Aihe: Kitarahuoltojen nykyhinnat
1 2 3 4 5 6
Vladi
12.12.2013 14:36:15 (muokattu 12.12.2013 14:37:17)
oiva tumpeloinen: Kuten tuossa tulikin yhdessä kirjoituksessa selväksi, osa sepistä pystyy nimenomaan liukuhihnalta säätämään niitä. Joillekin on useamman kuukauden jonot. Tämä ei toki koske tuntemattomampia virittäjiä. Mutta noilla tunnetuilla herroilla hintanousu tuossa määrin ei johdu mistään muusta kuin yksinkertaisesti siitä, että he haluavat enemmän liksaa duunistaan. Eikä siinäkään mitään ongelmaa ole, jos kerran maksajia löytyy. Keskustelu siitä, että kaikki oheiskulut ovat nousseet, on siinä mielessä vähän turhia heidän kohdallaan. Toki ne ovat nousseet, mutta ei kyllä siihen malliin kuin hinnat ovat.

Ja kuten sanottu, ei mulla ole mitään sitä vastaan, että ammattimies ottaa liksansa. Jos mulla olisi mahdollisuus, tekisin itse ihan saman.

Mun mielestä vedät vähän mutkia suoriksi sanomalla, että koska jollekin kitarasepälle on jonoa, se tarkoitta, että kyseinen tekijä pystyy tekemään säätöhommia liukuhihnamenolla. Ihan yhtä pätevä selitys voisi olla mielestäni esim. se, että huoltohommissa on niin huono kate, että kitaraseppä joutuu elantonsa tienaamiseksi panostamaan paljon soittimien tekoon ja esim. kitaranrakennuskurssien vetämiseen. Vai jäikö mulla jokin perustelu sun aikaisemmista viesteistä huomioimatta?

Veikkaisin myös, että pääkaupunkiseudulla tilavuokrat on hieman eri luokkaa muuhun maahan verrattuna.
oiva tumpeloinen
12.12.2013 14:52:25
Vladi: Mun mielestä vedät vähän mutkia suoriksi sanomalla, että koska jollekin kitarasepälle on jonoa, se tarkoitta, että kyseinen tekijä pystyy tekemään säätöhommia liukuhihnamenolla. Ihan yhtä pätevä selitys voisi olla mielestäni esim. se, että huoltohommissa on niin huono kate, että kitaraseppä joutuu elantonsa tienaamiseksi panostamaan paljon soittimien tekoon ja esim. kitaranrakennuskurssien vetämiseen. Vai jäikö mulla jokin perustelu sun aikaisemmista viesteistä huomioimatta?

Toki vedän mutkia suoraksi, koska kaiken auki selittäminen ei liene edes mahdollista. Samaa oiretta näkyy kyllä aika pitkälti muissakin kirjoituksissa.

Mä yritin sanoa, että tilanne ei ole kaikilla sama. Kuitenkin tälläkin palstalla kuulee aika usein samojen säätäjien nimet suosituksissa, ja varsinkin näille herroille tunkua riittää. Siinä vaiheessa puhutaan enemmänkin siitä, että herrat tahtovat enemmän liksaa omasta duunistaan, ei suoranaisesta selviämisestä.

Täysin toinen juttu on tuo soitinrakennus. Moni ammattilaisista on käynyt koulutuksen nimenomaan soitinrakennukseen. Ne myös mielellään tekisivät ennemmin niitä omia luomuksiaan kuin säätäisivät muiden soittimia kuosiin. Säätöjutut lähtee nimenomaan siitä, ettei kysyntää omalle rakennustoiminnalle ole, ja jollain laskut pitää maksaa. Ja jotta ei nyt taas vedetä mutkia suoriksi, niin toki löytyy niitäkin, jotka mieluummin ainoastaan säätävät valmiita paketteja tai modaavat niitä.

Veikkaisin myös, että pääkaupunkiseudulla tilavuokrat on hieman eri luokkaa muuhun maahan verrattuna.

On toki. Mutta tila, minkä säätäjä itselleen kaipaa on aika pieni. Tuommoinen about 20 neliöinen luukku kelpaa toimitilaksi oikein hyvin. Jos on käynyt esim. Oeschin pajalla, huomaa nopeasti, miten pienellä tilalla pärjää. Siinä vaiheessa ei taida olla niin paljon merkitystä tilavuokralla, oli ne neliöhinnat sitten korkeampia tai ei. Osa säätäjistä tekee työnsä myös kotitoimistossa, jolloin vuokrakysymys on vähän eri suuntainen.

Mun pointti koko kirjoituksessa on siis (mutkat suoriksi), että jos oletetaan tilauskannan pysyvän vakiona (se on varmaankin ollut vain nousussa tällä vuosituhannella), kulurakenteen nousseen tietyn määrän ja laskutuksen huomattavasti enemmän, niin lopputulokseksi jää helposti se, että tekijä yksinkertaisesti haluaa itselleen enemmän. Kuten sanottu, en mä sitä mitenkään pahana pidä. Enkä mä toivottavasti ole antanut missään vaiheessa vaikutelmaa, että luulen tuota työtä kultakaivokseksi. Sitä se ei varmastikaan ole.
Mandarax
12.12.2013 15:33:56
tender.insanity: Mikäs siinä jos on helppoa ja halpaa. Haetaanhan sieltä viinat, auton renkaat, rakennustarvikkeita, käydään leikkauksissa ym.

Kitaran ostaminen ulkomailtakin on varmaan ikävä asia, kun se ei ole kotiin päin.

Mä ostelen kitarani aikalailla fifty/fifty ulkomailta ja Suomesta, ei tässä nyt siitä kotimaisuudesta kyse ollutkaan - ja varmaan itekin vähän läpällä heitit tuon huolto Tallinnassa -jutun, ei kai sitä kukaan täysjärkinen kitaran säädön ja parin kympin säästön takia lähtisi päivän reissulle ulkomaille kun pelkkä laivalippu nollaa taloudellisen edun. En kyllä jaksaisi tuommosen takia rahdata kitaraakaan mukana vaikka ilmaiseksi matkat saisi..

No joo, se siitä. On kyl tälleen itsekin yrittäjänä hauska seurata mitä ihmiset ajattelee noista laskutushinnoista ja miten se liksa sieltä laskutuksesta siirtyy suoraan lyhentämättömänä omistajalleen... Kandee ehdottomasti laittaa ihan mikä vaan yritys pystyyn ja sieltä sitten nostella toimitusjohtajan viisnumeroista liksaa, mikäänhän ei estä kokeilemasta vai kuinka, ei muuta kun paperit PRH:lle ripeästi..! ;)
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
tender.insanity
12.12.2013 16:21:42
Mandarax: Mä ostelen kitarani aikalailla fifty/fifty ulkomailta ja Suomesta, ei tässä nyt siitä kotimaisuudesta kyse ollutkaan - ja varmaan itekin vähän läpällä heitit tuon huolto Tallinnassa -jutun, ei kai sitä kukaan täysjärkinen kitaran säädön ja parin kympin säästön takia lähtisi päivän reissulle ulkomaille kun pelkkä laivalippu nollaa taloudellisen edun. En kyllä jaksaisi tuommosen takia rahdata kitaraakaan mukana vaikka ilmaiseksi matkat saisi..

No miksei, jos sieltä joku hyvä edullinen löytyisi. Samalla hakee ne vuoden viinat ja muuta mitä tarvitsee. Aika moni epätäysjärkinen lähtee jouluostoksillekin tuonne lahden toiselle puolelle.

Ja ilmaislippuja/5e lippuja nyt tulee joka paikassa vastaan. Se on katsos sitä ihmisten ilmoilla liikkumista, jos on vain tottunut tiluttamaan neljän seinän sisällä kunnes muumioituu.
Mandarax
12.12.2013 16:33:12
tender.insanity: No miksei, jos sieltä joku hyvä edullinen löytyisi. Samalla hakee ne vuoden viinat ja muuta mitä tarvitsee. Aika moni epätäysjärkinen lähtee jouluostoksillekin tuonne lahden toiselle puolelle.

Ja ilmaislippuja/5e lippuja nyt tulee joka paikassa vastaan. Se on katsos sitä ihmisten ilmoilla liikkumista, jos on vain tottunut tiluttamaan neljän seinän sisällä kunnes muumioituu.

Toi on katsos sitä työttömän luppoaikaa, mulla menee yrittäjänä kaikki päivät kun lappaa kolalla parin tonnin tuntiliksoja kassakaappiin. Ja tähän sit niitä hymiöitä ettei mee liian vakavaks taas... ;)
Joo, tyyni meri, kukin tavallaan.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Osteri
12.12.2013 17:14:08
Laulava Kylätohtori: ...onhan se nyt selvä, ettei kenelläkään kitarayrittäjällä ole jatkuvasti laskutettavaa työtä menossa. ....noin keskimäärin kitarahuollolla tuskin miljonääriksi pääsee, joten eipä heitä kannata kadehtia.

Piti ihan lukea ketju uudelleen kun alkoi itsellä hieman hämärtyä että mistä oikein puhutaankaan. Jos ajatellaan että kitaraa EI viedä huoltoon ns. kitarayrittäjälle, joka keskusteluissa/suosituksissa useimminkin on jokin kitaroiden rakentaja, niin keitä jää jäljelle? Ollaanko niitä "huoltopajoja" huomioitu suosituksissa?

Ymmärrän sen että nimekkään kitaranrakentajan tilauslista voi olla täynnä rakennushommaa ja siinä sivussa säätöjä, joten onko ne korkeat säätöjen hinnat sitten heillä?
Keitä sitten ovat ne huoltoyrittäjät jotka ovat muita? Taitaa jäljelle jäädä ainoastaan musaliikkeiden henkilökunnasta löytyvät säätäjät. Niilläkö myös on ruuhkaa?
Jos nuo molemmat kanavat ovat täynnä, niin onhan se selvää, että markkinahinta on korkea. Toisaalta, nythän kotona osaajien tulisi aktivoitua ja lisätä oman taitonsa tarjontaa, koska markkinoilla on selvästi kysyntää.

(Itsellä ei ole huoltopajojen käytöstä kokemusta. terv diy-mies)
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
FensonGibder
12.12.2013 17:55:49 (muokattu 12.12.2013 17:56:03)
Groke:
Satanen vuonna 2000 = 124,10 vuonna 2012 (+ 24 %).

Vaaleaa leipää sai vuosituhannen vaihteessa 1,40€ kilo.

Nyt leipä maksaa 400%-900% enämpi.
Riffi, nyt.
petrip
12.12.2013 18:12:34
Muistan Larry Carltonin aikanaan kertoneen jossain haastattelussa, että 70-luvulla kun alkoi keikkaa pukkaamaan joka suunnasta liikaa, niin hän ajatteli, että pistetään 2-3xkertainen hintapyyntö, niin eikähän homma ala rauhoittua. Mutta miten siinä kävikään, tilauksia tuli vielä enemmän!

Itse maksan mielellään, jos työn jälki on erinomaista, mutta huonosta ei viitsisi maksaa mitään.
tender.insanity
12.12.2013 18:20:13
FensonGibder: Vaaleaa leipää sai vuosituhannen vaihteessa 1,40€ kilo.

Nyt leipä maksaa 400%-900% enämpi.

Oliko sulla eurot käytössä vuosituhanteen vaihteessa? Ilmiömäistä!
FensonGibder
12.12.2013 19:37:40
tender.insanity: Oliko sulla eurot käytössä vuosituhanteen vaihteessa? Ilmiömäistä!

Rauhoitu.

Markka sidottiin Euroon jo 1999, eli vaikka käteisenä toimi vielä markka, niin sen arvo oli muuttumaton jo 1999.
Riffi, nyt.
Kuha
12.12.2013 20:11:43

Kannattaa opetella perushuoltoasiat itse. Hyvää kirjallisuuttakin löytyy, vaikkapa tästä:

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0879309210
Old Fenders never die
Artist
12.12.2013 20:14:29
Mitäs nykyään maksaa (vaikka nyt sitten stadissa) nauharemppa ja kuinka kauan on jonotusaika? Ja kuka tekee sellaisella laadulla, että vintagekitarankin uskaltaa viedä?

Ei oikein jaksaisi moiseen operaatioon itse ryhtyä...
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
kta
09.01.2014 22:54:19
Uskomaton suoritus. Kolme sivua kommentteja eikä YHTÄÄN VASTAUSTA KYSYMYKSEEN. VAi jäiko joku vastaus huomaamatta, jos niin sorry. Mutta aika uskomatonta soopaa tällainen keskustelu. Etsin tietoa kotarakorjaajista ja käytin aikaani muutaman kymmenen minuuttia tähän keskusteluun, jossa vain puitiin yrittämisen kustannuksia ja rahan arvon kehitystä. Kauppatieteilevänä harrastelijamuusikkona (KTM) voin sanoa vielä sen, että teidän olisi ehkä kannattanut keskittyä kuitenkin niinhin huoltohintoihin, jos olisitte niistä enemmän perillä.
Gabe
09.01.2014 23:06:44
kta: Uskomaton suoritus. Kolme sivua kommentteja eikä YHTÄÄN VASTAUSTA KYSYMYKSEEN. VAi jäiko joku vastaus huomaamatta, jos niin sorry. Mutta aika uskomatonta soopaa tällainen keskustelu. Etsin tietoa kotarakorjaajista ja käytin aikaani muutaman kymmenen minuuttia tähän keskusteluun, jossa vain puitiin yrittämisen kustannuksia ja rahan arvon kehitystä. Kauppatieteilevänä harrastelijamuusikkona (KTM) voin sanoa vielä sen, että teidän olisi ehkä kannattanut keskittyä kuitenkin niinhin huoltohintoihin, jos olisitte niistä enemmän perillä.

Aloittajahan toivoi vinkkejä pikaviestillä. ;)

Mutta jottei mene ihan turhaksi ketju niin Soitinhuolto Resonoi puuhaa laatua edullisesti. Suosittelen lämpimästi.
Hynkel
09.01.2014 23:14:41
kta: Uskomaton suoritus. Kolme sivua kommentteja eikä YHTÄÄN VASTAUSTA KYSYMYKSEEN. VAi jäiko joku vastaus huomaamatta, jos niin sorry. Mutta aika uskomatonta soopaa tällainen keskustelu. Etsin tietoa kotarakorjaajista ja käytin aikaani muutaman kymmenen minuuttia tähän keskusteluun, jossa vain puitiin yrittämisen kustannuksia ja rahan arvon kehitystä. Kauppatieteilevänä harrastelijamuusikkona (KTM) voin sanoa vielä sen, että teidän olisi ehkä kannattanut keskittyä kuitenkin niinhin huoltohintoihin, jos olisitte niistä enemmän perillä.

Eipä taloustietäjänkään kontribuutio kummoinen ollut :)
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
Rämppy
09.01.2014 23:28:53

Tämä on keskustelupalsta eikä mikään palveleva puhelin. Keskustelun luonteeseen kuuluu, että jutut rönsyilee. Jos haluaa tietää oikeat hinnat, niin ottaa puhelimen käteen ja kysyy itse kitarasepiltä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Osteri
09.01.2014 23:44:31
Rämppy: Tämä on keskustelupalsta. Keskustelun luonteeseen kuuluu, että jutut rönsyilee.
Juuri näin. Rönsyilyn ja pulinan takiahan täällä hengaillaan. Ajanvietettä ja nettielämää, välissä joku järjenhivenkin...joskus.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Jii-Gee
09.01.2014 23:50:10

JeKo: Onko muut huomanneet samaa, että kitarahuoltojen hinnat ovat nousseet erittäin paljon viimeisten 5-10 vuoden aikana?

kta: Uskomaton suoritus. Kolme sivua kommentteja eikä YHTÄÄN VASTAUSTA KYSYMYKSEEN.

No jos mä ny sit vastaan kysymykseen:

Joo, olen huomannut että hinnat ovat nousseet.

Happy now.. (??!).
Juzpe
10.01.2014 09:38:43

Uskomaton suoritus....

Todellakin. Nimenomaan hyödyllisen ja eksaktin informaation alhainen suhde keskustelupalstan kokonaissisältöön on valitettava ongelma. Hienoa, että maisteri toi tällaisen tärkeän näkökohdan esiin. Edellä esitettyihin spekulointeihin yrittämisen kustannuksista toki toivoisin kyllä alan mieheltä/naiselta jonkinasteista näkökantaa, vaikka se ei varsinaisesti ketjun varsinaiseen ydinaiheeseen kuulukaan. Ammattilaisen näkökulma tuo aina tiettyä ryhtiä keskusteluun, vaikka kyse olisi sivujuonen täsmennyksestä.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)