Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefektistä pedaalilautaan
1 2
Jebol
27.12.2013 01:51:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halua olisi korvata boss me-50 hyvillä mutta ehkei kalleimilla speduilla.
Soitto perustuu tanssimusiikista bon jovi rokkiin. tarkoitus olisi pitää vahvistin cleanilla. minkälaisia speduja kokeneemmat suosittelee?
 
Painajaismainen
27.12.2013 02:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jebol: Halua olisi korvata boss me-50 hyvillä mutta ehkei kalleimilla speduilla.
Soitto perustuu tanssimusiikista bon jovi rokkiin. tarkoitus olisi pitää vahvistin cleanilla. minkälaisia speduja kokeneemmat suosittelee?

 
Hommaat niitä efektejä irtopedaaleina, joidenka mallinnoksia sinä siitä Bossista olet käyttänyt.
 
Pari laadukasta säröä, viritin, delay ja reverb nyt ainakin. Wah, fuzz ja modulaatiot jos tuntuu siltä, että niitä tarvitsee.
 
Panosta kunnolla johdotukseen ja virransyöttöön, muuten tulee ongelmaa. Tonni menee aika nopeasti laadukasta ja toimivaa pedaalilautaa tyhjästä kootessa.
 
Rubuinen
27.12.2013 10:16:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spedulauta on sitten loputon suo mihin on "kiva" upota, aina löytyy parempia ja hienompia purkkeja ja vanhat roskiin--> tonni voi nopeasti olla kevyttä rahaa:-). Siitä en enää ole edes varma saadaanko tuolla tavalla parempi ja toimivampi ratkaisu...
 
Confidentum
27.12.2013 10:47:32 (muokattu 27.12.2013 10:56:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetken akaa odottelet jahka saapuvat Suomen kauppoihin ja keräät näistä Spark-sarjan palikoista sopivan kattauksen...melkein mahtuu taskuun koko pedaalilauta http://www.mooeraudio.com/en/Product.asp?PClassID=36
 
Potikka kaakkoon!
McLeach
27.12.2013 11:21:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossista jos oot pitänyt niin sen modulaatio ja delaypedaalit ovat ainakin varsin hyviä. Myös overdrivet. Eikä ole kalliita käytettyinä. Digitechin hardwire sarjasta löytyy pari kivaa säröä myös eikä ole kallista.
 
JuSu
27.12.2013 16:23:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jebol: Halua olisi korvata boss me-50 hyvillä mutta ehkei kalleimilla speduilla.
Soitto perustuu tanssimusiikista bon jovi rokkiin. tarkoitus olisi pitää vahvistin cleanilla. minkälaisia speduja kokeneemmat suosittelee?

 
Hyviä ohjeita on tullut.
 
Kantsii nyt sitten ekana miettiä, mikä on vialla, vai onko syynä puljaukseen vain vaihtelunhalu.
 
Mä lähtisin ekaksi laittamaan perussoundit kuntoon... Eli pari, kolme sopivaa säröpedaalia, joista löytyy sopivat rosot. Ketjuttamalla säröjä usein löytää hienoja soundeja.
 
Aluksi voit käyttää ME-50:stä säröjen perässä, ota siitä tilat ja muut muljutukset. Kun perussoundit on hanskassa, ala tuumimaan tarkemmin, mitä oikeasti tarvitset. Mulla peruskattaus on delay, reverb ja tremolo, ehkä chorus, sekä wah. Mutta ihan mitä itse koet tarpeelliseksi.
 
Säröpuolella mä hankkisin yhden overdriven sekä distortionin ja jos tarvitset, fuzzin. Noihin saa uppoamaan maltillisestikin hankittuna pari sataa, helposti tuplatkin. Tosin on myös mahdollisuus selvitä satasen pintaan, mutta sitten pitää johonkin väliin kelpuuttaa halpista (joka kyllä voi sinänsä olla ihan toimivaakin).
 
Kantsii myös pitää mielessä, että irtopedaalit käytännössä tarvitsevat jonkin sortin alustan, mihin lätkiä ne, sekä virtalähteen (tässä kantsii olla tarkkana). Näihinkin pelkästään saa helposti upotettua satkun, pari, enemmänkin.
 
Toimivan pedaalilaudan kasaaminen on todellinen noidankehä, eikä se pääty ikinä. =)
 
JuSu
Jebol
27.12.2013 18:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä ohjeita on tullut!
 
Lautani voisi tosiaan koostua seuraavista:
Säröt x 2-3 (tube king, bad monkey/scream blues, tai jtn muuta?)
Boss CE-5
reverb ja diley purkit (mitkä ?)
Wah (crybaby?)
Viritin
+virtalähde (mitä suosittelette?)
 
Puitteet löytyy sinänsä hyvin että laudan saan tehtyä itse/kaverin kanssa.
 
JuSu
27.12.2013 18:27:56 (muokattu 27.12.2013 18:30:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jebol: Hyviä ohjeita on tullut!
 
Lautani voisi tosiaan koostua seuraavista:
Säröt x 2-3 (tube king, bad monkey/scream blues, tai jtn muuta?)
Boss CE-5
reverb ja diley purkit (mitkä ?)
Wah (crybaby?)
Viritin
+virtalähde (mitä suosittelette?)
 
Puitteet löytyy sinänsä hyvin että laudan saan tehtyä itse/kaverin kanssa.

 
-Visual Sound Jekyll&Hyde
-MI Audio Crunch Box
-Boss CE-5
-Mooer Shimverb
-MXR Carbon Copy
-847 -wah
-Korg Pitch Black
-BBE Supa Charger
 
JuSu
JaaGeRMaisTeR
27.12.2013 18:50:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: -Visual Sound Jekyll&Hyde
-MI Audio Crunch Box
-Boss CE-5
-Mooer Shimverb
-MXR Carbon Copy
-847 -wah
-Korg Pitch Black
-BBE Supa Charger
 
JuSu

 
Jaahas.. Mahtaiskohan tuollaselle j&h:lle olla nykyään kysyntää... löytyis jopa melko turhanakin.
 
JuSu
27.12.2013 19:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Jaahas.. Mahtaiskohan tuollaselle j&h:lle olla nykyään kysyntää... löytyis jopa melko turhanakin.
 
Munsta se on hyvä all-round -särötin. Mulla on se punainen peltilootaversio, kuusi kymppiä käytettynä. Melko kova hinta/laatusuhde.
 
JuSu
LaMotta
27.12.2013 19:11:01 (muokattu 27.12.2013 19:14:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jebol:reverb ja diley purkit (mitkä ?)
 
Bossilta varmaa tasaisen harmaata perustoimintaa. Delay DD-7 (erillinen tap-tempo mahdollisuus), Reverb RV-5.
 
Wah (crybaby?)
 
Vox 847 kannattaisi kai kokeilla http://www.youtube.com/watch?v=bBGb4Oz-fPE .
 
Viritin
 
Tylsästi ehdotan jälleen Bossia. Hyviä on muitakin.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
27.12.2013 19:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä on joissain piireissä kehuttu hyväksi halpikseksi, mutta en sitten tiedä, onko enää varsinainen halpis:
 
http://www.uraltone.com/soitinkaupp … it/wah-wah/modtone-vintage-wah.html
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
JaaGeRMaisTeR
27.12.2013 19:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Munsta se on hyvä all-round -särötin. Mulla on se punainen peltilootaversio, kuusi kymppiä käytettynä. Melko kova hinta/laatusuhde.
 
JuSu

 
Laitoin omani torille.. Pitäiskö siitä sitten heti hinta pudottaa.. Hyvä pedali on kyllä.
 
Oma kävi vaan modauksessa. Parit konkat meni uusiksi ja potikka vaihdettiin. Sen jälkeen toiminut treeniksellä luottopolkimena.
 
JuSu
27.12.2013 19:27:05 (muokattu 27.12.2013 19:30:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Laitoin omani torille.. Pitäiskö siitä sitten heti hinta pudottaa.. Hyvä pedali on kyllä.
 
Oma kävi vaan modauksessa. Parit konkat meni uusiksi ja potikka vaihdettiin. Sen jälkeen toiminut treeniksellä luottopolkimena.

 
Hintasi on kohdallaan. Sulla on siis se harmaa peltiloota?
 
Kuka teki modauksen, mitä maksoi, ja miten vaikutti soundiin?
 
JuSu
Krice
27.12.2013 19:31:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Eli pari, kolme sopivaa säröpedaalia, joista löytyy sopivat rosot. Ketjuttamalla säröjä usein löytää hienoja soundeja.
 
Itse olen sitä mieltä, että vahvistimesta täytyy löytyä se oikea tai lähelle oikea soundi säröosastolta, koska jos otat säröt purkeista niin sitten se myös kuulostaa siltä. Jos vahvistimessa on hyvä särö, niin od-pedaali on lähinnä sooloja varten kätevä, tai puhtaalle kanavalle antamaan rosoa.
 
JaaGeRMaisTeR
27.12.2013 19:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Hintasi on kohdallaan. Sulla on siis se harmaa peltiloota?
 
Kuka teki modauksen, mitä maksoi, ja miten vaikutti soundiin?
 
JuSu

 
Punanen pelti. Sorohan nuo värkkäsi. Pitäisi olla nyt lisää säätövaraa distortion puolla. Muistaakseni klippausta nostettii.. Soundi oli kuin haudantakaa soitettu ennen. Tone potikasta oli jalka katki. En siis ole testannut ihan toimivana tuollaista :) Pari kymppiä taisi velottaa menetetystä vapaa-ajasta ja kuvien metsästämisestä.
 
JuSu
27.12.2013 19:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Itse olen sitä mieltä, että vahvistimesta täytyy löytyä se oikea tai lähelle oikea soundi säröosastolta, koska jos otat säröt purkeista niin sitten se myös kuulostaa siltä. Jos vahvistimessa on hyvä särö, niin od-pedaali on lähinnä sooloja varten kätevä, tai puhtaalle kanavalle antamaan rosoa.
 
Täysin makuasia. Itsekin tykkään myös, että rosot ainakin pohjautuu vahvistimen säröön, mutta myös pedaaleilla puhtaan päälle saa aikaiseksi mainion paletin.
 
Ei ole oikeaa ja väärää tässä. Ketjun aloittaja kuuluu jälkimmäiseen koulukuntaan, joten jos tässä ketjussa kunnioitettaisiin sitä lähtökohtaa, ok?
 
JuSu
hallu
27.12.2013 19:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jebol: Hyviä ohjeita on tullut!
 
Lautani voisi tosiaan koostua seuraavista:
Säröt x 2-3 (tube king, bad monkey/scream blues, tai jtn muuta?)
Boss CE-5
reverb ja diley purkit (mitkä ?)
Wah (crybaby?)
Viritin
+virtalähde (mitä suosittelette?)
 
Puitteet löytyy sinänsä hyvin että laudan saan tehtyä itse/kaverin kanssa.

 
Viritintä ei ole pakko laittaa siihen pedaalilautaan. Esimerkiksi Boss TU-10 nipistetään kitaran lapaan ja se on aina silmissä ja käsillä eikä maksa paljoa ja on luotettava, niin ja ei tarvitse johtoja eikä sähköjä, vaan kitaran saa vireeseen missä vaan.
 
Mitä sitten muuhun tulee, niin miksi et lähtisi ostamaan vaan yhtä purkki akerrallaan ja miettisi sitten mitä tarvitset lisäksi? ensinnäkin minkälainen kajahdus sun vahvistimessa on? tarvitsetko todella reverbpolkimen? jos tarvitset, niin boss frv-1 pedaaleja on näkynyt torilla toisinaan siihen satasen huitteille (tämä siis kai enemmän semmoista fendertyylistä kajahdusta simuloiva pedaali). Viivelaitteen kohdalla kannattaa taas miettiä mitä tarvitsee. Boss gigadelay on älyttömän monipuolinen viivepedaali taoisaalta Boss re-20 on hyvä nauhakaikusimulaattori (ylllättävän moneen juttuun tuollainenkin taipuu), jossa tulee kajahdusominaisuus mukana ja se on taas hyvin erilainen kajahdus kuin frv-1 eli jälleen mietit onko sun vahvarissa reverb ja jos on niin minkälainen ja miten sitä pitäisi täydentää?
 
Virtalähteestä ei kannata tinkiä, vaan osta parasta mihin rahasi riittää ja sama johdotusten kanssa. Siten vältyt monelta murheelta. Sinällään jos pitäydyt Bossin pedaaleissa, niin virtalähde ei tule olemaan mikään ongelma vaan löytyy runsaasti vaihtoehtoja. Jitten jos innostut eksoottisista putkipedaaleista ja etuvahvistimista, niin saatat pian huomata olevasi tilanteessa ettei yhdellä virtalähteellä pärjää, vaan pitää olla vähän joka purkkia varten omansa (itselläni on sellainen pedaalikattaus ettei noihin sopivaa virtalähdettä ole olemassakaan, vaan parille pedaalille on pakko pitää omaa muuntajaa).
 
Kuitenkin itse suosittelen etenemään "pakon" kautta. Älä mieti mitä kaikkea voisit tarvita, vaan mieti mieluummin mitä ilman et tule toimeen ja etene pedaali kerrallaan ja ajatuksen kanssa. Osta ensin se mikä tuntuu välttämättömimmältä (usein särö ja/tai viivelaite) osta niin hyvät kun perse kestää ja käyttele niitä. Sitten mieti rauhassa mitä vielä on pakko olla ja etene pedaali kerrallaan. Sullahan on se ME-50 niin ei ole pakko kaikkea ostaa kerrallaan ja muutenkin voit sen ME-50 kanssa peilata mitä tarvitset.
 
Huomasin, että listassasi ei ollut kompressoria. Etkö käytä ME-50 pedaalissa sen kompuraa?
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Gabe
27.12.2013 20:32:26 (muokattu 27.12.2013 20:37:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jebol: (mitä suosittelette?)
 
Ihan ensiksi pitäisi tietää millä budjetilla olet liikkeellä? Virtalähde ja fuzzit on kaksi sellaista paikkaa missä ei kannata alkaa pihistelemään. Komppaan kuitenkin hallua, pohdi mitä itse tarvitsisit ja lähde kokoamaan lautaa man maun mukaan purkki kerrallaan. Kannattaa tietty ostaa niin hyvää kun vain lompakko antaa myöden, ja torihan on tietty korvaamaton paikka pedaalien metsästykseen. Loputon suohan tämä on kun sille tielle lähtee ja rahaa saa tarvittaessa palamaan, sain itse juuri törsättyä melkein 600e kahteen pedaaliin. Mutta halvallakin saa jo ihan laatua, omat korvat vain käyttöön. :)
 

 
hallu: itselläni on sellainen pedaalikattaus ettei noihin sopivaa virtalähdettä ole olemassakaan, vaan parille pedaalille on pakko pitää omaa muuntajaa.
 
Mitäs teikäläisen laudasta muuten nykyään löytyy? Joko voi sanoa että efektivastarinta on täysin murrettu? :)
hallu
27.12.2013 20:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: ...................
 

 

 
Mitäs teikäläisen laudasta muuten nykyään löytyy? Joko voi sanoa että efektivastarinta on täysin murrettu? :)

 
Voi pojat, se on menneen talven lumia ollut jo aikapäiviä sitten:-). Aika maltillisesti olen efektipalettiani kehitellyt ja siinä on EHX whitefinger (kompressori), Koch Pedaltone (säröpedaali/etuvahvistin), Boss RE-20 (nauhakaikusimu), Boss RC-30 luuppipedaali. Virittimenä toimii tuo mainitsemani lapaan nipistettävä Boss TU-10. Homman nimi on sellainen, että päätin hylätä ne lisäsäröpedaalit, vaikka Boss SD-1 onkin oivallinen säristin. Tuolla pedaltonella yhdistettynä vahvistimieni särökanaviin tai efektiluuppiin etc. saa loihdittua ihan vastaavat soundit ja paljon muuta, niin ei tuntunut järkevältä roikottaa sitä säröpedaalia siinä sivussa. Muutamia säröjä kävin läpi, mutta kun en oikeastaan kaipaa tuohon särösoundiini mitään muutosta tai lisää, niin se motivaatio sittenlopulta katosi. Sitä sweethoney overdriveä en sitten ikinä koppeutunut kokeilemaan eikä se juuri nyt tunnu ajankohtaiselta, mutta ehkäpä vielä joskus en sitä ole unohtanut:-).
 
Olen varsin tyytyväinen tämänhetkiseen efektipalettiini, mutta mielessä on väikkynyt tremolopedaali ja wahi, mutta ktsotaan nyt kaikessa rauhassa:-D. Mua pyydettiin yhteen bändiprojektiin vierailemaan ja ehkä pysyvämpääkin olisi tarjolla jos natsaa, niin nyt olisi musarintamalla taas mukavaa vipinää:-). Tiedä mihin tässä vielä päädytään.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «