuossa rinnalla vaihtunu. Uuden kokoonpanon kanssa purkitetaan uudestaan ja pääsee eroon entisistä soittokavereista. Tarkemmin en muista, elämänkerrassaan oli myös juttua tästä.
Alex_K
29.12.2013 17:41:04
Azazu: Ainakin Ozzy harjoitti tätä, hänellä kun on nuo muusikot tuossa rinnalla vaihtunu. Uuden kokoonpanon kanssa purkitetaan uudestaan ja pääsee eroon entisistä soittokavereista. Tarkemmin en muista, elämänkerrassaan oli myös juttua tästä.

Perkeles, ettei tuosta dokkarista tullut tämä mieleen...
Puusta pudonnut.
bedlam
29.12.2013 21:21:25 (muokattu 29.12.2013 21:23:10)

No tuo uudelleensoittaminen on "vähän" eri asia kuin olemassa olevan tallenteen remasterointi ;) Tietenkin jos olemassa olevan levyn soittajista joku korvataan kokonaan uudella tyypillä, niin ei sen version myynneistä tarvi sille alkuperäiselle soittajalle tilittää kredittejä itse soittamisesta.

Mutta palatakseni siihen, että jos viittasit mun kommenttiin tuolla ettei remasterita rahahastustarkoituksessa tehdä, niin aivan oikein, monesti remasterin virka on parantaa jollain tavalla alkuperäisen saundia. Mutta viittasin ihan ylipäänsä siihen, että Metallica voisi rahastaa ihan järkyttäviä rahamääriä kokoelmilla ja bokseilla ja spesiaaliversioilla, mutta ei sitä kuitenkaan halua tehdä. Varsinkin nyt kun tuntuu, että millä tahansa paljon pienemmälläkin bändillä on levyistään kymmenvuotisjulkaisut ja kaksikymmenvuotisjuhlapainokset ja 5.1-miksaukset ja vaikka mitkä. En tarkoita valittaa tilanteesta toki, itse olen mm. King Crimsonin, Rushin, Mike Oldfieldin ja Yesin klassikkolevyjen uuspainoksia katsellut kuola valuen. Palvellaanhan sillä faneja, jotka saavat kuunnella uuden version rakkaasta levystään. Mutta naivii saa olla, jos ajattelee ettei näitä lainkaan rahan takia tehtäisi.
Alex_K
29.12.2013 21:28:56
bedlam: No tuo uudelleensoittaminen on "vähän" eri asia kuin olemassa olevan tallenteen remasterointi ;) Tietenkin jos olemassa olevan levyn soittajista joku korvataan kokonaan uudella tyypillä, niin ei sen version myynneistä tarvi sille alkuperäiselle soittajalle tilittää kredittejä itse soittamisesta.

Mutta palatakseni siihen, että jos viittasit mun kommenttiin tuolla ettei remasterita rahahastustarkoituksessa tehdä, niin aivan oikein, monesti remasterin virka on parantaa jollain tavalla alkuperäisen saundia. Mutta viittasin ihan ylipäänsä siihen, että Metallica voisi rahastaa ihan järkyttäviä rahamääriä kokoelmilla ja bokseilla ja spesiaaliversioilla, mutta ei sitä kuitenkaan halua tehdä. Varsinkin nyt kun tuntuu, että millä tahansa paljon pienemmälläkin bändillä on levyistään kymmenvuotisjulkaisut ja kaksikymmenvuotisjuhlapainokset ja 5.1-miksaukset ja vaikka mitkä. En tarkoita valittaa tilanteesta toki, itse olen mm. King Crimsonin, Rushin, Mike Oldfieldin ja Yesin klassikkolevyjen uuspainoksia katsellut kuola valuen. Palvellaanhan sillä faneja, jotka saavat kuunnella uuden version rakkaasta levystään. Mutta naivii saa olla, jos ajattelee ettei näitä lainkaan rahan takia tehtäisi.

Niinno, metallica tunnetusti ei rahasta nimellään missään nimessä. En ole ikinä kuullutkaan metallica figuureista esim. :)

Se tästä vielä puuttuisi että levyillä rahastettaisiin. Vaikkakin, maksaisim mielelläni vanhasta hyvästä tuotannosta kuin tästä huonosta uudesta tuotannosta.
Puusta pudonnut.
eelias
29.12.2013 21:53:06
Arkistojen aarteita :)

http://www.youtube.com/watch?v=iDx_QjWagMw

Tietääkö kukaan, että milloin tuo ensi kesän settilista valmistuu?
Hetfield
29.12.2013 22:39:10

eelias: Arkistojen aarteita :)

http://www.youtube.com/watch?v=iDx_QjWagMw

Tietääkö kukaan, että milloin tuo ensi kesän settilista valmistuu?

Toukokuun puolivälissä loppuu äänestysaika.
"I hope you've had all the children you want... 'Cause this is gonna blow your balls off."
Jucciz
30.12.2013 03:37:07
Apulannan Toni Wirtanenkohan se aikanaan pohdiskeli, että "kyllähän basso tavallaan sopii rockmusiikkiin..." :D

Justice on hieno plätty. Alkuperäisiin, sinänsä sympaattisen karuihin soundeihin ei mun puolesta tartte koskea, mutta ei mua haittais (haittaa?) semmoisen version olemassaolo, jossa bassokitarakin kuuluu. Siis Jasonin soittama, ei joku fanin overdubbaus.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
bedlam
30.12.2013 06:33:24 (muokattu 30.12.2013 06:39:34)

Alex_K: Niinno, metallica tunnetusti ei rahasta nimellään missään nimessä. En ole ikinä kuullutkaan metallica figuureista esim. :)

Joo-o, antaapa olla kun luetun ymmärtäminen näkyy tuottavan taas noin paljon hankaluuksia :D
Alex_K
30.12.2013 09:21:15
bedlam: Joo-o, antaapa olla kun luetun ymmärtäminen näkyy tuottavan taas noin paljon hankaluuksia :D

Tuossa olikin kieli poskella heitetty :) ei luetun vaikeuksia!
Puusta pudonnut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)