Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rhodes chorus/phaser -suosituksia ja vähän muutakin
1 2 3 4
iikkuli
17.12.2013 13:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, myönnetään, googlettamalla löytyy kyllä kansainvälisiltä palstoilta hyviä suosituksia pilvin/pimein.
Mutta olisi hauska kuulla kotimaisten rhodesmaakareiden setupeista ylipäänsä.
 
Hankin tuossa vastikään Rhodes 73 stage Mk 1-pianon vuodelta 78.
Laitteessa on minun majuuni mukavan soitettava aika nopea kosketus.
Nyt olen laitetta virittänyt ja kielten sointeja tasaillut. Muuten en isompaa remonttia ainakaan vielä ole tehnyt. Pari ääntä tuntuu demppaantuvan aika nopsasti, kyseessä lienee vanhat kumit kielen juuressa, lienevät aikain saatossa kovettuvia nämät?
Onko kumien vaihto iso /vaikea homma ja mistäköhän uusia kummeja saisi järkevästi hommattua?
 
Sitten olen tehnyt tyylivirheen joka tuntuu kuitenkin toimivan: ajan Rhodesia räkkikamojen läpi aktiivikaapeille. Tän hetken reititys on tällainen: Rhodesin outputista Sansamp PSA 1.1. inputtiin, jonka efektilenkissä on EHX Stereo Pulsar-tremolo, jonka stereolähdöstä modattuun Roland RE-3-räkkiechoon/reverbiin. Ja sieltä stereolähdöstä takaisin Sansampin efektilenkin stereopaluuseen.
 
Kaveri modasi mulle tuon Rolandin siten, että laitteen etupaneelissa olevista inputeista kulkee signaali kuivana stereona outputteihin. Defaultina laite monottaa signaalin. Tähän kuivaan stereona toimivaan tremolo linjaan saan sitten lisättyä kaikua/echoa. Tuo laitehan on nimeltään Space Echo, mutta eipä tuo juurikaan oikelta nauhakaiulta kuulosta.
 
Mutta siis: jos tuohon nyt siis tahtoisi chorusta tai phaseria, sen varmaan voisi laittaa heti rhodesin perään? Tietenkin jos haluaisi stereochorusta sen voisi laittaa tremolon ja kaiun väliin, mutta sitten laitteen pitäisi olla true stereo. Onko sellaisista laitteista kellään tietoa? Vai meniskö monochorus tossa hässäkässä ihan yhtä hyvin?
 
Ja oletteko käyttäneet laitteissanne sekä chorusta että phaseria vai vain jompaa kumpaa?
 
Tulipa pitkä tarina, kiva jos jaksoit lukea, ja vieöä kivempi jos jaksat kommentoida!
 
SPEKULOISIN JOS...
Janus
17.12.2013 14:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EH:n Small Clone on ollut nyt choruskäytössä - ei tosin Rhodesissa, kun se ei tämänhetkisen rundin kiipparisetuppiin kuulu. Kyseessä on kuitenkin niin hyvin palveleva ja hyväsoundinen laitos, että aion ehdottomasti kokeilla sitä myös Rhodesiin. Yksi kaksiasentoinen kytkin ja yksi potikka pitävät homman myös tarpeeksi yksinkertaisena :)
 
arauramo
17.12.2013 15:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rhodes-juttuja, hienoa! Minulla on ollut samoin vuosimallin 78 Mk 1 jo pitkään. Aika monien pedaalien ja vahvistimien kautta sitä on tullut soitettua, tällä hetkellä EHX Small Stone -> EHX Stereo Pulsar (jee) -> Fender Blues jr ja toinen 10" 15W putkistyrkkari vastakkaisilla puolilla pianoa. Uskoisin olleeni niin kiltti, että joulupukki tuo vielä tuohon eteen EHX Q-Tronin...
 
Mitä kumeja kielten juuressa tarkoitat? Eikös ainoat kumit ole vasaroissa, ne eivät varsinaisesti demppautumiseen vaikuta. Koita liikutella huonosti soivia "haarukoita" ja kokeilla nojaisivatko ne johonkin? Haarukan yläpuolinen osa resonoi itse kielen kanssa ja vaikuttaa nimenomaan sustainiin suuresti. Koko haarukka kelluu jousien varassa ja sen värähtelyä ei saa mikään häiritä.
 
Uusia varasaroiden kumeja tilasin itse Ruotsista: http://www.freddan.biz. Kumien vaihdossa hankalaa on saada vasarat puhdistettua vanhasta liimasta niin hyvin että uudet pysyvät kunnolla kiinni, nimimerkillä "kaks hukassa".
 
JoKo
17.12.2013 15:50:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen tykännyt paljon Roger Mayerin Voodoo-vibesta Rhodesin kanssa.
 
iikkuli
17.12.2013 16:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitin kumeilla siis niitä läpivientijutskia. Englanniksi kaiketi grommet. Olen ymmärtänyt että vanhuuttaan kovettuessa lyhentävät sustainia. Olenko tapani mukaan ymmärtänyt väärin?
 
SPEKULOISIN JOS...
arauramo
17.12.2013 23:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iikkuli: Tarkoitin kumeilla siis niitä läpivientijutskia. Englanniksi kaiketi grommet. Olen ymmärtänyt että vanhuuttaan kovettuessa lyhentävät sustainia. Olenko tapani mukaan ymmärtänyt väärin?
 
Aahaa, no niinpä! Pitääkin tarkastaa omani, onkohan niitä ollenkaan... (Kyllä kai, kun soi ihan hyvin.)
 
iikkuli
18.12.2013 10:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Aahaa, no niinpä! Pitääkin tarkastaa omani, onkohan niitä ollenkaan... (Kyllä kai, kun soi ihan hyvin.)
 
Eli tästä päätellen et ole joutunut mokomia vaihtelemaan. Mulla on pari ääntä, jotka sammuu heti kättelyssä, nuo grommetit joutunee tilailemaan ulkomailta. Onko joku saanut euroopasta tilailtua Rhodes-varaosia vai pitääkö lähteä rapakon takaa tilailemaan?
 
SPEKULOISIN JOS...
samulijp
18.12.2013 11:34:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iikkuli: Eli tästä päätellen et ole joutunut mokomia vaihtelemaan. Mulla on pari ääntä, jotka sammuu heti kättelyssä, nuo grommetit joutunee tilailemaan ulkomailta. Onko joku saanut euroopasta tilailtua Rhodes-varaosia vai pitääkö lähteä rapakon takaa tilailemaan?
 
Kysy Olli Kaskelta:
http://www.fonecta.fi/yritykset/Helsinki/928346/Midi+Factory+Ky
 
"Funkin up tonight!"
arauramo
18.12.2013 13:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iikkuli: Onko joku saanut euroopasta tilailtua Rhodes-varaosia vai pitääkö lähteä rapakon takaa tilailemaan?
 
Em...
 
arauramo: Uusia varasaroiden kumeja tilasin itse Ruotsista: http://www.freddan.biz.
 
...Ruotsi ON Euroopassa, itse asiassa tuossa ihan vieressä. :P Mutta kannattaa tietty vertailla hintoja.
 
Antti
 
iikkuli
18.12.2013 18:51:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ruotsi ON Euroopassa, itse asiassa tuossa ihan vieressä. :P Mutta kannattaa tietty vertailla hintoja.
 
Antti

 
Öh, Ruotsi tuntuu olevan henkisesti NIIN kaukana. Ei vaan, pitääpä kysellä tuolta ja ehkäpä myöskin Olli Kaskelta.
 
SPEKULOISIN JOS...
musamies
18.12.2013 19:47:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun mulla oli Rhodes, laitoin siihen Behringerin mikseristä choruksen ja reverbin yhdistelmää. Käytin myös paljon erilistä Hawk jousikaikua.
 
Nyt on Yamaha CP4:sessä aika ok Rhodesit ja siinä tulee melko usein laitettua kanssa chorus käyttöön ja eri vaihtoehtoja on. Tällä on aika helppo kokeilla muitakin efektejä.
 
Jos intoa pursuten olisin menossa näihin vanhoihin laitteisiin takaisin ja onhan mulla WLM Trip vielä, ehkä joku hyvä räkkiefekti olisi näille kiva kaveri.
 
Minun mielestä Rhodesin soittamisen ideaan kuuluu, että siihen saa laitella oman maun mukaan mitä efektejä vaan.
 
matkalaukku
19.12.2013 23:57:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin kesällä Vintage Vibestä kaikki helat, kahvat, ruuvit, prikat ja nuo mainitsemasi kumit, -74 Suitcaseen. Koko paketti tuli tullimaksuineen noin 120 euroa.

Täältä löytää niitä kumeja: https://www.vintagevibe.com/
 
Tuo kumien vaihto ei ole mikään temppu. Ja jos kärsivällisyyttä riittää, niin kyllä soittimen saa helposti balanssiin.
 
Itse vaihdoin kumit pikkuhiljaa. En siis kaikkia kerralla.
 
Taivas taitaa olla rajana näille efektilaitteille. Ja paljon riippuu varmasti siitä minkälaista musaa Rhodesillasi soitat.

Me vedellään soulia ja mulla on käytössä Wah, Small Stone, Small Clone, Bossin RV-5, MXR-Ten Band EQ ja joskus hännän huippuna vielä MXR- micro amp.
Näillä olen hyvin pärjäillyt.
 
Mikael
26.12.2013 12:33:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR Phase 90 ja EH Small Stone ovat mun mielestä molemmat oikein mainioita Rhodesin kanssa. Maestron Phaser ehkä pedaalimallisista paras mitä on tullut vastaan ja sit räkkimallisista Roland SPH-323.
 
Fuzz is Clean!
iikkuli
26.12.2013 19:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: MXR Phase 90 ja EH Small Stone ovat mun mielestä molemmat oikein mainioita Rhodesin kanssa. Maestron Phaser ehkä pedaalimallisista paras mitä on tullut vastaan ja sit räkkimallisista Roland SPH-323.
 
Onkohan noissa kuinka iso soundiero ja miten päin? Mietoa phaseria kaipailisin. Toisaalta mun systeemissä voin laittaa phaserin joko suoraan etuseb eteen tai lenkkiin ensimmäiseksi, jolloin vaikutus on miedompi.
 
SPEKULOISIN JOS...
musamies
26.12.2013 19:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iikkuli: Onkohan noissa kuinka iso soundiero ja miten päin? Mietoa phaseria kaipailisin. Toisaalta mun systeemissä voin laittaa phaserin joko suoraan etuseb eteen tai lenkkiin ensimmäiseksi, jolloin vaikutus on miedompi.
 
Mulla jäi mieleen omasta Small Stonesta, että se oli kyllä aikamoista muljutusta varsinkin "color" toiminnolla:
http://www.guitargeek.com/wp-conten … uploads/2011/11/ehx_small_stone.jpg
 
Ehkä vaikutusta tulis miedontaa sekoittamalla suoraa ja phaser ääntä?
 
Thomas
26.12.2013 20:05:35 (muokattu 26.12.2013 20:06:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on melko kliseinen rhodes setuppi:
 
Rhodes Suitcase 73 --> Maestro PS-1A phaser --> Fender "blackface" Twin reverb
 
Toi PS-1a on minusta just loistava phaser, hyvä soundi, kolme nopeutta, ei muita säätöjä :-) , sit snadisti Twinistä kaikua kehiin!
 
http://www.youtube.com/watch?v=tFZy4ot2O2g
 
tosta voi hakea maestron phaseriin vähä inspiraatiota!
 
samulijp
26.12.2013 20:25:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: MXR Phase 90 ja -clip-
 
Tossa on muuten törkeä ero, onko se vanha malli tai modattu vanhoihin spekseihin. Uusi Phase90 ei triggaa niin herkästi ja signaalin taso ei tipu, mutta efekti kyllä kärsii. Kannattaa ehdottomasti modata vanhoihin spekseihin niin kuullostaa paljon paremmalle. Toki voi säästää ja ostaa sen Moogin phaserin...
 
"Funkin up tonight!"
matkalaukku
26.12.2013 21:04:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rhodeshan on kuulu juuri tuosta Twin-soundistaan, mutta lähinnä stage-mallien kohdalla.
 
Suitcase mikitetään perinteisesti alakaapin molemmin puolin, mitä tulee livetilanteeseen, ja näin saadaan aikaan Suikkarille ominainen ping-pong efekti.
Onnistuuhan se tietysti kahdella Twinilläkin.
 
En tiedä onko täällä kirjoiteltu aiemmin näistä Rhodesille pelittävistä vahvistimista (luultavasti), mutta Ampegit ja Rollen Jazz Chorus toimivat myös hienosti stage-malleissa.
 
Minulla oli 80-luvun alussa Fender Rhodes Mark I -71 ja JC-120 toimi paremmin mulle kuin tuo Twin. Mutta nämä ovat tietenkin makuasioita.

Olen pahoillani jos vein aihetta kovasti vituroilleen, mutta Rhodes-mies innostuu aina silloin kun puhutaan Rhodesista.
 
Ja pahimmat soundit e-pianoista lähtee (mun mielestäni)just niin kuin Donny Hathaway sen aikoinaan teki: WurliTzer 200A ja perään Ampegin vahvistin.
 
Bronks
02.01.2014 15:12:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et kai iikkuli ostanut sitä torilla myynnissä ollutta kappaletta, josta minäkin tein tarjouksen. Jälkeenpäin harmittaa, etten suoraan ostanut pyyntihinnalla pois, kun ei se kuitenkaan mikään riistohinta ollut.
 
Nyt ostaisin.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
iikkuli
02.01.2014 19:28:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilta ostin. Ei ehkä siistein näkemäni ja koskettimien päälliset on saannut kipeää matkan varrella. Mutta jotenkin tän soittaminen tuntui mulle oikealta. Se jotenkin tuntui minun peliltä. Silloin tuollaiset ulkoiset asiat on aika sivuhommia. Käyttöesine, minun mielestä. Keräilijät erikseen.
 
SPEKULOISIN JOS...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «