Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi sointua sävellajiaan vaille.
1 2
JPQ
26.12.2013 11:52:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli soinnut menee C,E,G (c duuri soiuntu) ja F,A,C (f duurisointu) haa taisin keksin sehän vaan ihan c-duuri ? muistin väärin viestin aloitus vaiheessa soinnut jolle olisikin ollut hankalampia keksiä minun taidoin eli se olisi ollut A,C,E (A molli sointu) ja F,G#,C_(F_mollisointu). eli tuolle väärin muistetulle tiadan hakea sävellajia tässä lähinnä. Olisiko vinkkiä miten löytää ja nyt lasketaan miksodyyliset yms myös ei vaan nämä perinteiset.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janus
26.12.2013 14:03:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rauhoitu ja kirjoita viestisi alusta alkaen uudestaan niin, että siinä on pelkästään kysymyksesi kannalta olennainen asia.
 
baron
26.12.2013 14:04:32 (muokattu 26.12.2013 14:09:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Eli soinnut menee C,E,G (c duuri soiuntu) ja F,A,C (f duurisointu) haa taisin keksin sehän vaan ihan c-duuri ? muistin väärin viestin aloitus vaiheessa soinnut jolle olisikin ollut hankalampia keksiä minun taidoin eli se olisi ollut A,C,E (A molli sointu) ja F,G#,C_(F_mollisointu). eli tuolle väärin muistetulle tiadan hakea sävellajia tässä lähinnä. Olisiko vinkkiä miten löytää ja nyt lasketaan miksodyyliset yms myös ei vaan nämä perinteiset.
 
Sekä C, F että Am on C-duurin sointuja. Ovat myös F-duurin sointuja.
Fm soinnun sävelet on F - Ab - C, ei kuulu kumpaakaan sävellajiin, sen sijaan esim F-molliin, Eb-duuriin, Db-duuriin, Ab-duuriin. Miksolyydinen asteikko yleensä X7 soinnulle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JPQ
26.12.2013 15:10:49 (muokattu 26.12.2013 15:11:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sekä C, F että Am on C-duurin sointuja. Ovat myös F-duurin sointuja.
Fm soinnun sävelet on F - Ab - C, ei kuulu kumpaakaan sävellajiin, sen sijaan esim F-molliin, Eb-duuriin, Db-duuriin, Ab-duuriin. Miksolyydinen asteikko yleensä X7 soinnulle.

 
ei kuulu kumpakaan mutta siis mihin kuuluu Am ja Fm yhtä aikaa?
ps. miksolyydinen oli vain esimerkki tarkoitin siis kirkkosävellajeja yms erikoisempia
sävellajeja.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
26.12.2013 15:12:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Rauhoitu ja kirjoita viestisi alusta alkaen uudestaan niin, että siinä on pelkästään kysymyksesi kannalta olennainen asia.
 
No mihin säellajiin Am ja Fm soinnut kuuluvat? siis molemmat yhtä aikaa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janus
26.12.2013 15:26:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: No mihin säellajiin Am ja Fm soinnut kuuluvat? siis molemmat yhtä aikaa.
 
Eivät mihinkään, sillä missään sävellajissa ei ole samaa säveltä yhtäaikaa sekä muunnettuna että muuttamattomana (A-c-e vs. f-As-c).
 
JPQ
26.12.2013 17:09:46 (muokattu 26.12.2013 17:09:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Eivät mihinkään, sillä missään sävellajissa ei ole samaa säveltä yhtäaikaa sekä muunnettuna että muuttamattomana (A-c-e vs. f-As-c).
 
siispä eräs idea jos teen sen järkeästi menee biisiksi jossa vuorottelee kaksi sävellajiia vuorotellen. Olen sen verran proge ettei se minua haittaa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Arkka
26.12.2013 18:18:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: A,C,E ja F,G#,C.
 
Luulen, että se mitä näillä haet vois olla esim. harmoninen a-molli jos a:n koet perussäveleksi. Fm:ssa on tosiaan as, eikä gis.
 
Kiva kiertohan tuo on kyl. Saa helposti synkkää menoa.
 
baron
26.12.2013 19:56:42 (muokattu 26.12.2013 19:59:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: siispä eräs idea jos teen sen järkeästi menee biisiksi jossa vuorottelee kaksi sävellajiia vuorotellen. Olen sen verran proge ettei se minua haittaa.
 
Eihän teoria mikään kahle ole, kaikkea saa tehdä mikä kuulostaa hyvältä (tai itse asiassa, ei mikään pakko edes kuulostaa hyvältä). Teorian ongelma on vain jälkeenpäin selittää mitä siinä on ja jos kuulostaa hyvältä niin miksi:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
26.12.2013 20:24:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: No mihin säellajiin Am ja Fm soinnut kuuluvat? siis molemmat yhtä aikaa.
 
Mä aloin funtsimaan, että jos siihen jälkimmäiseen sointuun lisää alapuolelle d:n, siis ettei se olekaan Fm vaan Dm7b5. Siis vaikka jotain tämmöistä Am - Dm7b5 (... E7 - Am) niin onkos siinä silloin jotain tolkkua a-mollissa?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
baron
26.12.2013 20:43:44 (muokattu 26.12.2013 20:45:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä aloin funtsimaan, että jos siihen jälkimmäiseen sointuun lisää alapuolelle d:n, siis ettei se olekaan Fm vaan Dm7b5. Siis vaikka jotain tämmöistä Am - Dm7b5 (... E7 - Am) niin onkos siinä silloin jotain tolkkua a-mollissa?
 
Am - Dm7b5 - G7b9 - Am olisi mun mielestä joteskin looginen eli siinä olisi IIm - rV/bIII harhalopukkeeseen! Onks se relatiivinen dominantti tai jotain?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
26.12.2013 20:54:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Am - Dm7b5 - G7b9 - Am olisi mun mielestä joteskin looginen eli siinä olisi IIm - rV/bIII harhalopukkeeseen! Onks se relatiivinen dominantti tai jotain?
 
En mä tiedä... mä vain soitin näin http://freygish.com/htoyryla/music/koe261213.mp3
 
Am - E7 - Am - Dm7b5 - E7 - Am jos mä en nyt sitten soittanut väärin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
baron
26.12.2013 20:57:47 (muokattu 26.12.2013 21:34:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: En mä tiedä... mä vain soitin näin http://freygish.com/htoyryla/music/koe261213.mp3
 
Am - E7 - Am - Dm7b5 - E7 - Am jos mä en nyt sitten soittanut väärin.

 
No Hm7b5 olisi tavanomainen sen Dm7b5 tilalle. Eihän niissä ole muuta merkittävää eroa kuin se "kriittinen" Ab.
 
Mut me tehdään tästä turhan suurin ongelma: Erittäin tavallista on että piisi lainaa rinnakkaismollia eli C-duuri/A-mollipiisissä Fm ei ole mikään harvinaisuus, mulla viimeeksi työn alla Mel Tormén "The Christmas Song" jossa sekin on:
Am7 - Fm6 - Cmaj7 - H7.
 
Jazzstankussa All Of Me:
A7#5 - Dm9 - Fmaj7 - Fm6 - Cmaj7
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
26.12.2013 21:01:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: No Hm7b5 olisi tavanomainen sen Dm7b5 tilalle. Eihän niissä ole muuta merkittävää eroa kuin se "kriittinen" Ab.
 
Joo, mutta tuossa mä soitan oikeallakin kädellä c - ab - f - d. No, voihan sitä kaikenlaista pimputtaa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
baron
26.12.2013 23:13:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C-duuri ja A-molli on rinnakkaissävellajeja.
F-duuri ja F-molli ei ole, mitä ne on?
Neuvokaa viisaammat!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
26.12.2013 23:20:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: C-duuri ja A-molli on rinnakkaissävellajeja.
F-duuri ja F-molli ei ole, mitä ne on?
Neuvokaa viisaammat!

 
Juutuin miettimään, eikä tullut mieleen. Google apuun ja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Muunnoss%C3%A4vellaji
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
baron
27.12.2013 00:00:27 (muokattu 27.12.2013 00:01:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Juutuin miettimään, eikä tullut mieleen. Google apuun ja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Muunnoss%C3%A4vellaji

 
Kiitti!
 
Edit:
Kiitos paljon
(enää ei ole liian lyhyt kirjoitus)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
27.12.2013 13:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Juutuin miettimään, eikä tullut mieleen. Google apuun ja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Muunnoss%C3%A4vellaji

 
Juuri näin - kannattaa myös huomata englanninkielisiä teoriamatskuja lukiessa seuraava, sekaannusten välttämiseksi:
 
rinnakkaissävellaji = relative key (C: - am:)
muunnossävellaji = parallel key (C: - cm:)
 
EP
27.12.2013 17:38:55 (muokattu 27.12.2013 17:40:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: siispä eräs idea jos teen sen järkeästi menee biisiksi jossa vuorottelee kaksi sävellajiia vuorotellen. Olen sen verran proge ettei se minua haittaa.
 
Ei sen silti tarvi mitää "progea" olla, mut mielenkiintoista!
Yritä tehdä luontevat siirtymät sävellajista toiseen.
Kannattaa välillä olla ennakkoluuloton, "kolmen soinnun hittejä" on jo tarpeeksi.
 
PS. Enkä tarkoita kirjaimellisesti, vaan aina saattaa löytää jotakin "uutta" kun näkee vähän vaivaa.
 
baron
27.12.2013 22:48:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Ei sen silti tarvi mitää "progea" olla, mut mielenkiintoista!
Yritä tehdä luontevat siirtymät sävellajista toiseen.
Kannattaa välillä olla ennakkoluuloton, "kolmen soinnun hittejä" on jo tarpeeksi.
 
PS. Enkä tarkoita kirjaimellisesti, vaan aina saattaa löytää jotakin "uutta" kun näkee vähän vaivaa.

 
Simppeli joululaulu "Joululaulu/The Christmas Song" on C-duuri piisi mutta pistäytyy tyylikkäästi Eb, E ja F-duureissa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «