Aihe: Sen OIKEAN kitaran hankkiminen (ESP tai Epiphone LP)
1 2 3 4 5 6 7 8
yannara
08.12.2013 22:56:44

11-52 tai 11-56 kielet. Nostin tallaa, säädin kielet kokonaan uusiksi, D-dropissa rätisee 10-12 nauhapaikat edelleen.

Pitää vielä seurata, miten se pitää virettä. Vähän epäilyttää, että pitääkö ollenkaan.
JaaGeRMaisTeR
08.12.2013 23:05:17
yannara: 11-52 tai 11-56 kielet. Nostin tallaa, säädin kielet kokonaan uusiksi, D-dropissa rätisee 10-12 nauhapaikat edelleen.

Pitää vielä seurata, miten se pitää virettä. Vähän epäilyttää, että pitääkö ollenkaan.

Muistahhan säätää kaula kans.
RaskasMielinen
08.12.2013 23:44:56

yannara: 11-52 tai 11-56 kielet. Nostin tallaa, säädin kielet kokonaan uusiksi, D-dropissa rätisee 10-12 nauhapaikat edelleen.

Kuulostaa kaipaavan kaularaudan säätöä ja/tai nauhojen hiomista. Huono satula on myös mahdollinen. Itse asiassa, mahdollisia syitä on muitakin. Vie jonnekin näytille ja kysy mitä maksaa laittaa kuntoon. Teet sitten mitä teet tai olet tekemättä, niin sittenpähän tiedät. Sitä paitsi, kysyminen ei maksane mitään.
Gib_ber
09.12.2013 08:16:09

Kaularaudansäätöhommilta kuulostais äkkiseltään. Kannattaa myös kokeilla, että nostat tallaa ihan piirun verran ylöspäin. Yleensä se täysin särinätön alue löytyy kohtuu pienelläkin säätämisellä.
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
yannara
10.12.2013 00:05:42

Kiitos neuvoista. Mä aivan pikkasen näet U-kallistumaa 12 nauhan ympäiltä, muuten suora. Tosi tarkkaan saa katsoa, että sen huomaa.

Voisi viedäkin näytille kitaraa joo. Voiko uudet kielet myös vaikuttaa asiaan? Muistan, että kun laitoin tuliterät kielet mun LTD-f50:een, niin siinä meni jokin aikaa, ennen kun ne "istui kunnolla" ja räminä loppui.
RaskasMielinen
10.12.2013 00:34:51 (muokattu 10.12.2013 20:09:47)

yannara: Kiitos neuvoista. Mä aivan pikkasen näet U-kallistumaa 12 nauhan ympäiltä, muuten suora. Tosi tarkkaan saa katsoa, että sen huomaa.

Voisi viedäkin näytille kitaraa joo. Voiko uudet kielet myös vaikuttaa asiaan? Muistan, että kun laitoin tuliterät kielet mun LTD-f50:een, niin siinä meni jokin aikaa, ennen kun ne "istui kunnolla" ja räminä loppui.

Näin nimen omaan. Jos vähänkään sille tuntuu, niin käy siis näyttämään jollekin oikealle ammattilaiselle. On kuitenkin hyvä oppia säätämään myös itse. Itse tykkään siitä, että kielet on tosi matalalla. Aloitan säätämällä kaularaudan (ensin kielet löysälle), että se on melkein suora, siis ei juuri yhtään kaarella (no ehkä 0,2 mm, riippuu himen kitaramallista ja yksilöstä). Sitten vireesen ja tarkistetaan mille se kaula nyt näyttää. Sitten tallaa säätämällä homma lopuun 8ensin kieliä taas sopivasti löysäten), vireen säätö ja intonaation tarkistus. Kaularaudan säätöä max 1/4 kierros kerrallaan (kiristämällä lisää kaarta ja löysäämällä vähemmän). Toki jos säätöruuvi on jo alkujaan niin löysällä, ettei se ota kiinni, niin sen verran sitä pitää ensin kiristää, etä se ottaa vähän kiinni ja siitä 1/8 kierrosta kireämmälle. Jos on tuo vika ja kaari on silti jouskarilla, niin eipä siinä paljoa mikään auta, ainakaan amatöörin kotikonstein.

EDIT: sekoilin selvää asiaa eli just toisinpäin: kaularaudan kiristäminen oikaisee ja löystyttäminen kovertaa. Muutaman kymmenen kertaa tullut säädettyä mutta silti häslään kun yritän kuvata miten se tehdään. Sorry:(
mattim
10.12.2013 07:27:16

Särinä 10-12 nauhoilla viitaisi siihen, että tallasta voisi vähän nostaa. Harvoissa tapauksissa kaularaudan löysäys voi auttaa (lisää mutkaa kaulaan).

http://www.dvdplaza.fi/galleria/sho … 1/title/kitaran-mekaniikka/cat/1043
.
Grugi
10.12.2013 09:13:00
RaskasMielinen: Kaularaudan säätöä max 1/4 kierros kerrallaan (kiristämällä lisää kaarta ja löysäämällä vähemmän).

Eikös ne mene niin että kiristämällä kaula oikenee ja löysäämällä saadaan mutkaa.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Grugi
10.12.2013 09:20:07 (muokattu 10.12.2013 09:20:22)
Oletko katsonut että nauhat 10-12 ei ole koholla? Jos ei niin melko varmasti piisaa että nostat satulaa ihan snadisti yläpäästä.
Myrkky Nuoli
10.12.2013 10:37:53
Grugi: Eikös ne mene niin että kiristämällä kaula oikenee ja löysäämällä saadaan mutkaa.

Menee. Rautaa kun löysää niin luonnollisesti kielet pääsee vetämään kaulaa koverammaksi. Rautaa kun kiristää niin se vääntää vastaan ja ääripäässä vetää kaulan kuperaksi.
tender.insanity
10.12.2013 18:27:35 (muokattu 10.12.2013 18:28:40)
yannara:

Itse en kaularautaa uskaltaisi säätää itse.

Anna mennä vaan. Ei se hajoa, mikäli et kiristä kymmentä kierrosta raivolla vääntäen. Väännä neljäsosa tai puolikas kierros jompaan kumpaan suuntaan ja näet mitä tapahtuu. Sitten joko jatkat samaan suuntaan tai toiseen tai jätät siihen. Ihan miten vain tarvitsee . Nopeasti näin hiffaat miten kaularauta toimii, pelko lähtee ja kokemus karttuu.
Grugi
10.12.2013 18:29:10
Oikeesti nyt vaan työkalua käteen ja tekemään, kuten sanottu rikki ei mene ellet käännä tosiaan useita kierroksia kerralla.
Grugi
10.12.2013 18:30:54
yannara: Minusta kaikki kielet ovat tarpeeksi koholla

Mä puhuin nauhoista en kielistä eli katso että nauhat 10-12 on kunnolla pohjassa otelautaa vasten eikä mikään niistä ole päässyt nousemaan urastaan ylös.
yannara
10.12.2013 18:46:45

Grugi: Mä puhuin nauhoista en kielistä eli katso että nauhat 10-12 on kunnolla pohjassa otelautaa vasten eikä mikään niistä ole päässyt nousemaan urastaan ylös.

Ahh, ok. Nauhat ovat kaikki tasaisia. Eli kielet pitää olla ihan löysällä, kun kaulaa säädetään, eikös je?

Vielä semmonen, että nyt kun soittaessa siirrän kättä voimasonnuissa pitkin kaulaa, niin kielet inisee. Tämmöistä efektia en ole aikaisemmin saanut soittaessa aikaiseksi. Voiko johtua muusta kuin siitä, että kielet ovat uuden karheat ja terävät. Toisessa, inisimättömässä kitarassa, mulla on sangen ohueemmat kielet ja ovat olleet jo puol vuotta siinä kiinni.

Kiitos kaikille neuvoista!
Grugi
10.12.2013 19:03:17
Kannattaa niitä kieliä löystää mut ei se ehkä pakko ole jos pääset säätämään kaularautaa ilman löysäämistä. Kielistä se johtuu että tulee sellasta "ininää" kun vedät sormia kielten suuntaan samalla painaen tai edes osuen kieliin. Kunhan ne paskottuu niin loppuu ininät :D Tai sitten ostat vaikka fast frettiä niin helpottaa ainakin pikkasen siihen ininään mutta luistaa sitäkin paremmin.
RaskasMielinen
10.12.2013 20:05:22

Myrkky Nuoli: Menee. Rautaa kun löysää niin luonnollisesti kielet pääsee vetämään kaulaa koverammaksi. Rautaa kun kiristää niin se vääntää vastaan ja ääripäässä vetää kaulan kuperaksi.

Mitähän mäkin taas sekoilin. Ei pitäis kirjoitella väsyneenä:(:(:(
t.t.p
11.12.2013 04:37:04
Täältä kannattaa lukea noista säätöasioista ja muista:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
jos aivomme olisivat niin yksinkertaiset, että voisimme ymmärtää niitä. Niin silloin olisimme niin tyhmiä, ettemme kuitenkaan ymmärtäisi. "pasianssimysteerio - Jostein Gaarder"
mattim
12.12.2013 21:49:48 (muokattu 12.12.2013 21:50:31)

yannara: Ahh, ok. Nauhat ovat kaikki tasaisia. Eli kielet pitää olla ihan löysällä, kun kaulaa säädetään, eikös je?

Vielä semmonen, että nyt kun soittaessa siirrän kättä voimasonnuissa pitkin kaulaa, niin kielet inisee. Tämmöistä efektia en ole aikaisemmin saanut soittaessa aikaiseksi. Voiko johtua muusta kuin siitä, että kielet ovat uuden karheat ja terävät. Toisessa, inisimättömässä kitarassa, mulla on sangen ohueemmat kielet ja ovat olleet jo puol vuotta siinä kiinni.

Kiitos kaikille neuvoista!

Säriseekö ne nauhapaikat 10-12 myös vahvistimen kautta, vaiko vain akustisesti rämpyttäessä ? Jos rätinä on vain akustinen, älä välitä, se on rokkii eikä sinhvonniaa
.
FensonGibder
13.12.2013 09:52:50
mattim: Säriseekö ne nauhapaikat 10-12 myös vahvistimen kautta, vaiko vain akustisesti rämpyttäessä ? Jos rätinä on vain akustinen, älä välitä, se on rokkii eikä sinhvonniaa

Syöhän se särinä sustainia..

Ja rokissa vain sustainilla on merkitystäm.
Riffi, nyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)