Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulataskun syventäminen mahdollisimman helposti?
1
Midrange
18.12.2013 22:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ois tuossa eräs Ibanez, jossa on ns. neck pocket aavistuksen verran korkea omaan makuuni. Mulla on mallina toinen tismalleen samanlainen kitara, jossa kaula on 1-2 mm syvemmällä ja mukavampi soittaa.
 
Mikä olisi järkevin tapa syventää tuota kaulataskua, kun sitä tarvitsisi tehdä vain 1-2 millimetriä? Itselläni ei ole mitään jykevämpiä työkaluja käytössä. Onnistuisiko tuo sellaisella tärisevällä hiomakoneella, jolla jurruttaisi kaulataskussa sen aikaa, että noin millimetri puutta on lähtenyt alta?
 
Vai tuleeko noilla hiomakoneilla niin epätasaista jälkeä, että parempi viedä suosiolla ammattimiehelle?
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Antti1
18.12.2013 22:43:55 (muokattu 18.12.2013 22:45:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokihan sitä puuta voi napata pois kaulankin puolelta, jos ei löydy sopivia työkaluja rungon työstöön. Mut jos otat rungosta, niin tee asete, tai osta yläpuolisella laakerilla oleva terä käsijyrsimeen. Unohda hiomakoneröpellykset.
 
E: Jaa niin joo. Jos et käytä asetetta jyrsimellä, niin sit rungon olis syytä olla suorapintainen ja jyrsimen pohjaan kannattaa ruuvata kiinni joku vähän suurempi aluslevy. Muuten voi tulla vähän huppistakeikkaa jossain kohtaa, kun jyrsin irtoaa rungosta. ;)
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Midrange
18.12.2013 23:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrsimen käytöstä ei ole kokemuksia enkä moista omista. Onko tuossa nyt tuolla hiomismetodilla suuri riski että tulee epätasaista jälkeä?
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Antti1
18.12.2013 23:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Jyrsimen käytöstä ei ole kokemuksia enkä moista omista. Onko tuossa nyt tuolla hiomismetodilla suuri riski että tulee epätasaista jälkeä?
 
Niin suuri riski, että aivan varmasti epäonnistuu ja tulee epätasainen. Jyrsin maksaa kaupassa halvimmillaan varmaan sen 20€ ja laakeriterä samanverran, ei pitäisi olla aivan ylitsepääsemätön kuluerä. Käyttöhän nyt on erittäin helppoa, kun vähän ensin vaan johonkin kalikkaan kokeilee.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
joseplluissans
18.12.2013 23:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat varmasti hyvää jälkeä, teetät sen soitinrakentajalla (ellei joku täältä voi laupiaana samarialaisena vaivanpalkkaa vastaan sitä tehdä). Ei voi maksaa maltaita noin pieni työ. Kaulataskun jyrsinnässä on pieniä kikkoja mitkä voi ensikertalaisella mennä pieleen. Ja se hionta on todella huono ajatus. Sillä ei saa mitenkään riittävän tasaista jälkeä.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Kefiiri
18.12.2013 23:16:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu tuo hiomasysteemi varmaan tuottaisi epämääräisimmän tuloksen mitä kuvitella saattaa. Johonkin päin vinossa olisi kaulataskun pohja sen jälkeen ja varmaan kuperakin. Itse ottaisin vaan terävän taltan jolla kaikertaisin poterosta puuta pois, siis jos jyrsiminen arveluttaisi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Midrange
18.12.2013 23:20:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, elippä taidan unohtaa hiekkapaperit ja kysyä kaverilta vieläkö se tekee noita jyrsinhommia.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Midrange
18.12.2013 23:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku teistä asuu Kotkassa ja osaa tehdä tuon hyvin niin kyllä mä siitä hieman maksan.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Midrange
19.12.2013 18:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä noissa kaulataskujen tekemisessä juuri tietyin korkuisiksi on niin vaikeaa valmistajille?
 
Eikös nuo koneistetusti kuitenkin tehdä? Uskomatonta että jopa samassa tuotantoerässä on vaihtelua. Olen nähnyt myös ei tasaisia kaulataskuja, jotka jostain kumman syystä ovat päässet läpi laaduntarkastuksesta.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Antti1
19.12.2013 18:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus terissä voi olla valmistusvirheitä, terät kuluu sarjan aikana, ne ei asetu aivan tarkasti paikoilleen (virheellinen asennus, huono kalibrointi jne.), rungon alle jää joku röhnä jyrsinpöydälle, tai sitten vain speksejä saatetaan jostain syystä muuttaa erien välillä. Onhan niitä pieniä muuttujia vaikka kuinka paljon, joku muu varmaan keksii lisää.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
tth69
21.12.2013 14:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleeni, että voit pakkotilanteessa hioa pois hieman sitä kaulaa. Se taskuun sujahtava osahan on hieman paksumpi kuin käpälöitävä osuus. Ja jos ei kokeilumieltä puutu, niin voi testata onnistuuko tilttaamalla muuttamaan soittotuntumaa mieleiseksi. Kaulan ruuvit irti ja tallan puoleisiin reikiin ohuet prikat kaulataskun ja kaulan väliiin. Sama idea kuin 70-luvun kolmepulttisissa tilttikauloissa. Eikö? Sustaini vähän kärsii, mutta eipä tarvitse rouhia puuta.
Vai mitä tuumaa asiantuntijat?
 
Kaikki, minkä voi, kannattaa tehdä itse - paitsi jos on vara ostaa valmiina.
Antti1
21.12.2013 14:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todennäköisesti joku prikka on jo aikamoinen kulmanmuutos, mä lähtisin kokeilemaan paljon ohuemmallakin kamalla. Toisaalta jos se kaula on vaan saatava alemmas, niin ei siinä kulman muuttaminen paljoa auta.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Midrange
28.12.2013 18:51:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Todennäköisesti joku prikka on jo aikamoinen kulmanmuutos, mä lähtisin kokeilemaan paljon ohuemmallakin kamalla. Toisaalta jos se kaula on vaan saatava alemmas, niin ei siinä kulman muuttaminen paljoa auta.
 
Joo siis täysin suorassa se on, voisi vaan olla millin pari alempana. Mutta kyllä tuohon tottuu jos ei sitä joskus jaksa jyrsiä alemmas.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «