Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: soittaminen korvatulppien kanssa
1
Hekku56
07.11.2013 13:34:28 (muokattu 07.11.2013 13:35:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liityin pitkän harkinnan jälkeen puhallinorkesteriin, vaikka aikaa ei olisi ollut uudelle harrastukselle. Halusin opetella soittamaan kurinalaisesti ja muutakin kuin melodiaa. Ongelmana on se, että takana ovat trumpetit ja pasuunat enkä kuule omaa soittoani. Rupesin käyttämään toisessa korvassa, siinä johon töräyttely pahemmin kohdistuu, korvatulppaa ja oma soittoni tulee jotenkin luukuulona esiin. Ei kuulosta hyvältä mutta toimii. Onko muita kikkoja tiedossa.
 
Nuotinluku ei ole vaikeaa kun olen soittanut pianoa pikkupoikana vuosia sitten ja soitellut huilua ja fonia myös paljon nuoteista mutta yllättävän vaikeaa on seurata kun pahveissa on merkitty 15 tahtia taukoa ja sitten pitäisi töräyttää jotain melodiaan kuulumatonta. Sitähän minä lähdin sinne opettelemaan mutta en olisi luullut niin vaikeaksi. Kappaleetkin ovat tietysti vielä outoja. Elämässä pitää olla haasteita.
 
Arkka
07.11.2013 17:26:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: Nuotinluku ei ole vaikeaa kun olen soittanut pianoa pikkupoikana vuosia sitten ja soitellut huilua ja fonia myös paljon nuoteista mutta yllättävän vaikeaa on seurata kun pahveissa on merkitty 15 tahtia taukoa ja sitten pitäisi töräyttää jotain melodiaan kuulumatonta.
 
Tähän jälkimmäiseen sellanen, että lappuun kannattaa nuotintaa pitkän tauon loppupuolelle joku vihje toisesta soittimesta tms. jonka avulla tietää missä mennään.
 
Hekku56
08.11.2013 15:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jep, täytyy katsella johtajan pahveja ja tehdä muistiinpanoja. Kuuntelemalla ei saa selville kun aina kaikki eivät ole harjoituksissa ja juuri se töräys puuttuu mitä oli ajatellut merkiksi. Sitähän minä menin sinne opettelemaan.
 
kuismat
10.12.2013 16:13:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: jep, täytyy katsella johtajan pahveja ja tehdä muistiinpanoja. Kuuntelemalla ei saa selville kun aina kaikki eivät ole harjoituksissa ja juuri se töräys puuttuu mitä oli ajatellut merkiksi. Sitähän minä menin sinne opettelemaan.
 
Merkkejä kannattaa kuunnella ja kapellimestarin näyttöjä, mutta kyllä perusjuttu on laskeminen: yks-kaks-kol-nel, kaks-kaks-kol-nel...viistoist-kaks-kol-nel, tööt. Tätä kaikki tekevät. Eikö kukaan ole kertonut?
 
Hekku56
11.12.2013 12:28:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heh, tiedän mutta jos itsellä on 15 tahtia taukoa ja kaveri vieressäkin putoaa kärryiltä, aika hankalaa on saada juonesta kiinni. Sitähän minä menin sinne orkesteriin opettelemaan. Eiköhän ne kappaleet ala vähitellen tulla tutuiksi.
 
Sax-pappa
12.12.2013 10:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: heh, tiedän mutta jos itsellä on 15 tahtia taukoa ja kaveri vieressäkin putoaa kärryiltä, aika hankalaa on saada juonesta kiinni. Sitähän minä menin sinne orkesteriin opettelemaan. Eiköhän ne kappaleet ala vähitellen tulla tutuiksi.
 
Kun kappale tulee tutummaksi ei välttämättä enää tarvitse niitä taukoja laskea. Monet kappaleet etenevät loogisesti esim. 8 tahdin fraaseina ja tuon 15 tahtia sitten jo laskematta kuulet milloin alkaa nousu seuraavaan 16 tahdin jaksoon.
 
kuismat
13.12.2013 13:33:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: heh, tiedän mutta jos itsellä on 15 tahtia taukoa ja kaveri vieressäkin putoaa kärryiltä, aika hankalaa on saada juonesta kiinni. Sitähän minä menin sinne orkesteriin opettelemaan. Eiköhän ne kappaleet ala vähitellen tulla tutuiksi.
 
Sen takiahan sinä itse lasket, ettei kaverin putoaminen häiritse. Joku putoaa aina. Ja eri stemmat tulevat sisään eri kohdissa. Ei kannata apinoida ykköstä jos soitat kakkosta. 8 ja 16 tahdin pätkät ovat usein hyvä apu yksinkertaisemmissa teoksissa. Tuttuus auttaa, mutta aina tulee uusia kappaleita joista pitää selvitä parilla harjoituksella. Totuttele vain laskemaan.
 
Tiistaina soitin Tshaikovskin 5. sinfoniaa. Siinä on 3. osassa trumpeteilla vain muutama tahti soitettavaa ja välillä yli 100 tahdin tauot. Laskettua tuli. Sisääntulojen lähellä oli hyvät kohdat merkiksi, mutta piti tietää ainakin muutaman tahdin tarkkuudella missä mennään että sen kohdan tunnisti varmasti. Oli siinä joku hyvä 8 tahdin pätkäkin, jossa voi tehdä välitarkistuksen. Mutta kyllä koko ajan yy-kaa-koo oli myös päällä.
 
Hekku56
16.12.2013 10:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

100-tahtia taukoa, apua. Ammattilaiset on erikseen, itselleni tämä on harrastus ja aivojen nollaus työpäivän jälkeen.
 
kuismat
17.12.2013 10:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: 100-tahtia taukoa, apua. Ammattilaiset on erikseen, itselleni tämä on harrastus ja aivojen nollaus työpäivän jälkeen.
 
Harrastus tämä minullekin on. Mutta aivot nollattiin vasta konsertin jälkeen...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «