Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Telen takamikin ulvonta
1
Lauska
21.12.2013 15:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin vähällä laittaa tuonne aloittelija-osastolle.
 
Ongelma on siis tämä että G&L Bluesboyn takamikki pitää käsittämätöntä meteliä kaikkien kokeilemieni distortion spedujen kanssa suuremmilla volyymeilla, vaikka kuinka koittaisi laittaa gainia alas. Onko tämä tele tyyppisen takamikin perusominaisuus, voisiko sitä koettaa hillitä jotenkin? Kyseessä ei siis varsinaisesti ole kierto vaan epämääräinen ulina. Mietin onko noilla bluesboyn kaikukammioilla jotain tekemistä asian kanssa..
 
"When you ain got no money to pay your house or pay your taxes, you damn got the blues!" -Howlin Wolf
Rämppy
21.12.2013 16:28:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa käämilangat värähdellä, ihan yleistä etenkin vanhojen mikkien kohdalla. Lääke ongelmaan on mikkien vahaus.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
JuSu
21.12.2013 18:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Taitaa käämilangat värähdellä, ihan yleistä etenkin vanhojen mikkien kohdalla. Lääke ongelmaan on mikkien vahaus.
 
Jep.
 
Lisäksi se telen tallasysteemi on ruuvattu runkoon kiinni vain sieltä tallapalojen alta. Vaikka se nyt onkin suht jäykkä lärpykkä, niin silti se voi päästä värähtelemään sieltä eturaunastaan, ja aiheuttaa hallitsematonta kiertoa. Mulla yksi tele ulvoi juuri tästä syystä.
 
Tähän on helppo lääke, pitää vain porata pari ruuvinreikää tallalevyyn ja ruuvata talla kanteen kiinni sieltä etureunastakin. Kuten esim tässä:
 
http://www.elderly.com/images/fmic/30N/SQAFT-AWT_bridge-tailpiece.jpg
 
JuSu
arppah8
21.12.2013 18:46:55 (muokattu 21.12.2013 18:47:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla myös tallasta johtuvaa ulinaa. Mulla kävi yhden omatekeleen kanssa silleen että tallamikki ulisi myös ihan koko ajan jos yritti vähänkään säröä käyttää. Kokeiltiin (ihkauuden) DiMarzion vahaamista ja vaikka mitä, lopulta ulinan aiheuttaja paikantui itse tallaan. Hätäratkaisuna sahasin koko paskan kahtia ja tein pleksistä mikkikehyksen tallamikille, myöhemmin hankin tilalle Gotohin teletallan kun rujo ulkonäkö alkoi vituttaa. Ei ulissut enää. Tiiä sitten millainen seos siinä tallassa oli, painoi ainakin hitosti ja luottamusta herättävästi. Ja tämä malli oli ruuveilla kiinni myös etureunasta toisin kuin JuSun tapauksessa. Gotohit ei oo mutta ei ulisekaan.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Freewheeler
21.12.2013 18:49:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauska: Olin vähällä laittaa tuonne aloittelija-osastolle.
 
Ongelma on siis tämä että G&L Bluesboyn takamikki pitää käsittämätöntä meteliä kaikkien kokeilemieni distortion spedujen kanssa suuremmilla volyymeilla, vaikka kuinka koittaisi laittaa gainia alas. Onko tämä tele tyyppisen takamikin perusominaisuus, voisiko sitä koettaa hillitä jotenkin? Kyseessä ei siis varsinaisesti ole kierto vaan epämääräinen ulina. Mietin onko noilla bluesboyn kaikukammioilla jotain tekemistä asian kanssa..

 
Ei tarvitse turhia porauksia eikä vahauksia. Vaihda mikkiruuvien jousien tilalle kumiletkunpätkät, jos mikissä on oikeaoppisesti metallinen pohjalevy liimaa se kontaktiliimalla ja ruuvaa tallan kiinnitysruuvit hyvin kiinni. Jos talla on resonoiva laita vaikka kaksipuolista teippiä sen pohjaan. Yleensä toi auttaa. Telen tallamikin eläväisyys kovalla volalla on yksi sen parhaita ominaisuuksia, jota kokenut telemies osaa käyttää hyödyksi :-)
 
rrroope
21.12.2013 18:52:00 (muokattu 21.12.2013 18:53:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yks perusjuttu on kanssa se tallamikin pohjassa oleva kuparilaatta, tommonen: http://www.geocities.jp/dgb_studio/jpg/pu_tlb01.JPG
 
jos se on irti (tai siis pelkästään kiinni mikrofonin magneettien varassa ) niin saattaa värähdellä ja ulista. sinne mikin ja metallilevyyn tiputin pari tippaa steariinia kynttilästä ja lämmitin kolvilla levyn päältä varovasti. loppui ulina.
 
edit: tosiaan, liima on varmaan vielä parempi kiinnitysmetodi
 
LaMotta
21.12.2013 20:07:11 (muokattu 21.12.2013 21:05:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä verran tuo hollowbody herkistää kierrolle?
 
E: Yleensä kiertoa mikissä aiheuttaa (edellyttäen ettei se johdu liiasta säröstä tai kitaran sijannista vahvistimeen) käämitys eli langat tai sitten naparuuvit (väljät syystä tai toisesta, esim kierretty ylöpäin).
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Lauska
21.12.2013 21:16:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, kiitos kovasti vinkeistä vinkeistä! :D
Luulisi että nämä tarkistamalla ongelma poistuu. Tuosta kumiletkujutusta muistan kuulleeni aikaisemmin. Telessä vissiin ei vaahtomuovi mikin alla auta asiaa?
Kyllä tuolla kotisoitossa pärjäilee mutta keikoilla ollut aika paljon häiriötä kun olen unohtanu vaihtaa kaulamikille polkaistuani särön päälle... ongelmaa etsittiin aluksi pedaalista ja sitten vahvistimesta ennen kuin se paikantui tuohon tallamikkiin... :/
Luulen että tästä ketjusta on apua muillekkin saman ongelman kanssa kamppaileville :)
Mitenkäs ne vanhat telemiehet tuota "eläväistä" takamikkiä hyväksikäyttävät? Itselläni ensimmäinen teletyyppinen kitara niin en tunne vielä kaikkia salaisuuksia...
 
"When you ain got no money to pay your house or pay your taxes, you damn got the blues!" -Howlin Wolf
I3enjam1n
22.12.2013 00:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauska: Telessä vissiin ei vaahtomuovi mikin alla auta asiaa?.
 
Mun telessä auttoi, kun laittoi koko kolon täyteen.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
Myrkky Nuoli
22.12.2013 15:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on joskus tuskanen projekti. Itse vahasin mikin, hioin tallan pohjan sileäksi, tungin kolon täyteen vaahtomuovia ja vaihdoin kumitutit jousien tilalle, ei auttanut. Sit vaihoin vuoden päästä tallan ulkonäkösyistä ja pam. Ei tarttenu mitään vaahtomuoveja ja kikkailuja enää, mystisesti ulina vaan hävisi.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
arppah8
22.12.2013 15:15:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Tämä on joskus tuskanen projekti. Itse vahasin mikin, hioin tallan pohjan sileäksi, tungin kolon täyteen vaahtomuovia ja vaihdoin kumitutit jousien tilalle, ei auttanut. Sit vaihoin vuoden päästä tallan ulkonäkösyistä ja pam. Ei tarttenu mitään vaahtomuoveja ja kikkailuja enää, mystisesti ulina vaan hävisi.
 
Mikähän lie seos mahtaa noissa ulinatalloissa olla joka tuon aiheuttaa?
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Laulava Kylätohtori
22.12.2013 15:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Tämä on joskus tuskanen projekti. Itse vahasin mikin, hioin tallan pohjan sileäksi, tungin kolon täyteen vaahtomuovia ja vaihdoin kumitutit jousien tilalle, ei auttanut. Sit vaihoin vuoden päästä tallan ulkonäkösyistä ja pam. Ei tarttenu mitään vaahtomuoveja ja kikkailuja enää, mystisesti ulina vaan hävisi.
 
Itse tästä ketjusta innostuneena toteutin pitkään roikkuneen homman ja yritin poistaa ulinaa omasta telestä. Kumitutit jousien tilalle, vaahtomuovia koloon mikin alle, ruuvien kiristys niin kireälle kuin korkkaamisen pelossa uskaltaa vääntää, eikä hyötyä. Still uliuling...
 
Pitääkö itsekin alkaa miettiä tallan vaihtoa vai pitäisikö vahata mikit ensin? Ei kyllä kiinnosta vahaushommat tippaakaan... Juu, ja kitara on Tokai AST-55...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Ziggy Bubba
22.12.2013 16:52:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä myös vinkuu/ulvoo Fenderin mex-Telen tallamikki (Twang King) ihan huolella. Kotosalla toi on oikein kiva keppi, mutta treenikselle ei jaksa ton takia enää viedä. Pitääpä itekin kattoa jos löytyisi näistä ohjeista korjaus.
 
Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
Joees
22.12.2013 19:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Mikähän lie seos mahtaa noissa ulinatalloissa olla joka tuon aiheuttaa?
 
Mulla on käytössä Wilkinsonin WT3, joka edellisessä thinline telessä ei ulissut vaikka miten tunki säröä ja volumea. Feedbackia toki, hallittua sellaista sai kyllä mutta hallitsematon ulina pysyi poissa.
 
Kyseinen kitara jatkoi matkaa mutta tallan otin talteen ja nyt se on palacasterissa kiinni, mikkinä SD:n Little 59 ja tuota hallitsematonta ulinaa löytyy kyllä. Netti kertoi osittain semmosta huhua että tuo mikki tapaa tehdä moista ja osittain sellaista että ei tee. Kuinka yllättävää... Täytyis jaksaa käydä nuo muut konstit läpi jossain välissä ja testailla jos jotain hyötyä olis. Porailemaan en kuitenkaan jaksa ruveta.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Myrkky Nuoli
22.12.2013 21:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse tästä ketjusta innostuneena toteutin pitkään roikkuneen homman ja yritin poistaa ulinaa omasta telestä. Kumitutit jousien tilalle, vaahtomuovia koloon mikin alle, ruuvien kiristys niin kireälle kuin korkkaamisen pelossa uskaltaa vääntää, eikä hyötyä. Still uliuling...
 
Pitääkö itsekin alkaa miettiä tallan vaihtoa vai pitäisikö vahata mikit ensin? Ei kyllä kiinnosta vahaushommat tippaakaan... Juu, ja kitara on Tokai AST-55...

 
Mulla oli jostain uudenvuodentinasta tehty kiinalainen kromitalla ongelmapesäkkeenä. Vaihdoin tilalle Wilkinsonin nikkeliversion messinkisillä kompensoiduilla tallapaloilla. Pirun jämäkän tuntunen laitos ja ilmeisesti sen verran suorempi pohjasta ja raskaampaa matskua, ettei päässy värisemään samalla tavalla.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «