Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmia Squier Jaguarin alatallan kanssa!!
1
belarusman
22.12.2013 23:33:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin tuossa Squierin Vintage Modified Jaguarin ja jo heti kättelyssä huomasin että se alkuperäinen alatalla oli aivan susi; korkeudensäätöruuvit nousivat kesken soiton ylös ja kielet eivät pysyneet paikoillaan soitettaessa. Hommasin sitten Fender Mustangin tallan ja ongelma paranikin ..melkein! Nyt on nimittäin niin että ylä-E pomppaa välillä (lue useasti) pois paikoiltaan. Auttaisiko kieliuran viilaus vai minkä tallan siihen hommaisi, että se pelittäisi kunnolla?? Eihän tuon kanssa voi esim. keikalle mennä millään jne!
 
Crossroads calling...
Old Joe
23.12.2013 00:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko talla liian matalalla, kaulan kulma riittämätön?
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Sarko
23.12.2013 09:08:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneksi olkoon, tuore offset-kitaran omistaja! Tältä palstalta löytyy ihan oikeita Jaguar- ja Jazzmaster-kitaroiden tuntijoita mutta voisin vinkata että paksummilla kielillä ongelma saattaisi poistua. Myös buzzstop-järjestelmän asentaminen voi auttaa ongelmassasi tallapalan viilaamisen ohella.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
7atu
23.12.2013 09:13:40 (muokattu 23.12.2013 09:15:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä Jazzmasterissa ja Jaguarissa .12 kielisetit. Eikä ole ongelmia vaikka on orkkis talla:) Eli paksut kielet on se juttu!
 
"We're gonna rock this town, rock it inside out..."
Myrkky Nuoli
23.12.2013 10:57:23 (muokattu 23.12.2013 10:58:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervetuloa offsettien ihmeelliseen maailmaan. Kyseessä on ominaisuus. Buzzstop toimii, mutta hävittää saundista sen kilinän, no good. Jos et halua siirtyä paksumpiin kieliin ni ei muutako kaulataskun perälle shimmiä, eli kaulakulmaa jyrkemmäksi. Näin saat nostettua tallaa korkeammalle ja kielten jännitys tallapaloihin on kovempi. Mulla on ite rakentamassani jazzmasterissa pieni shimmi ja .11 kielet, hyvin skulaa. Tatsi tuntuu samalta kun .10 stratossa, sen verran lerputtaa toi tallasysteemi.
 
Mastery Bridge kuulemma on todella hyvä, mutta maksaa varmaan yli puolet tuon kitaran hinnasta.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
73nd3r
23.12.2013 15:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Tatsi tuntuu samalta kun .10 stratossa, sen verran lerputtaa toi tallasysteemi.
 
Jagu-vaarin lerpattavaa paalua voi jäykentää alumiinifoliolla, muutama tiukka kierros tolpan juureen niin jopas.
No pun intended.
 
elsewhere
23.12.2013 17:58:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mustangin talla on se perinteinen ratkaisu ongelmaan, mutta viime aikoina suosiota ovat saaneet myös StayTrem ja Mastery Bridge, jotka toimivat mainiosti, mutta ovat kyllä hintavia, varsinkin tuon hintaiseen kitaraan (Mastery vajaat ~200 euroa ja StayTremkin jotain 80 euroa). Itselläni on Jaguarissa Mastery ja Jazzmasterissa StayTrem, ja molemmat ovat toimineet täysin moitteetta, vaikka alkuperäisen tallan kanssa kielet pomppivat miten sattuu. Ensiapuna lähtisin kokeilemaan paksumpia kieliä: nuo tallat on suunniteltu aikana, jolloin .11-setti oli ihan normaali, ja ylimääräinen jännitys tekee ihmeitä.
 
Niin, ja tosiaan: tervetuloa offsettien ihmeelliseen maailmaan! Niiden kanssa menee välillä hermot ja mielenterveys, mutta ne ovat myös todella inspiroivia ja palkitsevia kitaroita soittaa. Itse en aio enää vaihtaa pois.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
kojones
23.12.2013 18:20:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.warmoth.com/Modified-Mustang-Bridge-Chrome-P616.aspx
 
Onko tollaista kukaan kokeillut?
 
Myrkky Nuoli
23.12.2013 18:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Jagu-vaarin lerpattavaa paalua voi jäykentää alumiinifoliolla, muutama tiukka kierros tolpan juureen niin jopas.
 
Niiden paalujen kuuluu lerpattaa, jotta kampi toimii kuten pittää. Soittotatsista puhuin. Jos on paljon välimatkaa tailpiecen ja tallan välissä niin se löystää tatsia. Sama vaikutus on esim. Bigsbyllä.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
belarusman
24.12.2013 00:30:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okkei! Kiitoksia kaikille kommenteista! Ajattelin aloittaa kokeilemaan tolla 12-kielisetillä nyt noin alkuun ja kattoo miten se vaikuttaa. Tietty kaulaa saa löysätä ja hienovirettä tarkastaa. On kyllä muuten viimeistelyltään ja saundiltaan loistava kitara. Toisena kitarana onkin Strato 50's Fat strat mikeillä, mutta kyllä tuosta Jaguaarista saa paljon enempi saundivariaatioita irti mun mielestäni. Ennen Jaguaria omistin Cyclonen ja sekin oli ihan mukava peli, mutta Jaguar käy instrumentaalimusakkiin paremmin ja nimenomaan surf-sellaiseen!
 
Crossroads calling...
genesimmons
24.12.2013 12:55:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Staytrem talla tuli eilen postissa. Ratkaisi ainakin mun jazzmasterissa kaikki edellä mainitut ongelmat. Oon aina käyttänyt 11 kieliä, mutta luulisin tuon tallan toimivan jopa ohuemmillakin.
 
elsewhere
24.12.2013 13:38:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

genesimmons: Staytrem talla tuli eilen postissa. Ratkaisi ainakin mun jazzmasterissa kaikki edellä mainitut ongelmat. Oon aina käyttänyt 11 kieliä, mutta luulisin tuon tallan toimivan jopa ohuemmillakin.
 
Hyvin toimii kymppisetilläkin.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
elsewhere
24.12.2013 13:38:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

genesimmons: Staytrem talla tuli eilen postissa. Ratkaisi ainakin mun jazzmasterissa kaikki edellä mainitut ongelmat. Oon aina käyttänyt 11 kieliä, mutta luulisin tuon tallan toimivan jopa ohuemmillakin.
 
Hyvin toimii kymppisetilläkin.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
punk s blood
24.12.2013 15:39:55 (muokattu 24.12.2013 15:49:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Staytrem-tallaa suosittelen minäkin. Olen vaihtanut sen kaikkiin kitaroihin, joissa on jonkinlainen Fenderin tremolo/vibrato-systeemi. Aion tilata moisen myös hankkimaani Jaguaariin. Suosittelen myös Staytremin Jazzmaster/Mustang-kampia, jos kampi tuntuu nykyisessä systeemissä väljältä. Ero on melkoinen, kun kammessa ei ole yhtään turhaa väljyyttä, koko tremolon toiminnan ja soundin kannalta.
 
Mutta kuten aiemmin myös mainittiin, niin tallalle täytyy saada myös painetta ylhäältä päin. Eli jyrkempää kulmaa kaulan ja tallan välille esim. shimmaamalla ja tallaa nostamalla. Ja tosiaan talla on suunniteltu "keinumaan", paitsi jos käytössä on Masteryn talla, joka on suunniteltu pysymään paikallaan.
 
Jucciz
24.12.2013 17:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Alatalla" on sanana kummallinen. Ainahan talla on sähkökitarassa alhaalla, ylhäällä on satula.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
belarusman
24.12.2013 21:59:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Mistäs te ootte tilannut noita Staytrem- talloja??? Ja paljon kustantaa?
 
Crossroads calling...
genesimmons
24.12.2013 22:55:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omani ostin valmistajalta ebaysta. Noin 80€ kustansi posteineen. Olivat vaan näemmä laittaneet koko puljun jäihin jouluksi. Siis Staytrem ei ebay.
 
avaruussaatana
26.12.2013 18:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama vinkki jaguarin/jazzmasterin alkuperäisen tallan säätämiseen. Kielten pomppimiseen nää ei tietenkään auta, mutta räminöihin ja ruuvien löystymiseen kylläkin.
 
Tälläistä kierreteippiä muutama kierros päätytolppien sisällä olevien korkeudensäätöruuvien kierteisiin:
http://www.biltema.fi/fi/Rakentamin … a-Asennusteipit/Kierreteippi-86584/
 
Ja sitten intonaatioruuvien ja tallapalojen korkeudensäätöruuvien kierteisiin vähän lankaa:
http://www.webrocker.de/jaguar/cms/ … ngrattling-screws-the-mcguyver-way/
 
Lopuksi tallapalat niin ylös kuin voi, niin ettei intonaatioruuvit osu kieliin (ja tietysti radiuksen mukaisesti) ja päätytolpista lopullisen actionin korkeus sopivaksi.
 
Itse tapaan vielä lisäksi työntää keinuvan tallan taka-asentoon ennen intonaation säätämistä. Täten, jos intonaatio kesken rankan soiton muuttuu, työntää vaan tallan takaisin taakse, niin ollaan taas vireessä.
 
Toivottavasti tästä on jollekin jotain hyötyä :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «