Aihe: Latenssista
1
Dr.Rubber
13.05.2004 12:49:57
Minä olen tässä miettinyt noita latenssijuttuja harkitessani koneen virittelyä treenikämppä-studiokoneeksi. Aina törmää tuohon latenssiin.

Paljonko on paljon? Muistan joskus jostain kuulleeni, että ihminen aistii keskimäärin 40ms viiveellä tulevat äänet erillisiksi, joten kuinka suuri merkitys esim. päällesoiton aikana jollain 10ms latenssilla on?

Yleensä ottaen, kun joku ilmoittaa vaikkapa kortin latenssiksi ASIO-ajureilla 5ms, tarkoittaako se latenssia sisääntulevassa äänessä vai missä?

Tyhmiä kysymyksiä, mutta kuitenkin..
Ei kannata tunkea lunta pilluun!
askomiko
13.05.2004 14:28:43 (muokattu 13.05.2004 14:29:16)
10ms on paljon, 5ms:kin tuntuu kuin joku muu soittaisi, tai että se tulee valmiiksi nauhalta, vaikka itse koko ajan soittaakin. Päällesoittoihin ainoa vaihtoehto on suora monitorointi, muusta ei tule kuin ahistusta. Ja suoraa monitorointia saakin nykyään melkein kaikista vermeistä.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
jannu
14.05.2004 16:19:02
Kertokaas nyt sitten, kuinka tämä suora monitorointi käytännössä hoidetaan?
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
----------------
TIISTAI
The Dessert Sessions
jorma_r
17.05.2004 07:25:34
Kertokaas nyt sitten, kuinka tämä suora monitorointi käytännössä hoidetaan?

Yleisesti: äänikortin omalla mikserillä ohjataan sisään tuleva ääni suoraan ulostuloon. Koneen puolella taas pidetään huoli siitä, että ko. raita ei tule äänitysohjelmasta ulos. Käytännön toiminta vaihtelee softittain. Tällä järjestelyllä koneen latenssi jää pois koska ääni ei kierrä sitä aiheuttavien osien kautta. Pitää muistaa että tällä järjestelyllä rajataan samalla pois mahdollisuus käyttää plugareita tms. softakomponentteja soittovaiheessa.

Moni kortti ja softa tukee suoraa- eli rautamonitorointia sellaisenaan: äänitettävän kanavan tason säätäminen ohjaa suoraa kortin rautamonitorointitasoa - ei kyseisen raidan tasoa softan outputteihin.

Jos siis esim. soitat lisäraidan jo nauhoitettujen pohjien päälle kuvio menee näin: kuulet pohjat koneesta ulos puolikkaan latenssin kanssa (äänityssofta - ajuri - DA-muunnos) ja soittosi tallentuu koneelle toisen mokoman kera. Kuulokkeistasi kuulet kuitenkin pohjat ja oman soittosi ilman latenssia. Äänityssofta osaa sitten korjata tilanteen niin, että uusi nauhoitettua pätkä siirretään latenssia vastaava määrä taaksepäin. Tai sitten ei. :)
KaljaMaha
17.05.2004 09:59:26
Äänityssofta osaa sitten korjata tilanteen niin, että uusi nauhoitettua pätkä siirretään latenssia vastaava määrä taaksepäin. Tai sitten ei. :)

Onko ekassa Nuendossa kyseistä ominaisuutta?
Vai pitääkö se tehdä itse.
Näihin kuviin
jorma_r
24.05.2004 06:42:14
Onko ekassa Nuendossa kyseistä ominaisuutta?
Vai pitääkö se tehdä itse.

En tiedä Nuendosta tarkalleen mutta ihmettelen jos se ei osaa.

Testailin näitä latenssikuvioita viikonlopun mittaa. Säädin latenssin tarkoituksella pitkäksi - lähelle 100 ms:aa. Ensin nauhoitin klikkiä ykköraidalle reitittämällä sen suoraan raiturin klikkiulostulosta raidan sisääntuloon. Kaikki tämä siis softan sisällä. Sitten äänitin ykkösraidan kakkoselle samalla periaatteella. Lopuksi reititin ykköraidan äänikortin ulostuloon, vedin siitä piuhan sisääntuloon ja äänitin raidalle kolme.

Hämmästytävästi raita kaksi ei mennyt oikeaan kohtaan mutta kolmonen meni. Raituri osasi siis korjata kokonaisen latenssin oikein mutta ei lyhyempää latenssia joka muodostui koneen sisäisestä siirrosta.
Syy selvisi kun vähän pähkäilin asiaa - raituri korjasi kyllä latenssin kakkosraidalla mutta siihen ei ollut tarvetta. Raita siis siirtyi noin 100 ms oikean paikan edelle. Tottapuhuen softa toimi oikein - jos haluan kopioida raidan toiselle on copy/paste varmasti fiksumpi tapa... :)

Homma siis toimii hyvin - ulkoisten analogiefektien käyttäminen ikään kuin insertteinä muodostunee jatkossa leipälajikseni...

Käyttämäni raiturisofta on ardour.

Vielä latenssista yleisesti,
10ms on paljon, 5ms:kin tuntuu kuin joku muu soittaisi, tai että se tulee valmiiksi nauhalta, vaikka itse koko ajan soittaakin.

Kokeilin samalta istumalta vähän vahvistinmallinnusplugareita siten että tietokone toimi ikään kuin efektilaatikkona DI-boksista tulevalle signaalille. Minusta 5.33 ms latenssilla (2x128 framea, 48000 Hz) soittelee vielä ihan mukavasti. Eikös tuo vastaa noin 10m etäisyyttä vahvistimeen? :) Toisaalta - soittelin vain itsekseni. Pohjien päälle äänittäessä olisi voinut tulla suru puseroon...
PIM
24.05.2004 09:25:37
Käyttämäni raiturisofta on ardour.

Oletko käynyt ardour.org:ssa viime aikoina? Mielenkiintoinen uutinen oli että uusimmista Ardourin versioista pitäisi löyty jonkunlainen perustason tuki windowsin vst-efekteille eli tulevaisuudessa vst efektejä pitäisi pystyä käyttämään suoraan Ardourista käsin ilman aiempia vstserver/wine kikkailuja.

Kokeilin samalta istumalta vähän vahvistinmallinnusplugareita siten että tietokone toimi ikään kuin efektilaatikkona DI-boksista tulevalle signaalille. Minusta 5.33 ms latenssilla (2x128 framea, 48000 Hz) soittelee vielä ihan mukavasti. Eikös tuo vastaa noin 10m etäisyyttä vahvistimeen? :) Toisaalta - soittelin vain itsekseni. Pohjien päälle äänittäessä olisi voinut tulla suru puseroon...

Ääni kulkee ilmassa n. 300 m/s eli millisekunti vastaa 30 senttiä ja 5 ms noin 1,5 metriä. Eli jos soitan luurit korvilla niin 5 ms latenssi vastaa sitä kun soitat seisoaltaan lattialla olevan vahvistimen vieressä. Tuohon viiten millisekkaan ei tietenkään sisälly sitä aikaa mitä itse efektin työstämisessä cpu:lta kuluu eli todellinen kokonaislatenssi on tietysti hitaalla prosessorilla huomattavasti suurempi.
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
jorma_r
24.05.2004 11:46:01 (muokattu 24.05.2004 11:50:59)
Oletko käynyt ardour.org:ssa viime aikoina? Mielenkiintoinen uutinen oli että uusimmista Ardourin versioista pitäisi löyty jonkunlainen perustason tuki windowsin vst-efekteille eli tulevaisuudessa vst efektejä pitäisi pystyä käyttämään suoraan Ardourista käsin ilman aiempia vstserver/wine kikkailuja.

Juu. Paul Davis vaihtoi viime hetkellä konferenssipuheensa aiheen ardourin midi-tuesta tähän VST-tukeen. Presentaatio on tuolla:

http://www.linuxdj.com/audio/lad/co … thursday/paul_davis-vst_support.pdf

Winen tämäkin tarvitsee joten kikkailulta ei täysin vältytä vieläkään. Syy tähän uuteen ja erilliseen FreeST kirjastoon (jonka kaverit siis ardourin kylkeen tekevät) on nimenomaan latenssi. (Aasinsiltojen kuningas...)

Vstserverin kautta kun isompaa määrää VST plugineita ei enää saa toimimaan reaaliajassa. Haittapuolena tässä ratkaisussa taas on se, että väärin toimiva / viallinen plugini saattaa kaataa isäntäsovelluksen.

Tuohon viiten millisekkaan ei tietenkään sisälly sitä aikaa mitä itse efektin työstämisessä cpu:lta kuluu eli todellinen kokonaislatenssi on tietysti hitaalla prosessorilla huomattavasti suurempi.

Näinhän se on jos kone on _todella_ hidas. Omalla 700 Mhz kannettavallani korvinkuultavaa viivettä ei syntynyt vaikka pinosin Jack-Rackiin etu- ja päätevahvistinmallinnukset, flangerin ja kaiun. Tosin nämä olivat niitä kevyemmän pään plugineita by Tim Goetze.

Steve Harrisin Impulse Convolver ei käynnisty tuolla koneella ollenkaan ja Pitch Shifter teki mukavasti kitarasta basson - puolentoista sekunnin viiveellä. Riippuu siis mistä roikkuu.
askomiko
24.05.2004 16:51:21
Ääni kulkee ilmassa n. 300 m/s eli millisekunti vastaa 30 senttiä ja 5 ms noin 1,5 metriä. Eli jos soitan luurit korvilla niin 5 ms latenssi vastaa sitä kun soitat seisoaltaan lattialla olevan vahvistimen vieressä. Tuohon viiten millisekkaan ei tietenkään sisälly sitä aikaa mitä itse efektin työstämisessä cpu:lta kuluu eli todellinen kokonaislatenssi on tietysti hitaalla prosessorilla huomattavasti suurempi.

Niin, se 5ms oli vain se luku joka näkyi äänikortin asetuksissa. En sitten kokonaislatenssia tierä. Latenssi on kiusa tässä muuten pätevässä systeemissä jotta äänittelen kitaran piuhalla koneelle, ja kone tekee säröt. Mutta 96khz:na on jo tarpeeksi pieni jotta soittokin sujuu mukavasti.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
kivi
08.07.2004 02:55:54
jorma r.:

En tiedä Nuendosta tarkalleen mutta ihmettelen jos se ei osaa.

Testailin näitä latenssikuvioita viikonlopun mittaan. Säädin latenssin tarkoituksella pitkäksi - lähelle 100 ms:aa.

Mun täytyy nyt kysyä neuvoa.

Mulla ei ole koskaan ollut omaa tietokonepohjaista moniraitatyöasemaa (muunlaisia kyllä), ja nyt olen sellaista rakentelemassa. Oon kyllä työskennellyt jonkun verran noilla tietokonepohjaisilla systeemeillä, mutta ne on aina olleet valmiiksi säädettyjä ja käyttövalmiita, ja jos ei, niin eikun kutsutaan tukihenkilö korjaamaan vaikka aamuyöllä
:-)

No hyvä. Latasin kokeeksi verkosta ilmaisen Kristal Audio Enginen ajatuksenani testailla kuinka kone jaksaa raitoja pyörittää. Raita taltioituikin ihan kivasti ohjelman oman klikin kanssa, ja kuulokkeissa taimi piti oman soiton kanssa. Hyvä. Eikun seuraavaa raitaa äänittämään. Äänittäessä ei mitään ongelmaa, mutta kuunnellessa nää raidat olikin aivan eri kohdissa
:-(

Preferences - Audio setup -ruutu sanoo
Block size (frames) 2048
Playback buffers 4
Record buffers 4
Samplerate 44.10 (ja tämän mäkin ymmärrän ja tunnen)
Preload: No preload

Tämä on epäilemättä jotain, minkä te kaikki olette kokeneet ja tunnette. Mistä on kyse? Ja selitykset rauhallisesti ja ilman vaikeita termejä, kiitos, mä vihaan tietokoneita ja kaikkea mitä ne edustaa jo valmiiksi, mutta annoinpa kahden ison näytön tarjoaman editointimukavuuden houkutella itseni tähän suohon...

Kiitos jo etukäteen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Teijo K.
08.07.2004 10:28:27 (muokattu 08.07.2004 10:33:52)

Preferences - Audio setup -ruutu sanoo
Block size (frames) 2048
Playback buffers 4
Record buffers 4
Samplerate 44.10 (ja tämän mäkin ymmärrän ja tunnen)
Preload: No preload

Tämä on epäilemättä jotain, minkä te kaikki olette kokeneet ja tunnette. Mistä on kyse? Ja selitykset rauhallisesti ja ilman vaikeita termejä, kiitos, mä vihaan tietokoneita ja kaikkea mitä ne edustaa jo valmiiksi, mutta annoinpa kahden ison näytön tarjoaman editointimukavuuden houkutella itseni tähän suohon...

Kiitos jo etukäteen.

Hmm, minulla oli Kristalin kanssa ihan sama juttu integroidun äänikortin kanssa, mutta tuo uusi kortti paransi tilanteen. Niin, sieltä löytyi joku missä sai valita tämän Latencyn. Se oli tyyliin high- low - wery low. tms. Sen äänikortin asetuksista valittiin. Valinta low tuotti jo ihan hyvän tuloksen.

Monitoroinnin olen näiden tietokonepohjaisten vermein kanssa hoitanut aina suoraan mikseristä. Aux kanavia hyödyntänyt erilliseen kuulokevahvistimeen. Ihan direct on ollut. Ei mitään ongelmia.

Ps. selvennän. Mikseriin siis tulee soitin kiinni, direct outista (kanavakohtaisesta toki) äänikortille. Äänikortin ulostulosta mikserin eri kanavaan, ohjataan vain auxeille. Soitettavaa signaalia esim aux 1 kanavaan, äänikortista jo soitetua signaalia aux 2 kanavaan. Nämä lähdöt sitten toisen mikserin sisänmenoihin (tähän mulla pehkun minimikseri 4kanavainen) Soimanni saa itse säädettyä itselleen sopivan balanssin. Ja viiveiden kanssa ei ole joutunut ikinä vaikeuksiin.

Ehkä auttaa, tai sitten ei.
Adoptoi orpo basisti. Monipuolinen musiikkimaku.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)