Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alesiksen monitorit
1 2
Ianuarius
27.12.2013 09:26:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietiskelin tässä että tilailis itelle monitorit kun ei ole sellaisiin vielä tullut sijoitettua. Alkuunsa vois laittaa jotkin ihan halpiksetkin ja sitten vaikka joskus myöhemmin joku KRK setti.
 
http://www.thomann.de/fi/alesis_elevate_5.htm
 
Tommoisia mietin, mutta googlen avulla noista ei löytynyt yhden ensimmäistä arvostelua. Edeltäjistään sentään jokunen, mutta en tiedä viitsiikö nyt juuri niillä tiedoilla alkaa tilaamaan. Onko täällä kenelläkään kokemuksia noista Elevate 5 -pöntöistä?
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
anapena
27.12.2013 11:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvinta pitkällä tähtäimellä voisi olla ostaa käytetyt KRKt;)
 
Istu ja pala!
Ianuarius
27.12.2013 13:51:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne harvat mitä näkyy käytettyinä on liian kalliita. En etsi pitkän tähtäimen ratkaisua, vaan budjettiratkaisua, jolla aloittelija pärjäis jonkin aikaa. Enhän minä tällä hommalla rahaa tee.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Antti1
27.12.2013 15:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Ne harvat mitä näkyy käytettyinä on liian kalliita. En etsi pitkän tähtäimen ratkaisua, vaan budjettiratkaisua, jolla aloittelija pärjäis jonkin aikaa. Enhän minä tällä hommalla rahaa tee.
 
Jos sä et tee sillä rahaa, niin miksi ihmeessä tuhlaisit uusiin monitoreihin ja vielä johonkin huonoon väliaikaismalliin? Osta mieluummin kivat käytetyt, niistä saa rahansa tarvittaessa takaisinkin.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
darkus
27.12.2013 18:03:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli jotkut Alesiksen pikkupurkit joskus ja ****liste niistä oli hankalaa päästä eroon.
 
Osta vaikka käytetyt Behringerin Truthit.
 
KRKsta ei ole kokemuksia mutta kavereilla joilla noita on ollut on menneet nopeasti vaihtoon kalliimpien ja parempien tieltä
 
Attack Attack, Were back again baby!
mhelin
27.12.2013 20:39:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JBL:n LSR305:t on uudet Behringerit:
http://www.sweetwater.com/store/detail/LSR305/reviews
 
Noita myy myös Verkkokauppa.com.
 
Krice
27.12.2013 21:30:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Ne harvat mitä näkyy käytettyinä on liian kalliita. En etsi pitkän tähtäimen ratkaisua, vaan budjettiratkaisua, jolla aloittelija pärjäis jonkin aikaa. Enhän minä tällä hommalla rahaa tee.
 
Ei tuossa ole mitään ongelmia jos niillä voi työskennellä. Vaihtoehtohan on joko tosi halvat tai sitten jotkut tunnetut "referenssitason" monitorit. Itse olen vähän sitä mieltä, että jos haluaa parempaa ääntä niin isommat kaiuttimet. Lähestulkoon laadusta riippumatta ääni paranee mitä isommat kajarit on käytössä (eli ääni ei kuulosta purkkimaiselta). Varmaan sen vuoksi studiomonitoreissa (aktiivisissa) yleisin suurin koko on 8 tuumaa. Valmistajat ei halua, että ihmiset huomaa miten isoissa on parempi äänenlaatu. Tosin mitä isommat sen hankalampi ne on sijoittaa kotistudioon.
 
hallu
27.12.2013 22:58:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei tuossa ole mitään ongelmia jos niillä voi työskennellä. Vaihtoehtohan on joko tosi halvat tai sitten jotkut tunnetut "referenssitason" monitorit. Itse olen vähän sitä mieltä, että jos haluaa parempaa ääntä niin isommat kaiuttimet. Lähestulkoon laadusta riippumatta ääni paranee mitä isommat kajarit on käytössä (eli ääni ei kuulosta purkkimaiselta). Varmaan sen vuoksi studiomonitoreissa (aktiivisissa) yleisin suurin koko on 8 tuumaa. Valmistajat ei halua, että ihmiset huomaa miten isoissa on parempi äänenlaatu. Tosin mitä isommat sen hankalampi ne on sijoittaa kotistudioon.
 
No kyllä niiden tosi halpojen ja referenssitason kalliiden monitorien väliinkin mahtuu ainakin yksi monitoriluokka. Sitäpaitsi en lainkaan usko, että monitorien yleisimmät koot johtuisivat mistään valmistajien salaliitosta (eihän isojen kajareiden tekemiseen liity edes mitään ongelmaa jos ihmiset niitä haluaisivat). Enemmän on varmaan kyse siitä, että nykyisin se alapää hoidetaan subvuuferilla, jos sitä alapään toistoa tarvitaan lisää. Kun on kunnollinen subbari siellä pöydän alla (tai missä niitä nyt sitten pidetäänkään), niin ei sen pöydällä olevan kajarin kokoa varmaan ole tarpeen kasvattaa mitenkään megalomaanisiin mittoihin (minusta kahdeksan tuumaa alkaa olla jo vähän hitsin iso).
 
Jos nyt ajatellaan, että Adam, Focus, Genelec, etc. tekevät näitä vähän parempia "referenssi"tason monitoreja joiden hinnat alkavat tonnista eivätkä pääty mihinkään vaan aina löytyy kalliimpia. Näiden mainittujen valmistajien "halppismallit" maksavat siinä pikkuisen vajaan tonnin. Näiden kaiuttimien alapuolella on sellainen välisarja, josta löytyy siinä +/- viidensadan luokassa ihan kohtuullisia monitorikaiuttimia (Yamaha, Krk, ja mitä niitä nyt onkaan, Behringer, etc.). Sitten se ihan halvin luokka josta tämän ketjun aloittaja puhuu, ei monien mielestä oikein meinaa ansaita koko monitori nimitystä (ovatpahan vaan keskinkertaisia kaiuttimia). Itse ymmärtäisin, että jotain Yamahaa, krk:ta, tms. voisi saada käytettynä tuohon haettuun hintahaarukkaan ja vaikka ne ei ihan sitä terävintä huippua olekaan, niin ovat ihan kelpo kaiuttimia verrattuna samalla rahalla uutena ostettaviin.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Ianuarius
27.12.2013 23:09:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: JBL:n LSR305:t on uudet Behringerit:
http://www.sweetwater.com/store/detail/LSR305/reviews
 
Noita myy myös Verkkokauppa.com.

 
Pitääpä pistää harkintaan. :)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Krice
28.12.2013 00:31:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No kyllä niiden tosi halpojen ja referenssitason kalliiden monitorien väliinkin mahtuu ainakin yksi monitoriluokka.
 
Tarkoitin kotistudio-tason referenssejä eli niitä tuttuja vaihtoehtoja mitä ihmiset yleensä ostaa. KRK, Yamaha, Genelecin halvimmat jne. Eli 150-300€/kpl.
 
hallu
28.12.2013 10:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tarkoitin kotistudio-tason referenssejä eli niitä tuttuja vaihtoehtoja mitä ihmiset yleensä ostaa. KRK, Yamaha, Genelecin halvimmat jne. Eli 150-300€/kpl.
 
Jep jep:-) mä ymmärsin väärin, sorry.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Ianuarius
28.12.2013 19:51:46 (muokattu 28.12.2013 19:53:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: JBL:n LSR305:t on uudet Behringerit:
http://www.sweetwater.com/store/detail/LSR305/reviews
 
Noita myy myös Verkkokauppa.com.

 
Ah, oon tyhmä. Katoin että noi ois ollu 158e pari, mutta ei nyt sentään.
 
Joo ei oo varaa tommosiin. 158e alkaa olla paristaki jo vähän liian suolanen hinta mun makuun.
 
Antti1: Jos sä et tee sillä rahaa, niin miksi ihmeessä tuhlaisit uusiin monitoreihin ja vielä johonkin huonoon väliaikaismalliin? Osta mieluummin kivat käytetyt, niistä saa rahansa tarvittaessa takaisinkin.
 
Siis halvat monitorit on huonompia ku tietokonekaijuttimet?
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Ianuarius
28.12.2013 20:02:56 (muokattu 28.12.2013 20:05:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla nyt että tässä herrat ajattelevat että haluan jotain just samaa kuin hekin.
 
Tilanne on nyt kuitenkin se, että tähän asti oon tehny hommia 40 euron tietokonekajareilla (jotka nyt eivät ole hirveän huonot nekään) ja 15 euron "studiokuulokkeilla". Jos 120 euron monitorit ovat askel oikeaan suuntaan, niin voisin olla valmis sellaiset hankkimaan. Jos tosiaan väitätte, että niillä ei tee yhtään mitään kun minulla jo on olemassa Creativen kajarit, niin ei siinä mitään. Sitten en tietenkään osta, koska kyllä rojua on nurkissa jo ihan tarpeeksi muutenkin.
 
Käytetyt ovat vaihtoehto, jos sellaisia täältä Oulusta löytyisi. Tori kuitenkin huutaa tyhjyyttään monitorien osalta. Ehkäpä sieltä joskus löytyy sopiva pari sopivaan hintaan. Ei niitä käytettyjä kuitenkaan voi mistään tyhjästä pieraista.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Pauli Lappalainen
28.12.2013 20:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius:. Tori kuitenkin huutaa tyhjyyttään monitorien osalta. Ehkäpä sieltä joskus löytyy sopiva pari sopivaan hintaan. Ei niitä käytettyjä kuitenkaan voi mistään tyhjästä pieraista.
 
Onhan tuolla vaikka mitä, ESIä, Behringeriä, Genelecciä, JBL Control 1E:tä ja kalliimpaa JBLlää yms..
 
anapena
28.12.2013 20:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Käytetyt ovat vaihtoehto, jos sellaisia täältä Oulusta löytyisi. Tori kuitenkin huutaa tyhjyyttään monitorien osalta. Ehkäpä sieltä joskus löytyy sopiva pari sopivaan hintaan. Ei niitä käytettyjä kuitenkaan voi mistään tyhjästä pieraista.
 
Jos nyt sitten pysytään uusissa, niin budjettiin mahtuu esimerkiksi halvin Fostex tai Prodipe. Jos venytät 2sataan, niin saat Mackiet Stpaulssoundin tarjouksesta. Mainittuja merkkejä on ainakin joku joskus kehunut.
 
Istu ja pala!
hallu
28.12.2013 21:04:53 (muokattu 28.12.2013 21:07:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Voi olla nyt että tässä herrat ajattelevat että haluan jotain just samaa kuin hekin.
 
Tilanne on nyt kuitenkin se, että tähän asti oon tehny hommia 40 euron tietokonekajareilla (jotka nyt eivät ole hirveän huonot nekään) ja 15 euron "studiokuulokkeilla". Jos 120 euron monitorit ovat askel oikeaan suuntaan, niin voisin olla valmis sellaiset hankkimaan. Jos tosiaan väitätte, että niillä ei tee yhtään mitään kun minulla jo on olemassa Creativen kajarit, niin ei siinä mitään. Sitten en tietenkään osta, koska kyllä rojua on nurkissa jo ihan tarpeeksi muutenkin.
 
Käytetyt ovat vaihtoehto, jos sellaisia täältä Oulusta löytyisi. Tori kuitenkin huutaa tyhjyyttään monitorien osalta. Ehkäpä sieltä joskus löytyy sopiva pari sopivaan hintaan. Ei niitä käytettyjä kuitenkaan voi mistään tyhjästä pieraista.

 
En ole varsinainen asiantuntija, mutta nähdäkseni halvatkin monitorit tarjoavat parannusta halpoihin tietokonekaiuttimiin. Siinä on tietenkin sellainen riski, että monitoreina myydään jokseenkin samanlaisia kajareita kuin ne halvat tietokonekajarit, mutta vaan satasen kalliimmalla. Kannattaa varmaan etsiytyä itse kuuntelemaan alan liikkeeseen, miltä ne kuulostaa ja sitten kuunnella muutamia vähän parempia sen selvittämiseksi että miltä niiden tulisi kuulostaa. Sitten vaan ratkaiset tykönäsi minkälaisen painon annat havaitsemillesi ominaisuuksille.
 
E: itse toimin juurikin niin että kuuntelin ensin hyväksi "tietämäniäni/mainostettuja" monitoreja genelecejä ja sitten kuuntelin halpoja monitoreja selvittääkseni mitkä tarjosivat parhaan kompromissin ja eniten sitä samaa soundia.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Ianuarius
28.12.2013 21:11:14 (muokattu 28.12.2013 21:11:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep jep. Sitä ny iteki aattelin, että ei ny 300 euroa voi olla lähtötaso äänen toistamiseen. :D
 
Alesiksia päädyin katteleen just sen takia että t-kaupan sivuilla lukee "Frequency Response: 55 - 20,000 Hz". Muissa halvoissa pöntöissä tahtoo olla tuolla 80 Hz tienoilla alapää, kuten juuri Elevate 3:ssa, joihin sitten onkin kyllä suoraan subbariliitos.
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, kellään ei siis varmaan ole juuri noista monitoreista kokemuksia. Ehkä pitää vaan ostaa ja kokeilla. Oulussa ei taida monitoreja olla kuin Kullaksella ja sielläki vain kahta mallia.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Ianuarius
28.12.2013 21:16:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Onhan tuolla vaikka mitä, ESIä, Behringeriä, Genelecciä, JBL Control 1E:tä ja kalliimpaa JBLlää yms..
 
Joo muualla onkin, mutta just tossa kohassa minkä leikkasit pois, sanoin että Oulussa. Noh, parempi toki kysellä, jos joku suostuu lähettelemään. :)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
hallu
28.12.2013 21:31:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Jep jep. Sitä ny iteki aattelin, että ei ny 300 euroa voi olla lähtötaso äänen toistamiseen. :D
 
Alesiksia päädyin katteleen just sen takia että t-kaupan sivuilla lukee "Frequency Response: 55 - 20,000 Hz". Muissa halvoissa pöntöissä tahtoo olla tuolla 80 Hz tienoilla alapää, kuten juuri Elevate 3:ssa, joihin sitten onkin kyllä suoraan subbariliitos.
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, kellään ei siis varmaan ole juuri noista monitoreista kokemuksia. Ehkä pitää vaan ostaa ja kokeilla. Oulussa ei taida monitoreja olla kuin Kullaksella ja sielläki vain kahta mallia.

 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=830857
 
Siinä olisi oikeastikertaluokkaa paremmat monitorit, vaikkakin hiukan kalliimmat kuin mitä olit ajatellut.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=830563
 
Tuossa olisi vaihtoehto, joka osuisi hinnaltaa lähemmäs tavoitettasi. Äänenlaatu kehuttu, mutta toki et luureja etsinyt, mutta noilla epäilemättä olisit jo kartalla ketaluokkaa paremman äänentoiston kanssa.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=829992
 
Tuossa suunnilleen samaa kuin mitä aloitusviestissäsi kyselit, mutta vaan vähän halvemmalla.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Ianuarius
28.12.2013 21:48:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=830857
 
Siinä olisi oikeastikertaluokkaa paremmat monitorit, vaikkakin hiukan kalliimmat kuin mitä olit ajatellut.

 
"Hiukan" on tässä hyvin suhteellinen käsite. Meikäläiselle 80e enemmän menee pikemminkin sille "helvetisti" osastolle. :D
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=830563
 
Tuossa olisi vaihtoehto, joka osuisi hinnaltaa lähemmäs tavoitettasi. Äänenlaatu kehuttu, mutta toki et luureja etsinyt, mutta noilla epäilemättä olisit jo kartalla ketaluokkaa paremman äänentoiston kanssa.

 
Uskon, eikähän toi huono vaihtoehto ois. Luureja nyt kummin on jo jokunen kertynyt ja monitoreja ei.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=829992
 
Tuossa suunnilleen samaa kuin mitä aloitusviestissäsi kyselit, mutta vaan vähän halvemmalla.

 
Noi on saanu yllättävän paljon haukkuja osakseen kun taas Alesiksen Elevate 3:t on saanu kovasti kehuja. Lisäksi ihmetytti, että miten noi monitorit kytketään vaikkapa tohon meikän lexiconiin. Meneekö tosta siis yks RCA kumpaanki kajariin? Toinen on aktiivinen ja toinen passiivinen, vaikuttaako se mitenkään? Jostain oon kuullu että jackit ois parempi ku RCA.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «