Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka tehokas kolvi kitarapiuhojen yms. tinailuun?
1
Rämppy
09.12.2013 12:22:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttakee tyhymää. 25w kolvilla ei näköjään tee mitään nykytinojen kanssa.
Mikä on ideaali wattimäärä, kun kolvaillaan esim. kitaran piuhoja. Olisko 40 vai peräti 60W ?
 
Onko merkki- ja mallisuosituksia satunnaisemmalle kolvailijalle? Weller on tietysti arvostettu, mutta olisko vähän liian pro tällaiselle harvakseltaan tinauttelijalle.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
tommiot
09.12.2013 12:38:37 (muokattu 09.12.2013 12:39:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Auttakee tyhymää. 25w kolvilla ei näköjään tee mitään nykytinojen kanssa.
Mikä on ideaali wattimäärä, kun kolvaillaan esim. kitaran piuhoja. Olisko 40 vai peräti 60W ?
 
Onko merkki- ja mallisuosituksia satunnaisemmalle kolvailijalle? Weller on tietysti arvostettu, mutta olisko vähän liian pro tällaiselle harvakseltaan tinauttelijalle.

 
Mä oon juottanu 45-wattisella Xytronicilla (vanha analoginen 369) aika monta vuotta. Bilteman kolvia on tullu käytettyä työpaikalla piuhojen tekemiseen ja huoltohommiin, sekin on ihan asiallinen, vähän kalliimpi.
 
Kannattaa käyttää lyijyllistä tinaa aina kun mahdollista.
 
Arkka
09.12.2013 13:06:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös huomioida se kolvin kärjen kunto. 25 wattisellakin pitäis satunnaiset piuhahommat onnistua ihan hyvin jos kärki on kunnossa, tosin saattaahan se olla mukavampi ja nopeampi kuumemmalla. Tulee joskus itekkin kirottua tuota huikeaa 20 wattista.. :)
 
JPHe
09.12.2013 13:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin tärkeintä on se lämpötila. Eli kuinka kuumaksi 25W lämpiää ja jaksaako se ylläpitää lämpöä, tätähän ei voi tietää ainakaan ilman termostaattia olevissa kolveissa. Termostaattikolvissa voi helposti laittaa myös liian kuumalle, jolloin eristeet alkaa kärsiä. Eli omalla 80W weller kolvilla reilu 300 astella on jo ihan ok paikkoihin, joissa ei ole isoja kuparialueita. Työpaikalla 150W kolvilla riittää jopa hieman pienempi lämpö, kun se ylläpitää lämpöä paremmin. Siinä on myös paljon pienemmät kärjet ja lämpöä lisäämäällä 350-400 asteeseen myös lyijytön tina sulaa hieman paikasta riippuen.
 
Kefiiri
09.12.2013 15:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Onko merkki- ja mallisuosituksia satunnaisemmalle kolvailijalle? Weller on tietysti arvostettu, mutta olisko vähän liian pro tällaiselle harvakseltaan tinauttelijalle.
 
Kai Wellerillä on halpojakin malleja? Mä olen pärjännyt vanhalla 25W Wellerillä piuhahommissa, siinä ei ole termostaattia eikä mitään.
Mutta tosiaan, käytän vain lyijyllistä tinaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Sax-pappa
09.12.2013 16:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Onko merkki- ja mallisuosituksia satunnaisemmalle kolvailijalle? Weller on tietysti arvostettu, mutta olisko vähän liian pro tällaiselle harvakseltaan tinauttelijalle.
 
Minä olen pärjännyt monet vuodet hyvin Bilteman juotosasemalla.
 
Don Felder
09.12.2013 22:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Verkkokaupasta löytyy n. 17 euron kolvi jossa lämpötilansäätö.
Sillä pärjää.
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
zzy
09.12.2013 22:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Verkkokaupasta löytyy n. 17 euron kolvi jossa lämpötilansäätö.
Sillä pärjää.

 
Mulla kesti tommonen kahden vahvarin verran. Varsi meni poikki, ilmeisesti kuumuus oli muoville vähän liikaa. Muuten kyllä ihan kelvollinen, kevyt ja teho riittää perushommiin.
 
She's about all I can handle, it's too much for my brain.
oksatboys
09.12.2013 22:28:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Verkkokaupasta löytyy n. 17 euron kolvi jossa lämpötilansäätö.
Sillä pärjää.

 
Mulla on kans tällanen. Fixpoint tais olla merkki. Iha hyvin sillä on tähä asti kolvattu, tosin ei mitään isoja rojekteja. Piuhahommiin hyvä vehjes.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Don Felder
09.12.2013 22:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Verkkokauppa myy Wattnik -merkkistä juotinta.
Bebek myy ilmeisesti saman valmistajan tuotetta, ainakin mallimerkinnän perusteella tosin eri värisenä hintaan 20 €.
 
ps.
Se on juotin, ei vasara.
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
zzy
10.12.2013 07:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Verkkokauppa myy Wattnik -merkkistä juotinta.
Bebek myy ilmeisesti saman valmistajan tuotetta, ainakin mallimerkinnän perusteella tosin eri värisenä hintaan 20 €.
 
ps.
Se on juotin, ei vasara.

 
Eriväriä on tuo verkkokaupankin kolvi joskus ollut, mulla on tuolta ostettu harmaa versio. Ja ihan juotoshommissa se on ollut, naksahti poikki kun pistin sen tuohon telineeseen. Se varsi tossa metallin ja muovin liitoskohdassa on melko ohutta matskua. Mutta hintaansa nähden hyvä vekotin.
 
She's about all I can handle, it's too much for my brain.
oksatboys
10.12.2013 08:16:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama vehje eri nimellä näyttäs olevan.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
anapena
10.12.2013 13:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan, että aloittajan kannattaisi vaihtaa se kärki. Joutuu niitä wellereihinkin vaihtamaan. Ja pitää sitten huolta siitä kärjestä jatkossa, eli puhtaana ilman viiloja...
 
Istu ja pala!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «