Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 533 34 35 36 3779 80 81 82 83
juuso a
20.12.2013 10:34:52

Luettuani teidän keskustelujanne intouduin mietiskelemään mikähän voisi olla hyvä sellainen kaksikanavainen särö, jolla voisi tuutata ENGL Thunderin puhdasta kanavaa? Melko metallista musaa soitellaan niin pitäisi olla aika tiukka särö. Siis joku sellainen on etsinnässä, että toisesta namiskasta saa puhtaan päälle suht tiukan komppisärön ja toisesta sooloboostia.
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
Alex_K
20.12.2013 23:31:16
...mä oon niin märkäkorva näiden pedaalien suhteen kuin olla voi..

Olen miettinyt pääni puhki ja saa laittaa pääni pölkylle, jos aivan pöyröö kysymys on, mutta pakko tämä on saada selville.

Joka paikassa aina toitotetaan sitä että pitää olla vahvistimessa hyvä särösoundi. Sellainen mistä tykkää. Se on se lähtökohta. Mut sit pitää hankkia se säröpedaali. Miksi?

Selittäkää lyhyesti miksi näin tekisin?

Miksi omistaa molemmat.. Sekä säröpedaali, että hyvä vahvistimen särkijä.

Tätä tässä miettinyt kun haluaisin pitää oman vahvistimen OD2 päällä, mutta ei onnistu multipaavon takia. OD1 crunchi soundi ällöttää niin maan perkeleesti.. Pakko pitää multsikan säröt käytössä. Pitäsikö siis ottaa marsun oma kanavanvaihtaja käyttöön ja ottaa vain muutamat herkut tuosta multsarista irti. Chorukset ja delayt yms pienet extrat cleanille..

Heittäis vesilintua näillä vehkeillä ja palaisi vain lähtöruutuun. Kitara, johto ja amppi ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä :)
Puusta pudonnut.
Stone
21.12.2013 00:04:54 (muokattu 21.12.2013 00:12:40)

Alex_K: ...mä oon niin märkäkorva näiden pedaalien suhteen kuin olla voi..

Olen miettinyt pääni puhki ja saa laittaa pääni pölkylle, jos aivan pöyröö kysymys on, mutta pakko tämä on saada selville.

Joka paikassa aina toitotetaan sitä että pitää olla vahvistimessa hyvä särösoundi. Sellainen mistä tykkää. Se on se lähtökohta. Mut sit pitää hankkia se säröpedaali. Miksi?

Tätä tässä miettinyt kun haluaisin pitää oman vahvistimen OD2 päällä, mutta ei onnistu multipaavon takia. OD1 crunchi soundi ällöttää niin maan perkeleesti.. Pakko pitää multsikan säröt käytössä. Pitäsikö siis ottaa marsun oma kanavanvaihtaja käyttöön ja ottaa vain muutamat herkut tuosta multsarista irti. Chorukset ja delayt yms pienet extrat cleanille..

Heittäis vesilintua näillä vehkeillä ja palaisi vain lähtöruutuun. Kitara, johto ja amppi ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä :)

Veikkaanpa, että saadaan monta eri lähestymistapaa kysymykseesi (mikä onkin hyvä juttu), mutta todella hyvä kysymys sinulta!

Kerron oman tapaukseni ja seuraava siitä antakoot oman kantansa.
Mulla on omaa korvaa miellyttävä kermainensärö vahvistimessa, mutta kun minulla taas ei näet ole mastervolumea vaan pelkkä volume vahvistimessa, niin en voi kääntää sitä treeniksellä niin kovalle ilman mahdollisia meluvammoja, että vahvistinsäröjen käyttö olisi mahdollista. Ratkaisuksi siis tässä tapauksessa säröpedaali tai boosti.

Lisätään nyt sekin, että jotkut saattavat jo valmiiksi rutussa olevaa vahvistinsäröä ajaa jollakin säröpedaalilla vieläkin tiukemmaksi tai oikeammin boostata sitä näin lisää. Itsekkin boostaan joskus komppisäröäpedaaliani toisella pedaalilla aivan samoin tarkoitusperin.

Ei välttämättä ole yhtään pöllömpi tuo sinun viimeiseksi heittämä vaihtoehto tapauksessasi, jos sinulla on hyvä särö valmiina vahvistimessasi. "Less is more" sanovat ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Lancelot
21.12.2013 07:57:04
juuso a: Luettuani teidän keskustelujanne intouduin mietiskelemään mikähän voisi olla hyvä sellainen kaksikanavainen särö, jolla voisi tuutata ENGL Thunderin puhdasta kanavaa? Melko metallista musaa soitellaan niin pitäisi olla aika tiukka särö. Siis joku sellainen on etsinnässä, että toisesta namiskasta saa puhtaan päälle suht tiukan komppisärön ja toisesta sooloboostia.

Bogner ecstacy red.
Laulava Kylätohtori
21.12.2013 08:24:28
Alex_K: Olen miettinyt pääni puhki ja saa laittaa pääni pölkylle, jos aivan pöyröö kysymys on, mutta pakko tämä on saada selville.

Itse olen aikaisemmin soitellut vahvareilla, joissa ei ole ollut särökanavaa tai se on ollut huono, siksi säröt pedaaleista. Nyt on hyvä särökanava, eikä se välttämättä tarvitse pedaaleita, mutta pedaaleilla saa vaihtelua ja erilaisia soundeja. Parhaiten od:t toimivat (minusta), kun niitä ajaa vahvarin oman miedon särön päälle.

Tosin nykytilanteesta johtuen säröpedaaleita onkin mennyt torille myyntiin reilusti, eikä uusia ole tullut hankittua.

Jos siis soundi miellyttä, niin pedaaleita ei missään tapauksessa ole pakko olla. Unohdat suosiolla, jos ei ole tarvetta. Kitara+piuha+vahvari-asetelmassa on omasta mielestäni suurta mojoa, mutta esim. wah on itselle pakollinen, joten tuo ei onnistu. Ja kyllä siinä wahin rinnalla menee samalla vaivalla muutama muukin purnukka, vaikkei niitä esim. treeneissä juuri tule käytettyä.
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
RrRailo
21.12.2013 12:02:30 (muokattu 21.12.2013 12:03:14)

Itse en tykkää täysin puhtaista puhtaista soundeista. Siksi minulla on vahvistin, jossa on korvaa miellyttävä pohjaruttu. Tällä rutulle on sitten mukava antaa kyytiä od:lla, distortionilla ja fuzzilla. Pohjasärön luonne pysyy mutta massiivisuus muuttuu tarpeen mukaan erilaisilla purkeilla. Lisäksi perussoundista saa volumepotikkaa pakittamalla myös hyvin kuulasta ääntä irti.

Olen Kylätohtorin kanssa samaa mieltä, että OD:t ja erityisesti fuzzit istuvat paremmin rutun kuin täysin puhtaan päälle.
Kuka Randalliin luottaa, se Randallin kestäköön.
calluna
21.12.2013 15:34:54
Alex_K: ...mä oon niin märkäkorva näiden pedaalien suhteen kuin olla voi..

Omiin korviini nykyisten vahvistimieni tuottamat putkella muodotetut särösoundit ovat ylivoimaisa verrattuna pedaalien tai multiefektien tarjoamiin säröihin. Toki käytän myös pedaaleja ja niistäkin mahtavaa säröä saa, mutta pikemminkin yhdistelen niitä vahvarin särön päälle. Haluan että on useampi erilainen särö saatavilla.
Mutta eihän näissä mitään sääntöjä ole, kokeile! :)
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Kontiak
21.12.2013 21:21:18
Zeke Clark, Edward Van Halen's longtime renowned guitar tech played through a pinnacle and this is what he had to say:

"I've played tons of pedals that promised that "Brown Sound"... this pedal NAILS it better than anything I've ever heard or played." - Zeke Clark, former tech for Eddie Van Halen

http://www.youtube.com/watch?v=JoIsbgmfiv0
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Alex_K
21.12.2013 22:21:54
Kiitos vastauksista!
Puusta pudonnut.
Stone
22.12.2013 18:11:24

jumara: How can less be more? That's impossible. More is more!

http://www.youtube.com/watch?v=QHZ48AE3TOI

Jees, mä joskus kuulinkin tästä, mutta nytpä vielä näin..thanks ;D
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
23.12.2013 01:11:33
Alex_K: ..............., että hyvä vahvistimen särkijä.
...................)

Kirves? MesaBoogieta varten pitää olla varmaan hevikirves:-D

No leikki leikkinä;-). Ensinnäkään ei tarvitse olla säröpedaalia jos ei taho. Asia on niin, että jos et tarvitse säröpedaalia, niin ei sellaista kannata hommata. Jos uskot tarvitsevasi säröpedaalia, niin mieti mihin sitä tarvitset, niin on paljon helpompi valita sopiva. Sitä paitsi on niitäkin kitaristeja, jotka ottavat säröt pelkästään pedaalista ja heitä varten on ihan erilaisia pedaaleja kuin niitä, jotka sekoittelevat paholaisenkeitoksiaan yhdistelemällä eri laitteita löytääkseen sen maagisen särösoundinsa.

Hienoimmat säröpedaalit ovat itseasiassa täysiverisiä etuvahvistimia, joilla saa loihdittua ihan uskottavat särösoundit puhtaan kanavan päälle. Toisaalta on olemassa koko joukko pienempiä ja yksinkertaisempia purkkeja joilla maustetaan särökanavaa tai toista pedaalia. Usko pois, ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ratkaisua tehdä yhtikäs mitään. Ne jotka toitottavat sitä omaa yhtä ja ainoaa totuuttaan, eivät oikeasti itsekään usko siihen totuuteensa ja siksi heidän täytyy yrittää huutaa muita kumoon.

Perusasia on, että mitä vähemmän signaalitielläsi on kamaa, niin sen parempi. Jos vahvistimesi tarjoaa kaiken mitä tarvitset, niin ole tyytyväinen. Jos vahvistimesi ei tarjoa kaikkea toivomaasi, niin tarkoin harkiten lisäät signaalitihesi vain sen mitä oikeasti tarvitset. Mitä vähemmän liikkuvia osia, niin sen helpomi sitä on hallita.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
sustain65
23.12.2013 07:33:36
Oli niin hyvää kommenttia hallulta että napsautin plussan.
elon arska
25.12.2013 19:45:51
Heittäkääs ehdotuksia pykälää modernimmista säröpedaaleista rokin soittoon. Saa olla hi-gain meininkiä, jos ihan terävimmät metallisäröt unohdetaan. Hintaluokka satkun molemmin puolin, monipuoliset säädöt pelkkää plussaa.
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
petrip
25.12.2013 20:00:52 (muokattu 25.12.2013 20:05:01)
elon arska: Heittäkääs ehdotuksia pykälää modernimmista säröpedaaleista rokin soittoon. Saa olla hi-gain meininkiä, jos ihan terävimmät metallisäröt unohdetaan. Hintaluokka satkun molemmin puolin, monipuoliset säädöt pelkkää plussaa.

Tuosta tykkään kovasti:
http://www.okko-fx.com/dominator_english.html

Taipuu melkein mihin tahansa... Sori menikin hintahaitarista ulos, mutta kuitenkin...
trih
26.12.2013 03:02:35 (muokattu 26.12.2013 03:27:25)
BOSS DS-1 eli se perus-distortion, sillä menään nirvanasta entombediin :)

Ja tää oli tuohon elon arskan kyselyyn :D

EDIT:

Tuo perus DS-1 on helvetin toimiva jos haluaa kivaa kitaristiruntua. Parempihan tuo on kuin moni vahvari + särö +/- -touhu ;)

Kovin on vaan keskialuettta leikkaava tuo peli. Mutta hyvä soundi, ajalta ennen kuin arvottiin jenkki- ja brittisoundeja :)
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Myrkky Nuoli
26.12.2013 10:30:09
elon arska: Heittäkääs ehdotuksia pykälää modernimmista säröpedaaleista rokin soittoon. Saa olla hi-gain meininkiä, jos ihan terävimmät metallisäröt unohdetaan. Hintaluokka satkun molemmin puolin, monipuoliset säädöt pelkkää plussaa.

Käytetty Suhr Riot, tai klooni sellaisesta. Sillä ei mee huti.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
elon arska
26.12.2013 12:12:10
trih: BOSS DS-1 eli se perus-distortion, sillä menään nirvanasta entombediin :)

Ja tää oli tuohon elon arskan kyselyyn :D

EDIT:

Tuo perus DS-1 on helvetin toimiva jos haluaa kivaa kitaristiruntua. Parempihan tuo on kuin moni vahvari + särö +/- -touhu ;)

Kovin on vaan keskialuettta leikkaava tuo peli. Mutta hyvä soundi, ajalta ennen kuin arvottiin jenkki- ja brittisoundeja :)

DS-1 olen yrittänyt monta kertaa modata mieleiseksi, mutta en ole saanut siitä omaan soittoon mielekästä soundia ulos. Jotenkin sen stock-version muhju on aina läsnä vaikka mitä tekisi. Vaikka on se ihan kiva perusrunkutin, niin nyt hajen uudempaa näkemystä aiheesta.
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
JaaGeRMaisTeR
26.12.2013 13:02:49

T-rexin totenschlänger vois olla jees.. Ite tykkään eq:n takia moisesta :) uutena vaan meinaa löytyä mistään.
Alex_K
02.01.2014 17:59:26
Mä oon tässä miettinyt ja jos laittaisi tuon GT-8 kiertoon ja lähtisi hakemaan omaa efektilautaa, mutta kysymyksiä olisi varmaan tuhat, joista varmaankin se suurin osa on todellakin sellaisia, mihin suurin osa ihmisistä ei viitsi edes vastailla.

Omistan tosiaan tuon VS100 ja GT-8 multiefektinä tällähetkellä.
Mahtava pedaalin muuten, mutta säröosasto on kyllä ihan perseestä suoraan sanoen. Tai sitten en vain jaksa säätää sen kummemmin. Yrittänyt olen, mutta ei. Perseestä.
-Ai miksikö haen säröjä? No sen takia kun en voi vaihtaa kanavaa pedaalista käsin. On siis oltava cleani kanava valittuna ja pedaalista säröt. Jotka siis ovat perseestä. Vahvistimen oma särö on hyvä, sitä haluasin käyttää.. Muttamutta. En voi vaihtaa kanavaa... Ymmärsit varmasti jo.

Olisi tuossa tuo marshallin oma kanavanvaihtaja, pitäisiköhän sitä käyttää.. Voisi kai.

Mut sitten siihen pedaalilautaan.

Siihen saisi hankittua vain ne mukavimmat efektit hankittua. Esimerkiksi chorus ja kaiku clenia ajatellen ja sitten jotain mukavaa ajan saatossa mitä mieleen juolahtaa.

Tässä aiemmin tulikin mainituksi teidän osalta että säröpedaali vahvistimen rutun päälle olisi se oikeanlainen tapa. Mutta entäs se kanavanvaihto?

Eniten siis mieltäni askarruttaa tuo kanava ja säröpedaali. Helpoiten pääsisi kun hankkisi banjon, soittaisi puhtaalla puolella hieman choruksen säestämänä nothing else mattersia ja taputtaisi itseä olkapäälle hyvästä työstä.

Olen tässä selaillut hieman erilaisia lautoja googlesta ja eipä niissä kanavan vaihtajia pahemmin näy. Tämä on hämmentävää. Olisiko jollain se pelle pelottoman nuija, josko ideat putkahtaisi helpommin mun nuppiin. Säädän kyllä auton sytytyksen ja venttiilit, taittuu microsoftin ongelmat ja asennan naapurin kissaan kuuraketin, mutta tämä pedaaliasia on nyt vienyt melkein mun yöunet.

Kysyinpä nyt kuitenkin.
Puusta pudonnut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)