Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 517 18 19 20 21164 165 166 167 168
Stone
22.12.2013 18:05:03

Ziggy Bubba: Just tommonen 808 on musta aika hyvä tiukentamaan soundia, toimii musta nykyään parhaiten ihan vaan päällä, eli ilman boostia tai gainiä. Noiden perus TS-säröjen omat murot on musta usein vähän suttusia. Mielummin ottaa noistaa vaan sen kevyen kompression ja eq-muutoksen.

Itse kanssa tajusin vähän aikaa sitten tuon 808:n hienouden juurikin jo valmiin
särösoundin tiukentajana (oli se särö itsessään sitten vahvarista tai jostain pedaalista). Mietin samallamyös, että miten hyvin tuollainen täysin clean boost selviytyy samasta tehtävästä vs. tubescreamerit??
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Ziggy Bubba
22.12.2013 18:11:13

Stone: Itse kanssa tajusin vähän aikaa sitten tuon 808:n hienouden juurikin jo valmiin
särösoundin tiukentajana (oli se särö itsessään sitten vahvarista tai jostain pedaalista). Mietin samallamyös, että miten hyvin tuollainen täysin clean boost selviytyy samasta tehtävästä vs. tubescreamerit??

Ite en ole clean-boosteja juuri käyttänyt, mitä nyt testaillut silloin tällöin.

Noi kevyen särön OD:t tolleen vaan päällä tuo tosi hyvää purentaa myös moneen fuzziin. Esim. Big Muff raapasee ja erottuu ihan eri tapaan tolla tyylillä.

Seuraava keskusteluaihe voisikin olla: OD ennen vai jälkeen fuzzin? Itellä yleensä ennen, mutta vois taas kokeilla perässäkin.
Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
Confidentum
22.12.2013 18:38:33 (muokattu 22.12.2013 18:47:40)
Ziggy Bubba: Ite en ole clean-boosteja juuri käyttänyt, mitä nyt testaillut silloin tällöin.

Noi kevyen särön OD:t tolleen vaan päällä tuo tosi hyvää purentaa myös moneen fuzziin. Esim. Big Muff raapasee ja erottuu ihan eri tapaan tolla tyylillä.

Seuraava keskusteluaihe voisikin olla: OD ennen vai jälkeen fuzzin? Itellä yleensä ennen, mutta vois taas kokeilla perässäkin.

Mulla toimii hyvin Proco Rat ensin ja sen perässä Xotic BB Preamp boostina. Säröt säilyy, erottelevuus paranee ja vola nousee. Toisaalta sitten kun nappaa procon pois, niin BB Preamppi toimii mietona ODna

Edit: sorry, Proco ei oo Fuzzi, mutta noin päin mie fuzzinki laittasin. Itseasiassa oon niin laiska, että ne on usein molemmat päällä koko ajan ja kitaravolalla säätelen mekkalaa
Potikka kaakkoon!
jii.haanpaa
22.12.2013 18:56:39
Ziggy Bubba: Seuraava keskusteluaihe voisikin olla: OD ennen vai jälkeen fuzzin? Itellä yleensä ennen, mutta vois taas kokeilla perässäkin.

OD tiäteski fuzzin jälkeen. Fuzzin edessä kuuluu olla trebleboosteri. Maku sama.
Myrkky Nuoli
22.12.2013 21:36:36
Ziggy Bubba: Seuraava keskusteluaihe voisikin olla: OD ennen vai jälkeen fuzzin? Itellä yleensä ennen, mutta vois taas kokeilla perässäkin.

Riippuu pedaaleista, mutta yleisesti ottaen tykkään, että OD ketjussa aiemmin buustaamaan fuzzia. Joskus fuzzin perään laittaminen lisää semmosen pehmoisen ikuisen sustainin jo loistavaan saundiin, joskus se tekee kaikesta hevonkukkua ja piereskelyä.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Dunga
22.12.2013 21:43:47

Molemmat :)

Ekana omassa ketjussa germanium fuzz (sunface nkt275), sitten mieto od (barber ltd silver) ja sitten silicon fuzz (skreddy lunar module).

Jokainen kombinaatio toimii, jopa kaks fuzzia putkeen :)
War... war never changes.
Ziggy Bubba
22.12.2013 21:55:05

Myrkky Nuoli: Riippuu pedaaleista, mutta yleisesti ottaen tykkään, että OD ketjussa aiemmin buustaamaan fuzzia. Joskus fuzzin perään laittaminen lisää semmosen pehmoisen ikuisen sustainin jo loistavaan saundiin, joskus se tekee kaikesta hevonkukkua ja piereskelyä.

Itellä se oli ennen just tuo idea, että pienempi särö boostaa isompaa (fuzzia), mutta nykyään niistä ei tule yhtään boostia :) Eli veikkaan maun olevan aika sama, tiiä sitten.

Jonkun Big Muffin kanssa ei pitäis tulla impedansseistakaan ongelmaa, oli purkit miten päin vaan, vai?
Laulava Kylätohtori
23.12.2013 10:46:48
Esitänpä aikaisemman kysymykseni selkeämmin.

Missä kohtaa signaaliketjua käytätte leslie-pedaalia? Ennen/jälkeen säröjen vai kenties efektiloopissa?
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
23.12.2013 10:54:56

Mikä on hyvä chorus? Itse käytän Bossin CE-5sta, enkä paremmasta tiedä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
komero
23.12.2013 11:25:21
Stone: Itse kanssa tajusin vähän aikaa sitten tuon 808:n hienouden juurikin jo valmiin

Aivan mahtava tuohon hommaan on Xotic EP Booster. Siinä on sisällä dippikytkimet ylä- ja alapään korostamiselle, mutta vaikka noista käyttäisikin toista tai molempia, niin saundi on silti ikään kuin "mitään ei edes olisi vahvistimen edessä". Erittäin toimiva peli.

Joku luonnehti EP:tä erittäin osuvasti "hyventäjäksi". Se vaan tuo jotain lihaa saundiin. Tolla voi puskea säröllä olevaa vahvistinta (tai purkkia) joko aivan vähän tai sopivan paljon ja kaikkea siltä väliltä. Tällä ei tietenkään saada sitä middlekorostusta mitä noilla tubescreamereilla, mutta jos ei sitä kaipaa, niin hyvä kliinibuusti toimii mainiosti rutun puskemisessa.
hjukke
23.12.2013 22:45:44 (muokattu 23.12.2013 22:58:41)

LaMotta: Mikä on hyvä chorus? Itse käytän Bossin CE-5sta, enkä paremmasta tiedä.

Oiskos mulla kolmonen, ja olen siihen sangen tyytyväinen!

E: Nyt en tiedäkään mallia varmaksi. Pedaali on laudassa treeniksellä, siinä on level, eq depth ja rate namikat eikä ole mikään näistä: http://www.pedalarea.com/chorus_ensemble.htm

E2: Wanha CH-1 taitaa olla..
Muusikoiden net, encylopedicus maxcimus, wiisaiten ciria.
belarusman
24.12.2013 00:33:47

LaMotta: Mikä on hyvä chorus? Itse käytän Bossin CE-5sta, enkä paremmasta tiedä.

VoodooLabin Analog Chorus on ainaski hyvä...potikat kaakossa irtoaa melki leslie-tyypinen muilutus!
Crossroads calling...
juuso a
24.12.2013 15:10:52

Entäs se hyvä edullinen flangeri?
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
Antsa Lipsanen
24.12.2013 15:53:07
Nythän liikutaan kiinnostavilla alueilla (cho/fla) ja kuulen mielelläni näkemyksiä kyseisistä ehvektilöistä, onhan itselläni tuolla torilla ostoilmo tuollaisesta yhdistelmäpolkusimesta. Twistereitä ja sen sellaisia ajattelin, vaan kannustaako asiantuntijat kuitenkin kahden erillispedaalin hankintaan? Saapa nähdä;)
Ziggy Bubba
24.12.2013 16:43:13

Laulava Kylätohtori: Esitänpä aikaisemman kysymykseni selkeämmin.

Missä kohtaa signaaliketjua käytätte leslie-pedaalia? Ennen/jälkeen säröjen vai kenties efektiloopissa?

Itellä on ennen säröjä. Tulee isommalla säröllä selkeesti miedompi efekti, jälkeen efekti ottaa enemmän soundin haltuun. Makujuttuja.
Jonubets
26.12.2013 11:16:23
Onko kellään kokemuksia noista Mooerin polkimista? Ovat melko hyvän hintaisia ja kivan kompakteja pelejä. Paristollahan ne ei toimi ollenkaan mutta en näe sitä isona miinuksena. Erityisesti tuo säröpuoli kiinnostaa mutta kaikista mielipiteet tervetulleita :)
se on hyvä ny!
Tami
26.12.2013 13:52:38

ColdRush01: Onko kellään kokemuksia noista Mooerin polkimista? Ovat melko hyvän hintaisia ja kivan kompakteja pelejä. Paristollahan ne ei toimi ollenkaan mutta en näe sitä isona miinuksena. Erityisesti tuo säröpuoli kiinnostaa mutta kaikista mielipiteet tervetulleita :)

Mulla noita on monenmoisia ollut ja mä olen tykännyt. HInta/hupi/kokosuhde on kohillaan. Kalliimmalla saapi kalliimpia. Lopputulos on kuitenkin kokonaisuudesta aina kiinni.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;t=219420&o=0&#p11603499

Tuota solo-poljinta mä suosittelen kyllä. Se on aika hyvin taipuva moneen suuntaan

Prymaxevintage show:
http://www.youtube.com/watch?v=GVzerV83Ves

Muutenkin tuolla kanavalla on mun makuun olevia kampe-esittelyjä, suosittelen katselemaan.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Sjömanni
26.12.2013 16:35:07
Myrkky Nuoli: Riippuu pedaaleista, mutta yleisesti ottaen tykkään, että OD ketjussa aiemmin buustaamaan fuzzia

Itse olen käyttänyt puuhasteluissani sellaista järjestystä, että Bad Monkeysta Bass Big Muffiin. Se kytkin siihen asentoon, jossa tulee ulos sekä kuiva signaali (eli tässä tapauksessa Bad Monkeyn särö), että Muffin särö. Niiden balanssia voi sitten säätää mieleiseksseen, kumpaa tahtoo enemmän pintaan. Siinä pohjalla kun on OD-pedaalin tiukka kevyt särö ja futsi turisee päälle, niin hyvä on tullut.

Ja siis kitaralla olen vedellyt vaikka Bassosärö tuo onkin.
"Onko niin että vain Heinz ketsuppi, Lipton ja Madonna selviävät vuosikymmenestä toiseen?" nimim. Vihdoinkin, IL
komero
26.12.2013 23:47:38
Hieman vähemmälle huomiolle on jäänyt EQ-pedaalit. Onko kokemusta parametrisistä eq-spedeistä?

Itse olen testannut Empress ParaEQ:ta joka tuntui pikaisen testin perusteella loistavalta, mutta n. 250€ hinta on hieman korkeahko rahallisesti, toki tuossa laitteessa on vastinetta rahalle hyvinkin. ParaEQ on kolmialueinen - itselleni riittäisi yksialueinenkin.

Custom Sounds myy Stone Deafin PDF-1 -vekotinta, "lyömätöntä middlekonetta". Onko teillä kokemuksia tästä?

Nimenomaan tuo ylämiddlen esille tuonti bändisaundissa on hakusessa mulla. Eihän se tietenkään haittaisi vaikka samalla laitteella voisi hallita toistakin taajuutta, esim. alapääkuminan poistamiseen. Mulla on Bad Cat Unleash ja siinä olevassa loopissa olisi tarkoitus käyttää eq:ta (tai on siellä nytkin eq, mutta graafinen eq ei aina ole paras mahdollinen kun etsitään jotain tiettyä taajuutta), eli päätteen ja kaiuttimen välissä.

Entäpä DIY-versiot? Olisi ihan mielenkiintoista tutustua sellaisen kautta aiheeseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)